Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Hansi

Sider: [1] 2 3 ... 66
1
Jeg er helt enig i at det er på høy tid å få på plass dette.
Jeg opprettet en tråd om det under Norsk Elbilforenings oppgaver i slutten av 2013 og opplever dessverre at svært lite har skjedd siden den tid ( https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0 ).
Jeg synes som nevnt tidligere at dette burde være svært høyt (på topp?) på Norsk Elbilforening sin prioriteringsliste.

Hva kan vi som er misfornøyde med situasjonen gjøre selv for å ha størst sannsynlighet for å få fortgang i dette?
Underskriftskampanje? Kontakte Elbilforeningen (hvem?)? Kontakte myndighetene i Norge (hvem?)? Kontakte myndighetene i EU (hvem?)? Kontakte ladeoperatørene? Kontakte media? Demonstrere? Annet?

2
e-Golf / Oppgradere telematikkmodul til 5G?
« på: Lørdag 13. Juni 2020, klokken 12:53 »
Hei,

Er dette noe dere tror VW vil tilby til en overkommelig pris? 2G-nettet vil vel stenges ned om noen år (ca. 2025?)?

4
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Tirsdag 09. Juni 2020, klokken 00:18 »
Fantastisk  :+1: :D (og litt på tide,.men det kan ikke BKK noe for).

Vet dere når dere får strømsatt hurtigladerne på Liertoppen?

5
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 09:29 »
Enig Ingeniøren, det er litt samme problemstillingen i kollektivtrafikken. Her har de vel forsøkt å lage Entur som en nasjonal app, men den dekker ikke alle selskaper, så da er man like langt. Greit nok med 2 apper som du nevner der man ferdes relativt fast, verre hvis man skal på lenger tur, da må man ha enda flere apper..

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 09:26 »
Interessant diskusjon som jeg syns viser hvor bortskjemte vi har blitt i forhold til mobilitet, kjørelengde og rask påfylling med fossilbiler..

Vil vi få tilfredsstilt disse behovene til enkelte med å kunne kjøre 6-700km med 3,5 tonn på kroken og 5 minutters fylling i fremtiden? Rivian skal vel komme med 180kWh batteripakke som største opsjon, men den klarer vel fremdeles ikke det?

7
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 19:41 »
Jeg antok, kanskje feilaktig som du påpeker, at operatør selv ville stå for betalingsløsning. Da får vi vente og se hva fasit blir, personlig håper jeg at det ikke blir nok et sted man må opprette konto.

8
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 16:59 »
Det høres ut som en god modell, hadde man bare fått alle tilbydere til å være med på noe lignende så..

Fant svaret i pressemeldingen fra Enova, https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-ladenettverket-for-elbil-i-troms-og-finnmark-3002098:
Sitat
...mens Ishavskraft skal stå som operatør av hurtigladerne.
Da blir det vel "bare" en aktør til å måtte opprette konto hos.

9
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Endelig bygges ladenettverket i Troms og Finnmark!
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 16:01 »
Skrev det samme som kommentar på selve artikkelen:

Veldig bra :)

Hvilken betalingsløsning blir det på disse laderne? Forhåpentligvis ikke 3 nye aktører man må opprette konto hos?

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: ſøndag 31. Mai 2020, klokken 12:06 »
gr, hva med å kjøpe et aggregat til å lade på hytte-parkeringsplassen?

11
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Betaling hurtiglading - kortautomat?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 22:43 »
Jeg fikk svar fra Elbilforeningen i dag:
Sitat
Hei

Viser til spørsmålet ditt der du ber om en kommentar på NAF-kronikken El for elite.

Overordna mener vi det ikke er lurt eller dekkende å definere elbil som noe som er for eliten.

Når det er sagt er det flere av momentene i kronikken som vi er enig i og som vi jobber mye med. I forbindelse med siste høring til myndighetenes Klimakur-utredning tok vi opp behovet for mer forbrukervennlig lading og skrev blant annet:

«Det er behov for å se om forbrukerperspektivet er godt nok ivaretatt og regulert innen hurtiglading. Elbilforeningen støtter Klimakur i analysen av at betalingsløsningene må være enkle, noe de ikke er. Per i dag er det i hovedsak ikke mulig å betale for hurtiglading direkte med bankkort, og de fleste steder må man registrere seg med en rekke personopplysninger for å få en fornuftig pris. For forbrukerne i Norge ville det vært en fordel om myndighetene tok en aktiv reguleringsrolle her, heller enn å avvente internasjonal regulering.»

 

Og når det gjelder prismodeller, så uttaler vi oss blant annet her: https://www.tu.no/artikler/priser-pa-hurtiglading-forvirrer-hvilken-modell-er-best/492145

 

 Vi har jevnlige møter med ladebransjen og tar opp disse spørsmålene.

 

Vennlig hilsen

12
Elbiler i media / Sv: NRK artikkel om elbilbruk(ere)
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 22:41 »
Jeg sendte følgende e-post til Elbilforeningen (Medlem at elbil.no):
Sitat
Hei,

https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416 debatteres relativt heftig på Elbilforum.no, https://elbilforum.no/index.php?topic=51577.0
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva dere i Elbilforeningen tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene, hva eventuelt status er og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid?

Fikk følgende foreløpige tilbakemelding:
Sitat
Hei

Takk for din henvendelse. Jeg har videresendt din epost internt hos oss. Pga stor pågang har vi noe behandlingstid. Håper på forståelse for dette.

Jeg følger opp her når jeg hører tilbake fra de.

Jeg fikk svar fra Elbilforeningen i dag:
Sitat
Hei

Viser til spørsmålet ditt der du ber om en kommentar på NAF-kronikken El for elite.

Overordna mener vi det ikke er lurt eller dekkende å definere elbil som noe som er for eliten.

Når det er sagt er det flere av momentene i kronikken som vi er enig i og som vi jobber mye med. I forbindelse med siste høring til myndighetenes Klimakur-utredning tok vi opp behovet for mer forbrukervennlig lading og skrev blant annet:

«Det er behov for å se om forbrukerperspektivet er godt nok ivaretatt og regulert innen hurtiglading. Elbilforeningen støtter Klimakur i analysen av at betalingsløsningene må være enkle, noe de ikke er. Per i dag er det i hovedsak ikke mulig å betale for hurtiglading direkte med bankkort, og de fleste steder må man registrere seg med en rekke personopplysninger for å få en fornuftig pris. For forbrukerne i Norge ville det vært en fordel om myndighetene tok en aktiv reguleringsrolle her, heller enn å avvente internasjonal regulering.»

 

Og når det gjelder prismodeller, så uttaler vi oss blant annet her: https://www.tu.no/artikler/priser-pa-hurtiglading-forvirrer-hvilken-modell-er-best/492145

 

 Vi har jevnlige møter med ladebransjen og tar opp disse spørsmålene.

 

Vennlig hilsen

13
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 12:13 »
Like greit å vente på det minste batteriet. Det holder i haugevis som nr2 bil.
Går vel 20-30% lenger enn en e-Golf.

Enig. Jeg tror dette vil kunne fungere som eneste bil også for de som sjeldent kjører langt, spesielt hvis man går for 100kW hurtiglading-tilvalget. Synd med manglende mulighet for taklast og tilhengervekt dog.

14
ID. 3. / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 21:12 »
Jeg kansellerte reservasjonen til moren min i dag. Bilen ble for dyr. Hun endte opp med å kjøpe en 2016-modell e-Golf og beholde gamlebilen (Audi A3 diesel) i tilfelle behov for lengre turer.

Det blir spennende å se hvor mange av disse Volkswagen klarer å selge til disse prisene.

Sider: [1] 2 3 ... 66