Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Crown

Sider: [1] 2 3 ... 70
1
Hyundai Ioniq / Sv: Erfaringer med "nye" Ionic
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 12:34 »
Hei

Vurderer sterkt å kjøpe Ionic 2020 mod. Setter pris på erfaringer de som har den allerede har gjort. Alt av interesse:-)

Vær så snill å kalle den for Ioniq, ikke Ionic :-D

2
Hyundai Ioniq / Sv: Pendle 15 mil t/r uten lading?
« på: onsdag 20. november 2019, klokken 12:33 »
Hvordan fungerer appen til nye Ioniq, er den stabil og ganske rask? Ingen nedetid som andre merker er belemret med?
Jeg har ikke opplevd nedetid ennå, i alle fall. Det kan vel ta ca 2-3 sekund fra jeg trykker på at jeg vil ha varme, til jeg får respons om at komandoen er sendt, men dette har vel mer med protokollen den kjører på, enn selve App-en som sådan. Det er i alle fall mye bedre enn å måtte stå i nærheten med en fjernkontroll.

2-3 sekunder er jo fantastisk det, tar 30 sekunder med Leaf og e-tron (når appene fungerer).

3
Audi e-tron / Sv: App
« på: lørdag 16. november 2019, klokken 14:13 »
Problemer med appen er det nok bare et fåtall som opplever og de er aktive på diverse forum/Facebook. De fleste som har E-tron opplever stort sett lite problemer.

Nuvel. Håper det var ironi :) Appen er ustabil, det er ikke noe innbilning eller noe som trenger å skyves under teppet. Det står jo på Audi connect-sidene også at de har problemer. Det er faktisk viktig å klage nok slik at de høyere opp i systemet tar tak i det og skjønner at det er for dårlig, ingen er tjent med å late som det er som det skal være.

4
Hyundai Ioniq / Sv: Pendle 15 mil t/r uten lading?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 17:40 »
Kan bilen forvarmes via app når den ikke er tilkoblet strøm?
Ja, du kan det. Jeg har ikke lademulighet på jobb, men setter meg inn i varm bil med varmt ratt vha app-en.  :) Det tar ca 5 min å gå fra kontoret til parkeringa og den er varm når jeg setter den på når jeg går fra jobb.

Hvordan fungerer appen til nye Ioniq, er den stabil og ganske rask? Ingen nedetid som andre merker er belemret med?

5
Kjøpe elbil? / Sv: Nye ioniq eller ny e-golf?
« på: torsdag 14. november 2019, klokken 13:40 »
Jeg skal begynne å pendle, 14 mil t/r. Stort sett på vei med 60-80 km/t, noen km med 100-110 km/t.

Det er 7 km en vei. Kommer til å starte hjemmefra med varm bil, parkere uten å koble til lader for så å kjøre iskald bil hjem. Her kan temperaturen falle til -20 grader enkelte dager.

Valget står mellom nye ioniq og e-golf. Begge nye fra forhandler.

Jeg har skjønt at ioniq lett skal klare dette. E-golf skal også klare det, men med mindre  margin og mindre å gå på til ekstra kjøring.
(så der besvarte jeg vel mitt eget spørsmål )

Er det noen nevneverdige kvalitetsforskjeller på disse to, bortsett fra rekkevidde? Jeg er klar over at ioniq hurtiglader seinere, men det spiller ingen rolle.

Nye Ioniq hurtiglader ikke senere enn Golf, den hurtiglader bare senere enn gamle Ioniq. Begge er gode biler, prøv begge. Jeg vil nok holde en knapp på Ioniq, men jeg er inhabil for jeg har vært så fantastisk fornøyd med min, og den nye er litt bedre enn den gamle på alt utenom ladehastigheten som har falt ned på Golf-nivå.

6
Hyundai Ioniq / Sv: Svak Bremserespons?
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 23:41 »
Sånn er dessverre Ioniq. Ikke en god følelse på bremsen! Men man vender seg greit til det.

Har du en Tesla eller har prøvekjørt en vil du merke at det er en "normal" og sømløs overgang til bremsing. Mener at bilen går rett til bremsing og ikke øker regen først (mulig jeg tar feil). Regner med at de andre dyrere elbilene har samme følelse.

Tesla har jo ikke "blending brakes", så det er ikke rart at du ikke merker det. Tesla bruker mekaniske bremser straks man trykker bremsepedalen, ikke regenerering. Leaf har det, og der er overgangen minst like brå. Det er det samme med hybridene til f.eks. Toyota.  Men på e-tron merker jeg nesten ingenting til det.

7
Hyundai Ioniq / Sv: oppvarming av Ioniq om vinteren
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 23:38 »
Har på tre år tilgode å bruke isskrape på Ioniqen, bare å sette seg inn, vente ett minutt eller to så er rutene stort sett isfrie. Mye raskere varm enn f.eks. Leaf.

8
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 18:04 »
Det er nok løst så lenge man passer på å få det på fra fabrikk. Det er hengerfester bestilt som reservedel som er mangelvaren.

9
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 17:42 »
Og ikke minst mener jeg jo et av de groveste "løftebruddene" (satt i klammer for å ikke tas helt bokstavlig) er hvordan de markedsførte at e-tron skulle være mye mer "online" enn tidligere biler, med programvareoppdateringer OTA osv osv. Det virker pr i dag som det rett og slett ikke er tilfelle, og det eneste som har blitt oppdatert OTA har vært en kartpakke for min del. Det er et etablert faktum at man i dag må oppsøke verksted, helst med en feil på bilen, for å få oppdatert programvaren i bilen. OTA kartoppdateringer har Audi strengt tatt hatt ganske lenge. Sånn burde det ikke være i 2019/2020. Skal vokte meg vel for å trekke frem Tesla som noe forbilde her, men akkurat på det punktet løper de i ring rundt stort sett alle andre produsenter på markedet.

Akkurat OTA tror jeg kanskje vi skal være glade for ikke er på plass, med tanke på hvor stor (liten) kontroll det ser ut som de har på programvare generelt så vil jeg vegre meg litt for å gi de samme utviklere/driftere tilgang til å endre software i bilen uten videre :-D

10
Audi e-tron / Sv: Vibrering i 60-70
« på: mandag 04. november 2019, klokken 23:20 »
Tror også det har sammenheng med at mange av de som har kjørt langt på sommerhjulene melder at høyre bakdekk er mye mer slitt enn resten av dekkene.

11
Audi e-tron / Sv: Leveringstakten ser ut til å øke
« på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:39 »
Endte på 814 biler i oktober ser det ut til, og månedens mest solgte bil. Er bare 10 biler bak I3 på årsstatistikken nå.

12
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: fredag 25. oktober 2019, klokken 12:47 »
Noen som merker en vibrasjon i bilen mellom 55 og 70 km/t? Selger antydet noe om en software oppgradering som skulle håndtere dette. Jeg tenkte først på ubalanse i hjulene....irriterende ihvertfall.

Ja det er et kjent problem, uten kjent fiks enda.

13
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 11:56 »
Spiller ingen rolle for meg hvordan de bygger det, så lenge jeg får varme i rattet. Du kan jo få det, hvis du velger bort ACC, og det synes for meg merkelig at ACC skal påvirke hvordan ratt du får. Om det er den gamle can-bus'en som er full eller ikke vet jeg ikke, men i 2020 forventer jeg mer.

Hvis jeg ikke skrev det klart nok, så er måten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.

14
Audi e-tron / Sv: Forskjeller fra 2019 til 2020 biler
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 11:37 »
Har de klart å få rattvarme? det er litt 1999 mer en 2020, men stas likevel på norsk vinter.
Nei, Audi bygger fortsatt bil på gamlemåten... Du får ikke varme i rattet og ACC. Du får kun lov til å velge en av de to.

Jeg hadde tenkt å bytte ut vår Volvo XC90 med e-tron 55 og Tesla S75D med e-tron 50, begge med begge alternativene, men siden kona krever varme i rattet og jeg ACC, så blir det ikke Audi...

Selv Hyundai har kombinasjonen på bilene sine..

Akkurat det med at de ikke har varme i rattet samtidig som ACC, har med at de bygger på en ny måte... Vanligvis krever ACC at man holder i rattet med en viss motstand for at ACC skal merke at du holder i rattet og ikke begynner å klage over at du må holde i rattet. Det slipper du med Audi, den måler induksjon i rattet eller noe slikt slik at det er nok å ha et par fingre på eller noe, men ulempen er at man ikke får varme i rattet samtidig.

15
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde vinterstid
« på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 15:18 »
Fra Bergen så går det fint å kjøre til Aurland og lade på Ionity i full fart, og så videre til Hemsedal uten problemer selv om vinteren. @EV-driver: Det er Ioniq, ikke Ionic :) (Q ikke C)

Sider: [1] 2 3 ... 70