Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorS

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 22:53 »
Jeg har nå hatt i3 i nesten 6 år. Den har inntil for en del år tilbake stort sett dekket behovet mitt. Nå er ungene blitt store og et viktig kriterium er at det er forholdvis greit å tilbringe en del timer i baksetet for en person på 190+ cm. Et av problemene med i3 i i denne sammenheng er fotbrønnen i baksetene, eller rettere sagt fraværet av denne. Ikke minst når framsetene er helt nede.

Jeg ønsker meg derfor en bil med OK fotbrønn i baksetene, som ikke koster alt for mye. Noe særlig mer enn 600’ er for mye for meg. Da er de fleste nyere store rene elbiler utelukket.

Jeg sjekket derfor med forhandler før jeg bestilt iX3. Han kunne opplyse at X3 har 12 cm klaring når sete er helt nede. Etter sjekk med produktansvarlig for iX3, så kunne han opplyse at iX3 batteriet tar 10mm av fotbrønnen. Mao. det er 11 cm klaring når framsetene er helt nede. Det er akseptabelt.
 
Det tok så veldig lang tid før reservasjonsholderne for iX3 fikk noe særlig informasjon, så når det kom gode kritikker av Skoda Enyaq reserverte jeg også denne. Etterpå leste jeg følgende i Motor: «Dessuten sitter man høyere, med en kraftigere vinkel i knærne.» Dvs. tilsvarende som for i3 og egner seg ikke for mitt bruk. Jeg avbestilte med en gang.

Så ser jeg ID.4 nevnt som et alternativ her. Bildet fra baksetene i artikkelen

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/qAnw01/dette-blir-de-norske-prisene-paa-volkswagen-id4

viser at ID.4 knapt nok har fotbrønn så vidt jeg kan se. Dvs. egner seg ikke for mitt bruk.

Jeg bor slik til at jeg hadde håp om at iX3 hadde AWD. Samtidig har jeg vært imponert over fremkommeligheten til i3. Jeg håper derfor at iX3 til tross for en helt annen vektklasse, vil vise noe av de samme egenskapene. Hvis ikke får jeg selge bilen og kjøpe noe annet.

Enhver må selv vurdere sitt bruksområde / hva de må ha. Jeg ser ikke helt poenget med å lire av seg masse negativitet til en bil som ikke dekker eget behov. Da får man finne seg en annen bil.

2
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
« på: Lørdag 15. August 2020, klokken 20:36 »
i3 okt 2014
109536 km
soc: 17.986000061035156
socmax: 17.98

(Avlest via www.bmw-connecteddrive.no -> Remote Cockpit -> Utviklerverktøy i Chrome -> fil ved navn min VIN kode.)

3
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: ſøndag 19. Juli 2020, klokken 20:19 »
Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.

Jeg må si at jeg ble overrasket over hvor mange merker som nå støtter 3 fase IT lading:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett

4
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
« på: ſøndag 19. Juli 2020, klokken 14:01 »
For å få 11 kW på 3 fase IT-nett trenger man i underkant av 28A. Det er ikke så mye mindre enn 32A, men fordelen med 3 fase er at belastningen blir bedre balansert. Jeg har tidligere lest at noen nettselskaper har krav om veldig lite (16A?) strømtrekk på 1-fase laster.

TN-nett: 3 x 230V x 16A = 11.040W

IT-nett: 11.040W / (230V x Rot(3)) = 27,7A

5
BMW iX3 / Ting jeg lurer på
« på: Lørdag 18. Juli 2020, klokken 18:07 »

6
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: Lørdag 18. Juli 2020, klokken 18:03 »
Kan tilbudet til reservasjonsholdere kombineres med storkunderabatt? Noen som har snakket med forhandler vet hva man lander på da?

Ja, jeg har bestilt. Pris inkl. vinterdekk på under 590'.

7
BMW iX3 / Sv: Offisielle bilder lekket
« på: Tirsdag 14. Juli 2020, klokken 12:47 »

8
BMW i3 / Sv: Hjullager
« på: ſøndag 27. Oktober 2019, klokken 09:15 »
Jeg byttet på garanti for noen måneder siden. Da var bilen gått ca. 90.000 km.

9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: ſøndag 05. Mai 2019, klokken 20:07 »
Jeg tror det er slik at i starten fikk alle i3 oppgitt 125 kw effekt i vognkortet, men at dette senere ble endret til lavere effekt. Kan dette stemme? Hva var grunnen til dette?

Dette vil vel påvirke prisen som forsikringsselskapene tilbyr?

10
BMW / Sv: Støyete sommerdekk
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 19:37 »
Her er en side som dekker første generasjon (som jeg har). Den er vel også gyldig for deg(?):

http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3_ekstrautstyr

For den felgtypen du har kan det se ut som det skal være ulik dimensjon på framme og bake for sommerdekkene.

(Jeg har type 429 som sommerdekk og er overrasket over bildet i artikkelen over der 429 "slår" andre vegen i forhold til 428.)

Jeg la merke til økt støy etter omlegging til sommerdekk i år. Den er markant høyere når jeg kjører rett frem og svinger til venstre. Svinger jeg til høyre så blir det stille. Det viste seg at det var et kulelager som var gåent og må skiftes.

11
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Lørdag 22. Desember 2018, klokken 20:47 »
Takk for det. Da blir det tur på verkstedet igjen.

12
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 21. Desember 2018, klokken 21:44 »
Det var problemer med lysene i setevarmeknappene og radio (DAB) sluttet å virke når varmetrådene på bakruta ble satt på. Verkstedet regnet med at det var en kortslutning og at det ville rette seg ved å bytte kontrollpanelet med viftestyring, med mer. Nå virker lysene på setevarmeknappene korrekt, men radioen slutter fremdeles å virke når varmetrådene på bakruta settes på.

Er det noen som har 60Ah som kan sjekke om denne feilen er vanlig? Slå på radio, sett på en DAB stasjon, slå på varmetråden på bakruta. Forsvinner radiosignalet? Kommer det tilbake når du slår av varmetrådene igjen?

13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: Torsdag 07. Desember 2017, klokken 13:26 »
Jeg har fått time hos BMW 20. desember for å sjekke "NO SIGNAL" problemet. Holder dere oppdatert på resultatet.

14
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: Mandag 04. Desember 2017, klokken 20:11 »
Andre som har fått "No Signal" i orange skrift på storskjermen ?
Skjermen går først i svart så kommer "No Signal" opp over hele skjermen. Noen sekunder etter var alt OK igjen. Jeg mistenkter en glitch, hvor skjermen mister kontakten med resten av bilen.
Jepp, har skjedd et par ganger. Måtte slå av og på bilen for at den skulle skjerpe seg.
I løpet av de 3 første årene har jeg fått dette 1-2 ganger. Nå har jeg fått dette 2-3 ganger i løpet av en måned. Noen som har fått en permanent fiks for dette?

15
BMW i3 / Sv: epost: " NB! Kontroller ladenivået på batteriet i bilen"
« på: ſøndag 29. Oktober 2017, klokken 15:55 »
Jeg fikk også denne meldingen i dag morges. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at denne utsendelsen må være en feil.

Sider: [1] 2 3 ... 10