Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Slettet profil

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Model 3 / Sv: Jack pad for Tesla model 3
« på: Fredag 26. April 2019, klokken 16:46 »
Jeg gjorde det enkelt.Nesten gratis og ekstremt solid.

Bolten er solid og sikrer at bilen ikke kan gli av.

2
Model X / Sv: Oppdatert X går i produksjon nå
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 11:47 »
10% bedre rekkevidde ved å bytte motor virker ekstremt høyt. Hvis dette er riktig så er dagens motorer helt på trynet.

Uansett så beviser dette at teslafansen sin lovprising av induksjonsmotorene til Tesla manglet substans.

For et håpløst innlegg. At du gidder. Alle vet jo at Tesla har hatt de mest effektive motorene så langt, og lengst rekkevidde per kWt.

Trodde først dette var ironisk ment, men det var det visst kanskje ikke  :)

Kind of makes my point....

Kind of doesn’t. At du gidder.  :-1:

3
Model X / Sv: Plasti dip 20“ originalfelger
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 11:45 »
Takk for veldig nyttig informasjon ovenfor. Jeg har nettopp bestilt sort blank plastidipp av merket Foliatec fra poleringskongen.no (super service!). Fire bokser sort, en boks blank forsegler.

Han hos Poleringskongen nevnte:
(i) at dekkene burde stå,
(ii) at det var lurt å ta både på utsiden og baksiden av felgen samtidig så de herder til ett lag, og
(iii) at et godt tips er å tappe ut en del luft av dekkene først. Da kan man både maskere bedre og hjulet blir stående.

4
Model X / Sv: Oppdatert X går i produksjon nå
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 11:40 »
10% bedre rekkevidde ved å bytte motor virker ekstremt høyt. Hvis dette er riktig så er dagens motorer helt på trynet.

Uansett så beviser dette at teslafansen sin lovprising av induksjonsmotorene til Tesla manglet substans.

For et håpløst innlegg. At du gidder. Alle vet jo at Tesla har hatt de mest effektive motorene så langt, og lengst rekkevidde per kWt.

5
Model 3 / Sv: Hjulskift Model 3 (fiks for jekk)
« på: ſøndag 21. April 2019, klokken 23:02 »
Trebit er perfekt. Tåler enormt mye.

Fun fact: Man bruker tre på blokkene når man tar skip i tørrdokk.

Anyway; poenget ovenfor var bare å nevne at jeg kom på en smart løsning som garanterer bilen ikke sklir av. At noen heller bruker vanlig pad og tar sjansen er notert, men altså besides the point.

6
Model 3 / Sv: Hjulskift Model 3 (fiks for jekk)
« på: ſøndag 21. April 2019, klokken 18:43 »
Bare husk å forbore, enten du bruker impregnert tre eller puck. Da sprekker ingen av dem.

7
Model 3 / Hjulskift Model 3 (fiks for jekk)
« på: ſøndag 21. April 2019, klokken 16:50 »
Model 3 har jack pads i metall med et hull i midten. Bruker man vanlig jekk er det en viss sjanse for at den kan glippe, og da kan den skade området rundt pad’en (og i verste fall batteriet).

Løsningen for meg var å bruke to garasjejekker, begge med en trebit (som jeg pleier), og å sette en bolt i trebiten.

Når man jekker har man hodet på bolten i hullet, slik at jekken ikke kan glippe.

(Bolten var for lang, så jeg filte av den delen som stakk ut på undersiden.)

Fungerte perfekt!


8
Model 3 / Sv: Knapp på TWC ladekabel låser ikke opp kabel etter lading
« på: Torsdag 18. April 2019, klokken 22:45 »
Du får bare ut ledningen hvis bilen er ulåst, eller hvis du i app har trykket på Open Charge Port. Dette er for å sikre at ikke fremmede løser ut ledningen og stikker av med den.

9
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 - Standard Range Plus. Kan nå bestilles på Tesla.no
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 09:26 »
Det som er veldig positivt er at Tesla nå selger en bil som faktisk kunne tålt noe moms eller avgifter. Så dette går veien uansett!

Totalprisen fremgår veldig tydelig på min datamaskin i hvertfall. Ikke noe villedende.

 :+1:

10
Model X / Sv: Model X - Vindusvisker-fiks
« på: Tirsdag 09. April 2019, klokken 10:48 »
Det skal jo ha kommet nye viskerblad til X, kanskje de er med andre hull, noen som vet?

Viskerne til trådstarter ser lik ut som på mine okt 2018.

Jeg hadde min X på service nettopp, og de byttet til nye vindusviskere. Disse var lik de gamle, så jeg måtte gjøre min vindusvisker-fiks på disse også. Som nevnt løser den problemet med at det kommer for mye spyling øverst og for lite nederst (som jeg har hatt både med gammelt og nytt t-stykke).

11
Elbiler i media / Sv: Bilprodusenter med ulovlig samarbeid
« på: Mandag 08. April 2019, klokken 13:25 »
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31

18. SEP. 2018 - 11:27
Jeg hørte nå en nyhetssak på radioen i dag angående mer juks fra Tyskland, så det er ikke gammelt nytt.

Bra det oppdages!!

Stemmer. Nytt nytt. Ikke gammelt nytt. Det var Der Spiegel blåste historien om "AutoKartell" i 2017 (http://www.spiegel.de/spiegel/vw-audi-porsche-bmw-und-daimler-bildeten-ein-kartell-das-auto-syndikat-a-1159389.html).

EUs konkurransemyndigheter tok raskt saken. Her er tidslinjen og vedtakene:
(i) EU raidet bilprodusentene i oktober 2017 (http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-17-4103_en.htm),
(ii) EU begynte en formell etterforskning i 2018 (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5822_en.htm) og
(iii) de tok ut "tiltale" 5. april 2019 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2008_en.htm).

Daimler har samarbeidet med EU-myndighetene, under et program som gir "leniency" for de som samarbeider. At en av de som etterforskes samarbeider betyr ofte at det er hold i anklagene, at alle er skyldige og at bøtene blir store.

De "tiltalte" har nå noen få uker til å svare, og hvis svarene ikke er overbevisende idømmes bøter. Disse kan være svært store.

Saken er den siste i en rekke kartellsaker innen bilindustrien, der de to største hittil har vært (1) Car Parts Cartel og (2) Trucks Cartel:

(1) Car Parts Cartel: En rekke bildel-produsenter samarbeidet om å holde prisene på bildeler høye, og å ikke konkurrere med hverandre. Både EU og USA har gitt bøter på til sammen 40 - 50 milliarder kroner. https://europost.eu/en/a/view/commission-fines-auto-parts-cartel-24799

(2) Trucks Cartel: I denne saken hadde MAN (VW), Daimler, Volvo, Iveco og DAF samarbeidet om bl.a. å ikke konkurrere og om å holde tilbake utviklingen av utslippsreduserende teknologi. EU idømte bøter på ca 25 milliarder kroner i 2016. MAN slapp bøter fordi de meldte seg først og samarbeidet med myndighetene.
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/cleaner-safer-trucks/cartel

12
Model X / Sv: Model X - Vindusvisker-fiks
« på: Fredag 05. April 2019, klokken 12:52 »
Jeg har også den, men det kommer for mye øverst og for lite nederst. Men TeslaMats’ super-fiks blir det perfekt. Trust me, I am a self-declared expert.

13
Model X / Sv: Model X - Vindusvisker-fiks
« på: Fredag 05. April 2019, klokken 11:36 »
Najs! Kan jeg dele denne på elbilwiki? Der blir den liggende permanenet; det som ligger i diskusjonstråder har det med å forsvinne/drukne etterhvert som nye tråder startes. :)

Ja, klart du kan! Løsningen har vist seg helt perfekt, og løser er problem jeg hører mange andre også har slitt med. 

14
Model X / Model X - Vindusvisker-fiks
« på: Fredag 05. April 2019, klokken 08:43 »
Mange har problemer med at vindusviskere på X ikke holder den nederste delen av vinduet ren i høy hastighet / kaldt vær.

Jeg skrev i fjor om min fiks, som jeg kan bekrete har virket utmerket det siste året:

Det er små hull langs viskerbladet, der spylervæsken kommer ut. Problemet er at trykket blir høyere øverst enn nederst (sentrifugalkraft + vindtrykk, antar jeg). Jeg tok av viskeren og tettet halvparten av hullene på øverste 2/3 av viskerbladet. Altså annet hvert hull på den øverste 2/3. Jeg brukte sort Tec7.

Anbefales!

15
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
« på: Mandag 01. April 2019, klokken 15:46 »
Ok - da har jeg kjørt samme strekke med Model S p100d (minus 5 grader i snitt) og e-tron (+5 grader i snitt).

Avstanden er fra Bærum til Teslacharger ved Porsgrunn. Forbruk Tesla: 27,7. Forbruk e-tron 27,2.
Kjørte nok enda litt røffere med Teslaen og det var jo 10 grader kaldere da jeg kjørte Teslaen. Begge startet med 100% batteri. Men en P100D hadde altså 47% igjen og e-tron hadde 52% igjen. Har bilder som jeg sammenligner. Og det blir jo fordel for e-tron temperaturmessig. Men jeg vurderte p100d før jeg kjøpte e-tron og derfor sammenlignet jeg nettopp disse to. Hvordan laster man bilder enklest opp her?

Det høres ikke særlig sannsynlig ut. Er du ute og troller Tesla igjen? Det er jo bevist av kvalifiserte folk at e-tron har høyere forbruk / kortere rekkevidde under like forhold: https://www.tek.no/artikler/tesla-knuser-jaguar-og-audi-i-rekkeviddetest/458690

Sider: [1] 2 3 ... 5