Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gamleboyen

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Passat GTE
mandag 10. april 2017, klokken 12:42
Høres ut som et fornuftig garasjelag. Der jeg bor er det ikke uvilje, men mangel på interesse, så jeg måtte ordne mitt eget på parkering ved huset i steden.
#2
Plugg-inn hybrider / Sv: Passat GTE
tirsdag 21. mars 2017, klokken 12:45
Sitat fra: Megaoctane på søndag 26. februar 2017, klokken 12:49
Den lader vel på 3-4 timer?

På 10A kurs lader den på ca 4,5 t fra tomt batteri.
På 16A kurs gjøre den det samme på 2,5 t, men det er vel tvilsomt at det er 16A kurs på motorvarmeruttak?

Har ikke sjekket hvor lang tid det tar å lade hvis man senker ladestrømmen til under 10A i menyen.
#3
Golf GTE / Sv: Rekkevidde og forbruk
mandag 17. oktober 2016, klokken 12:21
Nå har jeg Passat GTE, men jeg merker tydelig at når det er kaldere ute så forsvinner det en ekstra kilometer her og der i forhold til tidligere i år. Veien er den samme, men på en gitt strekning på 12 km så går det nå gjerne 18km fra batteriet i stedet for 13km. Dette er uten A/C, så enten bruker bilen mer strøm på andre ting når det er kaldt, ellers så blir ytelsen til batteriet rett og slett dårligere av kalde temperaturer.
#4
Min erfaring er at opp og ned har veldig mye å si på Passat GTE. Opp en "bratt" bakke på 2 km kan gjerne ta 5-6 km på batteriet, men ned samme bakke gir maks 1 km tilbake på regenerering.
#5
Plugg-inn hybrider / Sv: Ladbar hybrid og elbilparkering
fredag 26. august 2016, klokken 10:41
Jeg spurte om status for parkeringshusene i Trondheim og fikk svar at kun elbiler fikk lov å lade der, med unntak av Pirbadet parkeringshus hvor alle kan lade, som jo er snodig siden det står ELBIL med store bokstaver på skiltet over plassene der. Jeg tror dette er et emne offentlige etater i stor grad ikke bryr seg om, kanskje med unntak av i Oslo.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Salto sin stolpe for ladebokser
onsdag 17. august 2016, klokken 14:37
Tiludet mitt var vel på ca 10000 eks moms for fundament, søyle, lys og tak som salto leverer.
#7
Ladeplasser og ladekabler / Salto sin stolpe for ladebokser
onsdag 17. august 2016, klokken 14:20
Har fått tilbud fra elektriker for lader fra salto, med stolpe og fundament. Nå er jo denne stolpen gedigen, ihvertfal breddemessig, men den er også ganse høy så vidt jeg har forstått. Hverken eletrikeren eller salto selv opplyser hvor høy den faktisk er, så da lurer jeg på om det er noen som vet det her?

Prisen jeg har fått for stolpe+fundament+installasjon var også ganske høy, nesten like dyr som bare laderen+installasjon.
#8
Sitat fra: bjorngb på lørdag 02. juli 2016, klokken 10:06
Trond kom meg i forkjøpet, hvorfor gnåle om 16 eller 20A kurs. Når du først skal legge opp en egen kurs for dette, så er det viktigere å legge opp noe som tåler belastningen, og ikke prøve å legge seg så langt under som mulig.

Gnålet kommer av at de to elektrikerene som har vært på befaring har foreslått to forskjellige ting hvorav den ene foreslår noe som er mye lettere enn det andre, og dersom begge er innafor er det vel fornuftig å velge det enkleste. Jeg tenkte at jeg kunne få litt mer info på dette forumet, men jeg tok vel feil dersom spørsmål bare blir slått ned som gnål.

Så ja, hvorfor setter ikke alle opp en 32A kurs først som sist, så trengte ingen spørre noen spørsmål.
Har ellers sendt forespørsel til en tredje elinstallatør nå da, så kanskje jeg kommer nærmere et svar.
#9
Ladetid reduseres fra 4t15m til 2t30m, som jo er ganske betydelig.
Og hvis jeg ville spart mest mulig penger hadde jeg fortsatt å kjøre min gamle bensinpassat :-)
#10
Ønsker å lade på 16A,ellers hadde jeg bare satt på jordfeilbryter type b og brukt stikkontakten som er der med 10A lader.

Skal lade en Passat GTE, og det er greit å kunne fylle det lille batteriet litt fortere i helger når det er mye småkjøring på dagen.
#11
Det er ikke nytt opplegg, men bare en 15A kurs som går til en stikkontakt. Dette skal endres til ny sikring og ladeboks istedet for stikk. Den ene elektrikeren vil dra ny kabel for hele kursen slik at den skal passe til 20A sikring, fordi han sier at det må man ha på 16A lader. Den andre elektrikeren vil la kabelen være som den er for nåværende 15A sikring og bare bytte ut 15A sikring med 16A sikring.

Hvis sistnevnte er nok vil jeg jo heller gå for dette. Men det er vanskelig for meg som lekmann å si til en elektriker at du tar feil, så jeg tenkte å dobbeltsjekke her før jeg svarer dem.
#12
Har en elektriker som sier at man må ha 20A sikring og tilsvarende kabeltykkelse for å sikre en 16A ladeboks, og en annen som sier at 16A sikring og tilsvarende kabeltykkelse er nok.

Hva er fasit?
#13
Det er jo ingen tvi lom at det finnes en EV drive modus, problemet er jo bare at man ikke har kontroll over den.
#14
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Varm kabel på ladekabel
søndag 17. april 2016, klokken 19:06
Har heller aldri kjent varm kabel på godt fungerende kurs. Siden kursen er på 10A og laderen ikke lader på mer enn 10A er det nå en gåte hvordan kabelen skal kunne bli varm om den er i orden.
#15
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Lading
fredag 15. april 2016, klokken 20:19
Ja, vanligvis kan man jo ikke planlegge kjøringen til punkt og prikke, så det er greit å alltid ha så fullt batteri som mulig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA