Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ephan

#1
Lading av Tesla / Sv: Lading i danmark
tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 00:28
Vi skal også dit. Har leid oss inn på Lalandia.
Noen som vet om det er greit å lade ved de utleiehusene deres?

Edit: Skal innom Biltema i morgen. Om jeg finner den overgangen kan jeg legge ut artikkelnummeret.

Vi bodde på utleiehyttene til Lalandia. Testet lading ved hyttene ved å Plugge UMC rett i en kontakt på badet og ledningen ut av vinduet. Gikk fint selv om jordingen var tvilsom. Men du må betale for strømmen du bruker på utleiehyttene, Ca. 2.50,- kWh. Vi kjørte bort til Legoland hotel (1500m) og plugget inn på den offentlige og gratis ladestoplpen der. Det er to plasser, og du må ha den blå overgangen ( kjøpt på Clas Olsson),  jeg har ikke linken her men den er overalt på forumet. Søk på lading Danmark og Clas ohlson.

På vei opp og ned er det jo bare å lade på SC randers.

God tur.
#2
Lading av Tesla / Sv: SuperChargers i Danmark
onsdag 28. mai 2014, klokken 14:58
Sitat fra: Kiefer på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:44
Tesla kan ikke levere hardware nok i forhold til hvor hurtigt de danske håndværkere kan nå at installere dem.

Der vil blive åbnet 4 lader i både Randers og Middelfart på fredag, dog er de sidste 2 ladere i Middelfart lidt et åbent spørgsmål da de to af dem har en defekt.

Herefter kører de to montører til Hjørring i Nordjylland (ved Sunset fastfood restauranten)  og starter monteringen deroppe, så i nordmænd kan komme på sommerferie :-)

De sidste to der skal bygges i Danmark er Køge som får 8 pladser som Randers og Middelfart og Kastrup (ved Tesla) som får færre.

/Martin

Det blir kamp om plassene i Randers på fredag forstår jeg...
Vi kommer innom Randers SC kl 13:30 fredag og er avhengig av å lade for å komme videre, men havner midt i åpningen så da er vi sikkert ikke alene om å dele på de 4 plassene.
Vår håpe at våre Danske venner ser med velvilje på at en "fjellape" deltar i festen. og har behov for noen kW 8) 
#3
Lading av Tesla / Sv: SuperChargers i Danmark
fredag 23. mai 2014, klokken 11:40
Toppers, da slipper vi å lunke i 80 langs RV13 til Legoland
Vi kommer med ferge til Hirtshals kl 12:00 fredag 30/5 så da blir vi kanskje første Norske TMS på Randers SC.
#4
Da sees vi i Legoland. ;D
Vi reiser fra Drm. om morgenen samme dag, så med Superspeed fra Larvik kl 0800. Vi kunne sikkert kjørt helt ned til Billund uten å lade men stopper vel i Århus for å bruke dagen. Her lader vi litt på Clever sin Type2. (jeg har bestilt kort). I Billund og ved Givsrud ZOO er det e-on ladere som vi kan aktivere med å ringe kundestøtte. Det meste er vel ellers nevnt over av muligheter etc.
Det som er spennende er hvor mye guffe vi får ut av Type2 stolpene som påstår å ha 22KW.
Jeg er fortsatt like forvirret over påstander om 13A, lasking etc. og må vel bare vente å se.
Hvis det kniper med å fylle opp tanken for returen på søndagen må vi teste litt superlading i Middlfart.
#5
Sitat fra: Fjaegtne på fredag 16. mai 2014, klokken 23:34
Sitat fra: hma på onsdag 14. mai 2014, klokken 16:02
Her står det litt om prosjektet eRoute 71⁰, som er et samarbeid mellom Bellona, Sønnico, Salto og Tesla.
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article9672585.ece

Det skal komme ladepunkt på i underkant av 10 lokasjoner, disse får fra 7,2-22kW ladeeffekt og skal være ferdig innen 19. mai :)
Foreløpig kjenner jeg til følgende lokasjoner:
- Trones ved Namsskogan Hotell, 2 stk á 7,2kW (ikke 100% bekreftet).
- Fauske Hotell as, 2 stk á 7,2kW (bekreftet, men jeg er ikke sikker på om dette er en del av 'e-route 71' prosjektet)
- Rica Narvik, (ikke bekreftet, men her er det muligheter for 2x22kW).

Gir gjerne en liten oppdatering på lokasjonene. Bekrefter de over. Etter Narvik vil det bli installert 2x22kW i Målselv Fjellandsby og 2x22kW i Tromsø. Skjer rett over helgen :-)

Hurra for Route 71 prosjektet, men det er ikke kommet noe i Nobil basen ennå.
Jeg sitter å planlegger en tur nordover som skal foregå i slutten av Juni. Mye har sikkert endret seg da, men det må planlegges og overnatting bookes.
Så det jeg er ute etter er en overnattingsplass med min. 7KW kapasitet (jeg har kun enkeltlader) i området nord for Trondheim. Stjørdal, Verdal, eller helst Steikjer er passe da jeg ikke rekker til Trones.

Så er jeg også rimelig forvirret over hvor mye jeg faktisk kan lade på disse stasjonene. Det er mye frem og tilbake tidligere i denne og andre tråder, men jeg satser på at jeg kan lade min. 7KW. og helst 11KW på enkeltlader.

Tips taes i mot med takk...
#6
Jeg har WC betaler 10500/år , 75%, 20.000km
samlet alle andre avtaler her og har LMK avtale .
Jeg klarte ikke finne bedre alternativer på min adresse hos noen andre selskaper.

Uansett tror jeg det kommer til å skje mye med prisene ila. 2014 da man trenger et år eller to for å stabilisere skadestatistikken.
#7
Jeg kjører 2* 62km (T/R jobben) daglig og har gjort dette siden 20 desember.
Erfaringene er at rangemode/ bruk av varmeapparat betyr aller minst. nesten ikke merkbart.
Oppvarming av batteri ved lave temperaturer påvirker range  en del.
Men aller størst impact er det å bytte fra 19" R2 til originale 21" Continental sommerdekk.
På vinterdekk kjører jeg normalt jobbturen på 196w/km.
På somerdekk (21") med 40lbs trykk spratt forbruket opp til 235w/km. Selv ved å kjøre ekstremt forsiktig var forbruket meget høyt.
Jeg fyllte opp til 45lbs og da gikk forbruket ned til 215w/km.

Min erfaring er at sommerdekk (originale 21" conti) med "lavt" trykk er en range killer, og litt høyere trykk hjelper en del.

Noter at detet er med +3-+13 grader- altså relativt lav temperatur.
Dette kan sikkert endre seg i positiv retning når det blir varmere i været.

Så erfaringer er: 21" ser bra ut men dreper range og støyer mye.
Og skulle jeg ha valgt i dag så hadde det blitt 19" polar. Da reduseres også støyen en del.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Store i Drammen?
onsdag 05. februar 2014, klokken 18:09
Medio mars er siste info fra service manager på Skøyen. Men de tar ikke i mot service bestillinger ennå.
#9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:52
Dere som har tilgag til Finansavisen bør se lederen til Hegnar i dag ( Tirsdag 4/2).  (Jeg vil ikke scanne og legge ut selv)
Hans argumenter og regnestykke er som klippet ut i fra flere tidligere artikler de siste dagene som spinner rundt de samme argumentene: Totalt energiregnskap, subsidier etc. Artiklene er til forveksling like.

Normalt kopierer ikke media konkurentens saker, untatt hvis de ikke får godt betalt for det. Noe de kanskje gjør i denne saken.

Ref. uttalelsen til Mr.Musk på Lørdag knyttet til opprinnelsen til disse artiklene i media. 
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software (v. 5.8 - 1.49.83 og utover).
onsdag 22. januar 2014, klokken 21:05
Fikk varsel i dag tidlig på tilgj. SW update. 
Satte i gang manuellt for 20 min siden og når er den ferdig.
Starter og stopper fra app så det lover bra......
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: tesla model s eller model x?
onsdag 22. januar 2014, klokken 10:45
Jeg er meget positivt overasket over innvendig plass og vinteregenskaper til Model S.  Det er utrolig hvor effektivt traction er i kombinasjon med en elektromotor som man ned i tilnærmet 0 rpm.  Og med luftfæring som kan heve bilen betydelig er den suveren. Så etter min mening er behovet for 4*4 lite.
Og trenger du mere plass enn i en S så er vel lastebil neste.

Det eneste negative er fortsatt muligheten for hengerfeste.

Så min anbefaling etter 3000km på vinterføre og flere turer på fjellet med unger og alpint + langrennsutstyr til en hel familie og mat til en hel bataljon i frunken er at TMS holder til det aller meste. Og så er den etter min mening mye lekrere enn TMX.
husk at TMX blir på størrelse med en Q7 om ikke større , og da blir det ofte utfordrene å parkere etc.

PS! Spennende å se hvordan man setter skiboks /takstative på TMX med måkevingedører.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: kulda skaper problemer for min model S
tirsdag 14. januar 2014, klokken 22:28
På vei hjem fra fjellet sønddag fikk vi tilsvarende. Det var - 18 og et av bakhjulene hang noen meter , så et smell og det løsnet.
Så 3 advarsler. ABS disabled, Stability system disabled og ABS service. ingen servostyring. Ingen Regen. ingen traction og ingen ABS.
Spennende tur hjem 170km til Drm. på snøføre i -15.

Vel hjemme ble bilen powret helt ned, låst og overlatt til seg selv i 10 min. Når jeg skulle rygge inn i garasjen rettet alle feil seg, alle varsler forsvant og styringen var som før.

Tesla service hadde ingen forklaring men skulle laste ned loggen fra bilen og analysere.

Så neste gang.... stopp, ta en liten pause, rygg litt og det løsner kanskje...
#13
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 17. desember 2013, klokken 19:14
Nissen kommer tidlig i år  ;D

0130 Pachuka legger til Darmmen kai...  med minst en hvit TMS
1400 My Tesla oppdatert med"Din Model S blir klargjort for henting eller levering."
1530 Telefon fra DES..... Kan du hente Lørdag 21./12 kl 1600?

1 uke før det som ble estimert tidlig i August. og 10 dager før tidligere meldt.

Blir litt bekymret for rekkevidde med kun shuko lader i julen. men det går sikkert.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 15. desember 2013, klokken 11:12
Sitat fra: krister461 på søndag 15. desember 2013, klokken 07:18
Sitat fra: D.O på lørdag 14. desember 2013, klokken 23:48
Kjøpte frunk nett og matte til bunn bak.
Beklager OT, men er det mulig å bare kjøpe matte til bunnen bak?

delenummer 1019291-00-A FLR MAT, TRUNK,LRN SET - MLDS. kjøper du på servicesenter og inneholder begge gummimattene bak, stor  og den lille som skal ned i brønnen.  Koster 1.567,80 +MVA
#15
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 05. desember 2013, klokken 15:16
Jeg tror vi får en-dags prøveskilter for å kjøre bilen hjem slik at bilene slipper å ta opp plass hos Tesla. Så henter man skilter over nyttår.
Skal du ut å kjøre må du sikkert ordne prøveskilter selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA