Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ganton

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Tesla SW og AP / Sv: Når kommer evnen til å lese skilt?
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 10:37 »
Finnes flere papers fra før 2007 på dette ... Lurer på om patentet gjelder skiltgjenkjenning direkte knyttet til driver assistant system. Er vel ihvertfall i USA slik at at man kan ta patent på kjente teknologier brukt i ny sammenheng.
Men ser de har et godkjent patent i europa også https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en

2
Tesla SW og AP / Sv: Når kommer evnen til å lese skilt?
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 10:28 »
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
https://patentimages.storage.googleapis.com/3b/34/b0/78bbf6df59bfb3/US20080137908A1.pdf

Dette patentet gjelder vel "bare" i USA (?).
Å finne og tolke trafikkskilt fra video høres ut som noe som nærmest kunne være en laboppgave på en høyskole/universitet. Finnes også ganske mange white papers på dette, her et eks på uio: https://folk.uio.no/jimtoer/ITSC04_Torresen.pdf

Selvfølgelig er dette noe Tesla klarer :-), men de må finne en løsning som juridisk  omgår Mobileye patentet evt. betale lisens til Mobileye i USA (sjukt, men sånn nok patentsystemet i USA)

3
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
« på: fredag 11. oktober 2019, klokken 07:56 »
Jeg fikk montert nye Continental VC6 i dag. Har kjørt tre vintere på Bridgestone Blizzak så disse var modne for utskifting. Etter 8 mil i dag, for det meste på tørr motorvei, er førsteinntrykket at regenerering er blitt mye svakere. Det virker som om bilen tror det er glatt vei, selv om det er helt tørt og 10 grader. Er det noen som har erfaring med om at bilen «lærer» seg en ny dekktype og at regenereringen styrker seg over tid?

Bilen bruker Foreca til å forutsi grep på veien og deretter styre max tilgjengelig effekt hvis du har klampen i bånn selv om det er tørt. Måten jeg skjønte dette på er å lese ut rådata samt at jeg kjørte i en tunnel. Full klamp i bånn, bilen aktiverte antisladd uten at den glapp. Ganske fiffig
Prøvd en dag nå med VC7, omtrent samme regen opplevelse som VC6. Forundrer meg at bilen klarer å merke at det er mykere dekk, selv i veldig lave hastigheter er det vesentlig begrenset regen. Fordelen er at man bruker bremsene mer på vinteren, så slipper man å bytte bremeskivene så ofte  ;)

4
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:22 »
Prøvde et sett contact 6 nå og det var merkbart mindre regen enn sommerdekka (overraskende svakt). Hadde egentlig bestilt contact 7 så får de om et par dager, regner med det er samme ulla mht. regen men bedre score 81 vs 89 på motor.no test. Mulig det slites fortere med myke dekk men vil ha best mulig grep på glatt veibane til og fra jobb og de dagene snøen ligger i bakken opp der vi bor.

5
Model 3 / Sv: Ting jeg lurer på…
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:23 »
Noen som kan forklare hva bilen mener her? Klager på dekktrykk på 2 av hjulene, men ifølge tallene har alle likt trykk.
 [ You are not allowed to view attachments ]

6
Model 3 / Sv: Cruise not available
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:13 »
Opplevde likngende etter en supercharging. Kjørte ut på firefelts motorvei etterpå med fine veimerkinger og forhold. Hverken cruise eller autopilot ville la seg engasjere. Kjørte av og stoppet og startet bilen igjen, da virket det.

7
Model 3 / Sv: Nytt Tesla Servicesenter Østfold
« på: torsdag 26. september 2019, klokken 10:04 »
Kommunedirektøren går inn for at kommunen tillater bygging av den planlagte servicestasjonen til Tesla på Tunejordet, til tross for at den blir liggende midt i den jernbanetraseen kommunedirektøren og dagens politiske flertall selv ønsker.

8
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: mandag 23. september 2019, klokken 15:23 »
Bilen trekker bare strøm på de lederne den kan ta imot på. Trenger ikke endre noe på ladeboksene.

Mulig svaret finnes gjemt i denne lange tråden et sted, men står i TWC installasjonsveilledningen at "230 V trefase uten nøytral" konfigurasjonen (med L3->N koblingen), sitat: "bare skal brukes med Tesla-biler".

9
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: mandag 23. september 2019, klokken 14:07 »
Finnes det egentlig noe reelt alternativ til Easee, om man vil ha appstyrt styring av switching mellom 3fas kun til tesla, og andre på 1 fas? Fikk gode nyheter av elektrikeren i dag i forhold til inntaksstrøm (må kun betale for økning, pluss sikring, tjohoo!), så virker som jeg ikke trenger å bytte kabel for å øke fra 50amper til 63 amper inntak til huset, så da blir det 11KW lading til TM3 når den ankommer, tenkte jeg. Elektrikeren hadde dog hørt litt varierende erfaringer med Easee "det er mange som spør om de fortiden".

Andre alternativer?

Forholdsvis lite elektriker, så beklager på forhånd om detaljer er litt lite nøyaktige.
Ser folk har nevnt Easee, Ecolite, Elvi og Zaptec (får "TM3 11kW" støtte denne høsten) i tillegg til TWC (får 11kW støtte "en-eller-annen-gang..." ).
Vil ikke en ladeboks automatisk switch'e hvis man skulle finne på å koble til en bil med 1-fas laser (som f.eks. i3) ? Eller må man uansett inn og endre på DIP-brytere eller app ?

10
Model 3 / Sv: Nytt Tesla Servicesenter Østfold
« på: tirsdag 17. september 2019, klokken 15:12 »
Med mindre Tesla finner seg et annet lokale tror jeg ikke dette bygget blir realisert ila nærmeste årene. Bygget ligger midt i et av jernbanetrasealternativene som lokalpolitikerne kommer til å krangle om i minst fire år (protestpartier i nytt bystyret). Selvom Bane Nor har avvist bla denne traseen vil det trenerens såpass lenge at man ikke bør holde pusten til dette servicesenteret blir noe av.

11
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: onsdag 04. september 2019, klokken 17:29 »
Svar fra Tesla:
This issue is under investigation by an escalated technicians team
Hehe så bra👍😁 Når fikk du dette svaret?
Postet svaret med en gang jeg fikk det
Mener å ha lest dette "svaret" fra Tesla også tidligere, men kan vi tolke det som en bekreftelse da på at det kan løses og vil løses? Tenkte å få bestemt meg på ny lader før telen kommer😉

12
Tesla SW og AP / Sv: Autolås TM3
« på: onsdag 21. august 2019, klokken 08:46 »
Ser ut til at de ruller ut 2019.28.3.1 i stort tempo (fikk akkurat nå), så kanskje en viktig fiks ala autolås.

13
Tesla SW og AP / Sv: Autolås TM3
« på: tirsdag 20. august 2019, klokken 14:30 »
Ja, vet ikke hvor ofte for hadde sluttet å sjekke som jeg gjorde i begynnelsen. Men har oppdaget at bilen har stått ulåst når jeg kommer tilbake, bare skjedd etter 28.3 oppdateringen.

14
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
« på: tirsdag 13. august 2019, klokken 09:21 »
Fikk 28.3 nå, ikke noe nytt i forhold til det som er nevnt på tidligere 28.x-versjoner (TM3LR)
Sikkert en viktig bugfix siden det er rapport at folk får den bare en uke etter at de har fått 28.2. Er selv forøvrig bare på 24.4 selv om bilen er på wifi. Ingen big loss, stort sett bare spill som kommer, men artig å sjekke evt forbedringer i autopilot selv om ennå tilgode å se noen, men stadig optimist :-)

15
Tesla SW og AP / Sv: " Europe will be later "
« på: mandag 08. juli 2019, klokken 08:32 »
Noen som vet eksakt hva disse "regulatory constraints" sier ?
Må Norge følge dette? Norge har jo en egen lov «Lov om utprøving av selvkjørende biler».

Tesla SW må jo sies å være utprøving :-)

Sider: [1] 2 3 ... 30