Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jan-c

#1
Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2023, klokken 18:15De gjorde noe greier her om dagen som gjorde at mange plutselig rapporterte "phantom drain", bilene tapte 2-3% SOC over natten.
Dette er en fiks for problemet.

Takk for nærmere forklaring, daktari.
Jeg har gullfiskhjerne, så kan ikke si at jeg har merket noe tap mens bilen står over natta eller lengre.
Ikke for å kverulere, men dette ser ikke ut som en fiks, men en diagnostisk sak: Hvis gul lampe, oppsøk verksted.
#2
Mottok melding på skjermen i dag. Under info-knappen fant jeg følgende:

"Etter denne kontrolleres undersøkes selvutladingen av høyenergibatteriet. Hvis økt selvutladning blir fastslått, gjør en gul varsellampe deg oppmerksom på en feil i elektrosystemet.

Oppsøk i så fall verksted for nærmere kontroll. Hvis ikke kan batteriets levetid bli redusert selv om bilen fortsatt fungerer fint uten begrensninger. Hvis varsellampen ikke lyser i løpet 30 dager, trenger du ikke å gjøre noe.

Installasjon er en forutsetning for å motta ytterligere Over-the-Air Updates"

Noan erfaringer?

Redigert:
Da jeg startet på nytt, melding om at OTA fullført:
"OUH7_08
Det opprettes internettforbindelse en liten stund for å fullføre Over-the-Air Update"

OUH7_08 er nevnt i en tråd på ID.4-forumet. Dette er kanskje ikke noe nytt, men informasjonen er tydeligere enn hva jeg har sett tidligere.
#3
ID.4 / Sv: SW 3.2 - erfaringer, tips
mandag 03. juli 2023, klokken 23:55
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 13:15Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

Jeg gjetter på at dette kun er "av/på" nærlys/fjernelys. Matrix kreves vel for maskingen av andre kjøretøy. Gratis prøveperiode er vel midt i blinken :-)
#4
Min ID.5 GTX ble ferdig produsert i uke 48/2022. Da jeg fikk den utlevert, var versjon 3.1 installert. Jeg startet på 50 minutter hjemtur, og fikk beskjed om at oppdatering var tilgjengelig. Jeg takket "ja", og da jeg parkerte hadde jeg versjon 3.2.

Jeg synes det er litt "slapt" at du blir avspist med at svarte skjermer, vil bli fikset med en oppgradering. Forhandler burde underbygge dette på en forståelig måte.

Kan hende din ID.5 GTX har samme utfordinger som ID.4 bygget som 2021/2022 modell. Selv om det er mange innlegg i denne tråden i ID.4-forumet, kan det være nyttig å lese.

ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
#5
ID.4 / Sv: Speillys
onsdag 15. mars 2023, klokken 20:03
Har lest om dette på FB-siden til ID.4/.5.
Vissnok ikke uvanlig, og vil du ha tilbake en "rein" renault-logo, må du ta en tur innom forhandler.
#6
ID.4 / Sv: 4g og SIM-kort
mandag 06. mars 2023, klokken 22:40
Du kan vel enklest dele wifi fra mobilen?
#7
ID.5 / Sv: Batterivarmer ID.5 gtx
mandag 06. mars 2023, klokken 19:21
Aktiviteten på denne tråden, tyder vel på at det ikke finnes noen "bryter" for batterivarme på denne bilen. Forvarming via We Connect ID, skal antakelig gjøre noe med batterivarme.
Er det i forbindelse med lading, finnes det noen rykter, og framgangsmåte for å oppnå maksimal ladeeffekt. Hva er ditt grunnlag for spørsmålet?
Jeg håper jeg er upresis, slik at mange erfarne eiere kan korrigere meg  :D
#8
ID.4 / Sv: Levering Pro 4MOTION
fredag 24. februar 2023, klokken 20:35
Sitat fra: ENTO på fredag 24. februar 2023, klokken 19:36
Kan man bygge ID4 med firehjulstrekk ? Jeg trodde firehjulstrekk var synonymt med GTX !?
Forvirret? Jeg også :-)

ID.4 Pro 4MOTION - 265 hk -WLTP 510 km
ID.4 Pro Limited 4MOTION - 265 hk -WLTP 508 km
ID.4 GTX 4MOTION- 299 hk -WLTP 496 km

«Harald A. Møller estimerer levering fra første kvartal 2023 for ID.4 Pro 4MOTION»
(alt fra bladet MOTOR 13/07 2022)
#9
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
lørdag 11. februar 2023, klokken 01:16
Sitat fra: igniztion på fredag 10. februar 2023, klokken 22:41
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.


De har ikke lansert disse oppdateringene enda, så hadde vært veldig overraskende om noen hadde fått dem. Eneste indikasjonen vi har på at 3.1 kanskje er kommer til de som har 3.0 snart, er at Skoda har uttalt at 3.1 skal komme mot slutten av Q1 2023.

Mener du med dette at ingen ID.4 som har fått fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 og 3.2.0? Jeg oppfattet det som spørsmålet, sammen med konkret spørsmål om visning av forbrukstall.

Redigert
Fant denne:

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 13:05
3.2 og fikk ny oppdatering i dag. Gikk på noen sekunder. Slik blir det vel fremover, hyppigere og mindre oppdateringer.
#10
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
fredag 10. februar 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Asfalt på fredag 10. februar 2023, klokken 14:30

306 km estimert kjørelengde med 75% på batteriet. Hmmm imponerende på denne årstiden.

He he  :) Tenkte nok noen grubla på den. Det har nok med temperatur ute å gjøre. Hvis vi tar utgangspunkt i det forbruket som er oppgitt på siste tur, er det vel uoppnåelig. Opptil +6C tidligere på dagen, da jeg faktisk kjørte.
#11
ID.4 / Sv: Noen som har fått firmware 3.1/3.2 OTA?
torsdag 09. februar 2023, klokken 23:15
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 09. februar 2023, klokken 16:21
Jeg bumper denne her for å se om noen som hadde fabrikkinstallert 3.0 har fått 3.1 eller 3.2 nå. Hadde vært kjekt å få inn forbrukstall i clusteret bak rattet. Litt trist dette med software til ID-bilene, det er ellers svært kurrante biler.

ID.5 versjon 3.2.0
Trykke OK-knappen på rattet velges tre alternativer. Fra start, fra lading, langtids.
#12
ID.5 / Sv: I.D 5 og keyless låsing
onsdag 08. februar 2023, klokken 16:09
Takk for den informasjonen. Jeg har vel alltid fått låst bilen ved å føre hånden over punktet, men jeg har undret meg over, at jeg innimellom har måttet gnukke ekstra. Har tenkt at ID.5'en er mindre følsom enn e-Golf'en. Da venter vi på fiks :)
#13
ID.5 / Sv: Observerte endelig en ID. 5 på veien
søndag 29. januar 2023, klokken 23:37
Når bilen endelig har kommet, er det forunderlig hvor lett det er å falle av lasset for å holde følge med produksjonen av ID.5. Hittil i år er det registrert 22 ID.5, 69 ID.3 og 172 ID.4. 
Jeg ser stadig ID.5 på veier og parkeringer  :) .

Jeg ventet 300 dager, og fikk jevnlig oppfølging fra forhandler. Jeg møtte også opp i forretningen og fikk se med egne øyne den informasjonen forhandler satt med. Den verste tiden var de 8 første månedene, da ikke noe konkret var å spore. Etter hvert fikk bilen status som låst til produksjon. Da ble det morsomt.
Jeg har kjørt 2 e-Golfer i nesten 8 år, og størrelsen var bekvem. Kikket på ID.4 da den ble lansert, men syntes den var for stor, ID.3 hadde ikke det utstyret jeg trengte. Utseendet på begge var kun tiltalende forfra - med mine øyne. Så kom ID.5, og da var jeg solgt.

Jeg mener +pakkene er vel verdt å vente litt ekstra for. Jeg har de samme som du har, unntatt style+. Jeg har heller ikke krok, det var kanskje litt korttenkt. Jeg er en klovn til å kjøre med henger, men mulighet for bagasjeplass på kroken hadde kanskje vært smart.

Jeg er superfornøyd med bilen. Jeg opplever den som veldig bekvem, varm og god å kjøre. De «utfordringene» jeg så for meg med større bil, har jeg testet ut. Det var for min del bare forhåndsbekymringer. Bilen fungerer godt på motorvei og filskift, parkerer sjøl, og den fryktede garasjeporten var bred nok. Det er en bil som passer litt på meg, og den følelsen trenger jeg :p

Det eneste minuset i prosessen var vinterdekkene den ble levert med. Yokohama Ice Guard G075. Det ble, i mine hender, en veldig «nervøs» bil. Etter 12 dager ringte jeg forhandler og fortalte «at bilen var ødelagt» med de dekkene. Jeg utdypet litt, og fikk øyeblikkelig bekreftet bytte til Continental Viking Contact 7. Da først kom drømmebilen til syne.

Jeg ønsker deg lykke til i ventetiden, og oppfordrer deg til å besøke forhandleren din. Kanskje du får kikke litt på skjermen, du også :)


#14
ID.3 / Sv: Ladeproblemer på AC?
torsdag 12. januar 2023, klokken 22:46
Sitat fra: AndersT2 på onsdag 11. januar 2023, klokken 07:12
Kunden fant problemet. Bilen var satt til smartlading via Tibber, og Tibber stoppet ladingen. Fikk det skrudd av så lader den fint.
:+1:
#15
ID.3 / Sv: Ladeproblemer på AC?
søndag 08. januar 2023, klokken 16:51
Sitat
Bare for å spørre, dere har testet med forskjellige kabler bare for å utelukke feil med bilens ladekabel? Eller er det fast kabel fra Zaptec-boksen?

For å spørre litt til:
1. Har bilen blitt testet med nødlader (med schuko)?
2. Har bilen blitt testet mot en ladestolpe med 3-fas?

Hypotese:
Kan det være fukt i ladeporten?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA