meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NegativeElectrode

#1
Volvo / Polestar / Sv: Volvo EX60
torsdag 03. juli 2025, klokken 15:14
Electrek har også omtalt lanseringen i Januar 2026 og har noen detaljer om lys, antagelser om rekkevidde, sensorer mm 
https://electrek.co/2025/06/26/volvo-about-to-launch-new-ex60-midsize-electric-suv/
#2
Volvo / Polestar / Sv: Volvo EX60
tirsdag 01. juli 2025, klokken 12:45
#3
Volvo / Polestar / Sv: Volvo EX60
onsdag 19. mars 2025, klokken 11:31
Sitat fra: Oddaa på lørdag 08. mars 2025, klokken 07:44
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. mars 2025, klokken 06:19Hvor blir denne produsert da?
Gøteborg, sies det.

Motor.no artikkel om EX60. Plattform, og litt detaljer

Denne skal prøves. Så tilfeldigvis litt på EX90 i går, og virker som om Volvo nå virkelig tar steget videre med elbiler. Det er en dyr bil, og EX60 blir vel litt "rimeligere".
#4
This escalated quickly!  :o

Trump skjønner vel kun maktbruk i en slags avtaleforhandling (vi kommer vel ikke unna at han kan sette i gang ville og idiotiske tiltak for at han skal se viktig ut). Dersom vi er en del av EUs tollunion kan han ikke gå direkte på Norge for få oss til å gå med på et eller annet. Ting Trump ønsker seg har sluttet å overraske meg. Han bruker ihvertfall ikke godt etablerte arenaer for å ta opp spørsmål men går rett på enkeltland.
Dette er vel en splitt og hersk taktikk, som neppe vil fungere på EU som helhet. For å være med i EUs tollunion må vi være ganske godt integrert i EU vil jeg tro. Hastverk er aldri noen fordel for den svakeste parten. Vi har vel egentlig kun gassen som forhandlingskort og jeg tror tolmodigheten med Norge allerede er tynnslitt på grunn av all klagingen over strømprisen, som i stor grad bestemmes av gassprisen.

#5
Tesla har nok mistet en stor andel av lojale kunder som har kjøpt flere biler og som i praksis har vært ambassadører. PR budsjettet har vært svært lavt hos Tesla, og ihvertfall relativt til veksten de har hatt.
De tidlige kundene, som i praksis reddet Tesla i 2013 kjøpte på grunn av incentiver og at Musk hadde en visjon som de trodde på.
Bilene ble forbedret for hver softwareversjon som ble rullet ut over internett. Det hele var som en drøm. Nå virker den mer som et mareritt.
#6
Det er flere ting som spiller inn her mener jeg. Musk har over lengre tid nå minglet med høyreekstreme, promotert og sluppet til de som var utestengt fra Twitter. Tid og sted for hilsenen burde tilsi at man ikke gjør noe som kan bli feiltolket, særlig ikke med bakgrunn fra det som foregår på X.

Jeg kan ikke bortforklare dette på noe vis, og hvis ikke Musk på et eller annet vis forsvinner helt fra Tesla blir det vanskelig å kjøpe Tesla uten veldig vond smak i munnen. Aksjeposten og at de øvrige som sitter i styret er lojale mot Elon reduserer vel sjansen for at han forsvinner fra Tesla lik 0. Jeg tenker at Tesla nå er en inntektskilde Musk bruker til å kjøpe seg makt og hevne seg på demokrater som har implementert koronatiltak og klaget på at han ikke betaler skatt.
Det er ikke fysisk mulig å lede alle disse bedriftene samt effektivisere staten på noen god måte. Dvs effektivisering vil vel muligens bare være å fjerne alle reguleringer som hindrer at FSD kan godkjennes som Level 4.
#7
Kjenner en som har "FSD" (det er jo ikke noe som kan sies å finnes i Europa), på 3 og X. Den oppfører seg ikke slik på de stedene jeg opplever disse problemene.

AP er ihvertfall ikke å stole på når det gjelder fartsgrenser, og jeg synes det har blitt værre. De 2 siste versjonene (fikk 2022.40.4 i dag) synes 60 er passende fart i svært mange 80-soner.

Det hjelper ikke at auto fjernlys og vindusviskere ikke fungerer, men blir automatisk skrudd på om man aktiverer AP: Har full jobb med å passe på at bilen ikke blender motgående kjøretøy og holde sikten god.
#8
Tesla SW og AP / Feil ved automatisk justering av hastighet i AP/TACC
lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:29
Flere steder hvor det er redusert fartsgrense, og bilen korrekt setter ned farten, øker den farten ikke lenge etterpå. Der det skjer er det kryss (som også er årsaken til den reduserte fartsgrensen).

I bilen vises fartsgrensen (f.eks 40/70), mens det øker hastighet til 60/80 som var fartsgrensen i forkant (det står da Max 60/80) ved siden av korrekt fartsgrense (40/70). På meg virker det som om AP/TACC først leser skiltet, reduserer hasitighet, for deretter sjekke fartsgrense geografisk, og setter farten opp igjen.

Dette har skjedd konsistent med 3 (AP 2,5 HW) og Y (AP 3.0 HW) siden i vår. Har std AP på begge. 
#9
Model Y / Sv: Hengerfeste på bil fra Q2 leveranse
onsdag 06. juli 2022, klokken 16:26
Virket på kommentarene fra de som har fått montert at det kun er biler fra Kina som dette gjelder. Performance blir vel levert fra Berlin.
#10
Model Y / Sv: Hengerfeste på bil fra Q2 leveranse
onsdag 06. juli 2022, klokken 13:09
Enkelte (sett på Tesla Model Y Norge gruppen på Facebook) fikk beskjed at tilhengerfestene (styringsmodulen til lysene) ikke er kompatible med biler utlevert i det siste. De venter på nye moduler som er kompatible, ukjent når de får disse inn.

Jeg hadde time for montering i Juli, og ble utsatt til midten av August.
#11
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:50
Ja virker som om det er usikker informasjon/koordinering internt.
Det er svært mange, særlig som har kjøpt Audi/Skoda m.fl. som ikke får utlevert biler som forventet i 2022.

Veldig uheldig tidspunkt å innføre mva på.
#12
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 09:14
Sitat fra: ndrsone på tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:39
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:19
Sitat fra: ndrsone på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:22
Hei.

Hadde forventet levering i Juli - nå endret til 2. November - 17 Desember.
Vi er alle klare over at forventet leveringstid nettopp er "forventet", og at det kan skje endringer underveis.
Men altså 4-5 måneder senere, hva i all verden kan ha forårsaket dette? Må jo være en feil.

Hva slags modell/konfigurasjon er dette?

det er TMYLR, hvit med sorte seter og 20" felger.

Utlvering av min TMY LR, blå, sorte seter, med 19" felger ble flyttet frem fra tidlig Juli til Juni. Dvs tidsvinduet endres stadig og de har ikke gitt meg innbyttepris på min TM3 ennå. Tror det skjer mye hos Tesla, EU har stukket kjeppet i hjulene for FSD og biler holdes tilbake til oppdatert SW er tilgjengelig, oppstart av ny fabrikk i Berlin, usikkerhet i forsyningskjeder osv.
#13
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:19
Sitat fra: ndrsone på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:22
Hei.

Hadde forventet levering i Juli - nå endret til 2. November - 17 Desember.
Vi er alle klare over at forventet leveringstid nettopp er "forventet", og at det kan skje endringer underveis.
Men altså 4-5 måneder senere, hva i all verden kan ha forårsaket dette? Må jo være en feil.

Hva slags modell/konfigurasjon er dette?
#14
Sitat fra: uptherosens på søndag 27. mars 2022, klokken 12:10
I Tesla-kartet har ny lokasjon for SC Elverum nå blitt fjernet, ser det ut til. Tidligere har det vært rapportert (med bilder av utstyr) om at Elverum Vest skulle flyttes til McDonalds (rett ved av-/påkjøring til motorveien). Er det noen som vet hva som skjer der? Det hadde vært så greit å slippe 60-sonen inn til Elgstua for lading – det tar nesten like lang tid tur/retur som selve ladingen jeg trenger for å komme frem dit jeg skal  :).

Lokasjonen er tilbake i kartet. Står åpning i Q3. Det pågår mye planeringsarbeid på tomtene i området vest for McDonalds og butikken.
#15
Sitat fra: Olofm på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:53
Noen som vet hvordan fremdriften på ny suc Elverum er? Hadde vært fint hvis den åpner før påske.
Ikke gjort noe der siden i høst. Men det er 2 stasjoner fra før, og med de koronarestriksjonene som gjelder blir vel trafikken begrenset.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA