Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tornaldo

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Mandag 26. Oktober 2020, klokken 18:59 »
Problemet til de som velger å kjøpe bruktbil til en pris godt over normalt verdifall, er jo at på et eller annet tidspunkt, er tilbud og etterspørsel normalisert. Akkurat når det skjer, vet jeg ikke, men det skjer antagelig i løpet av ikke alt for lenge for Model 3. Da er det kjipt å ta tapet for både seg selv og forrige eier.

2
Med den prisen bor du ikke i Oslo.....  ;)

3
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer MCU1 med FSD/HW3
« på: Fredag 23. Oktober 2020, klokken 06:38 »
Hvordan ligger det an med utrulling av HW3 til MCU1 biler? Mange som blir innkalt, eller må man pushe på Tesla selv?

Jeg bestilte i Moss 12 september og ba om oppgradering. Fikk time 12 dager senere uten problemer. Kan ikke si jeg har merket noe forskjell bortsett fra at den ser noen lyskryss her og der.

Ok, har bestilt time selv nå, så får se hva som skjer. Ønsker det i utgangspunktet for å få dashcam/sentry med opptak.

4
Er det ikke greit å ta batteridiskusjonen i en egen tråd...

enighet!

Tja, denne diskusjonstråden dreier seg om "ny" TM3. Det absolutt viktigste av det nye, er jo potensielt batteriet. Synes det er veldig relevant, men klart hender det at ting går litt langt. Fortsatt helt innafor her, spesielt etter over 20 sider. Da har man fått diskutert det meste av trådens "hovedsaker".

De to siste bidragene her, er i alle fall de minst givende i hele tråden.

5
Hvor langt bilen kan gå betyr jo selvfølgelig mye inntil et visst punkt - men poenget var jo at jeg vil ha BEGGE deler.
Nå skjer det jo ting med batterier slik at vi forhåpentligvis kan glemme hele problemstillingen om ett års tid eller noe slikt.  Om jeg får 600 km og lading til 100% så er jeg happy med det - om det skulle dukke opp en Tesla med 1000 km og 80% lading så er det lite interessant. Men en Tesla med 430 km til 100% er jo dårligere enn en Tesla med 580 km til 80% - sånn er det jo. Men kunne jeg fått en Tesla med 580 km til 100% - så hadde jeg helt klart tatt den foran en 580 km til til 80%.........Men jeg tror grensen går omtrent der. Noe mer enn litt over 50 mil uten stopp er vel omtrent der mine lengste etapper uten pause har ligget historisk sett.

Du ville heller hatt en du fikk 600 km rekkevidde ved at du jevnlig kunne lade til 100%, i stede for en med 1000 km rekkevidde som du til daglig måtte sette til 80% lading, men med et tastetrykk kunne ladet til 1000 km ved behov?

6
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
« på: Mandag 19. Oktober 2020, klokken 22:20 »
Hvor mange kWh tror du at varmepumpen vil spare deg for, på den turen på 34 mil?

7
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 21:28 »
Synes fokuset på varmepumpe er ganske overdrevet blant enkelte. Ja det er energibesparende, men i det store og hele ikke spesielt merkbart. F.eks på en lang tur på 4 timer i vintertemperaturer, så sparer man kanskje 2-4 KWh på en TM3 uten varmepumpe. Det bruker man et par minutter i hente inn igjen på en supercharger...

8
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 21:17 »
Det er jo helt umulig å si, siden det er en haug med uberegnelige folk der ute. Kommer jo ingen nye SR+ til landet med det første, så kan jo hende du får et hjelpeløst/desperat menneske på kroken til 399000.

9
Model 3 / Sv: Hvordan bestemmes årsmodell på Finn
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 18:36 »
Årsmodell for Tesla sin del er en del av vin, enkelt å finne. Mulig det gjelder for alle andre biler og.

Det er dog ikke registreringsdato som sier noe om årsmodell. Det er når den ble produsert. At den blir førstegangsregistrert i slutten av året, betyr ikke at det blir en -21 modell.

10
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 18:32 »

Å si at de burde vært ulovlige og ikke vil fungere for noen, er vel å dra det i overkant langt. Når man ser hva slags dekk folk selger på Finn.no, så er det åpenbart at det går mange Nokian og Continental vinterdekk som ikke har særlig bedre egenskaper enn nyere Nereus dekk.

Nå håper jeg du ikke går rundt i det virkelige liv og tar alle bokstavligt på ting? Med ulovlige mente jeg at dem er ”schtøgge” og bruke på vinterføre. Den kan jeg skrive under på med enn gang. Håpløse på rent SNØ-føre!!

Finnes ikke dekk som dekker hele geografiske Norge, et sk all-round vinterdekk som klarer bare men vintrige veier i Oslo, dyp nysnø, slapsete veier i Bergen el blanke isveier i Finnmark. For meg så kjørte jeg ”ulovlig” for og komme meg fra A til B med disse Nereus i dyp nysnø...

Jeg synes bare du overdriver. Nereus fungerer helt brukbart på f.eks snø.Høres ut som brukerfeil, hvis det var umulig å holde kontroll på bilen på vanlig vinterføre.

11
SR+ vil nok holde seg kunstig høyt, siden denne ikke har forventet levering før februar 2021. Samtidig meget spesielt å kjøpe seg brukt SR+ til 430k på Finn, når man får en LR til 460k neste måned.

Men ingenting overrasker lenger når det gjelder folk sin manglende evne til å navigere i bruktbilmarkedet, eller generelt manglende impulskontroll/tålmodighet.

12
Model 3 / Sv: Forskjell støynivå 2019 og sen 2020 Model 3
« på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 08:38 »
Megahjul skriver/sier jo det de tror kundene vil høre. Må ikke ha særlig rot i virkeligheten. Kjører selv på Nereus dekk, men lever ikke under noen illusjon om at disse er like bra som f.eks. Nokian eller Continental. Teslabjørn driver heller ingen testing av kjøreegenskapene, men generell subjektiv "feeling", så det må man også ta med en klype salt.

Likevel henger de jo med i deler av NAF testene, og koster gjerne under halvparten av de andre. Og bor man slik til at man f eks kjører 99% på våte vinterveier, så kan disse være helt greie. Men også greit å vite at de vil ha dårligere egenskaper på visse underlag, og at man må avpasse fart etter forhold.

Å si at de burde vært ulovlige og ikke vil fungere for noen, er vel å dra det i overkant langt. Når man ser hva slags dekk folk selger på Finn.no, så er det åpenbart at det går mange Nokian og Continental vinterdekk som ikke har særlig bedre egenskaper enn nyere Nereus dekk.

13
Fader!! Jeg som lagt opp en plan frem til levering av min Y i 2022, fra Berlin og nyeste batteriteknologien.

Men nå solgte jeg 3´ern fordi den manglet elektrisk luke, hengerfeste og denna svarte lakken er håpløs...burde lært meg fra S´ern! :P

Nå har dem slengt på alt det jeg savnet på 3´ern jo!! Plus at det er en GROM bil på alle måter. Og at hvit er basisfarven(gratis), er ennå et argument for at slenge inn en bestilling. Rentetilbudet er faktiskt veldig bra i forhold til andre akkurat nå.....

Haff!! Bestilte en Corsa-e som jeg skulle ha som ventepølse frem til Y´n kom hit. Men er redd for at Bertel og Steen skal ha sine 8% i avbestillingsgebyr nå? Bestilte for 3 uker siden, bilen er ikke bygd ennå, bygges i desember med levering rett over nyåret :o Har aldrig avbestilt nybygg så er usikker her. Veit at inom 14 dager er saken mye enklere.

Hade jeg hatt hår hade jeg slitt det av meg i alle rettninger nå!! >:(

Du solgte TM3 fordi den manglet elektrisk bakluke og hengerfeste, og bestilte en Corsa-e?  Visste ikke at man fikk den med hengerfeste og el bakluke.

14
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
« på: Fredag 16. Oktober 2020, klokken 20:39 »
Mulig det er riktig for deg, men tvilsomt at de som akkurat hentet ut bil synes det samme.

15
Model S / Sv: 2017 S75D - Hestekrefter?
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 21:45 »
Står heller ikke på min, men jeg har da målt den til ca 4.4s på 0-100, så er jo uncorked likevel.

Har bare en S75 RWD, men den har 344 kw/ 460 hk i følge bilens egne data.

Sider: [1] 2 3 ... 32