Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arild Vevatne

#1
Sitat fra: RJK på mandag 15. juli 2024, klokken 15:07
Sitat fra: TB på mandag 15. juli 2024, klokken 13:21Blå CEE kontakter betyr 230 V mellom faser, eller 230 V mellom fase og nøytral, en fase.
Rød CEE er 400 V mellom faser, og 230 V mellom fase og nøytral.

Trådstarter skriver ikke egen overgang skal lages, men en generell advarsel.
Å lage egne overganger mellom rød og blå kontakt som kobles feil kan føre til 400 V føres inn der 230 V er forventet.
Ladekabel og bil er neppe testet for et slikt spenningsnivå, det vil trolig føre til skader.
Her forventer jeg det er snakk om å bruke en Tesla UMC med offisielle adaptere, ikke hjemmesnekra greier. ;)
korrekt

Den har 3 originale adaptere:
Svart schuko 13A
Blå CEE 1 fase 230Vac 32A
Rød CEE 3 fase 400Vac 16A.

Det jeg lurer på er da om noen har prøvd å lade peugeot e-2008 med en slik, og da helst med blå CEE 1 fase 230Vac 32A adapteren.

Og... om man kan redusere ladestrøm i bilen eller via app.

#2
Hei
Er det mulig å lade e-2008 med en tesla UMC ladekabel ?
Siden ombordlader er 1 fase 32A, så er vel det best å bruke UMC ladeadapter blå = 32A 1 fase og ikke rød som er 16A 3 fase.

Er det også mulig å justere ned strømstyrke på ladestrøm i bilen ? Pleier å sette ned ladestrøm på min TMX til 23A når jeg ladet på 1 fase med UMC, for å ikke overbelaste den ene fasen i huset denne bruker (er også utstyr i huset som er tilkoblet denne fasen og hovedsikringene er 3 x 40A 400V)
#3
Interessant produkt og pris,  men nettsiden virker fake og totalt useriøs ift kjøpsvilkår mm.
Finn annonsen ble tatt ned.
så sant ingen har brukt chargingshop.no og kan dele erfaringer,  så velger jeg å tro at dette er svindel
#4
Ser ut som en .no variant av
chargingshop.eu.
Holder til i Litauen, og ser ikke bort fra at varene sendes fra Litauen (og hva med mva og fortolling
99,- i frakt

Her er også link annonse på finn.no (der er prisen satt 100,- høyere..

https://www.finn.no/197101483
#5
Noen som har erfaringer med denne laderen og butikken ?
Pris vs funksjoner vs størrelse ? den er jo ikke smart, men om bilens ombordlader er smart, er det da nødvendig med smartlader ?

https://chargingshop.no/produkt/portable-wallbox-22kw-type-2-socket-with-cee-plug/

kortversjonen om den:
bærbar (men kan vel fasmonteres..)
type 2 i front for ladekabel
32A CEE på 30 cm kabel (rød 32A 400V)
22 Kw  på 3 ~ 400V  TN-S (3 x 32A)
11 Kw  på 3 ~ 400V  TN-S (3 x 16A)
7,4Kw på 1 ~  230V IT (1 x 32A)

For å koble til annet enn 32A CEE, så må man bruke en overgang. 32A til 16A rød koster 200,-

#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kan sterkere interiørlys skade bilen?
lørdag 24. november 2018, klokken 01:24
Sitat fra: oto på onsdag 21. november 2018, klokken 21:14
Interiørlysene i X er svake. Vi har montert to mer lyssterke LEDs fra Abstract Ocean i bagasjerommet, som lyser fantastisk mye bedre. De trekker imidlertid tre ganger så mye strøm. De nedenfor ser også interessante ut, og/men har enda sterkere effekt. Tesla 0.36W, AO 1.2W, de nedenfor 1.56W ifølge annonsen.

Spørsmålet er - er det økte strømtrekket stort nok til å (på sikt) forårsake trøbbel? Varmgang i ledere, etc.? Noen som har peil?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118560686
De fungerer helt fint på bilen min.. det er min bil som er avbildet i annonsen.
Har hatt dem i ca 8 måneder.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
#7
Takker for tilbakemelding :-)
God tur til dere også.
Mvh Arild Vevatne
#8
Hei.
I morgen tidlig skal vi kjøre Bergen - Kragerø med VW e-Golf, 24.2kWh (2014 modell uten varmepumpe).
Vi har aldri brukt e-golfen til annet enn kjøreturer der vi har sluppet å bruke hurtiglader (har testet hurtiglader og har ladebrikken til elbilforeningen) har også med 16A "huslader" - mode2 og Type 2 kabel - mode 3 - men ingen av disse gir oss jo hurtiglading så da er vi avhengige av Combo 2 /CCS stasjoner underveis.
Blir nok til at vi kjører på Eco + mode med AC avslått (har tatt med varme klær og nødladere til mobil ..)

Planen er å kjøre over Haukeli - denne ruten: https://goo.gl/EY3Anh

Nødplanen er - NAF veihjelp medlemskapet ;-)

Noen som har erfaring på denne ruten eller vil foreslå andre ruter ?

Retur motsatt vei om 1 uke..

Alle tips tas i mot med takk.
Mvh Arild
#9
Ensto Chago ladestasjon med Type 1 plugg (SAE J1772) Nissan Leaf KIA i-MiEV mm

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82301961

Ensto Chago ladestasjon for elbil for selvmontering !
med Type 1 plugg (SAE J1772) Leaf KIA i-MiEV mm

Denne kan du lovlig montere selv !
Se video her:
https://youtu.be/zeFDTl-Fx-k

Les her:
http://www.ensto.com/download/25159_chago_efill_leaflet_a5_nor_mini_web.pdf

Den er brukt, men i god stand.

Kjekk spiralkabel som gjør at kabel rekker langt, men tar lite plass når den ikke er i bruk.

Ensto Chago eFill er produsert i brannsikkert, slitesterkt metall. Den tåler utendørs installasjon og overgår i tillegg de strengeste krav til slagfasthet og ytre påvirkning (IK10).

eFill er Enkel
Ensto Chago eFill er en enkel og elegant løsning for lading av elbilen hjemme. eFill har en fastmontert spiral ladekabel som er enkel å håndtere og oppbevare. Et separat hylster for oppbevaring av ladepistolen installeres på den mest praktiske plassen på veggen. Det kreves ingen koding eller godkjent installatør for å ta i bruk laderen, ettersom den leveres med støpsel for tilkobling til vegguttak og begrensning av ladestrømmen til 8A. For å benytte laderen som 16A kreves installasjon på egen kurs av godkjent installatør.

eFill er Din
Parkeringsplassen din hjemme blir antakeligvis den plassen du lader bilen din oftest. Velg Ensto Chago eFill for effektiv lading hjemme.

Tilgjengelig med
- Type 1 plugg (SAE J1772)for KIA, Leaf i-MiEV m.m.

Mer informasjon :
http://www.nofuel.no/Produkt/7422--ensto-chago-16a-vegglader#product
#10
Hei.

E-golf Nye kullfilter - Kupefilter (pollenfilter)  310,- pr stk + frakt fra 36,-

Jeg selger disse :
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77001615&fks=77001615

Skal på første service med e-golfen vår neste uke og så på bestillingen på service at kupefilter er utenom fastprisen til Møller.

Jeg fant ut jeg ville bytte dette selv og søkte da etter noen som selger dette på nettet.

Jeg ente opp med å kjøpe dette som er et av de beste kullfiltrene som er å oppdrive.
http://www.autodeler.co.no/stark/7862458

Jeg kjøpte 10 stk og med alle kostnader inkl frakt kom dette på 3087,25 NOK.
(Sjekk gjerne selv på nettsiden over)

Jeg selger filter for 310,- pr stk :-) slik at jeg ikke har utgifter eller inntekter på disse.

Jeg byttet i går og det var veldig enkelt:

Åpne hanskerommet - løs ut låsetappene inne i hanskerommet (oppe til høyre og oppe til venstre) :
(Dette er også beskrevet i brukermanualen til bilen ifm bytte sikringer)

Når hanskerommet er helt åpnet ser man et rektangulært deksel som har 3 låsetapper som man løser ut med f.eks ett flatt skrujern - vipper ned lokket og hekter det av de 3 låse pinnene som holder dekselet i underkant. så er det bare å dra ut filteret og skyve inn det nye.

NB! det nye Stark filteret er ca 2mm bredere enn det som stod i og jeg måtte jobbe litt med å få det inn (litt trangere, men det går fint)

Egentlig veldig lik fremgangsmåte som denne (Toyota):
http://www.wikihow.com/Change-the-Cabin-Air-Filter-in-a-Toyota

Jeg kan sende i posten om du ikke kan hente :-)
Frakt fra 36,- (se finn annonsen for mer detaljer)

Mvh Arild Vevatne.
Mobil 92600010
arild.vevatne@gmail.com
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA