Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hansi

Sider: [1] 2 3 ... 76
1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Kjøpt meg Ampera
« på: Torsdag 10. November 2022, klokken 02:46 »
Gratulerer med ny bil :)
https://youtu.be/VpQxd23dpvc
Bakketoppreserve, da lader den vel til 88% hvis jeg ikke husker feil

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 02. November 2022, klokken 03:23 »
@turfsurf sol og vind i kombinasjon med vann fungerer vel utmerket. Det er vel en del som taler imot kjernekraft, f.eks. manglende kompetanse i Norge, avfallsproblematikk, (stor) tids- og kostnadssprekk på mange prosjekter, dyrere enn annen fornybar kraft (?), så antas det vel folkelig motstand når det kommer til lokalisering ala vindkraft på land men muligens verre.
Sol og vind sammen med vann vil ødelegge store naturressurser, og krever massive overføringslinjer. SMR atomkraft (helst som MSR reaktorer) kan operere mye mere uavhengig, og vil skape ett mye mere robust nett, men mye mindre inngrep i naturen.

Ulempene du beskriver er først og fremst ved forrige generasjons kraftverk. MSR forbrenner 97-98% av brenselet i motsetning til noen få prosent i forrige generasjons atomkraftverk. Som en bonus kan de nye reaktorene benytte avfall fra forrige generasjons kraftverk til drivstoff, og altså da redusere mengden atomavfall.

Sol på bygg og vind først og fremst flytende men også der det allerede er bygget ut, f.eks. industrifelt og motorvei vil ikke ødelegge store naturressurser. Vannkraft har vi allerede bygget.

Det er mye snakk om neste generasjon kjernekraft, og det høres fint ut, men det er vel ikke et reelt alternativ ennå?

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Mandag 31. Oktober 2022, klokken 07:41 »
@turfsurf sol og vind i kombinasjon med vann fungerer vel utmerket. Det er vel en del som taler imot kjernekraft, f.eks. manglende kompetanse i Norge, avfallsproblematikk, (stor) tids- og kostnadssprekk på mange prosjekter, dyrere enn annen fornybar kraft (?), så antas det vel folkelig motstand når det kommer til lokalisering ala vindkraft på land men muligens verre.

Jeg har tro på oppgradering vann, vind (kanskje spesielt flytende, etter hva jeg har forstått har vi enormt potensiale der), enenergieffektivisering, sol, V2X og kanskje flytting av noe kraftkrevende industri til når det er lite energibruk ellers (natt).

4
Kjøpe elbil? / Sv: God bil til en grei penge
« på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 11:56 »
Leaf støtter ikke V2L med mindre man kjøper dyr Setec-enhet, V2H/V2G støttes derimot, ved hjelp en dyr toveislader. Batterikjemien i originale Leaf batteripakker dessverre ikke spesielt velegnet for V2X, men det er ettermarked batteripakker under utvikling som i mine øyne kan gjøre dette svært interessant.
Største ulempene med Leaf er Chademo hurtigladestandard som det bygges mye færre av enn CCS samt manglende temperaturstyring av batteripakken som gjør de mindre egnet for langturer, ellers er de driftssikre biler. Får en 40 kWh Leaf til prisen du skisserer som sannsynligvis vil fungere godt til bruken du skisserer.

Soul har vel også Chademo? Vet ellers ikke så mye om de. Tidligere modeller hadde vel problemer med holdbarhet på batteripakkene.

Ioniq fungerer godt som langturbil, hurtiglader raskt på CCS og er energieffektiv. En ulempe med den er at den har så som så fremkommelighet, som kan være en problemstilling til hytte på vinter. Jeg savner også å kunne sette ladegrense for bedre holdbarhet på batteripakken.

Jeg er skeptisk til kinesiske produkter og hadde ikke valgt MG av den grunn. Også usikker på kvalitet i et litt lengre perspektiv.

Ellers synes jeg e-Golf er en fantastisk god bil å kjøre og du får en med den største batteripakken til prisen du skisserer, hvis du er åpen for å vurdere andre biler. De har hatt litt kvalitetsproblemer med bl.a. varmesystemet på de tidligere modellene dog, usikker på hvordan det er på de nyere.
Hurtiglader med CCS og kan sette ladegrense for batteri-holdbarhet.

5
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Elektrisk MC med kravspesifikasjon
« på: Fredag 23. ſeptember 2022, klokken 15:02 »
Takk turfsurf, godt å høre at dere er fornøyde :)

For min del landet jeg på at jeg ikke ønsker å bruke såpass mye penger på 2-hjuling nå og valget falt på en brukt 2020-modell NIU N Sport moped-scooter for redusert energibruk og mikroplastproduksjon(?) på korte lokale turer (vurderer å bytte hovedkort for økt toppfart).

CE 04 er nok førstevalget hittil hvis jeg skulle ønske å oppgradere til noe mer anvendelig, men jeg skulle helst sett at den kom med cruisekontroll og en større vindskjerm (og et mer tradisjonelt sete).

Energica Experia eller Zero DSR/X hadde nok vært enda bedre, men så dyr MC er lite aktuelt for min del.

6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Elektrisk MC med kravspesifikasjon
« på: Tirsdag 20. ſeptember 2022, klokken 01:41 »
Sjekket prisene på CE 04 nå. Etter Enova støtte kommer den da på ca 110k. Veldig bra kjøp egentlig. Antar det er 25k støtte på disse så lenge man registrerer den som A, ikke A1?
Da er CE 04 bestilt. Fant en på lager med det nødvendigste. Har ønsket meg noe slikt lenge :)

Gratulerer :)

Skriv gjerne en liten omtale av den etterhvert, eller hva du liker og ikke liker med den. Er det cruisekontroll på den?

7
Skoda ENYAQ / Sv: Bruke bilen som batteri bank til huset
« på: ſøndag 18. ſeptember 2022, klokken 01:22 »
Jeg tviler på at OBC AC-lader støtter bidireksjonell lading, må antageligvis ha relativt dyr DC-lader, f.eks. https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 09. ſeptember 2022, klokken 13:37 »
Jøsses. Hadde egentlig forbruk på 7250,- for august, men har solgt solstrøm for 1670,-. Endte totalt på 5620,- til Tibber. Men så får jeg 5163,- i kompensasjon, og regningen fra L-nett er dermed -4222,-. Altså total strømkostnad inkl nettleie og effektledd, i august, på under 1400,- kroner for to boenheter, seks personer, to elbiler og utendørs basseng som holder 30 grader. Kan vel ikke akkurat klage. :P  :o blir såklart betydelig mer når produksjonen på solcellene faller, men gambler på å selge til spotpris i stedet for å lagre, på grunn av mulighetene for at politikk vil endre prissituasjonen.

Jeg lagrer. Regner ikke med at det skjer noe med prisene, og oppsiden er enorm. Regningen for august hadde vært på ca. -10.000,- om jeg hadde solgt fortløpende. Nå ble den på ca. 600,- isteden.

Ser at i USA så har de laget en lader som gjør at du kan bruke hvilken som helst Nissan Leaf som VTG (Vehicle to Grid)....altså barbere topper. Vet ikke om den vil funke i Norge, som har 220v (og ikke 110v som i USA).
https://electrek.co/2022/09/07/the-nissan-leaf-getting-first-ever-v2g-charger/

Dette finnes allerede til salgs i Norge, men lader er relativt dyrt https://elbilforum.no/index.php?topic=61453.msg1059305#msg1059305
Jeg planlegger å kjøpe EVs Enhanced 16 blade green LFP batteripakke til Leafen og toveislader, forhåpentligvis i løpet av neste år.

9
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Elbil forsyner huset med strøm?
« på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 03:22 »
Quasar er dessverre dyr i Norge (https://elby.no/wallbox-quasar-bidireksjonal-dc-lader.html), men sjefen har lovet lavere pris (https://youtu.be/Z89WQiAixj0)

10
Fikk ikke redigert forrige post, kom på et alternativ til:
Alrendo TS Bravo
+ Lang rekkevidde
+ Kan lade med mode 3
- Høy pris
- "Kun" ca. 3,7 kW lading

11
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Elektrisk MC med kravspesifikasjon
« på: Fredag 29. Juli 2022, klokken 14:56 »
Hei,

Vet noen om en elektrisk MC med følgende kvaliteter (jeg tror dessverre ikke det eksisterer, men blir positivt overrasket om jeg tar feil):
- Rimelig pris, gjerne under 50k
- Kan lade med mode 3
- Lader ca. 20-80% på ca. 1-1,5 time
- Reell rekkevidde på ca. 75 km i ca. 80 km/t.
- Gjerne brukt

Her er noen av alternativene jeg har sett på med +er og -er:
NIU MQi GT Evo
+ Fin pris
- Usikker på rekkevidde på denne i 80 km/t, tviler på at den går så langt?
- Lader relativt sakte, ca. 1kW?
- Mangler mode 3 lading, mulig den kan lades med adapter ala https://elbilhjelpen.no/shop/product/type-2-lang-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

BMW CE 04
+ Antageligvis god kvalitet
+ Antageligvis komfortabel (muligens med unntak av setet?)
+ Lader relativt raskt med hurtiglader, ca. 6,9kW
- Pris, koster vel ca. 100k etter Enova-støtte
- Jeg syns ikke setet ser spesielt komfortabelt ut
- Såpass ny modell at man ikke får tak i den brukt

Zero (brukt)
+ Antageligvis god rekkevidde
+ Lader relativt raskt og mode 3 med Charge Tank tilleggsutstyr, ca. 6 kW
- Fremdeles noe høy pris på relativt gamle modeller

12
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 03:24 »
https://www.teslarati.com/teslas-v4-supercharger-rumors-begin-to-swirl-new-designs-ccs-support/

Dette syns jeg ser lovende ut, hvis V4 blir mer like Megachargerne med lengre kabler uten at de kommer i kontakt med bakken.

13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
« på: ſøndag 10. Juli 2022, klokken 03:08 »
Jeg tipper de aller fleste operatører i Norge vil støtte Plugg&Charge i løpet av de neste 12 mnd.

Krysser fingrene for at du har rett :)

14
Lade hjemme / Sv: Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?
« på: Torsdag 16. Juni 2022, klokken 12:57 »
Fins det smart styring av varmtvannsbereder (gjerne via Tibber) uten fare for legionella?
Kan f.eks. Aeotec Heavy Duty Switch styres smart?

15
Lading av Tesla / Sv: Teslaen ber meg lade til 100 %
« på: Onsdag 15. Juni 2022, klokken 00:46 »
Vi kan være enige om å være uenige :)

Sider: [1] 2 3 ... 76