Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hansi

Sider: [1] 2 3 ... 73
1
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
« på: Lørdag 04. Desember 2021, klokken 14:45 »
Takk for tilbakemelding  :)

Jeg fant en underskriftskampanje for ladegrense (de har vel formulert seg litt feil, men det kommer relativt tydelig frem at det er ladegrense de ønsker seg).
https://chng.it/CBqrMSrnnt
Jeg har signert, håper flere vil signere denne :)

2
Andre elektriske doninger / Sv: ALL-NEW ELECTRIC RANGER Reveal | Polaris Off Road Vehicles
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 02:45 »
Synd det ikke er mulig å hurtiglade

3
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 02:09 »
Takk for tilbakemeldinger :)

Da tolker jeg det slik at fremkommeligheten på vinteren er så som så, men at ACC er bra.

Jeg er skuffet over manglende ladegrense, på Leafen har jeg ladegrense på 80% aktivert mesteparten av tiden og har ikke dårlig samvittighet i forhold til batterihelse av å la den stå konstant tilkoblet, det vil jeg nok dessverre ha på elbiler uten ladegrense.

4
Hyundai Ioniq / Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
« på: ſøndag 28. November 2021, klokken 12:06 »
Hei,

Jeg vurderer å oppgradere fra 2013 Leaf til 2017 28 kWh Ioniq. Hva er kjente ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?

Fordeler
Energieffektiv
Rask hurtiglading
CCS hurtigladestandard (på rett sted for Tesla SuC når det åpnes)
Kapabel til langkjøring av grunnene over
Adaptiv cruisekontroll
Justerbar regenerering, en innstilling med null regen?

Bakdeler
Ikke app, ikke OVMS
Støy
Fjernlys
Sikt bakover?
Turtle mode 5%?

Ting jeg er usikker på
Fremkommelighet vinter
SOH batteri, holdbarheten på batteripakken
Kvalitet adaptive cruise control, er den like god som på f.eks. e-Golf?
Støtter den ladebegrensning til f.eks. 80% SOC? Hva er cellespenning ved 100% SOC?

5
Avansert: Batterier og Lading / Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA vs LFP?
« på: Lørdag 27. November 2021, klokken 13:47 »
Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA (ny Tesla LR og P?) vs LFP (ny Tesla RWD?)?
Det kan virke som begge er relativt holdbare:
https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/

6
Model 3 / Sv: Batteri specs ny model 3
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 13:48 »
Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA (ny LR og P?) vs LFP (ny RWD?)?
Det kan virke som begge er relativt holdbare:
https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/

7
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 01:14 »
Hei. Var så dum at jeg kjøpte en 2016 E-golf torsdag. På tur hjem ryker varmeapparat og etterhvert kommer en kraftig ulyd. Sensorer gåen. Kompressor osv osv. 70000 kr til det fordømte VAG konsernet. Hvem tar regninga av kjøper og selger her?

Uff.. Burde strengt tatt vært VW som tok regninga. Noen som har erfaring med gruppesøksmål?

8
ID.4 / Sv: Forsinket levering
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 01:09 »
Muligens nevnt tidligere, men er ikke mye av halvleder-problematikken grunnet at det brukes eldgamle halvleder-typer i biler som halvleder-produsentene ikke vil satse på?
https://www.wsj.com/articles/semiconductor-industry-isnt-spending-big-on-scarce-old-tech-chips-11636453801

9
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Torsdag 04. November 2021, klokken 02:39 »
Lenger kabel med Kempower-lignende løsning vil vel løse dette


Fantastisk at de begynner så smått å åpne opp, dette vil akselerere utviklingen til et elektrisk og bærekraftig samfunn.

(Får håpe de snart begynner å tillate V2G/V2H/V2L etc. også, LFP tåler høyt antall ladesykluser og vil takle det fint.)

10
Toyota / Lexus / Sv: Varebiler/Proace
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 03:23 »
Tinkervan har laget bobil av denne (fossilvarianten), forhåpentligvis vil de kunne konvertere elutgaven også
https://www.motor1.com/news/544385/toyota-proace-camper-spain/
https://www.toyota.es/world-of-toyota/articles-news-events/2019/toyota-proace-verso-camper

11
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 16:53 »
Takk, det var ikke dumt.
Etter hva jeg forsto på kundeservice på appen fra tidligere mailutveksling skulle alle funksjoner fra We Connect implementeres i We Connect ID, så da kan man forhåpentligvis bytte til ID-utgaven etterhvert. 



SoC i % på AID hadde vært det aller beste, men en visning ala dette hadde vært det nest beste, er det mulig?

12
e-Golf / Sv: eGolf for dummies: hvordan se % batteri?
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 02:14 »
Jeg har ikke så store forhåpninger, men spør som Bjarkaffi gjorde for 3,5 år siden: Noen som har funnet ut om dette kan aktiveres i VCDS?

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 10:04 »

Pekes på skatteregler som grunn for manglende investeringer. Lurer litt på hvor det egentlig blir av nettleien?

Nettleien blir jo tatt ut som overskudd av eierne, hovedsaklig statkraft og kommuner. Nettselskapene betaler ut milliarder hvert år. Det er ikke noe annet enn skjult beskatning.

Nettselskaper skulle vært nullsumforetak, der alt av overskudd ble pumpet inn i investeringer. Kritiske tjenester som dette bør ikke være drevet etter prinsipper der økonomisk fortjeneste er motivasjon.

Dette er slik jeg oppfatter det også.

14
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 01:44 »
Track package?

Sider: [1] 2 3 ... 73