meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond.m

#1
BMW i3 / Sv: Ny i3
søndag 29. juni 2025, klokken 20:38
Sitat fra: SIS på lørdag 28. juni 2025, klokken 23:30https://www.bmwblog.com/2025/06/28/bmw-i3-neue-klasse-will-challenge-tesla-model-3-with-long-range-and-faster-charging/
Kan ikke helt se for meg at BMW ser på Tesla Model 3 som hovedkonkurrent.

Selv ser jeg på den kommende stasjonsvognutgaven av i3 som veldig interessant, men Tesla Model 3 er for meg helt uaktuell.
#2
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
fredag 20. juni 2025, klokken 07:04
Netto batterikapasitet er vel ikke publisert, men flere antyder ca 100 kwh. Og om det tar 30 eller 35 minutter å lade er heller ikke eksakt vitenskap. Jeg oppfatter Elbil24 som troverdige, så her er det nok heller at noen hos BMW har misforstått spørsmålet eller snakket om noe de ikke visste så mye om. Men jeg er enig med det at det virker litt usannsynlig å få 800 km WLTP rekkevidde med 100 kwh. Da er man på 12,5 i netto forbruk og ca 13,7 WLTP. Det er det identisk med id.7 tourer RWD, som har en ekstremt effektiv drivlinje, 19 tom hjul og lav mindre frontareal. Den klarer faktisk 600 km landeveiskjøring på 77 kwh på en godværsdag. Men en fully chatged iX3 med 20 tom hjul tror jeg neppe vil klare over 700 km, men det er jo også fantastisk bra. De kan jo også gjøre som Audi med 18 tom hjul som standard på Q6 for å kunne markedsføre lang rekkevidde.
#3
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 19. juni 2025, klokken 17:36
Vanskelig å vite hvordan dette ryktet har oppstått, men Elbil24 har jo ikke funnet på dette. De har også oppgitt sine kilder. BMW Norge avkrefter dette og skriver internt:

Neue Klasse - BMW iX3
 
Mange av dere har antagelig fått med seg artikkelen om Neue Klasse og nye BMW iX3 i Elbil24 som ble publisert den 16. juni. 
 
I artikkelen beskrives det hvordan elmotorene på for- og bakaksel fungerer. I den sammenheng skriver artikkelforfatteren at den fremre elmotoren ikke er i drift i revers, og at bilen dermed ikke har xDrive firehjulsdrift ved rygging. 
 
Denne informasjonen er ikke korrekt, og vi kan bekrefte at bilen vil ha fullverdig xDrive uavhengig om man kjører forover eller bakover.
#4
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 17. juni 2025, klokken 09:05
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. juni 2025, klokken 06:06
Sitat fra: hELgenen på mandag 16. juni 2025, klokken 21:17Som nordmann forstår jeg det ikke - men mulig man har EU tilpasset AWD systemet?
Jeg tror ikke dette grepet er rett for det norske markedet. Så kommer det alltid noen som sier
at man klarer seg fint uten - og det gjør man jo helt til man oppdager at det gjør man ikke.
Selv om man skulle ha vunnet bilen i lotteri så vil bilens opplevde verdi der og da - når man står der og trenger AWD ved rygging - være lik 0. Men mange trenger sikkert ikke bil heller - mye bedre å sykle, ta buss,tog eller taxi...
Helt enig i dette, mye man kan klare seg uten. Men sammenlignet med en bil som har fullverdig AWD er det en veldig negativ ting. Kommer på flere tilfeller hvor jeg mest sannsynlig ville stått fast og måttet ut med remedier for å komme løs uten AWD i revers, eller alternativt parkere bilen ett helt annet sted.
Uansett så opplyser BMW Norge internt at den får AWD også i revers. Men om de vet sikkert eller bare antar kan man aldri vite. Uansett vil det ikke påvirke negativt min interesse for bilen. Jeg er vesentlig mer skeptisk til interiør og den latterlige skjermen som er skråstilt uten at jeg ser noen nytteverdi i det. Snarere tvert om.
#5
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 16. juni 2025, klokken 19:50
Elbil24 har nå testkjørt iX3 NK. Det er imponert over bilen, men sier at de ikke har fått ny informasjon om AWD løsningen. I følge elbil24 er det fortsatt bare AWD ved framdrift, ikke revers.
#6
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 16. juni 2025, klokken 08:32
Sitat fra: SIS på søndag 15. juni 2025, klokken 13:27Jeg tipper nye iX3 får hverken bakhjulsving eller luftfjæring, kun adaptivt understell og nivå-regulering på bakaksel, som 5 serie Touring. Kun synsing fra meg dog. Uansett, svært lovende bil.
Testene så langt tyder jo på at bilen er lovende både med tanke på komfort og kjøreegenskaper. Da er det mer et pluss at det ikke er luftfjæring med tanke på framtidige reparasjoner. Jeg synes de nevnte at luft vil bil en opsjon i en video, men er usikker. Det ville vel være sannsynlig, siden Q6 har dette, men jeg velger det gjerne bort hvis mulig.
#7
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
søndag 15. juni 2025, klokken 07:48
De siste modellene BMW har lansert har ikke vært priset spesielt attraktivt i starten. Vi får nok ingen reprise på i4 M50 som ble lansert til 599 for FC og som medførte leveringstid på 1 år. Prisen ble den gangen satt opp betydelig, før markedet presset den ned igjen til der den startet. Nå går det rykter om at mangel på magneter kan bli en utfordring for bilindustrien på linje med halvlederkrisen. Hvis det er hold i det, så vil det være å skyte seg selv i foten å komme med en pris som ikke bare ødelegger for konkurrenter, men også salget av iX1, iX2 og iX. i4 og i5 er nok ikke like utsatt, men den nye i3 NK ligger ikke langt bak i løypa og vil nok snart påvirke salget Vi går en spennende BMW høst i møte 👍
#8
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 14. juni 2025, klokken 04:59
Tror dette blir en bil mange vil ha på ønskelisten. Når det gjelder pris, så er det vanskelig å spå. BMW har tidligere overrasket markedet med å prise nye modeller overraskende fordelaktig, som eksempelvis i4M50. At den skal være rimeligere å produsere enn foregående modeller betyr imidlertid ikke at prisen blir lav. Priser de den for lavt, så går det jo ut over salget av andre modeller, så jeg deler nok oppfatningen om at en godt utstyrt bil vil ligge i området mellom 700 og 800K. Det sies forresten at iX3 NK får både frunk og klassiske dører (ikke rammeløse) 👍.
#9
BMW iX / Sv: iX 2025 Facelift (MY 2026)
mandag 09. juni 2025, klokken 19:50
Ser at space silver nå har kommet som ny farge i den tyske konfiguratoren 👍
#10
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 26. mai 2025, klokken 16:59
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. april 2025, klokken 07:31Om ny iX3 kommer uten ekte AWD,så fremstår jo "ny" brukt iX3 som ennå bedre kjøp.
Det må jeg si var en rar konklusjon. Jeg mener ikke at iX3 RWD er et dårlig alternativ for mange, men å sammenlikne den med iX3 Neue klasse, selv om den skulle få AWD bare ved framdrift virker veldig rart. Som tidligere nevnt, så kjører de fleste forover i bratte bakker og på glatt vei 😉.
#11
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 29. april 2025, klokken 07:07
Enig. Importør og fabrikk må være godt kjent med usikkerheten som er skapt om dette i norsk bilpresse fra en journalist som har oppgitt sentrale kilder fra BMMW og Steyr. Det ville vært enkelt å legge saken død, og det tar jeg egentlig som et tegn på at det kan være riktig oppfattet, men at de fortsatt vurderer endringer. Hvis det gir vesentlige fordeler i form av lavere pris og høyere effektivitet, så er jeg overbevist på at markedet øker totalt sett, selv om en liten andel kunder vil falle fra. iX3 NK vil jo uansett ikke markedsføres som et terrengkjøretøy, så 4-hjulsdrift er for de fleste markeder rettet mot gi høy ytelse og sportslige kjøreegenskaper.
#12
BMW i4 / Sv: BMW i4 M50 noe å ha?
søndag 27. april 2025, klokken 15:12
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. april 2025, klokken 14:29
Sitat fra: Trond.m på lørdag 26. april 2025, klokken 07:03Flott bil Synes du fortsatt i4 M50 er noe å ha, da ? 😉. Regner med at det er planlagt en i4 Neue Klasse, men det ligger nok noen år fram i tid.

Tipper i4 NK kommer ganske fort etter i3 NK. Maks ett år etter.
Kan vel fort være snakk om 2028 modell da ? Jeg får tyne noen km ut av min nåværende bil først . Det er en superfornuftig 25 modell id.7 Touring med kun 3600 km på telleren, så hodet sier «behold den». Men det er jo viktig å lytte til hjertet også 😉
#13
BMW i4 / Sv: BMW i4 M50 noe å ha?
lørdag 26. april 2025, klokken 07:03
Flott bil Synes du fortsatt i4 M50 er noe å ha, da ? 😉. Regner med at det er planlagt en i4 Neue Klasse, men det ligger nok noen år fram i tid.

Jeg liker godt i4, men jeg frykter jo at jeg vil få lyst til å bytte til i3 NK når den kommer, selv om utseendet på den fortsatt er litt utfordrende. i4 er jo en klassisk bil, men dessverre solgt i litt alt for stort volum til at den blir et samlerobjekt. Bruktprisen kan vel få samme skjebne som e-tron som også solgte i bøtter og spann og holdt seg bra i pris før det kollapset helt. Men teknisk er nok i4 M50 en langt bedre bil med mindre feil virker det som. Rekkevidden derimot er i ferd med å ligge i nedre skikt for en bil i dette segmentet.
#14
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 15. mars 2025, klokken 12:48
Vi får vente å se. Og til @turfsurf. Poenget mitt er at hvis iX3 treffer godt i markedet og får ledende rekkevidde, så vil den selge godt selv om kundene får vite at framkommeligheten ved rygging om vinteren er redusert. De færreste jeg kjenner kan huske om de har vært i situasjoner i vinter der det har vært avgjørende. De fleste kjøper AWD fordi bilpressen sier at det er viktig og leverandørene følger opp med å lage en kunstig liten prisforskjell opp til AWD. BMW i4 koster eksempelvis mer enn i4 M50 og Audi og VW har omtrent sammme prisstrategi.

Hvis ingeniørene har misforstått elbil24, så hadde det da vært enkelt å få en offisiell uttallelse fra BMW ?
#15
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 15. mars 2025, klokken 09:44
Det kan jo ha vært tatt hw beslutninger som gjør at det ikke er så enkelt at det kan endres med noen linjer i programvaren. At rekkevidde og forbruk trumfer ønskene til de få som føler at rygging er viktig i et av verdens minste bilmarkeder 😉

Nå kommer jo Mercedes CLA med 770 km rekkevidde med det de kaller AWD. Så kampen om rekkevidde hardner til.  Etter å ha kjørt i4M50 og iX50, så har jeg nå,kjørt 2 vintre med VW id.buzz og id.7 RWD.

Etter gjentatte forsøk på å stå fast, så har jeg ikke klart det, men jeg kjører jo ikke i terrenget. Snøsokkene ligger fortsatt i forseglet emballasje. Og jeg har ganske krevende vei både til fjellhytta og hjemme i Asker. Det er naturligvis en del som må ha MÅ rygge med AWD, men det er nok svært få som ville merke det eller tenke over det om bilen rygger med 2WD. De viser vel også det faktum at det visstnok at det bare er 2 kunder som har påpekt det overfor MG.

Men at BMW drøyer så lenge med å publisere noe tyder kanskje på at de fortsatt jobber med løsninger for å levere full AWD.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA