Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nie

Sider: [1] 2 3 ... 59
1
Model S / Sv: Maximum battery charge level reduced
« på: ſøndag 08. Mars 2020, klokken 11:41 »
Interessant.
Hadde du fått cappet batteri og redusert ladehastighet når problemene startet?
...og hvordan er det nye batteriet?
Normal kapasitet og ladehastighet?

2
Model X / Sv: Defekt luftfjæringskompressor og luftfjæringsmodul
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 15:06 »
Min luftfjæringsmodul røk i vinterferien, også det i kaldt vær.
Bilen var helt OK når jeg parkerte den men når jeg tok den igjen etter tre dager i kalddt vintervær kom feilmeldingen ganske fort, "Air suspension compressor disabled" og bilen var ekstremt lav på venstre side fremme.

Bilen hadde da gått 61000km så det ble byttet luftfjæring venstre side og kompressor på garanti uten diskusjon.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd dette som en reklamasjon.
"Greit nok" at luftfjæren ryker etter 100000km og at dette kan ha en viss sammenheng med kjørte km. Men kompressoren ville jeg forventet skulle overleve mange luftfjærer og minst 5 år, uavhengig av kjørte km.



3
Model S / Luftfjæring- kan den fryse fast?
« på: Tirsdag 25. Februar 2020, klokken 10:16 »
Spørsmålet står i overskriften.
Kan det tenkes at noe i dette systemet fryser fast slik at kompressoren «disables» for å beskytte systemet?
Er på fjellet og får feilmelding om at kompressoren er «disabled».

4
Model S / Sv: Stor skjerm resetter seg under kjøring
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 23:46 »
For 8 dager siden så resette stor skjerm seg under kjøring på motorvei i 90km/t.

Hvordan artet det seg? Full reset med logo og bortfall av musikk, klima etc?

Jeg hadde en rekke "mini-restart" på skjermen på mandag. Skjermen gikk i svart i 2-3 sekunder. Omtrent som om man bare kobla fra ledninga til bildet. Musikk, klima etc var uberørt. Det gjentok seg 10-15 ganger på to halvtimes kjøreturer.
Dette som du fra beskriver her har jeg opplevd igår og idag.
Har du fått noen forklaring på hva dette skyldes og har du fått det fikset?
Vet en annen med samme problem. Ikke full resetting, men som om en ledning kommer holder på å falle av.

Da kan det jo være software! Når så mange opplever det
Men noen må vel ha vært inne og fått en forklaring/fix på dette?
Er dette noe som folk har opplevd i årevis eller har det oppstått i forbindelse med en av de siste oppdateringene?

5
Model S / Sv: Stor skjerm resetter seg under kjøring
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 21:52 »
For 8 dager siden så resette stor skjerm seg under kjøring på motorvei i 90km/t.

Hvordan artet det seg? Full reset med logo og bortfall av musikk, klima etc?

Jeg hadde en rekke "mini-restart" på skjermen på mandag. Skjermen gikk i svart i 2-3 sekunder. Omtrent som om man bare kobla fra ledninga til bildet. Musikk, klima etc var uberørt. Det gjentok seg 10-15 ganger på to halvtimes kjøreturer.
Dette som du cra beskriver her har jeg opplevd igår og idag.
Har du fått noen forklaring på hva dette skyldes og har du fått det fikset?

6
Model S / Sv: Reducerad acceleration och maxhastighet - what gives?
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 18:12 »
Ring nødnummeret.
Det gjorde iallfall jeg og den gang var det bakre drive unit som hadde kortsluttet. Dette så de ved fjernavlesning. Fikk beskjed om å kjøre til SC og sette fra meg bilen.

7
Model S / Sv: Car Needs Service - Acceleration and top speed limited
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 20:51 »
Kult :+1:
Hvilke andre feil har du hatt etter passerte 100kkm og hvordan har Tesla forholdt seg?
Har du måttet betale mye reparasjoner selv?

8
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: Torsdag 23. Januar 2020, klokken 13:33 »
S og X eiere går over til Y?.
Forferdelig mange bmw x6 eiere og 7 serie eiere som løper ned butikken etter 2 serie bmw også....

Sammenligningen holder vel ikke helt vann, da S og X lenge var det eneste valget man hadde, så de som egentlig ikke trengte så stor/dyr bil kjøpte det likevel. Så kom 3, og bruktprisen på S fikk seg en solid justering. Med Y tenker jeg at mange som strakk seg til X vil kunne klare seg med Y, samtidig som flere som for eksempel liker bakluka på S og slikt, vil tiltrekkes av Y. Samt at Y ikke er så mye dyrere enn 3, og man får bedre plass, bedre bakluke, osv. til omtrent samme pris.

Men den holder ganske mye vann :-)
Model 3 har allerede tatt svært mye NYsalg fra Model X og S, det er bare å se på registreringsstatistikken.
Model Y kommer til å ta svært mye NYsalg fra primært Model 3 siden mange mulige 3-kjøpere egentlig vil ønske seg SUV-egenskapene til Y.

Summert vil introduksjonen av 3 og Y over noen år medføre at det selges ekstremt lite Model S og X. Etter noen år vil dette medføre at utvalget av nyere brukte Model X og S på bruktmarkedet blir temmelig dårlig.
Dette kan i sin tur medføre at bruktprisene på Model X og S holder seg helt greit.....ikke super-bra, men helt greit.

Egentlig ville jeg har vært mye mer redd for bruktprisen på Model 3 etter intro av Y enn hva som skjer med bruktprisen på X og S

9
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 21:15 »
Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
Edit; Ja Y er større.
(Se hele :+1: )......https://youtu.be/_vPhkhf8m5k?t=363
Videoen viser vel bare at bilen er høyere og da er den jo på en måte større men den den ser jo ikke ut for å være noe lengre. Da er man vel like langt med tanke på plass i baksetet.

10
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 16:37 »
Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.

11
Model X / Sv: 17 km rekkevidde vekke på 2,5 timer
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 22:58 »
Ja, mistet 4% fra igår ettermiddag til idag morges dvs ca 10 timer.
I mitt tilfelle handler det nok om at jeg parkerte et varmt batteri som så ble nedkjølt over matten i tillegg til ordinær vampyr-drain.

12
Model X / Sv: Rekkevidde synker ikke, tar heller ikke lading
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 21:42 »
Merkelig historie.
De har altså kjørt Trondheim-Bærum-Elverum-Alvdal en strekning på ca 850km uten å lade?
...og så stopper bilen plutselig nær Alvdal.
Da må de iallfall ha fått innpå en god del strøm et eller annet sted underveis ellers hadde bilen stoppet lenge før.
Høres ut som brukerfeil for meg.

13
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 22:58 »
Model Y kommer til å bli en fin bil.
Jeg har prøvd Model 3 og det er også en fin bil.
Model Y blir en Model 3 på stylter med samme plass og løsninger innvendig som 3.

Men den blir SUV og SUV er populært i dagens bilmarked.
Y kommer derfor til å legge litt press på bruktprisene på Model 3 siden mange av de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.

S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.
Bruktprisene på disse kommer til å sige videre nedover akkurat som de har gjort  de siste årene.

14
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: ſøndag 19. Januar 2020, klokken 10:06 »
Jepp, prisen på brukte Tesla kommer til å synke, i likhet med alle andre biler som kjøpes for å brukes og ikke være samlerobjekt.

Det er helt normalt men slapp av, det blir ingen kollaps. Risikoen ved å kjøpe Tesla var mye større for endel år tilbake når Tesla  var i etableringsfase og konkursspøkelset føltes nokså reelt.

Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

15
Model X / Sv: Tesla X75 på finn, ok pris?
« på: Fredag 17. Januar 2020, klokken 23:41 »
Er ikke så fastlåst men ladenettverket til Tesla er sterkt vanedannende...du burde prøve :)

Jada, EL-biler kommer på løpende bånn i 2020 men de må ha strøm.....

Sider: [1] 2 3 ... 59