Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TM

Sider: [1] 2 3 ... 315
1
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: I går kl. 08:17 »
Bra da kan det bli en billig I3 120ah på meg imframtiden  :D er rekkevidden den er fordålig  til prisen mot konkurrentene alternativer så synd BMW ikke slo til med større batteri med hoppet fra 94ah til 120 var en mega tabbe mot konkurenenes alternativer
Batteristørrelse er ikke alt. i3 120 Ah lader raskere enn eksempelvis Nissan Leaf 40 kwh, og forbruket er vesentlig lavere (ca 10-20 % avhengig av topografi og hastighet).

I helgen var jeg med i Fortum Ladetour fra Asker til Haukeliseter  Forbruket på denne klatreetappen endte på respektable 13.8 kwh/100 km som tilsvarer en rekkevidde på 275 km. De mest strømtørste på turen hadde et forbruk på minst det dobbelte. Vi var 2 personer i bilen med full feriebagasje. Plassen var heller ikke noe problem, og lette ting som telt, soveposer etc la vi bare i baksetet. Det som gjør i3 så fin på biltur er at den lader med hele 11 kw på type 2 ladere. De er nesten allltid ledige og perfekte å bruke under en rast for å gi litt ekstra rekkevidde.

Lørdag kjørte vi videre til Kristiansand og da var gjennomsnittsforbruket nede i 12.5 kwh/100 km. Turen videre til Asker kjørte vi motorvei i 90-100 km/h og endte til slutt på 12.8 kwh/100 km. Det gir en gjennomsnittlig rekkevidde på 296 km. 950 km biltur fra fredag morgen til lørdag kveld var null stress  :)

2
EQ / Sv: EQC - Endelig en Tesla-killer?
« på: I går kl. 07:29 »
Bakkeklaringen er nok tilstrekkelig for de fleste. Men BOS må endre hjemmesiden med oversikt over bilmodeller. Der skriver de:

EQC
Offroader
fra kr 616 900

Man kan nok kalle EQC for en Crossover eller under tvil en SUV, men noen Offroader er den definitivt ikke.

Ref. Wikipedia:

«Outside of the United States, the term crossover tends to be used for C-segment (compact) or smaller vehicles, with large unibody vehicles— such as the Audi Q7, BMW X7 and Volkswagen Touareg— are usually called SUVs rather than crossovers»

3
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: Torsdag 22. August 2019, klokken 11:05 »
Det er store variasjoner i verditap avhengig av hvor godt man treffer i forhold til nye modeller, prisendringer og kampanjer fra importør. Jeg har også hatt minimale tap på i3, men 120 Ah falt brutalt i pris fra november 2018 til mai 2019. Enkelte har også store tap på nye e-golf. Tipper vi vet mye om verditapet på e-tron 55 og 50 om et års tid. Det blir nok ikke i nærheten av det lave verditapet noen har opplevd på elbiler hittil, med mindre det blir innføring av mva og kronen holder seg like svak.

4
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 20:38 »
Foreslår at vi stopper her, for dette blir meningsløst. Det er ikke mulig å si om e-tron blir attraktiv hverken som ny eller brukt før vi vet pris og spesifikasjoner. Men min magefølelse tilsier at en strømslukende luksusbil som i utgangspunktet ikke har imponerende rekkevidde kan bli lite attraktiv med mindre batteri. Om et par år vil det nok være mange nye biler på  markedet med langt bedre rekkevidde. Da er det ikke sikkert interessen for brukte e-tron 50 er så stor.

5
BMW / Sv: BMW "iNext" prototype produksjon igang
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 20:03 »
Er i4 ventet før iNext eller skal de lanseres omtrent samtidig ?

6
I.D. Neo / Sv: "Visning" av ID.3 på Aker Brygge
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 18:39 »
TM :+1: da legger du ut en video her ikke sant. Video or it diden`t happen  :) 8)
Regner med at det legges ut flere videoer fra Frankfurt før jeg kommer. Men jeg skal se hva jeg får til  ;)

7
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 17:40 »
Du har hatt 100 nye biler, hvorav 20 elbiler, som du stort sett har solgt selv. Så har du hatt en av bilene i 2 år. Hvor gammel er du? Driver du bilbutikk med deg selv som eneste kunde? :-)
Dette er vel OT, jeg er 60+ og vi har stort sett hatt 2-3 biler i husstanden. Men det skal også sies at jeg en periode bare hadde bilene i 60 dager slik at de kunne selges uten omregistreringsavgift. Bilene har jeg stort sett kjøpt hos vanlige forhandlere, men noen Audier har jeg importert fra Sverige. Men som sagt....dette er OT  ;)  Har fått litt erfaring ethvert med hvilke bilen man taper mye penger på. Rekorden er en MB e-klasse 2010 som kostet meg over 200.000 i verditap på ca 18 mnd og 20.000 km kjørelengde. Men etter det lærte jeg hva man må unngå.  ;D

8
I.D. Neo / Sv: "Visning" av ID.3 på Aker Brygge
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 16:51 »
Høres bra ut. Skal dra å se på den i morgen, og drar til Frankfurt 18.9.
har kønummer 24x., så da regner jeg med at jeg har alle muligheter til tidlig bil  :)

9
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 16:42 »
Ser det nå. Da virker prisen veldig attraktiv. Tipper Nissan importøren fikk noe å tenke på og det er bra :-) Og hvem gidder å vente i årevis på en Kia til høyere pris og usikker levering.
Spørsmålet er om alle bilene får sykkel-hengerfeste, eller om man må kjøpe toppmodellen for å få det.

10
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 15:26 »
Jeg har ikke så stort statistisk materiale å bygge på, men jeg har vel hatt nesten 100 nye biler, hvorav ca 20 elektriske  som jeg også har solgt selv. De gangene jeg har latt meg friste til å kjøpe litt rimeligere utstyrsvarianter for å spare penger, så har jeg endt opp med høyere verditap. Hvis e-tron 50 prises så attraktivt at det blir volum-modellen, så er jeg ikke bekymret for verditapet. Ser ikke bort fra at e-tron 50 kan bli et godt kjøp som jeg selv vil vurdere, forutsatt at prisen blir attraktiv og drivlinjen blir optimalisert. Hvis prisdifferansen bare blir 60-70.000 oppfatter jeg det som et dårlig alternativ, og da framstår Mercedes EQC som et bedre kjøp (med lavere forventet verditap). e-tron 50 vil jeg nok i tilfelle kjøpe med relativt lavt utstyrsnivå, og kan til og med vurdere stoffseter. Når jeg vurderer potensielt verditap så tenker jeg på maks 2 års sikt, siden jeg bare en gang i livet har hatt en bil lenger. Skal man ha bilen til den er verdiløs trenger man ikke være professor i matematikk for å forstå at e-tron 50 blir billigst å eie.

11
I.D. Neo / Sv: Reservasjon I.D.
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 14:11 »
Det er nok prisen på en bil ingen vil kjøpe, eks. frakt og levering. Det interessante er hva prisen på 1.st edition blir. Den vil nok ligge omtrent der e-Soul og e-Niro ligger antar jeg. Da vil den knuse salgstallene til Kia, men det skal jo ikke mye til  8)

12
EQ / Sv: Tekniske data for EQC
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 20:16 »
Har aldri tenkte på støy fra VP i i3 annet enn ved forvarming. Det kunne jo vært løst med et valg om forvarming med eller uten VP.

Enten er det en kunnskapsløs selger, eller så har Mercedes fått hastverk og forenklet systemet. Kanskje han forstod på deg at du var litt negativ til varmepumpe, og sa det han trodde du ville høre  8)

13
EQ / Sv: Tekniske data for EQC
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 19:42 »
Muligens ned mot eqc på vinter da den visstnok ikke har varmepumpe.
Hva ?...det har jeg ikke fått med meg. Hvor har du det fra ?

Å bruke strøm til oppvarming av kupe og batteri uten VP er da sløsing med energi som MB ikke kan være bekjent av.

Siste:

Heldigvis...det står da i Mercedes Media Center:

«he water-cooled condenser feeds the heat from the refrigeration circuit into the heating circuit. It also ensures that the heat from the supply air and recirculated air, the waste heat of the compressor and the waste heat of the battery are available to heat the interior. In the ideal case these heat sources are sufficient to heat the interior energy-efficiently with the heat pump down to outside temperatures below 0°C without having to activate the PTC heater booster»

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517

14
EQ / Sv: Tekniske data for EQC
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 19:09 »
Føler meg rimelig trygg på at ikke Mercedes pusher grensene for maks spenning på cellene.
Håper du har rett, men det har nok vært viktig for Mercedes å oppnå samme rekkevidde enn e-tron. De hadde jo også tidligere en «range plus» opsjon for B-klasse som åpenbart pushet grensene for batterikapasitet. Riktignok da med tydelig informasjon om at opsjonen ikke måtte benyttes for ofte. Erfaringen har vel vist at det er lite sannsynlig at batteriet svekkes så mye og raskt at det fører til garantireparasjoner.

15
EQ / Sv: Tekniske data for EQC
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 14:20 »
Det var jo litt uklarhet om 80 var brutto eller netto i starten. I første prisliste var det beskrevet 80 kwh brutto kapasitet. Dette ble senere revidert til netto. Så hvis det er 80 kwh brutto, så må det være bevisst feilinformasjon. Det tar de nok ikke sjansen på, så jeg velger å tro at batteriet er ca 85 kwh brutto.

Hvorfor Mercedes velger i bevisst unnlate å informere om bruttokapasitet kan man imidlertid spekulere litt på. Har de noe å skjule ?

Sider: [1] 2 3 ... 315