Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jalla

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Elbiler i media / Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:24 »
Det er på tide for å si det pent.

Elbilfordelene var ikke vedtatt av miljøhensyn, men heller som en slags subsidie for å hjelpe den norske elbilprodusenten Think med salg i Norge.

Og som alle vet er det lenge siden Think forsvant.

2
Elbiler i media / Sv: Motor.no - ny rekkeviddetest i dag
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 13:56 »
Mye rart med den artikkelen. Den er datert 8. juni, og det står at de starter kl 0900 ved Vulkan i Oslo.
Og så står det at alle bilene fortsatt kjører, også en e-Golf. De må da snart være i Finnmark etter å ha kjørt i mer enn 2 døgn, og for en rekkevidde bilene plutselig har fått.  :P

3
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: Lørdag 04. April 2020, klokken 14:14 »
ts snakker vel om fjærbeinslager, og ikke styrelager som etter hva jeg vet sitter på en sykkel.

Fjærbeinslageret sitter på toppen av støtdemperen, og blir brukt for å gi et dreiepunkt, og som et festepunkt for støtdemperen.

4
TAYCAN / Sv: Prishopp pga av svak krone
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 19:56 »
Finansavisen har en artikkel bak betalingsmur at blant annet Porsche vurderer prishopp. Finansavisen hentyder opp imot 18-19%.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2020/03/17/7508177/eurokursen-tilsier-at-prisen-pa-porsche-taycan-ma-okes-m

VW varsler stenging av fabrikker pga korona. Antar at det gjelder Porsche også.

Hva skjer med biler i bestilling og produksjon? Vil kjøperne få et prissjokk i tillegg til personlige utfordringer med korona?
Den lå faktisk åpen tidligere i dag, og ikkeholdt følgende eksempel.
Hans Porsche Taycan kostet 914.000 da den kom ved nyttår. Korrigerer man for valutaen øker prisen 175.000 og koster nær 1,1 millioner.

Det er klart at det må skje noe når Euro og Dollar har blitt henholdsvis 19 og 18 prosent dyrere siden nyttår.

5
BMW i3 / Sv: Hjulskift
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 17:13 »
Selv har jeg kjøpt Biltema Jack-pad av typen Art.nr. 15-8200 til kr 50, og skjært den til slik at den sitter fast i jekk-festet på BMW. Fungert utmerket på flere biler.

6
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 22:41 »
De hensyntar hverken alder på bil, bilstørrelse, eller kjørte km. Altså sammenligner de ikke like for like som vanlig.
Sier du det?
Hos Codan, der er Teslas officielle forsikringspartner i Skandinavien, hæfter man sig ved samme tendens. Og den bliver endnu tydeligere, når de kigger på tallene fra deres norske selskab, hvor der er langt flere elbiler at trække statistik på. De norske tal viser, at 50 procent af nye elbilejer får en skade inden for det første år. For andre bilejere er tallet 25-30 procent.

Det er faktisk her snakk om nye biler, og de tallene er det vanskelig å snakke seg bort i fra.

Men det skal også sies at det bedrer deg etterhvert som sjåfør får erfaring med bilen.
Han fortæller, at udviklingen i Norge viser, at der er en klar tendens til en mere normal skadeshistorik for elbiler. Når bilejeren har haft deres elbil i otte måneder, falder antallet af skader i takt med, at bilisterne har vænnet sig til de nye køreegenskaber.

7
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 22:36 »
Teknisk ukeblad har litt mer detaljer:
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Tesla og Kia kræsjer mest, og det er for det meste parkeringsskader og utforkjøringer.
Ja, den linket jeg til på side 1. Velkommen etter...

8
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 21:57 »
Statistikk er jammen noen fint dere. ;)
Ja, kan ikke du forklare problemene med tallene i artikkelen?
Må være enkelt for en spesialist på statistikk.

9
Elbiler i media / Sv: Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?
« på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 19:20 »
Det er vel snart på tide at endel som kjører elbil, og spesielt Tesla tar en bit av det sure eplet.
Og det er ikke bare forsikringsselskapene i Norge som sier dette, men også i Danmark.

Elbiler har langt flere skader enn bensin- og dieselbiler. Tesla og Kia utmerker seg spesialt negativt.

- Tesla har 92 prosent oftere skader enn fossilbiler

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

10
Model X / Sv: Sommerdekk med lavt forbruk
« på: Fredag 10. Januar 2020, klokken 19:24 »
Jeg kommer til å bytte til 235/55-19 såsnart 20 tommerne jeg har er utslitt. Ett spørsmål som åpenbarer seg er disse evindelige inkonsekvente kjøretøydataene. Lastindeks 105 skal jo være ok selv om vognkortet sier 110. Men hva med hastighetsindeks? Bilen er oppgitt til maks 210km/t (H). Men dekk kravet er oppgitt til 270km/t (W). Kan en velge H om det er gunstig av en eller annen grunn?
Å kjøre med for lav lasteindeks er ulovlig og du vil stryke på PKK og teknisk kontroll.
Vi har også problemet med forsikring hvis det skjer en ulykke. Siden bilen ikke er i forskriftsmessig stand, så vil jeg tro at forsikringsselskap vil kunne kreve regress og nekte utbetaling ved en kaskoskade. Forskjellen mellom LI=105 og LI=110 er 135kg, og det er faktisk endel. Står det oppført i vognkortet at du må ha hastigheteskode=W må du følge det, ellers så må du få oppdatert vognkortet ditt. Dette er vel mulig så lenge importør/produsent av bil godkjenner det.

11
Elbiler i media / Sv: Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 21:54 »
Og dette er hva "mitt" forsikringsselskap mener om saken:

"Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

– Brannbombe

Han forteller at det foreløpig ikke finnes en løsning på hvordan man skal slukke slike branner.

– Dette er en potensiell brannbombe, og noe vi er nødt til å gjøre noe med. Det er ikke trygt, sier Rysstad."

Fascinerende hvilken skråsikker og allsidig kompetanse disse kommuinikasjonssjefene innehar🙄
Ja, vet du så mye bedre da? Dette høres ut som hva brannmenn sier om samme tema.

12
Audi e-tron / Sv: Bakluke i vaskehall
« på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 13:49 »
Føler med deg - må være frustrerende å oppleve!
Kan ikke skjønne annet enn at det må gå på vaskehallen sin forsikring. At vaskemaskinen ødela bilen din er det ingen tvil om.
Hvorfor bakvinduet var åpent aner jeg ikke men det burde uansett ikke ført til at vaskemaskinen herpet bilen din.
Lykke til!
Du kan ikke ha lest hva han skriver. Det er ikke bakvinduet, men hele bakluka som er åpnen.
Og hvordan du kan påstå at dette er vaskehallen/vaskemaskinen sin skyld er tvilsomt.

13
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
« på: Tirsdag 24. Desember 2019, klokken 10:13 »
Les dagens nyhet fra Nettavisen. Norge er ikke best   :-1: :-1: nå må politikerne våkne opp og reagere og få ut flere ladestasjoner. I Nord Norge er det nesten ingen
Er det ikke litt for lett å rope "nå må politikerne våkne" - burde ikke dette kunne løses av private hvis det faktisk var etterspørsel pg økonomi i det?

Vi har etterat vi fant olje for 50 år siden blitt ganske syke her i Norge - har vi et problem så skriker vi på staten. Slik kan vi faktisk ikke fortsette å gjøre, for vi har gjort det i alt for mange år allerede.

Hvis du ikke tror dette er et problem så kan du sammenligne statsbudsjettet i Finland og Norge - det er nesten samme antall innbyggere, men det norske budsjettet er godt på vei dobbelt så stort.

14
Polestar 2 / Sv: Elbilforeningen påstår 1400 kg hengervekt
« på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 19:11 »
As opposed to what we already knew about the Polestar 2, the Swedes have finally confirmed that towing is another talent of the e-sedan. A rating of 1,500 kilograms (3,306 pounds) makes it better than the Tesla Model 3, but only as long as you spec the car with the optional tow hitch that costs 1,100 euros or 1,100 pounds sterling.

https://www.autoevolution.com/news/polestar-2-towing-capacity-confirmed-1500-kilograms-3306-pounds-139927.html

15
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: Mandag 11. November 2019, klokken 19:31 »
I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.

Da fyrer du opp dieselbilen i lukket garasje, mens jeg tar Tesla i annen lukket garasje, og ser vi hvem som holder ut lengst?
Du må huske å sende utslippet fra kraftverket som laget strømmen til å lade batteriet inn i garasjen hvor Tesla står. Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken garasje jeg skal velge....
65% av strømmen i India kommer fra kull/olje fyrte kraftverk, 22% fra vannkraft, 3% kjernekraft og resten vind osv.

Sider: [1] 2 3 ... 12