Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jonrb

#1
e-Golf / Sv: Ingen kupévarme når bilen står stille
fredag 10. februar 2023, klokken 16:04
Ved normal lading / hjemmelading får du ikke varme med tenning på, kun ved hurtiglading.
Skal du ha varme ved normal lading må varmen slås på som forvarming via app eller programmert tidspunkt. Men da lader den saktere da en del av effekten brukes til oppvarmingen.
Ved hurtiglading påvirkes ikke ladetiden av oppvarmingen, det trekkes bare litt mer strøm fra hurtigladeren.
#2
e-Golf / Sv: Ingen kupévarme når bilen står stille
tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:51
Bilen skal varme ved hurtiglading med tenning på. Begge våre VW gjør det (eUp 2014 og eGolf 2017).
Det er en veldig grei funksjon, for da slipper en å varme opp kupe og varmeapparat igjen fra batteriet når en kjører videre. Får altså lengre rekkevidde.
#3
e-Golf / Sv: Når «starter» bilen med ladetid?
tirsdag 27. desember 2022, klokken 22:32
"Maksimalt ladenivå" settes i "Ladested", som er en innstilling som settes på hver enkelt "Avreisetid"
#4
e-Golf / Sv: Når «starter» bilen med ladetid?
mandag 12. desember 2022, klokken 09:24
Du kan sette "Minimumsladenivå" i appen (eller i bilen) til f.eks 80%, og da lader den umiddelbart til 80%. Så tas siste lading opp til "Maksimalt ladenivå" rett før avreisetidspunkt. Setter du lik verdi på de to så lades alt umiddelbart, og bare varme settes på til avreisetidspunktet.
#5
e-up! / Sv: Smartlading med tibber til 80%
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 19:46
Tibber stopper dessverre ikke før 100% når smartstyring er slått på der. Uansett hva som er innstilt i bilen.
#6
Sitat fra: i4e40 på torsdag 23. juni 2022, klokken 09:11
Og er det noen som vet om det går ann å montere ekstra laderinngang f.eks på utveggen av garasjen så man slipper å kjøre inn bilen hver eneste gang man skal lade? Eller må det da monteres to ladere med hver sin kurs?

Anbefaler å plassere laderen rett innom porten på garasjen. Så kan du lade både i og utenfor fra samme lader.
#7
Bilen vil i utgangspunktet lade til 100%, men hvis du velger tidsstyrt lading kan du få til dette.
Sett "nedre ladegrense" til 80%, legg opp et tidspunkt for lading, velg et tilfeldig klokkeslett og sett "øvre ladegrense" også til 80%.
Da kan bilen lades opp til 80% i det ladingen startes fra Easee/Tibber. Knappene ved ladeluka vil da avgjøre om det lades til 100% (direkte lading, øverste knapp) eller tidsstyrt lading til 80% (nederste knapp).

#8
e-up! / Sv: hvor mye taper batteriet seg i prosent
torsdag 02. september 2021, klokken 07:35
Sitat fra: supst på onsdag 01. september 2021, klokken 13:15
Hei!
Har merket at batteriet på bilen min taper seg med ca 1% daglig da den står parkert.
Har nå stått parkert i 10 dager på en flyplass og sjekket med appen idag og er nå "brukt" 9% av HV batteriet.
Temperaturen har vært mellom 15-20 grader.

Er ikke dette mye?
Er en 2020 modell.

Det høres litt mye ut ja. Du har ikke et aktivt avreisetidspunkt med klimaregulering? Altså slik at den varmer opp bilen en gang om dagen.
#9
e-up! / Sv: Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet
mandag 02. august 2021, klokken 14:48
Ved fult batteri er det ingen regenerering nei. Da må en være opmerksom på at bremsene kan gå fortere varm enn på en fossilbil (som normalt har en eller annen form for motorbrems).
#10
e-Golf / Sv: Skru av regenerering ved pedalbremsing
fredag 09. juli 2021, klokken 21:57
Regenerering slås av hvis du "dobbeltklikker" på bremsepedalen. Altså trykker inn bremsepedalen, slipper den kort og så bremser igjen.
Alternativt sette bilen i N, holde gasspedalen litt inn og bremse med venstre fot.
#11
e-up! / Sv: VCDS på E-up!
torsdag 25. februar 2021, klokken 12:17
Sitat fra: DIYglenn på onsdag 24. februar 2021, klokken 16:10
Er det mulig å få denne programmert så parklys foran + bak alltid lyser? Hva med LED-kjørelysene? De ser ut til å skru seg av med både parklys og hovedlys...

Ja, det er mulig. Da vil LED-kjørelys og parklys foran og bak lyse når lysbryter er av. Så slås LED-kjørelysene av om en vrir lysbryter til parklys og hovedlys.
#12
e-Golf / Sv: Dynamisk Lysassistent
mandag 08. februar 2021, klokken 21:20
Hastighetsbegrensningen på 60 km/t virker helt fjern, men det ser ikke ut til at det kan endres på FL. På eldre eGolf kan det visstnok endres.
Men via ODBeleven kan en få bilen til å huske om "Auto"-innstillingen fra forrige tur - "High beam memory"
#13
Sitat fra: Amatøren på mandag 10. august 2020, klokken 22:34
Tviler på at e-up! har radiator og væske for oppvarming av bilen.

Fra instruksjonsboka side 191: "Bilens kjølesystem består av et motor- og varme-kretsløp. Motorkretsløpet omfatter elektromotoren, effektelektronikken og den interne laderen. Varme-kretsløpet omfatter høyspentvarmeren for kupeen. Kretsløpssystemene er utstyrt med en kjøleveske-ekspansjonsbeholder i mottorrommet."
#14
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 08. august 2020, klokken 12:26
På en e-Up har du ingen radiator for kjølevæske til motoren. Og heller ingen kjølevæske fra bensinmotor som brukes til å varme opp kupéen. Du har et elektrisk varmeelement fra en panelovn der hvor varmeveksleren fra kjølevæsken skulle vært etter vifta til varmeapparatet.

Du tar nok feil der. En e-Up har kjølevæske, radiator og varmeapparat som en bensinbil. Men pga at elmotoren lager mye mindre varme så er det et varme-element som varmer vann til varmeapparatet.
Hvor mye du vil spare på å tette rillene i grillen er jeg usikker på, det er et nokså stort rom mellom radiator og grill. Men vanskelig å få inn ei papp-plate der.
#15
e-up! / Sv: Klimaanlegg starter alltid på 22 grader
tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:35
Vet ikke hvordan det er på 2020-modell, men på tidligere modeller kan dette programmeres med OBDeleven. Om den skal huske tidligere innstilling eller om den skal starte på 22 grader. Endret nylig en 2015-modell til å huske innstillingen. Min 2014 var slik fra fabrikk, mens eGolfen fra 2018 startet med 22 grader. Har endret den også til å huske siste innstilling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA