Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
torsdag 18. juli 2024, klokken 08:00
Elefanten:
Vi kan diskutere til vi blir blå hva som er best men vi vet alle at Norge aldri vi ha råd til å stenge oljekranene, til det har vi bevilget for mange goder. Vi vil ture på til det går med oss som med dinosaurene en par tre generasjoner frem i tid  :(

Det vet vi så derfor er det ikke så interessant for myndigheten med f.eks solceller. De hadde nok en form for støtte ordning som finansierte Solkonto og som ble avviklet nylig slik at alle aktører som tilbød dette kuttet det ut ila 2 mnd. Videre vil de skattlegge oss om det forsatt er noen som vil drive med dette tullet... bunnfradraget de innfører i høst på 10 tusen er latterlig når man tenker på at mange av oss har investert nærmere en halv million i celler som vi ikke kan trekke fra slik kommersielle aktører kan.

Synd det er så forbanna lenge til valget, uten at jeg vet om det hjelper her - different wrapping - same shit !
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
onsdag 17. juli 2024, klokken 19:13
Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:36Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.

I dag ja, men jeg håper de har et litt lengre perspektiv enn frem til neste valg, men er ikke sikker... og da kan det være på sommeren vi trenger mest når oppvarming ikke er det som trekker mest strøm lenger. Fordelen med å dytte det ut på nettet og hente det tilbake når du trenger det er jo elegant. Alternativet med batteri utgjør en ekstra brann risiko og i dag er det ikke regningsvarende og det ser ut til at de bruker alle midler for å gjøre det tilsvarende ikke regningssvarende å sette paneler på taket.

Bare en av mange som sier dette:

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/norge-kan-mangle-enorme-mengder-strom-i-2030--vi-er-skikkelig-pa-halene-6.158.933925.eb76842a0c
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Solceller og elbillading
onsdag 17. juli 2024, klokken 14:55
Trodde jeg kunne tipse deg om Helgeland kraft men ser ut som de har avviklet solkonto de og..

Nesten så jeg tror at det er gått ut en melding fra Energiminister Aasland at solceller det vil vi ikke ha - sørg for at alle ordninger som gjør at dette lønner seg avvikles... :o
#4
Hva vet journalistene om hva som er byttet eller eier for den del. Man får ikke dette ut detaljert når bilen f.eks er på service. Er ikke overrasket over at det stort sett er Tesla'er som dras frem her. Man må jo ha et religiøst forhold til bilen når man kjører i snitt 600 km om dagen for morro skyld, som han under, neppe bare fordi ladingen er gratis...

Og det finnes flere av arten..

Denne har og gått langt og det meste er byttet, bl.a 3 batteripakker og mye annet trolig flere ganger...

https://www.tv2.no/broom/sjekk-den-kilometerstanden/16286429/
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 16. juli 2024, klokken 07:45
Enig, og så legger de vel inn en sperre slik at man ikke kan produsere noe selv og levere eller strupe leveransene slik at panelene dør fortere... :)

Min OSS boks plugget i HAN porten gir meg "alt" i OSS app'n på mobilen.




#6
Tja, det har vært noen historier om biler som er gått langt og intet er byttet, men når man begynner å grave litt så....
#7
Sitat fra: filtvet på torsdag 11. juli 2024, klokken 10:01Pussig, trodde vi alle snart dør av global oppvarming. Skal man ikke ta i mot hjelp da? Eller er penger fortsatt viktigs?

Og - hvorfor spyr Norge ut olje/gass om vi kommer til å dø av det?

Ingen som vi snakke om den store elefanten i rommet vet du, det skal tures på til vi stuper...
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 09. juli 2024, klokken 16:48
Sitat fra: Joccy på tirsdag 09. juli 2024, klokken 12:51
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. juli 2024, klokken 18:24I Drammens området bygges enda til kollektiv tilbudet ned, også den som går til Oslo som alternativ til E18 med bil...


Nei til Buskerudbyen er et godt eksempel på at folk ikke vet sitt eget beste. Drammenserne ville ikke ha bompenger så da ble det sånn i stedet. 

Tja, det er et paradoks at man trenger biltrafikk for å få penger til kollektiv transport for å redusere biltrafikken... :)
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 07. juli 2024, klokken 18:24
I Drammens området bygges enda til kollektiv tilbudet ned, også den som går til Oslo som alternativ til E18 med bil...

Er vel bare starten på den stor hungernøden - olja skal bort og det meste av alternativ industri er borte, færre og færre unge i jobb og flere og flere pensjonister - kan jo ikke gå rundt dette...
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
lørdag 06. juli 2024, klokken 11:29
..og greier du det ikke får du hjelp i Norge..., men litt usikker på betingelsene til NAV. Har aldri trengt en krone derfra som ikke er lovregulert  :)

Fulgte Bjørn på Youtube i mange år med stor interesse, men blitt en stund siden sist jeg så på ham, ble litt mye oppat og oppat...
#11
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
fredag 05. juli 2024, klokken 20:15
Fikk en mail fra Jedlix at årsaket til at de, per nå, ikke støtter Jaguar, er en feil i Jaguars API. Det jobbes med å fikse dette men når dette er fikset viste de ikke... Om vi kan stole på dette er årsaken en feil og ikke at WattCat og Jedlix er stengt ut. Da er det kanskje håp for at WattCat kommer på bena igjen.

Litt rart at det er så stille fra utvikler, pleier å være på - mulig han har gitt opp, ikke akkurat en lukrativ bransje  :)
#12
Model Y / Sv: Hjelp, vi fikk driftsstans langs veien
torsdag 04. juli 2024, klokken 19:52
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. juli 2024, klokken 16:22
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 04. juli 2024, klokken 14:51Er det noen her som med hånden på hjertet si at de alltid løper rundt og tar bilder og video av bilen når den stopper langs veien? Spesielt når familien er med og bilen er fylt opp til randen av bagasje og man har ett fly å rekke neste morgen?
He he trolig ingen tar bilder/video
Handler vel ikke om man tar bilder. Skadene kommer åpenbart fra stropper. Berger er en underleverandør til Tesla/forsikringsselskap/deg. Bestiller må ta stilling til dette og om varen er levert innafor. Mao har Tesla bestilt berging så er Tesla den rette for klage om skader på bilen - berger forholder seg til dem og ikke deg..
#13
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
onsdag 03. juli 2024, klokken 08:51
Takk for info.

Litt rart du ikke har fått H441 før, om det er snakk om denne du får installert. Fikk min i fjor sommer og da var det hastesak.. Det har jo vært litt tumulter i Jaguar Norge mm. så noe ligger nok der. Ny organisasjon er vel i ferd med å falle på plass.

Høres ut som du er godt ivaretatt  :+1:
#14
Model Y / Sv: Hjelp, vi fikk driftsstans langs veien
tirsdag 02. juli 2024, klokken 08:13
Ang stropper så bruker de nok spesial stropper som har en "lomme" som legges over dekket.

Men om bilen er liten så får man kanskje ikke stroppet skrått, så da har man ikke så mye valg om man skal få med seg bilen...
#15
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
mandag 01. juli 2024, klokken 19:38
Sitat fra: Dampmaskin på mandag 01. juli 2024, klokken 16:21Såvidt jeg forstår det innebærer H484 i motsetning til H441 bytting av hele batteriet (eller i hvert fall samtlige moduler i batteriet).

Jeg har ikke fått noen melding i bilen, og heller ingen begrensning på SoC, så den ser det ut til at jeg må passe på manuelt. Jeg mistenker at min bil ikke har full støtte for OTA. Når jeg prøver å oppdatere infotainment-systemet, som jeg mener er på nyeste versjon, får jeg beskjed om nettopp at jeg er på nyeste versjon.

Men når jeg prøver å sjekke den oppdateringen som er nedenfor i samme meny, "car systems?", husker ikke akkurat hva den heter, så får jeg en annen melding. Bare noe om at den ikke kan oppdatere. Jeg stusset litt på forskjellen i formulering, men hvis bilen min er så gammel at den ikke kom med full OTA-støtte så gir det jo mening.

WattCat pleide å vise ganske god helsestatus på batteriet før Jaguar stengte den ute, men greit nok, den hadde vel ikke spesielt detaljerte data. Jeg har også ABRP som er koblet på OBD2-porten via Bluetooth, og den viser også noe batteridata. Heller ikke her er det noe som ser feil ut. Kanskje Jaguar har noe mystisk og magisk telemetri som de holder veldig hemmelig, hvis de nå har kommet fram til at batteriet mitt er sykt. Alternativt går de bare etter sporingsdata i produksjonskjeden og obduksjoner av moduler fra nært beslektede batterier.

Har du forresten noen tips til motor/gir/batteri-forsikring som det går an å ta på en bil hvor 5-årsgarantien har gått ut? Jeg har fortsatt bruktbilgaranti som går ut om en måned eller tre, hvis det har noe å si.

Jeg er forsikret i IF, og de har dette som tilvalg om man ønsker det.

Ellers tittet jeg litt på det engelske forument og det ser ut til at Jaguar har gjort en vurdering på at det er stor risiko for brann i de tidligste batteriene montert eller en spesiell serie, slik at de ønsker å kalle disse tilbake for kontroll uansett om du får feilmelding eller ikke (H484). Det er vel derfor du har fått beskjed uten at bilen gir melding etter å ha vært oppdatert med sikkerhets programvare (H441).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA