5
« på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 12:27 »
Har en X100d 2018, og hentet forrige uke en 2019 Knaus 580QS totalvekt 1700kg, 250 bredde. (vogna var 1480kg når jeg var innom vekt på på turen) ,men hadde også med meg 250kg bøker i bilen, som også trakk opp vekta totalt.
Kjørte fra Oslo via sørlandet til Bergen, I tåke og regn 3-5C Forbruk endte nå vinterstid på ca 500Wh/km på hele turen. med andre ord ca 200km fra 0-100%. med andre ord jeg kommer ikke 20mil, så måtte uansett lade hver 10mil. Men det ble stor variasjon, hadde cruise på 80 hele veien der det var høyere fartsgrenser slik at fart ikke var noe utslagsgivende faktor. høyeste forbruk var 560Wh/km, og det minste var 430Wh/km når jeg låg bak lastebiler etter ferge over boknafjorden.
Jeg planlegger tur til Sverige og Danmark i sommer, og håper vel på å komme ned mot 400-430Wh/km i snitt. Vogna mi har litt sportslig look med chrome 17" med 215 dekk som standard, som sikkert ikke hjelper på rekkevidden kontra vanlige campingvogn hjul på 155-r13.
Men med forbruk på 400Wh/km, har jeg teoretisk rekkevidde på 24-25mil på 100%, og ved å lade til 80% og komme frem med 10% igjen har jeg kun 17mil rekkevidde, med andre ord må jeg uansett vanligvis lade hver 10mil,
Dersom jeg skal kjøre 10mil, så bør jeg ha ca 40Kw til kjøring, samt 10kw i backup.
X100D Ladetid 50Kw = 30min ( 51% )
X 75D Ladetid 50Kw = 38min ( 68% )
X 60D Ladetid 50Kw = 39min ( 87% )
Dersom man lader alle bilene i 54 min som er ladetiden X60 bruker fra 0-100% gir det som følger.
X60 vil komme frem med 25km rekkevidde igjen ( Totalt 125km )
X75 vil komme frem med 50 km rekkevidde igjen ( Totalt 150km )
X100 vil komme frem med 95 km rekkevidde igjen ( Totalt 195km )
Så lenge man lader hver 10mil, kan man kjøre med en X60, men som du ser er X75 og X100 mye sikrere dersom det blir litt lenger mellom ladere, eller det blir motbakker, for der forsvinner km fort, i nedoverbakkene blir det ikke så mye regenerert, siden det virker som luftmotstanden stopper vogna slik at man ikke triller så lett..