Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - psyfoon

#1
Leaf 2010-2017 / ABS-sensor fremme
søndag 07. mars 2021, klokken 13:21
Har defekt ABS-sensor fremme på passasjersiden som jeg tenkte å bytte. Ser at ledningen til sensoren går opp og fremover øverst i hjulbuen og inn gjennom plastdekslingen som sitter i selve hjulbuen/lokari. Er det noen har som har byttet sensor og kan fortelle meg hvor kontakten er plassert i motorrommet og om jeg må demontere hele plastdekslingen i hjulbuen for å skifte denne?
Vil helst unngå å demontere flere plastdeksler enn jeg må da jeg vet hvor håpløs alle disse klipsene er å få ut hel.

På forhånd takk for hjelpen.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rullemotstand på piggdekk
lørdag 25. januar 2020, klokken 20:05
Du finner dekktest her:
https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/

Gå inn på hvert enkelt dekk så er det gitt en karakter på drivstofforbruk. Dette er da det samme som rullemotstand.

Forøvrig så bør du kanskje vektlegge flere egenskaper enn kun rullemotstand hvis du må ha piggdekk. Det er store forskjeller på hvor bra de ulike piggdekkene er på forskjellig underlag. Dette er også karaktersatt i testen. Se over og finn de dekkene som er best mulig på det føret du kjører mest på og velg deretter det av de best egnede dekkene med lavest rullemotstand.

Velger du piggdekk KUN basert på rullemotstand kan du fort ende opp med et piggdekk som har dårligere vinteregenskaper enn et godt piggfridekk.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
lørdag 11. januar 2020, klokken 02:58
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 10. januar 2020, klokken 21:59
Leasing på elbil er meningsløst. Ta heller et lån og selg bilen etterpå. Nå blir det vel kanskje også moms oppå leasingsleia om et år, eller har de garantert samme beløp om det skjer så kan jo det forklare ting?

Som skrevet i innlegget over var ikke kjøp et alternativ for oss på daværende tidspunkt. Leasingavtale er tegnet og den er uten mva i vår leasingperiode, dette gjelder det samme som om du kjøper en bil på tidspunkt uten mva, man blir ikke krevd det i ettettid.
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
lørdag 11. januar 2020, klokken 02:56
Sitat fra: arthur på fredag 10. januar 2020, klokken 20:09
Sitat fra: psyfoon på fredag 10. januar 2020, klokken 19:49
Derfor vil jeg anta at om man har kjøpt eller leaset en 62kWh så vil ikke totalregnskapet på 3år avvike nevneverdig.

Som et veddemål eller en kikk i krystallkulen?

En kombinasjon kanskje? 😊 Uansett så kan ingen spå verdifall. Med leasing har man iallefall et fast beløp å forhold seg til og det gir jo forutsigbarhet. For min del så synes jeg det å selge en eldre fossilbil og bruke dette på startleie og samtidig betale 3200kr/mnd for forutsigbart og rimelig bilhold som familiens nr.1 bil er en god deal. Vi var i den situasjon at vi nettopp har bygd nytt hus og var belånt mer enn nok så å kjøpe var ikke rt alternativ. Var stuck med en eldre fossilbil som dro reparasjon og vedlikeholdsutgifter som en gal og kom oss aldri ajour.

Om vi tjener eller taper 10-20.000 med leasing vs eie betyr ikke så mye på 3 år, men det blir spennende å se. Uansett så har jeg fått en bedre leasingavtale på min 62kWh enn som tilbys i dag, på tross av at kjøpsprisen på bilen har sunket med 50.000kr+
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
fredag 10. januar 2020, klokken 19:49
Skjønner hva du mener, men som du sier gjenspeiler det jo også restverdiene. Jeg har som sagt leaset en 62kWh som hadde en prislapp på 368.000kr. På 3år og 45.000km vil denne koste meg 184.000kr tot. i verditap. Dette er akkurat 50% av restverdien.

Sånn som prisutviklingen har vært på ny Leaf 62kWh hittil så har nyprisen allerede falt i pris med ca.54.000kr. Den vil sannsynligvis falle enda mer i løpet av de neste 3 årene og kombinert med alle nyere og mer moderne modeller som nå kommer på markedet den nærmeste fremtid så betviler jeg ikke at om Leaf 62kWh fortsatt er i salg om 3 år vil den ligge på ned mot 250-260.000kr ny, dvs rundt 100.000 i rent verdifall. Derfor vil jeg anta at om man har kjøpt eller leaset en 62kWh så vil ikke totalregnskapet på 3år avvike nevneverdig.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf N-Connect og Wifi
fredag 10. januar 2020, klokken 09:25
Oppdatering av kart og infosystem blant annet.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh
torsdag 09. januar 2020, klokken 21:39
Leasingpris gjenspeiler vel nybilpris, enig?

Vi leaset vår helt nye Leaf 62kwh n-connecta fra desember 2019. Prisen på selve bilen var da 368.000kr inkl. skvettlapper og noe annet småtteri.
Leasingen vi betaler er følgende:
Innskudd: 69.000kr.
Mnd leie: 3217kr
Kjørelengde tot. 3 år: 45.000km
Totalpris 3år: 185.000 kr eller 4,10kr/km

Nå har jeg jo fått med meg at prisen på 62kwh også har gått betraktelig ned og tenkte at det vil jo da også leasingprisene gjøre.

Etter en kjapp runde på finn.no finner jeg følgende tilbud hos Birger N.Haug, annonse lagt ut i går 8.januar og gjelder n-connecta 62kwh:
Kjøp av bil: 313.850kr, altså 54.000kr mindre enn prisen da vi tok ut vår bil.
Leasing av samme bil med «kampanjerente»
Innskudd: 67.900kr
Mnd leie: 2.990kr
Kjørelengde tot. 3 år: 36.000km
Totalpris 3år: 175.000kr eller 4,88kr / km

Er det bare jeg som synes at det er rart at bilprisen har gått ned men leasingpris på kampanje har steget??
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf N-Connect og Wifi
torsdag 09. januar 2020, klokken 21:19
Sitat fra: sdhweb på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:36
Jeg har tilgjengelig Wifi-nettverk. Bilen står rett utenfor inngangsdøra mi og Wifi fungerer fint på mobilen. Det lar seg som sagt ikke aktivere. Altså, det er ikke mulig å slå det på. Det skjer ingenting når jeg trykker på den deaktiverte ON-knappen under Wifi.

Du må ha god dekning på wifi, bilen tar i mot dårligere enn mobilen. Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver. Man får ikke aktivert wifi uten at det er god dekning av tilgjengelig wifi-nett. Prøv å få bilen så nær wifi ruteren din som mulig og slå bilen av og på og vent etnosr minutter. Da vil du få mulighet til å trykke på «on» og får opp tilgjengelig wifi nettverk 😊
#9
Står 309.000 på forsiden men når man trykker på bygg din bil så ligger e+ n-connecta på fra 356.700.. Nissan har ikke tidligere tilbudt 62kwh i Aventa. Kan det være det som er tilbudet til 309.000 tro..
#10
Slik er det og slik blir det nok fremover. Elbilmarkedet er i stor utvikling og de aller fleste modeller synker i pris når de begynner å bli utdaterte og noe nytt kommer. Dette tror jeg er vanskelig å unngå. Uansett hvor lenge man sitter på gjerdet og vurderer tror jeg dette er relevant.

Ellers så MÅ man jo ikke velge Tekna på ny Leaf 62kWh hvis man ikke har bruk for det lille av utstyr som er ekstra på den kontra N-Connecta.

Journalisten i Motors artikkel skriver det er vanskelig å forsvare 40.000kr i høyere pris opp i mot Peugeot e2008 og kommende VW ID. Jeg synes det et vanskeligere å forsvare 40.000kr økt pris fra N-Connecta til Tekna på Leaf 62.
Journalisten skriver også at Leaf har bedre plassforhold enn de ovennevnte men at dette er vanskelig å forsvare 40.000kr i økt pris. Er det?? For vår del var dette helt avgjørende for at vi valgte Leaf da vi MÅ ha denne plassen for at vår elbil skal fungere som en fullverdig bil for familien.

I tillegg måtte vi ha bil NÅ og da var ikke Peugeot og ID tilgjengelig og man vet heller ikke leveringstid 100% sikkert. Leaf 62 er nå tilgjengelig med kort leveringstid. Dette bør også være en fordel.

Angående plassering av ladekabler så har jeg ingen problem med dette på min Leaf; det er 2 innhuk med lommet på hver side av bagasjerommet hvor hver kabel passet helt utmerket.
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Fornøyd eier av Leaf 62kwh
onsdag 18. desember 2019, klokken 23:10
Sitat fra: daktari på tirsdag 17. desember 2019, klokken 15:40
Bra du er fornøyd. Hvor langt går den, og hva er prisen "på gaten"?

Har ikke kjørt noe langtur med den enda, tar ferge til jobb og sitter i bilen med varmeapparat på 23 grader begge veier i 2x35min + kanskje 20min i fergekø med varmeapparat på, i tillegg til ca.30km kjøring t/r. Bruker også forvarming som går på batteriet både før jobb og etter jobb så snittforbruket på dette meget uøkonomiske bruksmønsteret gir et snittforbruk på ca.25kWh/100km. 2012-Leafen lå på ca.29kWh med akkurat lik bruk. Så jeg bruker mye strøm på varme. Selv med dette klarer jeg fint ca.20mils kjøring mellom ladingene så jeg er veldig fornøyd. Men ifølge andres erfaringer skal rekkevidden på langtur vinterstid holde til ca.30 mil og ca.40 mil sommerstid.

Pris kom seg på 368.000 inkl.lev.omkostninger, vinterdekk og ferdig monterte skvettlapper i bilens farge.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Fornøyd eier av Leaf 62kwh
mandag 16. desember 2019, klokken 23:04
Synes det står en god del negativt om nye Leaf her og andre steder på nettet så tenkte å dele litt positivitet rundt Leaf nå før jul  :)

Først litt om meg selv, mann 37år. Er bilentusiast og har eid over 40 biler.
Har 3 hobbybiler som går på bensin i garasjen.
Kjøpte min første elbil, Mitsubishi i-miev ny i 2015. Hadde den litt over ett år før vi flyttet lengre på landet og gikk tllbake til fossilbil.

Etter et par år byttet jeg jobb og startet med å pendle, ble da kjøpt inn en brukt 2012 Nissan Leaf til formålet. Denne brukte jeg i litt over 1 år og har vært godt fornøyd med den. (Er nå til salgs).

Når Nissan Leaf kom med sin 62kwh utgave så begynte jeg å tenke på om vi kunne kombinere en slik bil både som familiens nummer 1 bil (har 2barn over vognalder) og pendlerbil. Vi gikk for den løsningen og fikk helt ny Leaf 62kwh N-Connecta utlevert for ca.3 uker siden.

Mange sier det er dumt å velge Leaf, at den er gammeldags, bruker mye strøm +++ Men som bilentusiast så undersøkte jeg flere alternativer før vi landet på Leaf og for VÅR del var det ingen som nådde opp til Leaf på følgende kvaliteter:
- Romslig og stort,praktisk bagasjerom samt bakseteplass
- Nærhet til forhandler, velkjent og velprøvd kvalitet
- Gode vinteregenskaper
- Kort leveringstid
- Pris

Etter 3 ukers daglig bruk er hele familien godt fornøyd. Bilen er kvikk, god å kjøre, bra varmeapparat, velfungerende app, har det utstyret vi behøver, masse plass, pent interiør samt strømforbruket er ikke avskrekkende.

Pr. i dag kan jeg fortsatt trygt anbefale en ny Leaf til de som har samme behov og kriterier som oss. Leasing, slik vi har valgt, kan gi litt økonomisk trygghet ifht. at prisene kan bli satt ned noe fremover.

6-12mnd frem kan det godt finnes bedre alternativer på markedet til lavere pris som fyller våre kriterier bedre enn Leaf, men jeg tror det alltid vil være noe bedre som kommer om ytterligere 6-12mnd slik utviklingen er nå.

Vi hadde behov for bil nå og da ble det Leaf -et valg jeg fint tror vi kan være fornøyde med og dekke alle våre behov på en god måte, -iallefall i de 3 årene leasingavtalen løper  :)
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med leveringstid 62kWh
mandag 11. november 2019, klokken 22:19
Jeg har fått levering 29.11, altså 2mnd FØR antydet.
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med leveringstid 62kWh
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:37
Sitat fra: Lyse Tanker på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:29
Sjekket på lørdag og selger mente bilen ville komme i starten av desember. Bestilt 26.08.2019

Jeg bestilte 03.09.2019. N-Connecta. Tekna du bestilte? Mulig det er forskjell på leveringstid utifra utstyrsnivå..
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Erfaringer med leveringstid 62kWh
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:22
Bestilte 62kWh i september, forespeilet levering Januar. Hva har dere andre som venter på bil fått forespeilet og dere som allerede har fått; hvor lang leveringstid var det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA