Joda, selvfølgelig. Men det er gratis, og ikke FRYKTELIG vanskelig å lage en selv hvis man har litt god tid. :-)
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 12:49Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 12:05Hva slags spill og rigg bruker du?
Det hjelper VELDIG å ha kjørt ringen mange hundre (om ikke tusen) runder i simulator før man kommer ned, det er sikkert.
Jeg har kjørt ringen mange ganger på spill. Da bruker jeg Logitech G25 strappet fast til stuebordet og kjører 100" bilde med projektor i stua. Spillet er GTR Evolution.
Sitat fra: cairnz på fredag 08. august 2014, klokken 11:58Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 11:04Sitat fra: Lokführer på fredag 08. august 2014, klokken 09:54
Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.
Så du filmen i posten jeg la ut? Dette er meg som kjører, med passasjer, for et par uker siden. 2 liters motor på 200 hester i stekende varme. BtG 9:17, Traction control på og ABS, men tror ikke noen av delene blandet seg inn en eneste gang, så fremdeles MYE å gå på på denne rundetiden. Men, som Bjørn tar jeg det litt rolig, bil, dekk og ego skal orke turen hjem også.
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ
Man trenger ikke mer enn 50 sek i den videoen for å se at du har kjørt der (mange ganger) før. Ingen med vett i behold drar ned dit med under ti runder, og kjører en Model S like hardt som du kjører GT86-en i svingene
Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 11:01Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. august 2014, klokken 10:46Det er nettopp dette folk glemmer. De ser seg blinde på 421 hk og tror at det er en sportsbil. Jeg skulle likt å se en 7-serie, A8 eller S-klasse kjøre rundt ringen og se om den får noe særlig lavere tider.
Men den eneste grunnen til at dette har betydning er jo det at Tesla Model S er ikke en banebil.
Sitat fra: Lokführer på fredag 08. august 2014, klokken 09:54
Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.
Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.
Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.
Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader.... Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.
En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler litt skepsis ute og går
Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...
En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?
Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.
Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...
Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt!