Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorS

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
BMW iX3 / Sv: Vi som har fått iX3
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 20:13 »
Ja, vi har brukt ryggeassistenten. Den virker veldig bra. Den rygger deg tilbake så nøyaktig som mulig, i maks 50m og maks 9 km/t. I manualen står det at den tar opp hvor du har kjørt når du er under 36 km/t.

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladeplasser i Aksla Parkering i Ålesund
« på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 10:00 »
Jeg fikk levert BMW iX3 sist onsdag. Det fulgte med en 20A Mode 3 Type 2 kabel. Bilen kan ta 1-fase 32A, eller 3 fase 16A. I manualen til kabelen sto det en henvisning til "20A / 32A". Jeg ønsket å teste om det kunne være feilmerking av kabelen og at den faktisk var 32A. (Den er egentlig for tynn til at jeg tror den er en 3-fase 32A). Jeg var derfor ute etter en 1-fase 32A lader.
Første forsøk var laderne utenfor Europris på Moa. De er merket med 7kW i Mer appen, så det var et godt første forsøk. De ga 9.6kW på skjermen i bilen, mao. trolig 11kW lader. (Har meldt fra til Mer om feilmerkingen.) Så testet jeg for moro skyld stolpen utenfor Coop, som er merket med 22kW i Mer appen. De ga, som forventet, akkurat det samme, 9.6kW.
Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det var kommet ladere i Aksla Parkering og hva de kunne levere. Jeg fant laderne og koblet til. 7A(!!) og 1,4 kW i bilen. (Hva skal man si til noe slikt?) Jeg koblet av på vanlig måte og prøvde å starte bilen. Det kom da advarsel om at DSC systemet var ute av drift, men jeg kunne kjøre forsiktig til forhandler. Jeg prøvde å sette bilen i gir, men den rikket seg ikke annet enn at den trillet veldig sakte forover. Jeg hadde ikke dekning på telefonen, men fikk tilkalt veihjelp via bilens innebygde system. Det virket veldig bra. Siden jeg ikke hadde dekning låste jeg bilen og gikk ut utenfor badeland og sto der til bilberger var på plass. Når jeg så låste opp bilen virket alt igjen.
Noen andre som har opplevd problemer med disse laderne?

3
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Lørdag 27. Mars 2021, klokken 17:30 »
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".

4
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Lørdag 27. Mars 2021, klokken 11:05 »
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Nei.

5
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Lørdag 27. Mars 2021, klokken 10:21 »
Du stiller visker følsomheten på Auto med en "rulleknapp" på viskerhendelen. Dersom den visker litt for sjelden og du ønsker ett visk, men vil beholde Auto på, kan du ta denne knappen opp og ned en gang. Dersom du trykker helt ned for å få et enkelt visk slår du av Auto. Det er ikke mulig med ren intervall. Det er et savn når automatikken ikke henger helt med.

Nei, det er ikke mulig å vise soc i bilen. Her bør vi prøve å legge press på BMW alle sammen slik at det kommer i en senere oppdatering. i3 manglet dette i starten, men det kom i en senere oppdatering. Her kunne man få fram soc ved å trykke på knappen som veksler visningen i instrumentet. Instrumentet er såpass stort at det burde være mulig å finne plass til dette. Appen oppdaterer seg kun når du slår av bilen eller står til lading.

6
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 20:40 »
Tusen takk for svar. Nå fant jeg også at det står i menyen 80% anbefalt for daglig lading, 100% for langtur. Kan vurdere å stille den enda noe lavere i det daglige.

7
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 18:09 »
Det er mulig å sette et mål for lading. Det står i manualen at for DC hurtiglading anbefales 80%. Jeg antar dette er for å få en fornuftig avslutning av ladingen når ladehastigheten har avtatt betydelig (< 50kW). Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc. Om jeg husker rett kan det se ut fra diverse ladekurver at ca. 77% (faller fra 60kW til 48kW) er tingen på langtur.

Det er jo følgelig mulig å sette en lavere mål for den daglige ladingen hjemme. Jeg finner ikke noe umiddelbart i manualen vedr. den daglige AC ladingen og anbefalt mål for denne. Bilen har såpass rekkevidde at daglig mål kan settes forholdsvis lavt, feks. 70% eller lavere, uten problem for oss. Spørsmålet er om det er noe poeng å gjøre dette for å bevare batterikapasitet?

BMW har vel god kontroll på dette og erfaring fra i3 så de har vel satt av nok buffer til at lading til 100% i det daglige er uproblematisk. (For i3 var det jo anbefalt å sette den til lading så snart det var mulig og la den stå tilkoblet.)

Noen tips / råd i denne saken?

8
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 14:12 »
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Du har garantert rett. Har ikke tenkt på det før. Ikke helt lurt å fylle det med poleringsmasse da. Får rense ut av hullene.

9
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 12:04 »
Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)

10
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 12:00 »
Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.

11
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 11:57 »
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Fra manualen i "Driver's guide" på telefonen > Kjøretøyinformasjon > Betjening > Lys > Stemningslys > Velge fargeskjema:

1. "CAR", 2. "Innstillinger", 3. "Innvendig belysning", 4. "Farge", 5. Velg ønsket innstilling

Det tar nok litt tid før jeg har like god kontroll på iDrive 7 i iX3, som jeg hadde på den i første utgave av i3.

Lurer på om det er standard med "elbilblått" på stemningslysene i vanlig X3 ?

12
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 23:38 »
Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.

13
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 22:51 »
Det er et lite blått lys i "konsollet" i taket som er litt plagsomt ved kjøring i mørket. Noen andre som ser dette, eller er det kun min bil?

14
BMW iX3 / Sv: Vi som har fått iX3
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 21:57 »
Jeg forhåndsbestilte på Vipps 3. september 2018. Bestilt den 16. juli 2020. Bilen ble produsert 16. november 2020. Utlevert 24. mars 2021.

15
BMW iX3 / Ladenivå
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 11:14 »
Forhandler er i gang med klargjøring av bilen min.

Når bilen ankom forhandler var soc nede på 8%. Så foretok forhandler en lading fra 8% til 14%, 26 min, ca. 5 kWh levert, ca 11kW i snitt. Neste lading av forhandler var 13% til 100%, 6 t 37 m., ca. 73 kWh levert, ca. 11kW i snitt. (At den klarer 11kW i snitt på hele ladingen er jo bra.)

Fra connected-drive > utviklerpanel

"soc": 100,
"socmax": 74.66

Det kan se ut som om batterikapasiteten er ca. som lovet (dersom man kan stole på tallene) og at lang tid fra produksjon (16.11.2021) ikke har skadet dette vesentlig i det minste.

Sider: [1] 2 3 ... 12