Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chb

#1
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
mandag 21. september 2020, klokken 00:13
Jeg forsøkte på nytt i dag etter å ha slettet loggen først, gikk da fra 8 til ingen feil. Tok en kort kjøretur og fikk 5 feil etter jeg hadde parkert (Det er da disse samme intermittent/databus meldingene på ulike moduler, ingen feilmeldinger i MMI) som kommer opp. Jeg får ingenting rapportert i loggen på tidspunkt for hendelsene, bortsett fra den initielle datoen på når jeg utførte scan. Jeg har en NG OBDEleven og siste iOS/App-versjon 1.3.5.

Det må vel være en software-bug her eller evt. komponentfeil, når verkstedet selv ikke kan identifisere feilkodene og får samme meningsløse readout? Skjønner ikke poenget med å skrive til OBD, når meldingene ikke kan tolkes.
#2
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
fredag 18. september 2020, klokken 22:36
Jeg har ikke kjørt live logging på bilen, så kanskje vi misforstår hverandre her? Kun kjørt ukentlige manuelle scan med iOS-appen, som jeg vet mangler litt funksjoner i henhold til Android.

Har sendt rapporten på e-post og sjekket i appen, men kan ikke se dato/tid for når feilen oppstod (om jeg sletter loggen og scanner på nytt en uke etter, vet jeg ikke om feilen oppstår mandag eller søndag). Det jeg får rapportert tilbake er event-loggen og dato/tid for utlesing av de forskjellige kontrollmodulene.

I appen vises dato/tid for utlesing, med noen sekunders mellomrom for de forskjellige kontrollenhetene.
#3
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
fredag 18. september 2020, klokken 18:32
Hvor ser man datostempel på når feilen oppstod? Hos meg viser "Date" feltet i appen kun dato/tid for manuell utlesing. Bruker iPhone.
#4
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
torsdag 17. september 2020, klokken 20:06
Hei, hvilke erfaringer har andre e-tron eiere gjort seg med scanning av feil-logger over tid på bilen? Jeg har lagt på mellom 25 -30 ulike feilmeldinger konstant, siden jeg begynte å scanne bilen 2 måneder etter levering. Nå er bilen 4 måneder og fremdeles ligger jeg på samme antall meldinger (i følge Møller skal meldingene slettes etter et visst antall start/stopp).

Har brukt OBD-porten til diagnose i snart 15 år og aldri hatt tilsvarende problemer. Hatt flere VAG-biler før dette, senest en eGolf og aldri denne type meldinger med hverken VAG-COM (lisensen min er brukt opp, så ikke fått testet på e-tron) eller OBDEeleven. Min erfaring med OBD har vært at en feil (nesten utelukkende), har vært grunnet et reelt problem der del må byttes eller software oppgraderes.

Jeg sjekket med OBDEleven int. support, som sier at det må være noe galt med bilen (og ingen kjente problemer med e-tron/OE). Det spesielle med meldingene er at de ikke er konkrete utover feil på databus/missing communication for de ulike kontroll-modulene. Var inne på reperasjon på baklykt/skiltlampe og Møller får opp de samme feilmeldingene, men kan heller ikke fortelle hva dette er for noe.

Håper på gode tips ;)
#5
Takker for innspill, men dette adresserer ikke mitt opprinnelige spørsmål. Jeg er klar over at denne typen løsning eksisterer på markedet, men jeg lurer på hvordan el-biler vil håndtere et "dumt" off/on signal under lading. Altså et "ukontrollert" strømbrudd.
#6
Er blitt presentert en løsning for lastbalansering av el-bil lading som jeg har vanskelig for å tro at kan gjennomføres i praksis. Det innebærer styring av et relé av/på når det er tilgjengelig kapasitet, dvs. at strømmen kobles av/på til ladeboks/uttak ved ledig kapasitet.

I praksis risikerer man da at det ikke er strøm til ladeboksen ved parkering og at kabelen da ikke låses i ladeboks. Tenker da at både stolpe/bil vil spille inn på om lading i det hele tatt starter og ved strømbrudd av/på. Har blant annet lest her på forumet at folk har forskjellige erfaringer med Tesla og fortsettelse av lading etter strømbrudd. Bilprodusentene er vel heller ikke særlig glad i en slik type løsning.

Mitt spørsmål er da om det finnes en oversikt over hvordan ulike modeller reagerer ved strømbrudd og om i det hele tatt noen modeller vil starte lading på et senere tidspunkt (uten manuell tidsstyring ved hjelp av interface i bil/mobilapp)?
#7
e-Golf / Sv: Radio hang seg opp
tirsdag 17. november 2015, klokken 13:36
Sitat fra: sybo på fredag 13. november 2015, klokken 11:50
Noen andre som har opplevd dette?

kjørte hjemmefra og hadde på radio. kom en sang jeg liker og jeg skrudde opp. da reklamen kom, skulle jeg skru ned igjen, men det funka ikke. og jeg spillte det jeg kunne. ikke funka volumknappen, ikke knappene på rattet, ikke kunne jeg bytte kanal, og ikke kunne jeg slå av radioen. på full guffe. nå starter litt småpanikk. hva gjør jeg? kjører til siden og skrur av bilen. tar ut nøkkel, radio går enda. panikken blir litt værre og jeg setter i nøkkel, starter bilen på nytt, men fremdeles er den hengt opp. skrur igjen av bilen og tar ut nøkkel, går på utsiden av bilen for å ringe vw sin "nødtelefon". tenkte de kan fortelle meg hvilken sikring jeg kan nappe ut i det minste. men etter 1-2 min går radio av. heldigvis. skikkelig ubehaglelig. ringte vw dagen etter, men de hadde ikke hørt om dette før.

noen av dere som har hørt eller opplevd samme?

Jeg opplevde det samme på søndag. Første gang det har hendt for min del. Kjørte inn til siden og prøvde og slå av manuelt med av-knappen, men ingenting funket (hverken knapper på anlegget eller ratt) Forsøkte derfor og stoppe/starte bilen et par ganger, men også dette uten hell. Etter ca. 10 - 12 minutter startet anlegget på nytt, da hadde jeg holdt inne av/på knappen til anlegget i 30 - 40 sekunder (men det kan ha vært helt tilfeldig, siden jeg ikke vet om dette har noen effekt).

Har til dagen en del problemer med tilkobling via Carplay og Bluetooth/Spotify, der jeg må slå av/på anlegget for å få den til å spille sanger, selv om jeg har kontakt med telefonen. Andre funksjoner som radio og navigasjon fungerer da helt fint. Litt usikker på om problemet her ligger hos VW, Apple eller Spotify.
#8
Takk for svar og innspill. For å ta denne litt videre ser jeg for meg at elbilforeningen kunne lagt til rette for innrapportering av disse dataene, og så var det brukerne selv som rapporterte inn og korrigerte priser og antall plasser per borettslag.

Ser en del borettslag har lagt informasjon åpent på nett, slik at det blir litt enklere: Kom f. eks over disse to borettslagene i Bergen:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lader-opp-til-elbilsatsing-3175677.html og http://amundsleitet.borettslag.net/Aktuelt/LadepunktforElbiler.aspx
#9
Norsk Elbilforenings oppgaver / Borettslag - Prisoversikt for lading
fredag 13. november 2015, klokken 22:39
Hadde vært fint om dere kunne laget en oversikt over alle borettslag i Norge med oversikt over antall ladeplasser per boenhet og pris per måned. Håper og tror dette kunne medført at vi fikk en noenlunde fornuftig standardprising på dette. Mener selv anbefalingen på 200 kr pr. måned inklusiv strøm er ganske fornuftig, eller f. eks 50/100 kr pr.måned (+strøm).

Bor selv i ett borettslag der styret har tatt helt av når det gjelder prising av ladeplass for el-bil. En leiekostnad på 400 kroner per måned (+strøm) er ganske sprøtt. Vedlikeholdskostnaden på plassen er da nesten 4 ganger et gjennomsnittlig strømforbruk. Kan for eksempel hurtiglade 6 ganger pr. måned for 400 kr (og da er strøm inkludert). En landsoversikt som innbyr til konkurranse mellom borettslag for å gjøre seg selv mer attraktiv for potensielle boligkjøpere tror jeg vil kunne gagne oss alle.
#10
e-Golf / Sv: Leveringstid fra Wolfsburg til Norge?
torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:57
For min del tok det ganske så nøyaktig 3 uker fra jeg fikk beskjed om at bilen var ferdig produsert, til overlevering.

Bilen stod da først en uke i kø for fergetransport og ytterligere en uke i kø for klargjøring på Bekkelaget.
#11
e-Golf / Sv: Car-Net registrerer ikke data + rekkevidde
torsdag 01. oktober 2015, klokken 23:51
Takk for alle svar og tips :)

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt så nøye med på batterimåleren, kun på rekkevidden oppgitt av bilen. Planlegger å gå litt mer vitenskapelig til verks og forsøke å kjøre batteriet helt tomt, for å se hvor langt jeg kommer. Er det mulig å få lest ut løpende batterispenning og strømtrekk i ampere?

Angående kjøreturer som forsvinner i Car-Net har jeg ikke dobbeltsjekket dette i bilen sitt kontrollpanel, men ser jeg mangler ca. 1/3 av turene jeg har hatt den siste uken. I dag har appen vært totalt håpløs for min del. Fikk ikke kontakt med bilen over flere timer da jeg forsøkte å legge inn avgangstid. Da jeg omsider fikk kontakt rapporterte appen at bilen ikke hadde kontakt med strømnettet, selv om den sto og ladet. Sjekket igjen nå i kveld og Car-Net har ikke registrert noen av mine kjøreturer i dag (4 stykk og ca. 45 km totalt). Selv om appen sier at den har fått oppdateringer fra bilen etter siste tur. 

I og med at dette blir markedsført som en fremtidig betaltjeneste er jeg overrasket over manglende stabilitet/kvalitet på løsningen. Car-Net er nå mer ett irritasjonsmoment, enn en nyttig tilleggstjeneste. Krysser fingrene for at Volkswagen nå gjør et reelt forsøk på å forbedre tjenesten, om dette hadde fungert hadde jeg nok vært villig til å betale noen kroner.
#12
e-Golf / Car-Net registrerer ikke data + rekkevidde
onsdag 30. september 2015, klokken 23:44
Har nå hatt min e-Golf i ca. en uke og er generelt sett meget fornøyd bortsett fra to ting, rekkevidde og Car-Net. Her er det 50/50 om man får logget inn, og på siste besøk har jeg visst også fått meg en ny e-UP:-)

Når det gjelder rekkevidde har jeg problemer med å forstå rekkevidde tall som er oppgitt, da jeg på kjøreturer på under 40 km tilsynelatende har tappet batteriet for 50% av sin kapasitet (Bilen har varmepumpe).

Gikk gjennom forbruksdata på Car-Net appen på mobil og web og den har registrert kjøreturen til jobb på 17 km, men ikke turen tilbake. Er dette ett kjent problem?

Da jeg forlot kontoret i går var bilen fulladet, og oppgitt rekkevidde var 193 km. Etter turen hjem på 17 km blandet kjøring i 60 og 80 sone, der bilen knapt var over 70, sank rekkevidde til 141 km. Kjørte 21 km i dag, hovedsakelig i 50-sone og jeg sitter nå igjen med oppgitt rekkevidde på 97 km. At jeg etter 38 km med "normal kjøring" tilsynelatende har tappet batteriet for halvparten av sin kapasitet er ganske overraskende, da jeg hadde forventet en rekkevidde på 150 - 160 km. Er det noe feil med meg, bilen eller forventningene?;-)

PS! Har fremdeles til gode og passere 100 km på en lading, med utetemperaturer mellom 10 og 15 grader. Det meste jeg har registrert på en lading er 70 km, da oppga bilen 36 km igjen. Basert på tidligere forbruk, vil det si at knapt halvparten gjenstår for bruk.
#13
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
søndag 13. september 2015, klokken 21:44
Sitat fra: Smygel på torsdag 10. september 2015, klokken 21:50
Jeg spurte selgeren min om dette, og det skal visst ikke gå an lenger. VW deaktiverte funksjonen fordi de ble nedringt av bekymrete kjøpere som så at bilen sto i Afrika, noe den selvfølgelig ikke gjorde. Det er bare et sted i verden som er midt på kloden, før systemet har registrert lokasjon på bilen :P

Takk for info Smygel. La merke til at man tilsynelatende kun har tre forsøk, og at Car-Net ikke forsøker å kommunisere med bilen på fjerde forsøk (Fra nettleseren sitt konsollvindu - "Vennligst vent. Fordi det tredje forsøket ditt mislyktes må du vente i 15 minutter før du prøver igjen.")

Jeg testet derfor på nytt fra 0 - 30, der jeg kun benyttet 3 forsøk om gangen. Det ble ingen suksess da heller, så nå gidder jeg ikke mer :P Fått bekreftet at bilen står i Oslo og venter på klargjøring, så tror vi kan være sikre på at dette ikke lenger lar seg gjøre.
#14
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
lørdag 05. september 2015, klokken 18:03
Sitat fra: sybo på lørdag 05. september 2015, klokken 17:32
Jeg forsøkte 0-69 så gav jeg opp. Nå er levering på bilen tirsdag :) så slipper jeg forsøke mer :)

Høres ut som det er best å smøre seg med litt tålmodighet da for min del;) Ut fra tidligere poster kan det se ut som man har fått aktivert Car-Net før bilen er klargjort i Oslo, så lurer litt på hvorfor dette ikke funker så lenge VW godtar VIN-nummeret. Krysser fingrene for at det ikke er mange dagene det er snakk om for min del heller.
#15
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
lørdag 05. september 2015, klokken 17:06
Min bil var ferdig produsert denne uken og klarer nesten ikke vente på å få tatt første kjøretur ;D

Har forsøkt å registre VIN-nummer i Car-Net, men får kun feilmelding på kilometerstand. Nå har jeg forsøkt fra 0-31km og antar den umulig kan ha høyere stand enn dette?

VIN-nummeret blir tilsynelatende gjenkjent:

SitatBeklager, men kjørelengden du skrev stemmer ikke med kjørelengden vi hentet fra kjøretøyet ditt. Kanskje du har flyttet kjøretøyet? Vennligst gå tilbake og noter deg nåværende kjørelengde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA