Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Mobileum

Sider: [1] 2 3 ... 41
1
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 13:41 »
Kardemomme by?  :D

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 18:23 »
Der aktuelle Durchschnittspreis in Deutschland für 1 kWh Strom liegt bei 31,89 Cent/kWh (Januar 2021).
(Gjeldende gjennomsnittspris i Tyskland for 1 kWh elektrisitet er kr. 3.33 / kWh (januar 2021)).

I snitt betaler en tyske husholdning kr. 39.600.- pr. år.

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 18:06 »
Prislappen for kabelen mellom Norge og Tyskland er på mellom 1,7 milliarder og 1,8 milliarder euro, altså inntil 18,3 milliarder kroner. Statnett dekker halvparten, og resten betales av de tyske partnerne KfW IPEX-Bank og Tennet.

– Det at man får enda en kabel hvor vi kan koble oss opp mot europeiske priser, det vil påvirke de norske prisene noe. Men fortsatt er det om lag 20 øre kilowattimen lavere priser i Norge enn i Tyskland, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Wattsight til E24.


https://e24.no/olje-og-energi/i/rgoexm/aapner-norsk-tysk-kraftkabel-dette-er-en-stor-dag


4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 16:34 »
Det kommer til å selges titalls millioner fossilbiler pr. år i mange år fremover. Jeg er mere enn overbevist om at bilfabrikanter har dypanalysert markedet, og vet presis hvor de vil selge sine biltyper. Som eksempel bor det 1.3 milliarder mennesker i Afrika hvor mangelen på stikkontakter er enorm. Mens det er hundretusener bensinstasjoner. Her blir det høna og egget nok en gang. :D

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 16:08 »
De får jo god hjelp fra Teslas fabrikk i Brandenburg  :D

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 13:46 »
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.

7
Elbilen i Samfunnet / Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 13:06 »
I sommer har strømprisene vært stabilt "høye", og dette skjedde nøyaktig samtidig med at de koblet til en ny kabel til Europa. Løfter om rimeligere strøm om natten er borte, og det er ingen variasjoner om det sprutregner, blåser, eller om solen skinner. Strømleverandørene har kryptiske tilbakemeldinger når de blir bedt om en forklaring, og politikere (som sannsynligvis heller ikke skjønner bæret) toer sine hender. Noen som kan "lyse oss opp"?

8
Tesla SW og AP / Sv: FSD
« på: Mandag 12. Juli 2021, klokken 11:27 »
Dette står det i et amerikansk forum: Kameraet i frontvindu har 150 graders vinkel, og de i B-stolpene 80 grader. Det er for lite, og derfor må man bruke spaken (i TMS) for å godkjenne at bilen virkelig kan kjøre inn på veier som er definert som "High Speed". Kameraene oppdager nemlig en bil i 60 mi/t bare 3 sekunder før "impact".

9
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.18
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 17:06 »
Dette gjelder vel kun 3/Y i USA som har fått fjernet radaren.

10
Den delen av E18 hvor det er flest feil er 20 år gammel  ;D

11
Virker som datagrunnlaget for flere bilmerker benytter samme kilde. Jeg har kjørt på E18 hvor det konsekvent, og over flere år, har blitt "lest" samme feil på nøyaktig samme strekninger med BMW, Mercedes, Volvo, Tesla, VW, og Audi. Vanligvis 100 km/t i 110-sone. (Nei, det er ikke digitale skilt som tydeligvis ingen skjønner). Hvis det er riktig at de bruker samme kilde, så er det underlig at dette ikke er ordnet for lengst. Så da er det bare å håpe at de nye kravene setter fart i oppdateringene.

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 04. Juni 2021, klokken 01:26 »
Er det ikke snakk om bestillinger, og ikke produksjon?

“The company’s monthly net orders in China dropped to about 9,800 in May from more than 18,000 in April, according to a person with knowledge of the data. The sharp drop reflected a drastic shift in Chinese consumers’ appetite for Tesla, whose founder Elon Musk has celebrity status there. Orders spiked in January after the release of the Model Y SUV, and then slowly eased off before cratering last month. In March, Tesla had 21,000 net orders. Even on a week-over-week basis, orders so far haven’t shown any signs of recovery, this person said.”

13
Vet ikke, men tror ikke ECE/EU setter krav hvor det som kreves bare trenger å virke litt sånn halvveis.

14
Bare litt OT:
Vet om et par produsenter som får utfordringer når det kommer til det å lese fartsskilt korrekt.

Nå skjer det altså. Fra 1. januar er det ikke lov å selge nye biler i EU som ikke har dette utstyret. I praksis betyr det at når bilprodusentene begynner å lansere sine 2022-modeller etter sommerferien, så er en slik «fartssperre» på plass.

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-far-alle-nye-biler-fartssperre/73853394

15
Model S / Sv: Lånebil
« på: Torsdag 03. Juni 2021, klokken 12:33 »
Jeg får iallfall lånebil på garantiarbeid Mulig Tesla ikke anser service som garantiarbeid? Er det egentlig det?

Sider: [1] 2 3 ... 41