Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jalla

Sider: [1] 2 3 ... 23
1
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: I går kl. 21:53 »
Den slåes vel ihjel av det Daktari skriver, at dette ikke er tillatt etter dagens regler. Da må det i tilfelle gjøres en regelendring, ellers så er ikke reglene uhildet. Må forvente at reglene ikke er produsentavhengig, men like for alle.
Tja, du kan stå utenfor en 5-serie i dag, og parkere den med nøkkel. Var vel det du var ute etter?

2
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: I går kl. 21:34 »
Bilen kan parkere seg selv etter å ha memorert en strekning på inntil 200 meter en gang. Neste år kommer fjernstyring for denne funksjonen, da kan parkeringen gjøres uten fører som oppasser bak rattet.
Da må det vel regelendringer til. Tesla sin “Smart Summon” er jo i praksis ubrukelig i EU grunnet en maks avstand på 12m. Kommer sikkert regelendringer nå da en av de tyske produsentene har teknologi klar som trenger nye regler.
Testet dette i en iX3 nylig (satt i bilen), og ganske kult hvordan bilen rygger tilbake der den kjørte.
Men i praksis så har det jo ingen praktisk nytte, om en ikke deler bil med noen som har parkeringsnerver.

Selv synes jeg det går alt for tregt, og siden man uansett må sitte i bilen mens det utføres, så gjør jeg dette best selv.

Skulle det hatt noe for seg for min del, måtte det fungert uten at jeg sitter i bilen selv, slik at jeg kan parkere tight, uten å bli "låst inne".
Hva står etter det du siterer av lmor?  Neste år kommer fjernstyring for denne funksjonen, da kan parkeringen gjøres uten fører som oppasser bak rattet

3
Audi e-tron / Sv: Kampanjer 2020!
« på: I går kl. 15:26 »
Blir vel kampanje snart, få ut noen e55 før mva klinker til fra 1.1.2022... da blie E55 en veldig mye dyrere bil over natta.
Sannsynligheten for moms fra 1/1-2022 er vel tilnærmet lik null.

5
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 18:50 »
Har det stått noe om bremsene på bilen i noen av testene?
Med en totaltvekt på 3100kg med maks last skal det være intessant å se bremselengene.

6
BMW i4 / Sv: i4 - Din bestilling (farge, utstyr osv)
« på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 22:11 »
Hva vil det si at bilene ikke er låst? Kan man gjøre endringer? Jeg er usikker på om jeg burde tatt med den utvendige karbonen. Er det mulig å legge til fortsatt? Eventuelt hvor lenge? Kunne tenkt meg se en bil med det først. Veldig usikker på om jeg liker hekkspoiler i en annen farge enn bilens.
Normalt kan endringer gjøres frem til ca 4 uker før produksjonsstart for vedkommende bil. Noen har klart å få gjort endringer også etter dette, men det krever stor innsats både av selger og importør.

7
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 21:05 »
Er det noen som har funnet ut hva slags dekk som sitter på testbilene ?
Vi får gå ut fra at dekkene er de samme som på bilene som blir levert til kunder.
Det er Bridgestone på den han tyskeren tester i linken fra LMOR, og han viser en annen som har Pirelli p zero

8
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 21:40 »
Du har rett:

In the BMW iX xDrive40 their combined maximum output is 240 kW/326 hp (front axle: 190 kW; rear axle: 200 kW; system output: 240 kW). The maximum output of the drive system in the BMW iX xDrive50 is 385 kW/523 hp (front axle: 190 kW; rear axle: 230 kW; system output 385 kW).

Synes fremdeles er litt rart at det bare er 30kW mer bak gir 145kW mer totalt, men jeg er ingen ekspert..
Tror tallene dine for den store ikke stemmer helt. 200kw front og 250kW bak gir 385kw samlet

9
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 21:55 »
13 sec må være en gammel 911.
Ja, en 996 Turbo S fra 2004.  :D

10
TAYCAN / Sv: PCM 6.0 - Android Auto trådløst? MY 2022 / 2021?
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 15:51 »
Hei,
Så denne artikkelen

https://newsroom.porsche.com/en/2021/products/porsche-communication-management-6-0-infotainment-adaptive-sound-soundtrack-my-life-24811.html

og ser her at det nå kommer støtte for Android auto fra PCM 6.0 / MY 2022 - men betyr dette også trådløs integrasjon med Android fra MY 2022 eller vet noen om det er kablet tilkobling for Android Auto som jeg har hørt om på MY 2020/21?
Hvis artikkelen stemmer så er det kun via USB for Android Auto.

smartphones with the Google Android operating system can also now be integrated into the infotainment systems of the Porsche models. This happens automatically as soon as the mobile phone is connected to the vehicle via a USB cable, at which point phone functions and smartphone apps that do not impair driving safety can be operated via PCM 6.0.

Det står spesifikt at Apple CarPlay støttes trådløst.

11
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 11:38 »
Det må være navnet på iDrive8 versjonen. Area refererer kanskje til at den overvåker et område rundt bilen?
Den står i min kontrakt som BMW Live Cockpit Professional
Det er det nok ikke, for opsjonen finnes på en X5 xDrive45e 2020 modell som er produsert 2019-10-05.
https://bavaria.no/bruktbil/BMW/X5/198729800

12
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 09:36 »
Nen som har fått bekreftet produksjonsuke for iX40 ? Skulle de ikke starte produksjonen i juli ? I så fall finnes det kanskje et VIN nr som vi kan sjekke produksjon på og utstyrskoder ?
Ettersom der er registrert biler i Norge så er ikke eksempler så vanskelig å finne.

iX xDrive40 WBY11CF07NCH58838
Og så du slipper å lete  ;):
Comfort And Interior Equipment
S407           Panorama Glass Roof, Sky Lounge
S413           Luggage Compartment Net
S420           Sun Protection Glazing
S428           Warning Triangle And First Aid Kit
S42A   Interior Applications Clear&Cold
S4AA   Headlining Anthracite
S4HC   Heat Comfort Package
S4NB   Autom. Climate Control With 4-Zone Ctrl
S4NR   Interior Camera
S4U9   Acoustic Pedestrian Protection
S4V1   BMW ICONICSOUNDS ELECTRIC
Multimedia
S654           DAB Tuner
S688           Harman/Kardon Surround Sound System
S6AE           Teleservices
S6AF           Statutory Emergency Call
S6AK   Connected Drive Services
S6AU   Connected EDrive Services
S6C3   Connected Package Professional
S6NX   Storage Tray Wireless Charging
S6PA           Personal ESIM
S6U3   BMW Live Operating Area Professional
S6U7   BMW Natural Interaction
Driver Assistance And Lightning
S548           Kilometre Speedo
S5AC   High-Beam Assistant
S5AQ   Active Guard Plus
S5AU   Driving Assistant Professional
S5AV   Active Guard
S5AZ   BMW Laserlicht
S5DN   Parking Assistance System Plus
Wheels And Drive
S230           Extra Package, EU-Speciifc
S2PA           Locking Wheel Bolt
S2VB   Tyre Pressure Display
Environment And Safety
S322           Comfort Access
S3AC   Trailer Coupling
S8A7   Language Version Norwegian
S8AW   On-Board Literature, Norwegian
S8R9   Refrigerant R1234yf
S8SM   Car Ident. Number Visible From Outside
S8TF           Active Pedestrian Protection
S8TG   Thiefproofing Device
Other Equipment
S1LL           BMW Light-Alloy Wheel Aerodynamic 1010
S993           Model Year Code In VIN
S997           Dealer Presentation
S9AA   Outer Skin Protection
SA060   60 Ah AGM Battery
SRHNR   Reduced Heater Output
Available Upgrades
-           Vgate ICar Pro OBD For Bimmercode
-           Highest Quality Bluetooth 5.0 Audio Receiver With AptX HD Support

13
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 19:19 »
Tja, hva skal man si?  GM avråder elbilsägare att parkera nära andra bilar.

Elbilen Chevrolet Bolt har haft problem med batteribränder och har gett bilägarna omfattande rekommendationer. Nu kommer ännu en rekommendation – att hålla minst 15 meters avstånd till andra parkerade bilar.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/gm-avrader-elbilsagare-att-parkera-nara-andra-bilar/
Kan lure på hvordan man har tenkt at folk med Bolt/Ampera skal klare dette.


14
Model 3 / Sv: Lukt fra A/C
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 21:56 »
Et gammelt triks for å unngå lukt fra klimaanlegget er å skru av AC kompressoren de siste 5-10 minuttene av alle bilturer før stopp og la vifta stå på slik at den kan blåse systemet tørkt.
Jeg har gjort dette etter lengere turer med alle mine biler, og stort sett unngått lukt fra klimanlegget. Model 3 får samme behandling, vi får se om det holder.
Ellers må jo kupefilter skiftes fra tid til annen.
Tja, jeg har AC aktiv hele året, og har aldri brukt "gammelt triks". Aldri hatt vond lukt.

15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Reell tomvekt
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 20:17 »
Litt om vektene og måling.

Vi har litt ulike delinger på de stasjonære vektene vi har i Sør Trøndelag. Forskjellen går på en deling på 10 kg på Trafikkstasjonene og en deling på 50 kg eller 20 kg på kontrollstasjonene. Det vil si at vektene med en deling på 50 avrunder til nærmeste 50 kg. Våre vekter på kontrollstasjonene er godkjent fra og med en vekt på 1000 kg.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.

Sider: [1] 2 3 ... 23