Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - nie

Sider: [1] 2 3 ... 56
1
Model X / Sv: TMX riper i frontruten forts.
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 13:05 »
Hvordan kan myk gummi lage striper i glass?

Og hvorfor undergrave meningen med et forum ved å ta løsningen på privaten?
Når myk gummi presser hardt nok, senkes nok terskelen for hvilken mengde dritt som skal til for å lage riper i glasset :-)


2
Model X / TMX riper i frontruten forts.
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 11:01 »
Makki skrev i den opprinnelige tråden.
"Igår merket jeg at frontruteren(fører siden) har fått riper(når solen skinner, er det irriterende) trolig fra vindusviskerne, lure på er det mulig å fikse det?"


Siden den andre tråden var låst og ikke kunne kommenteres fortsetter jeg her:
Jeg opplevde det samme på min X fra september -17.
Den korte viskeren på høyre siden visket med svært ulik kraft langs dekningsområdet. På førersiden og bak speilet (ca 30cm lengde) lå den så hardt mot ruten at den lagde riper i ruten mens den på passasjersiden var så slapp at den ikke fikk vekk alt vannet. Viskerne lagde også merkelige lyder når de ble kjørt.

...og JA, jeg har brukt mye spylervæske og JA, jeg har byttet viskere ofte nok til at dette ikke skulle skje, og NEI bilen var ikke kjørt så langt at dette var "normal" slitasje på en frontrute. Jeg har heller aldri opplevd lignende på noen av mine tidligere biler (heller ikke Tesla Model S som hadde tragisk dårlige viskere)

Hvis du vil vite mer om hvordan dette endte, ta kontakt på pm.

3
Model S / Sv: Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 20:18 »

Som bringer meg over til spørsmålet. Er det galskap å bruke så mye penger på en Model S Performance "Raven"? Model S er jo 7 år gammel! Hos alle andre bilmerker betyr jo en 7 år gammel modell at en ny modell er rett rundt hjørnet. Men ikke hos Tesla?

Sannsynligvis en elendig investering, eller?

Hvis du har 100 mill i banken -> kjør på
Hvis du bruker din eneste million på dette bilkjøpet -> idioti

4
Model X / Sv: Normalt med sort fall i rekkevidde idet man begynner å kjøre bilen?
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 10:53 »
Låner denne tråden.
Finnes det flere ulike nivåer av Sentry Mode?
...eller har alle som har Sentry Mode tilgjengelig i menyen, mulighet for å bruke bilens kameraer til å følge med på omgivelsene?

(Trodde min bil var for gammel for denne funksjonen men ser at jeg har valget  i menysystemet)

5
Model S / Sv: Gratis superlading for S og X
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 13:02 »
https://elbilforum.no/index.php?topic=47846.0
Denne tråden her over i X-forumet tyder vel på at det er typegodkjenning som er problemet, iallfall for X.
Dersom du ikke har fått en slik mail, kan jo forsinkelsen skyldes andre forhold i ditt tilfelle.

6
Model S / Sv: Gratis superlading for S og X
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 09:26 »
Kan trøbbelet med typegodkjenning ha noe med dette å gjøre?
https://elbil.no/nye-elbiler-ma-lage-stoy/

Noen som har fått utlevert Tesla som lager lyd < 20 km/t ?
Krav f.o.m. 1.juli 2019.

Edit:
Ser ut for at kravet kun gjelder hvis bilen uansett må typegodkjennes på nytt og Raven-endringene er kanskje ikke SÅ omfattende?

7
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 10:59 »
Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.
Tesla er vist dessverre håpløs på ærlig og oppriktig informasjon. Tåkelegging, hemmelighold og løgn over en lav sko er de derimot gode på. Dette er et selskap jeg vil ha mindre og mindre med å gjøre. Dette er jo nesten Apple-tilstander.
Synes ikke bildet er så helsvart.

Jeg har endel svært gode kundeopplevelser med Tesla som langt overgår mine erfaringer med andre bilmerker.
...og så har jeg også mine desidert verste kundeopplevelser med Tesla.

Ønsker meg et Tesla som er litt mer kjedelige og forutsigbare når det kommer kundebehandling :-)

Jeg skjønner godt frustrasjonen hos dere som har mistet 10% over natta.
Samtidig fatter jeg ikke at Tesla er så "dum" at de gjør dette på denne måten.
Hvis det virkelig er helt krise og de MÅ ta ned kapasiteten i endel batterier, hadde det jo vært mye bedre og gjort dette gradvis og kalt det for degradering/slitasje av batteriet.

Når de likevel har gjort dette lukter det litt av at noen langt nede i organisasjonen har fått panikk og laget en algoritme som pusher ut denne oppdateringen til enkeltbiler basert på en enkel vurdering av batteridata mottatt fra den enkelte bil.  Dette uten helt å vurdere behov, alternative metoder, konsekvenser for omdømme etc.
Tenker dette kommer til å delvis reverseres med en ny oppdatering.


8
Model S / Sv: Kjøp av brukt Tesla modell S
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 09:48 »


En annen ting. Hvorfor er det samme pris på disse to bilene mens den ene har gått 20000 km mer?

https://www.finn.no/151042759

https://www.finn.no/143447341

På forhånd takk for hjelpen:)

Den nyeste bilen har oppdatert versjon av pano-tak mens den eldste bilen har 1.gen. panotak som visstnok var beheftet med en del lekkasje-problemer. Skillet skjedde i produksjonen iløpet av juni -15.

9
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 09:42 »
Min S85 fra november -15 og videresolgt i sommeren -17 var en av mange S85 som fikk feil med batteriet.
Batteriet ble da tatt ut av bilen og sendt til Nederland for overhaling.
Batteriet var i Nederland i 8 mnd før det ble satt tilbake i bilen.

Den lange tiden til reparasjon må vel skyldes enten
- at reparasjonen var svært arbeidskrevende
- at Tesla hadde altfor liten bemanning til å håndtere dette i Nederland
- at Tesla brukte lang tid til å få tak i deler til reparasjonen
- at Tesla hadde svært mange 85-batterier som måtte overhales
eventuelt en kombinasjon av disse årsakene.

Hvis Tesla nå har funnet ut at en reduksjon av batterikapasitet avhjelper disse problemene, så er det jo ikke så vanskelig å se for seg at det er fristende å pushe ut en fix OTA.

Jeg fikk aldri vite hva som var feil med batteriet mitt men det fungerte 100% når det ble satt tilbake i bilen.

10
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Lørdag 27. April 2019, klokken 19:22 »
Anbefaler folk å lese feil og mangler-tråden for Model S.
Den handler stort sett om konkrete feil og mangler som ulike eiere opplever med bilene sine.

Denne tråden om Model 3 fremstår jo som en eneste lang sutre-tråd med lite fokus på konkrete feil og desto mer syting om hvor dårlig Tesla er på kundeservice og retting av feil.

Savner noen tunge grep med heftig opprydding fra Moderator.

11
Model X / Sv: Tesla X som budsjettfamiliebil
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 08:52 »
Hvordan kan en se om en X75 har 85kWh batteri?

Det står vel på merkelappen på stanga bak høyre forhjul.
Det stemmer.
Antallet biler med 85kWh-batteriet er imidlertid svært begrenset så jeg ville vært forsiktig med å la dette styre valget av bruktbil.
Ville lagt mye mer vekt på bilens generelle tilstand, inntrykk av selger, kjørelengde etc. eller alt som er vanlig å vektlegge ved kjøp av bruktbil.

Dersom du da sitter igjen med to likeverdige biler og den ene har 85kWh-pakken, så kan det heller vurderes om 85 kWh-pakken er mer attraktiv.
Men når det gjelder ladehastighet så hadde jeg S85D før og har nå X75D.
Jeg merker lite/ingenting til ulikheter i ladehastighet på disse to bilene.
Joda 85D begynte på 115 kW ved riktig SOC  og temperatur men dabbet fort av etterhvert som SOC steg.
Over et normalt ladeforløp (15%-70%) på supercharger er forskjellen knapt merkbar.

12
Model 3 / Sv: Verdifall på Model 3
« på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 18:57 »
Tesla Model 3 kommer til å få omtrent samme verdifall som Model S og X har hatt. Dette verdifallet er mindre enn for en tilsvarende fossilbil fordi det ikke er avgift på EL-bil. Dermed slipper man verditap på avgiften og man får en flatere verdiutvikling enn for tilsvarende fossilbil. Noe av den samme effekten har vi i alle år sett for varebiler klasse 2. Disse har alltid hatt et prosentmessig lavere verdifall enn tilsvarende bil solgt ny som stasjonsvogn (med bakseter)

Det som man ser nå er at Model 3 prises høyt i introduksjonsfase akkurat som Tesla gjorde med Model X. Min X75 kostet ca 100k mer ved intro enn hva jeg betalte når bilen hadde vært på markedet ca ett år. Iløpet av det kommende året vil vi antagelig se en prisreduksjon på ny Model 3 som selvsagt vil presse bruktprisene.

Når mva innføres vil dette bremse verdifallet for EL-bilene i en overgangsfase før prisene normaliseres med et ordinært årlig verdifall.

Men tiden hvor Teslaeiere kunne selge bilene sine etter 6mnd for mer enn hva de selv betalte er definitivt over.

13
Model S / Sv: Trangt om plassen på supercharger fremover?
« på: Torsdag 21. Februar 2019, klokken 15:52 »
Det ser vel foreløpig ut for at kun et fåtall av laderne per lokalitet er klargjort for CCS-lading så inntil videre er det vel Model 3-gjengen som vil bli stående i kø mens vi med gammeldagse Type-plugger cruiser avgårde og har mesteparten av laderne for oss selv :)

14
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 22:30 »
Ikke så verst det, Kokstad har ikke noe i det hele tatt før mai :(

Sandven Service er stedet for service på Tesla, dette må betale uansett.
Så da går det an å dra dit og få kjøpt/montert nye viskere til f.eks en X?

15
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 15:35 »
Ser at sjefen sjøl er i Norge for å snakke om service-kapasitet.
Hvordan er egentlig status for rundtomkring i Norge før Model 3-rushet starter?

Personlig hadde jeg ekstremt dårlige erfaringer med Tesla Kokstad med forrige bil (Model S). Lange ventetider for å slippe til og lange ventetider på deler etter at bilen hadde fått en diagnose.

Men nå har jeg hatt X75 i 1,5 år uten særlig behov for å Tesla Kokstads tjenester så jeg har rett og slett ikke kontroll på situasjonen der ute;

Kaver de fortsattt...?
...eller har de akkurat fått hodet over vannet før 3-er bølgen kommer og utsletter de...?
...eller har de rett og slett fått full kontroll og sitter med beina på bordet, klar for å ta imot og fikse alle 3-ere med alle sine barnesykdommer?

(Ser at det er en annen tråd om selve Musk-besøket men den ser ut for å være ødelagt av diskusjoner om CO2-utslipp fra flyet til Musk....)

Sider: [1] 2 3 ... 56