Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - atledreier

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilspill med Tesla Model S
tirsdag 09. september 2014, klokken 09:42
Joda, selvfølgelig. Men det er gratis, og ikke FRYKTELIG vanskelig å lage en selv hvis man har litt god tid. :-)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilspill med Tesla Model S
mandag 08. september 2014, klokken 07:49
Det finnes en ganske bra Model S til Assetto Corsa. Der får man en high-end bilsimulator til PC. Model S er laget av en entusiast.

https://www.youtube.com/watch?v=5U0vX0sekzU

https://www.youtube.com/watch?v=Md4vZQbi4Cg

https://www.youtube.com/watch?v=oeVmwnhsZ6Q

#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 08. august 2014, klokken 13:07
Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 12:49
Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 12:05
Det hjelper VELDIG å ha kjørt ringen mange hundre (om ikke tusen) runder i simulator før man kommer ned, det er sikkert.
Hva slags spill og rigg bruker du?
Jeg har kjørt ringen mange ganger på spill. Da bruker jeg Logitech G25 strappet fast til stuebordet og kjører 100" bilde med projektor i stua. Spillet er GTR Evolution.


Har kjørt ringen i svært mange spill opp gjennom tiden. Begynte med Grand Prix Legends, men har nok flest runder i GT5 på PS3. Den utgaven er bortimot 100% tro mot den ekte banen. Assetto Corsa har også en fin utgave, og en laserscannet offisiell versjon på vei nå i høst.
Jeg kjører med Thrustmaster T500RS og TH8RS på en 27" monitor. Har også en 106" skjerm, men syns det er bedre å sitte tett på monitoren. Har også kjørt litt med Oculus Rift DK1, men oppløsningen blir litt dårlig, så jeg venter på at de skal få sendt DK2 i løpet av august. :-)
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 08. august 2014, klokken 12:05
Sitat fra: cairnz på fredag 08. august 2014, klokken 11:58
Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Lokführer på fredag 08. august 2014, klokken 09:54


Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.

Så du filmen i posten jeg la ut? Dette er meg som kjører, med passasjer, for et par uker siden. 2 liters motor på 200 hester i stekende varme. BtG 9:17, Traction control på og ABS, men tror ikke noen av delene blandet seg inn en eneste gang, så fremdeles MYE å gå på på denne rundetiden. Men, som Bjørn tar jeg det litt rolig, bil, dekk og ego skal orke turen hjem også.
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ

Man trenger ikke mer enn 50 sek i den videoen for å se at du har kjørt der (mange ganger) før. Ingen med vett i behold drar ned dit med under ti runder, og kjører en Model S like hardt som du kjører GT86-en i svingene :)

Den runden i videoen var min runde nummer 12 på Ringen. Min aller første runde på Ringen noensinne var i fjor sommer, og den tok 10:56. Da kjørte jeg skikkelig forsiktig. Runde nummer to derimot...   ;-)   

Det hjelper VELDIG å ha kjørt ringen mange hundre (om ikke tusen) runder i simulator før man kommer ned, det er sikkert.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 08. august 2014, klokken 11:09
Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 11:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. august 2014, klokken 10:46
Men den eneste grunnen til at dette har betydning er jo det at Tesla Model S er ikke en banebil.
Det er nettopp dette folk glemmer. De ser seg blinde på 421 hk og tror at det er en sportsbil. Jeg skulle likt å se en 7-serie, A8 eller S-klasse kjøre rundt ringen og se om den får noe særlig lavere tider.

Golf V TDI 140 har en rundetid BtG på ca 9:40. Ikke akkurat en banebil det heller....
Audi S5 kjører på 8:26 rett fra fabrikken....
Opel Zafira OPC 8:54....   
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 08. august 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Lokführer på fredag 08. august 2014, klokken 09:54


Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.

Så du filmen i posten jeg la ut? Dette er meg som kjører, med passasjer, for et par uker siden. 2 liters motor på 200 hester i stekende varme. BtG 9:17, Traction control på og ABS, men tror ikke noen av delene blandet seg inn en eneste gang, så fremdeles MYE å gå på på denne rundetiden. Men, som Bjørn tar jeg det litt rolig, bil, dekk og ego skal orke turen hjem også.
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 08. august 2014, klokken 08:31
Jeg syns det må være takhøyde for at selv de med heltestatus får lese hva andre syns, selv om det ikke er utelukkende positivt. Jeg har kost meg med svært mange av Bjørn side videoer og setter pris på tiden han bruker på dem. Hvis man klarer å lese hva jeg skriver, og ikke bare ser en "outsider" som ikke hyller Bjørn ukritisk så vil man se at jeg kommenterer min reaksjon på BILEN, ikke Bjørn. Jeg er overrasket at det skjer såpass mye med bilen til tross for svært forsiktig kjøring. Jeg kommenterte også at jeg syns kjøringen til Bjørn var bra og fornuftig. :-)

Bra forbrukerinformasjon er det også. Jeg visste bilen har en tendens til å bare tåle skikkelig bruk i korte perioder, og vet nå sånn omtrent HVOR korte perioder det er snakk om, og det sparte meg sannsynligvis for et bomkjøp i "nesten-million-klassen". :-)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
torsdag 07. august 2014, klokken 23:20
Med tung bil opp Strynefjell bruker man MYE energi. Det er ikke snakk om fart, men forbrukt energi som lager varme. Jeg regner med at på en vanlig dag på landeveien skal det mer til enn ett lite drag på et par sekunder før ting går varmt, ergo må du ha vært ganske nær grensen når du trødde på i avkjølingssonen etter "Gantry".

I videoen kommenterer du at bremsene føles annerledes, jeg antok dette var bremse"fade". Mulig du mente noe annet. Det er uansett mye bil som skal stoppes, men Ringen er ikke den verste banen når det kommer til bremsebruk for oss vanlige dødelige, vi er vanligvis alt for redde for å dø til å kjøre så fort at bremser blir et problem. :-)

Jeg kjørte min bil på relativt kjipe gatedekk, 13 runder i 32-37 varmegrader med passasjer for et par uker siden. 200 hester, 200Nm. Disse dekkene har gått et stykke, inkludert et par banedager tidligere i år. Med en motivert sjåfør kan svært mange biler (de fleste moderne biler med over 150hk) klare 9 minutters runder BtG.

Men igjen, takk for hensynsfull kjøring, og kudos for å holde deg innenfor en hastighet du er komfortabel med.

Forøvrig, en av mine runder på ringen nå i sommer:
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ

#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
torsdag 07. august 2014, klokken 22:24
Ser på NürburgRing videoen din, Bjørn, og stusser litt. Selv med slik bestemorkjøring går altså både dekk, bremser og drivverk varmt? Hvordan er det med litt inspirert kjøring opp Strynefjell med bagasje, kjerring og unger i bilen? Eventuelt ned på andre siden? Vil vel smelte både bremser og dekk hvis man blir litt ivrig? Vanlige biler takler fint å kjøre niminutters runder hele helgen.

Forøvrig setter jeg og andre Ring-entusiaster pris på at du kjører innenfor komfortsonen din og slipper tydelig forbi, det er det ikke alle som gjør! :-)
#10
Det er en begrensning på turtallet til elektromotorer, diktert av spenningen tilgjengelig.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Blir Tesla de første med drive-by-wire?
mandag 17. februar 2014, klokken 19:09
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58
Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.

Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.

Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.

Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader....  Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.

En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.


Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D  litt skepsis ute og går :)

Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...

En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.

Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?

Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.

Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...

Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)

Neste gang du kjører på en helt rett vei vil jeg gjerne at du tar deg tiden å kikke litt på hvor ofte og hvor mye du bevegere rattet, selv på en helt rett strekning. Hvor mange sekunder tør du kjøre før du må korrigere? Hvor mye må du korrigere?

Man kan være temmelig nøyaktig med en gravemaskin, men hvor mye konsentrasjon og øvelse kreves? Hvor mye enklere hadde samme operasjon vært om man hadde hatt en meters vandring på stikkene?

Disse systemene for å tilpasse input med output som kreves for å tilpasse joystickstyring kreves ikke for ratt. Hvis du syns det blir for slitsomt med ratt så kanskje en tur til Elixia er på sin plass? ;)

Det er en grunn til at ratt og pedaler fremdeles er den dominerende formen for input til bilkjøring. Mange har prøvd å finne alternativer, men inntil det kommer en "iPhone" somkan revolusjonere måten vi styrer bil på så blir det nok dominerende.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Blir Tesla de første med drive-by-wire?
mandag 17. februar 2014, klokken 09:27
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.

Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.

Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.

Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader....  Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.

#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nøkkel låst inne i bilen!
mandag 03. februar 2014, klokken 13:21
På min bil går det ikke an å låse når det ligger en nøkkel i bilen. Syns det virker som en fornuftig løsning. Det er ingen grunn til å ha nøkkel i bilen når den er låst.
#15
Elmotorer har vel konstant EFFEKT uavhengig av turtall, ikke moment. Så momentet på en elmotor med uendelig strøm tilgjengelig vil ha fullt moment på 0rpm og så vil det falle jevnt med turtall. Den flate momentkurven i begynnelsen på Model S er på grunn av strømbegrensning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA