Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nie

#1
Prøvde å poste denne i en annen tråd....noen som kan forklare hva dette handler om?

....alleging failure of the left or right front suspension fore links"
= "påstander om svikt i venstre eller høyre fremre opphengsforkoblinger"

Så;  Luftfjæring eller tilhørende stag?

https://www.reuters.com/article/us-tesla-safety-investigation-idUSKBN287172?taid=5fc0e59798701900016e3d27&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter



#2
".....alleging failure of the left or right front suspension fore links"
= "påstander om svikt i venstre eller høyre fremre opphengsforkoblinger"

Så;  Luftfjæring eller tilhørende stag?

https://www.reuters.com/article/us-tesla-safety-investigation-idUSKBN287172?taid=5fc0e59798701900016e3d27&utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter
#3
Hehe...den der åpnet Tesla rundt påsketider🙂
#4
Skjermen min har fungert helt fint inntil nå mot slutten av ferien. Den siste uken har lille skjermen ofte vært svart når jeg skal starte opp. Etter noen sekunder kommer Tesla-logoen og etter enda noen sekunder kan jeg starte. Den store skjermen er normal.

Er dette de første tegnene på at MCU holder på å ta kvelden?
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Konstant vifte/summelyd foran
tirsdag 28. juli 2020, klokken 13:34
Sitat fra: Muffinman på Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 10:45
Det der høres ut som sirkulasjonspumpene i kjølesløyfen til batteriet. Lader du over ca 77% går de i 100% og blir der lenge, selv om soc skulle falle langt under denne verdien. Før gikk de nesten "evig", mens nå skal de vel gå ca 3 timer eller noe sånn. Ellers går de på lavere pådrag. Dette ble innført etter disse "asia-brannenene" våren 2019 med påfølgende capping av en del batterier på vmax (10-12% av kapasiteten i topp ble gjort utilgjengelig), og reduksjon av ladehastigheten. Mer aggressiv styring av kjølesløyfen i tillegg tyder nok på at Tesla er livredde for overoppheting av enkeltceller, som i sin tur kan medføre uønskede konsekvenser.

Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.




Fant denne forklaringen over i Model S-forumet så prøv gjerne å lade til 70-75% en periode og se om summingen forsvinner.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 17. april 2020, klokken 11:19
Sitat fra: Tellus på torsdag 16. april 2020, klokken 14:00
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 15. april 2020, klokken 22:44
To spørsmål;
1. Hvordan er det mulig å sitte på sidelinjen egentlig? (forstår at en kan selge seg ut av aksjer og kanskje fond, men det som skjer nå griper ganske langt inn i det meste)

2. Hva menes med high yield? (Burde sikkert googlet og avslører jo også at jeg er noob, men til mitt forsvar har jeg aldri påstått å være hverken økonom eller ekspert)

Sidelinjen i denne sammenhengen betyr å ikke eie aksjer. Det går selvfølgelig ikke an å distansere seg fra det som nå skjer både i Norge og ute i verden forøvrig.

High Yield er obligasjoner med høy rente. Obligasjoner er egentlig en del av et lån som en bedrift har tatt opp.

Litt forenklet foregår det slik.
Et selskap (f.eks. Tesla) ønsker å låne 100 mill USD. De kan forsøke å låne i en bank selvfølgelig, men det vansligste er at de utsteder et obligasjonslån med en viss rente. Renten bestemmes av hva markedet vil ha av avkastning. Et veldig solid selskap kan selge obligasjoner med lav rente. Et mindre solid må betale mer rente.
La oss anta at tesla utsteder 1000 obligasjoner pålydende 100K USD med kupongrente 7%. Forfall 3 år frem i tid. La oss si at pålydende kurs settes til 100.

Investorer i markedet kjøper disee obligasjonene og tesla betaler en fast rente på 7%. Renten betales vanligvis årlig. Etter tre år betaler Tesla inn hele lånet.

Det som gjør obligasjoner litt spennende er at de omsettes i markedet på samme måte som en aksje.
Hvis f.eks. noe skjer med enten selskapet eller markedet vil kursen på obligasjonene svinge.
Hvis f.eks. kursen på obligasjonene faller til under 100 så betyr det at den reelle renten stiger over den nominelle renten.

F.eks. Hvis obligasjonen faller til 75 og det er 1 år igjen. Vil du ved å kjøpe obligasjoner og sitte til Tesla betaler deg ut få en avkastnng på (100 +7) / 75 = 1.43 eller 43%.
Dette forutsetter selvølgelig at Tesla makter å betale tilbake lånet.

Fordelen med obligasjoner er at du stiller foran aksjonærer. I et selskap som f.eks. Norwegian er det langt mindre risikabelt å sitte med obligasjoner enn aksjer. Mye tyder på at aksjonærene vil miste alt, mens obligasjonseierene blir sittende med det som er av verdier.

Nå bør man ligge unna kjøp av enkeltobligasjoner. Man kan derimot kjøre andeler i obligasjonsfond. Noen norske fond kan kjøpes til 20-30% av pålydende. Det kan være en svært attraktivt sted å plassere pengene.

Veldig fin forklaring angående obligasjoner  :+1:

Det som vel også kan nevnes med obligasjoner, er at endel av disse kan være lite likvide og, i perioder, vanskelig å få omsatt. Ingen ekspert på dette, men mener å ha lest at Korona-krisen har rammet endel obligasjonsfond hardt ved at de rett og slett ikke får solgt nok av fondene sine til at de betale ut andelseiere som vil ut av fondet.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Maximum battery charge level reduced
søndag 08. mars 2020, klokken 11:41
Interessant.
Hadde du fått cappet batteri og redusert ladehastighet når problemene startet?
...og hvordan er det nye batteriet?
Normal kapasitet og ladehastighet?
#8
Min luftfjæringsmodul røk i vinterferien, også det i kaldt vær.
Bilen var helt OK når jeg parkerte den men når jeg tok den igjen etter tre dager i kalddt vintervær kom feilmeldingen ganske fort, "Air suspension compressor disabled" og bilen var ekstremt lav på venstre side fremme.

Bilen hadde da gått 61000km så det ble byttet luftfjæring venstre side og kompressor på garanti uten diskusjon.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd dette som en reklamasjon.
"Greit nok" at luftfjæren ryker etter 100000km og at dette kan ha en viss sammenheng med kjørte km. Men kompressoren ville jeg forventet skulle overleve mange luftfjærer og minst 5 år, uavhengig av kjørte km.


#9
Model S 2013 - 2022 / Luftfjæring- kan den fryse fast?
tirsdag 25. februar 2020, klokken 10:16
Spørsmålet står i overskriften.
Kan det tenkes at noe i dette systemet fryser fast slik at kompressoren «disables» for å beskytte systemet?
Er på fjellet og får feilmelding om at kompressoren er «disabled».
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stor skjerm resetter seg under kjøring
lørdag 15. februar 2020, klokken 23:46
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:56
Sitat fra: nie på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:52
Sitat fra: cra på fredag 10. januar 2020, klokken 23:12
Sitat fra: SilverArrow på fredag 10. januar 2020, klokken 20:06
For 8 dager siden så resette stor skjerm seg under kjøring på motorvei i 90km/t.

Hvordan artet det seg? Full reset med logo og bortfall av musikk, klima etc?

Jeg hadde en rekke "mini-restart" på skjermen på mandag. Skjermen gikk i svart i 2-3 sekunder. Omtrent som om man bare kobla fra ledninga til bildet. Musikk, klima etc var uberørt. Det gjentok seg 10-15 ganger på to halvtimes kjøreturer.
Dette som du fra beskriver her har jeg opplevd igår og idag.
Har du fått noen forklaring på hva dette skyldes og har du fått det fikset?
Vet en annen med samme problem. Ikke full resetting, men som om en ledning kommer holder på å falle av.

Da kan det jo være software! Når så mange opplever det
Men noen må vel ha vært inne og fått en forklaring/fix på dette?
Er dette noe som folk har opplevd i årevis eller har det oppstått i forbindelse med en av de siste oppdateringene?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stor skjerm resetter seg under kjøring
lørdag 15. februar 2020, klokken 21:52
Sitat fra: cra på fredag 10. januar 2020, klokken 23:12
Sitat fra: SilverArrow på fredag 10. januar 2020, klokken 20:06
For 8 dager siden så resette stor skjerm seg under kjøring på motorvei i 90km/t.

Hvordan artet det seg? Full reset med logo og bortfall av musikk, klima etc?

Jeg hadde en rekke "mini-restart" på skjermen på mandag. Skjermen gikk i svart i 2-3 sekunder. Omtrent som om man bare kobla fra ledninga til bildet. Musikk, klima etc var uberørt. Det gjentok seg 10-15 ganger på to halvtimes kjøreturer.
Dette som du cra beskriver her har jeg opplevd igår og idag.
Har du fått noen forklaring på hva dette skyldes og har du fått det fikset?
#12
Ring nødnummeret.
Det gjorde iallfall jeg og den gang var det bakre drive unit som hadde kortsluttet. Dette så de ved fjernavlesning. Fikk beskjed om å kjøre til SC og sette fra meg bilen.
#13
Kult :+1:
Hvilke andre feil har du hatt etter passerte 100kkm og hvordan har Tesla forholdt seg?
Har du måttet betale mye reparasjoner selv?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
torsdag 23. januar 2020, klokken 13:33
Sitat fra: emurof på torsdag 23. januar 2020, klokken 09:07
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:47
S og X eiere går over til Y?.
Forferdelig mange bmw x6 eiere og 7 serie eiere som løper ned butikken etter 2 serie bmw også....

Sammenligningen holder vel ikke helt vann, da S og X lenge var det eneste valget man hadde, så de som egentlig ikke trengte så stor/dyr bil kjøpte det likevel. Så kom 3, og bruktprisen på S fikk seg en solid justering. Med Y tenker jeg at mange som strakk seg til X vil kunne klare seg med Y, samtidig som flere som for eksempel liker bakluka på S og slikt, vil tiltrekkes av Y. Samt at Y ikke er så mye dyrere enn 3, og man får bedre plass, bedre bakluke, osv. til omtrent samme pris.

Men den holder ganske mye vann :-)
Model 3 har allerede tatt svært mye NYsalg fra Model X og S, det er bare å se på registreringsstatistikken.
Model Y kommer til å ta svært mye NYsalg fra primært Model 3 siden mange mulige 3-kjøpere egentlig vil ønske seg SUV-egenskapene til Y.

Summert vil introduksjonen av 3 og Y over noen år medføre at det selges ekstremt lite Model S og X. Etter noen år vil dette medføre at utvalget av nyere brukte Model X og S på bruktmarkedet blir temmelig dårlig.
Dette kan i sin tur medføre at bruktprisene på Model X og S holder seg helt greit.....ikke super-bra, men helt greit.

Egentlig ville jeg har vært mye mer redd for bruktprisen på Model 3 etter intro av Y enn hva som skjer med bruktprisen på X og S
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
onsdag 22. januar 2020, klokken 21:15
Sitat fra: JorEl på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:37
Sitat fra: nie på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:37
Sitat fra: emurof på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:41
Sitat fra: JorEl på søndag 19. januar 2020, klokken 23:14Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Jeg tenker nok at både S, X og 3-eiere vil gå over til Y.

De som kjøpte Model 3 fordi de ikke kunne strekke seg til Model S-prisen (selv om de kanskje kunne ha kjøpt seg en brukt S), og Model 3 har tross alt anstendig med plass inni.

De som kjøpte Model S eller X fordi Model 3 var for liten.
Men VET vi at Y blir større inni enn 3?
På bildene ser det jo bare ut som den er høyere.
Edit; Ja Y er større.
(Se hele :+1: )......https://youtu.be/_vPhkhf8m5k?t=363
Videoen viser vel bare at bilen er høyere og da er den jo på en måte større men den den ser jo ikke ut for å være noe lengre. Da er man vel like langt med tanke på plass i baksetet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA