Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ingeniøren

Sider: [1] 2 3 ... 196
1
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: I går kl. 19:48 »
Ser ut som man har begynt å rulle ut bil / TCU programvare over SOTA og igjen ser det ut til at forhandler starter dette:

https://www.i-paceforum.com/threads/proof-tcu-updates-are-now-ota.6605/

Det essensielle må vel være at det kommer noen skikkelige bugfix og forbedringer.
Ser ikke helt den store nyhetsverdien av at "Jaguar kommer med SOTA oppdateringer" Det er jo bilen bygget for.

Enig i det men når han som sitter i verksted mottak ikke vet forskjell på informatikk og TCU programvare så foretrekker jeg over nett. Det skjedde når jeg hadde bilen på H264 oppdatering og spurte om de kunne oppdater min TCU programvare 14.2 til siste versjon. Fyren vister ikke forskjell og det var som å snakke til en vegg, og gav opp. Foretrekker faktisk å levere bilen til mekaniker slik jeg gjorde når jeg hadde i3. De gikk de an å snakke med om slikt....

2
Jaguar i-Pace / Sv: Kommende oppdateringer
« på: I går kl. 18:39 »
Ser ut som man har begynt å rulle ut bil / TCU programvare over SOTA og igjen ser det ut til at forhandler starter dette:

https://www.i-paceforum.com/threads/proof-tcu-updates-are-now-ota.6605/

3
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 18:08 »
Ja,jeg vet at når man planlegger 30 mil eller mer så lader man til 100..Det er jo nettopp dette at man må planlegge for slike turer jeg henger meg opp i. Frihetsføelsen bilen gir blir da mindre enn i3 i praktisk bruk. Nettopp av at man må planlegge.

Har du alltid bilen pakket for langtur og bestemmer deg 1 minutt før ?  ;)

4
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 18:05 »
Ellers er strømforbruket veldig høyt. Må teste litt mer, men det ser ut for at å komme under 20 kWh/100 km er veldig vanskelig med min bil. Og da snakker vi pen og rolig kjøring på vestlandet (ikke motorvei).

Ok. Anbefalt lading er 80%. Tilgjengelig kapasitet på batteriet : 72.5. Rekkevidde sommer med 2 kWh i snitt og anbefalt fylling : 72.5 x 0.8 / 2 = 29 mil.
Min i3 har anbefalt lading 100% og rekkevidde sommer er godt over 30 mil Jeg har flere turer på rundt  30 mil i sommer på en lading hjemme og mer enn 10% igjen når jeg parkerte..i praktisk bruk blir da Polestar en nedtur mhp normal rekkevidde. Bedre kjøreopplevelse,kortere hverdagsrekkevidde.
Jeg trodde faktisk ikke det der,men nå har jeg sett så mange tall at jeg er sikker

Du lader sef til 100% når du trenger det. Til daglig trenger folk rundt 4 mil og da er det ingen hensikt å toppe helt opp  :+1:

edit: Mange som mener det ser jeg og ser ikke at det er stor forskjell på i3 og PS2 i så henseende.

5
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 09:22 »
Tror bilene er blitt for kompliserte - de som jobber på verksted henger i hvert fall ikke med....

6
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 09:34 »
Huff. Ikke bra. Det var mye på en gang, må jeg si. Blir nesten skummelt å hente bil nå, kjenner jeg.

@hELgenen: Interessant at ikke alle bilene har disse løse bakvinduene. Vanskelig å forstå, synes jeg. Virket de normalt faste på de bilene som ikke hadde problemet? Altså som det bør være på enhver bil?
Ja,en av 3 som jeg sjekket på hadde ikke noe løst vindu. De to andre som stod der var løse. Representanten fra Polestar sa også at de hadde notert seg disse feilene. Fikk innyrykk av at de som stod der hadde fått beskjed om å notere ned alle tilbakemeldinger. Så det virket som om i alle fall noen i selskapet har som mål å forbedre ting. Det skorter derimot på evnen å ta tidlig grep. Disse bilene med feilene burde aldri vært demovogner.
Polestar burde følge med på alle medier der kunder diskuterer bilen og ta løpende grep. Kalle inn bilen til kontroll om den er levert ut ,og holde den igjen til de er sjekket for kjente feil og mangler. De må også lære opp representantene bedre.At de ikke visste hvor mekanismen hvor ladekabel manuelt kan låses opp er,ja rett og slett dårlig. Jeg har lest hele manualen på nett,noe jeg selvfølgelig forutsetter at alle som skal møte en kunde også har. Det er ikke de som står der sin feil,men ledelsen. Men jeg fikk følelsen av at de i alle fall ønsker å forbedre seg. Bilen,gitt at den leveres feilfri og at alle tekniske detaljer stemmer, bør være et knall kjøp. Nå er det for mange feil og jeg tviler faktisk på at f.eks WLTP tallene er korrekte.
En ting som slår meg er hvor stort forbruket bilen har de første kilometerene når den startes kald. Alle elbiler har høyere forbruk ved start,men kanskje Polestar har ekstra mye?

Det er ikke den knappen til side for ladekontakten under lokket ? La merke til den når Bjørn Nyland hadde ladeproblemer.

7
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 09:28 »
Jeg fikk min bil for 3 dager siden, kjørt ca 40 mil og har vært godt fornøyd fram til i dag....
Eneste å pirke på fram til nå har vært de kjente tingene med at den lader til 100% selv om det er satt grense på 80% samt de løse bakvinduene. Dette meldte jeg tidligere i dag til Polestar Support, fikk kjapp respons fra dem og påfølgende time hos Nardo Bil i Trondheim på mandag førstkommende.

Men nå i kveld dukket plutselig følgende feil opp:

*Klimaanlegget inkludert vifta er helt dødt
*Setevarmen virker ikke
*Varme i rattet virker ikke
*Oppvarming av bakrute virker ikke
*Pilot Assist/ Adaptiv cruisecontrol virker ikke
*Skiltgjenkjenning virker ikke
*Det er ikke mulig å koble til mobilen
*Det er ikke  mulig på lade mobilen trådløst (ikke prøvd med kabel)
*Lyden i blinklyset er død

Blir nødt til å kontakte Polestar igjen i mårra da, tanker om bruk av angreretten melder seg... >:( :(

Flere som har opplevd noe av de samme tingene? Og eventuelt fått dem fikset?

12V problem mest trolig ! Skaff et voltmeter som plugges i 12V uttak og sjekk spenningen...

8
BMW i3 / Sv: Dekktrykk
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 18:42 »
Skaffet en liten sak for å sjekke trykket på dekkene for mange år siden, med viser og meget presis samt intet batteri, en av de beste investeringene jeg har gjort. Anbefales. 

9
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 16:04 »
Jeg kansellerte bilen nå. Det gikk enkelt med support og ingen sure miner. Betaler ikke mye penger for å være betatester. Når slike feil oppdages såpass fort og i ett såpass omfang så virker det som bilen ikke er testet av produsent. Jeg kunne levd med at alle software funksjoner ikke er på plass umiddelbart og kom som en oppdatering hvis resten av bilen var bra.

For en nytt merke er det krise hvis de mister tillit i markedet, nå er de ikke alene og det finnes alternativer så da må det leveres fra dag 1. Jeg tror bilen har potensial til å være en storselger, men tviler litt nå.

Hehe. Tesla har vel holdt på slik i 10 år pluss  :)

10
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 16:02 »
Kjøp noe koreansk...lite feil, men heller ikke feilfri🙂. Eller kjøp en Audi..

....
@mroek...😀

Audi er vel ikke direkte feilfri den heller ;)

Det gjelder stort sett alle nyere elbiler om dagen. Kjent småplukk på det aller aller meste. Bare begynn å lete på din og du vil finne...

11
Jaguar i-Pace / Sv: Remote app
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 15:48 »
Finner ikke mypace-appen på iOS. Må man jailbreake telefonen for å få tilgang?

Tror du må registrere deg og be om adgang på www.ipaceforums.co.uk. Har en link men klarer ikke å kopiere den på mitt nettbrett....

Edit: https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3392&hilit=Iphone#p46696

12
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 18:28 »
Det går seg nok til folkens. Det er alltid de som skriker/skriver høyest som får mest/tar mest plass her inne. Klart det vil være feil på en helt ny bil - skal man ha en tilnærmet feilfri bil så burde man ventet med å handlet til det hadde gått et år.

Det som kanskje ikke er så bra at det virker som service apparatet ikke er forberedt på dette samt at man kanskje har sluppet bilen litt tidlig for å selge i disse tider når en del andre sliter med produksjon kapasiteten.

13
Jaguar i-Pace / Sv: Oppdatering kart
« på: Mandag 14. ſeptember 2020, klokken 13:29 »
Jeg sletter de gamle filene på pinnen, og det tok ca 25 minutter å laste ned  for min del. Tidligere hadde jeg 50 Mbps og da tok det fort 2 timer å laste ned.

14
Elbiler i media / Sv: Teslas udda lösning: Viktig del hålls på plats av träbit.
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 14:03 »
Dette må da være en prototype !

Spenn-band som normalt brukes til å surre last på pall samt tape og tre/plast virker ikke veldig tillitvekkende. Spiller ingen rolle for min del - har mistet tilliten til Tesla uansett  :)

Jeg har spennbånd som holder bensintanken oppe i min BMW. Hva er galt med det?

Du har nok en prefabrikkert lengde av en helt annen kvalitet en det som Tesla ha anvendt her som er av type som kommer i løpemeter og låses med en låsebrikke som vist på toppen av boksen. Velger som sagt tro det er er tidlig/prototype løsning, da bandet kun har en lett overflatebehandling og vil ruste raskt i et nordisk klima...

15
Jaguar i-Pace / Sv: Oppdatering kart
« på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 09:22 »
Måtte test og riktig, ny versjon av nedlaster og fungere for meg. Valgte valget med å oppdater nedlaster ikke ny installering. Lastet ned 18% per nå...

Edit: Snart på 82% og fungerer helt som normalt - har ganske rask fiberlinje på 500 mbit/sek og kabel til PC, samt 64 GB pinne formatert med FAT32

Sider: [1] 2 3 ... 196