Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hansi

Sider: [1] 2 3 ... 63
1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Energica Eva Ribelle
« på: onsdag 06. november 2019, klokken 21:13 »
Nå begynner det virkelig å komme seg :)
https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-streetfighter/
21,5kWh brutto, 18,9kWh netto batteripakke, DC hurtiglading 400 km/t, 80% på 40 min :)
Men hvor får man kjøpt de i Norge? Pris ca. som tidligere, ~250 000?

Sitat
The Energica Eva Ribelle fits this bill perfectly. It has the same linear 215 Nm torque at the Ego, the same 21.5 kW long-range lithium-ion battery with up to 400 km of city range, the same suspension and performance options, and all of the technological amenities. It’s the only electric naked bike with DC Fast Charge, filling up with over 6 km urban range for every minute spent DC Charging – faster by at least 82% than any other electric bike.

2
ID. 3. / 1st eller ikke 1st?
« på: lørdag 14. september 2019, klokken 09:38 »
Jeg har begynt å lure på å vente litt og ikke benytte reservasjonen på 1st-utgaven.
Hva tenker dere, tror dere det er en god ide å gå for 1st-utgaven eller å vente litt på de vanlige utgavene hvis man ønsker 58kWh batteripakken?

Hva er egentlig forskjellen (antageligvis nevnt et sted)?
Noe tidligere levering (hvor mye tror dere? Vil som nevnt sannsynligvis kjøpe 58kWh batteripakken)
Play og pause pedaler

3
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: søndag 01. september 2019, klokken 15:19 »
Hva skjer med denne?

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner
« på: søndag 04. august 2019, klokken 12:55 »
Grensen for PIN kode ved kontaktfri betaling er økt til NOK 400.

Det burde holde i massevis, bare å gå igang med kontaktfri betaling på laderne.

Enig

5
BMW i3 / Bytte til 120Ah batteripakke
« på: lørdag 03. august 2019, klokken 19:39 »
Hei,

Er det noen som har byttet til 120Ah batteripakke? Er det mulig på både 60Ah og 94Ah biler?
Hvor kjøpte dere batteripakken og hvor mye kostet den i så fall?
Hvem utførte byttet og hvor mye kostet det i så fall?

Jeg har kommunisert med BMW vedrørende dette med bytte til større batteripakke i i3 (jeg mente det ble reklamert med at dette var mulig på et tidlig tidspunkt) og fått følgende tilbakemelding fra Simone i BMW Group Norge Kundeservice, no.kundesupport at bmwgroup.com:
Sitat
Har nå undersøkt dette internt, det finnes dessverre ingen oppgradering av batteripakke fra BMW.

6
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Betaling hurtiglading - kortautomat?
« på: mandag 29. juli 2019, klokken 00:23 »
Bumper denne..

Over 5 år har gått siden jeg postet denne tråden og fremdeles er det vel ikke spesielt enkelt å legge ut på Europatur med elbil (med unntak av Tesla) uten å først ha ordnet seg en del RFID-brikker, da de fleste lade-leverandører insisterer på å ha egen RFID-brikke/betalingsløsning.

Kan man håpe på at det blir bedre før 5 nye år har gått (kontaktløs kortautomat, krav om roaming ala mobiltelefon-abonnement f.eks.?)? :)

7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 150000
« på: lørdag 20. juli 2019, klokken 16:23 »
Jeg har kommunisert med BMW vedrørende dette med bytte til større batteripakke i i3 (jeg mente det ble reklamert med at dette var mulig på et tidlig tidspunkt) og fått følgende tilbakemelding fra Simone i BMW Group Norge Kundeservice, no.kundesupport at bmwgroup.com:
Sitat
Har nå undersøkt dette internt, det finnes dessverre ingen oppgradering av batteripakke fra BMW.

8
Elbiler i media / Sv: Toyota skal vise elbil
« på: lørdag 20. juli 2019, klokken 15:09 »
Jeg tror dessverre du har rett automat.

Opsjoner hadde vært midt i blinken:
Ca. 45-55 kWh basis
Ca. 65-75 kWh standard
Ca. 85-95 kWh topp

Ellers gjør jo Toyota en del om dagen, blant annet:
Samarbeid med BYD om elbiler i Kina, https://electrek.co/2019/07/19/toyota-byd-china-evs/
Joint Venture med Panasonic om elbilbatterier, https://global.toyota/en/newsroom/corporate/26302587.html
Partnerskap med CATL om elbilbatterier, https://insideevs.com/news/360354/toyota-comprehensive-ev-battery-partnership-catl/

9
ID. 3. / Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« på: onsdag 17. juli 2019, klokken 01:08 »
jeg tviler på at en id.3 kan oppdateres på den fronten, da den mest sannsynlig bruker MobilEye EyeQ3 som bildegjenkjenning. Det er samme som 1.generasjon Tesla autopilot, den sitter i e-tron og mest sannsynlig I-pace. EyeQ4 er på vei men usikkert hvilken bil som får det først. Uansett kun Tesla som lover at dagens biler kan støtte mer avansert selvkjøring i fremtiden.
Takk, akkurat denne typen tilbakemelding jeg håpet på :)
Da blir det antageligvis ca. slik jeg antok og dessverre lite sannsynlig at ID.3 1st blir nivå 4 kapabel

Er fronten på Model 3 og Y så forskjellig?
Den er vel egentlig ikke det, men det kan jo hende hun venner seg til den med tiden eller at det går an å overbevise henne :P

10
ID. 3. / Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:37 »
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?

11
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Hurtigladere settes opp i Sigdal kommune -Prestfoss-
« på: torsdag 11. juli 2019, klokken 19:55 »
Det går fremover, jeg tok et par bilder da jeg passerte idag :)
Klarte ikke å resize det ene bildet..




12
ID. 3. / Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
« på: onsdag 10. juli 2019, klokken 20:41 »
Er over nivå 3 selvkjøring på sikt med OTA-oppdatering noe man kan håpe på, eller vil ikke bilen leveres med nok sensorer?

13
Elbiler i media / Sv: Toyota skal vise elbil
« på: lørdag 06. juli 2019, klokken 14:18 »
860W fra solpanelene. Da monner det jo faktisk litt. Kan fort lade 10kWh i løpet av en dag.

Rated betyr at de har en teoretisk mulighet, i praksis er det vel snakk om 250-300W hvis jeg husker rett...
Og de har altså dekket alle bilens horisontale flater...

Hvor mye er du villig til å betale for 150-200W solceller uheldig vinklet mot solen?

Jeg forstår ikke negativiteten mot solceller på andre flater enn der det er 100% ideelt. Jeg syns det er fantastisk om man ved en liten merkostnad kan få solceller på bil (og båt og fly og tog og tungtransport og........). Jeg tenker det må være bedre å bruke pengene på solceller enn å bruke pengene på annet mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr.

Men det er et interessant spørsmål, hvor stor er merkostnaden?
Sono Motors Sion kommer snart, de har paneler "overalt" på bilen. Hvor mye mindre hadde den kostet uten panelene og hvordan blir regnestykket for den ekstra merkostnaden minus det man sparer på energien fra panelene?
https://sonomotors.com/en/sion/

14
Tipper de (dessverre) kommer til å bruke fornybar diesel..

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Roaming mellom ladetilbydere er mulig
« på: lørdag 15. juni 2019, klokken 04:26 »
"California to mandate ‘roaming’, anon charging for EV charging networks"
https://electrek.co/2019/06/13/california-roaming-anon-ev-charging/amp/

Sitat
In two weeks, the California Air Resources Board will consider a new regulation (PDF) mandating that all public EV chargers have credit card readers, and also a toll-free phone number to initiate charging sessions and make payments. EV charging network operators like Chargepoint, Electrify America, and EVgo will also be banned from requiring any kind of subscription or membership before initiating a charge.

Network operators will also be required to facilitate ‘roaming’ between networks, as all stations will have to work with the California Open Charge Point Interface

Sider: [1] 2 3 ... 63