Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mobileum

#1
Sitat fra: dumola på søndag 17. mars 2024, klokken 23:21Har prøvd reboot (holde inne brems og to knapper).

Ingen grunn til å holde inne brems når man resetter. Det holder med 2 knapper. Dette med å holde inn bremsene er en hoax som ikke vil dø.
#2
SitatDe er først og fremst selgere og har vel provisjon også, så det er veldig forståelig.

Teslas "selgere" har ikke provisjon. Mener deres tittel er "Customer Sales Advisor".

Da jeg impulskjøpte en Tesla på en ambulerende salgsutstilling fikk jeg "låne" en PC for å bestille med beskjed om å spørre hvis det var noe jeg lurte på 😀.

ps. Det eneste rådet jeg fikk var å kjøpe FSD fordi dette kom til Norge til nyttår (2018/2019)....
#3
Hmm. Tror ikke alle som henter ut en ny Tesla er annengangs-kjøpere. Det mye å sette seg inn i før man lærer en Tesla-biler å kjenne, så en liten tur med en representant som skal skryte av FSD for en Tesla-fersking høres ikke bra ut. Selvsagt imponerende for de som opplever FSD for første gang uten å ha noe bakgrunnskunnskap om plusser og minuser. Attpåtil med en Tesla-representant som garantert vet hvor hen skal kjøre for å ikke komme opp i blamerende situasjoner. Dette er igjen et salgsstunt fra EMs side som jeg synes å være lite gjennomtenkt. Det er etterhvert blitt ganske mange av dem, og felles er at de alltid varer en kort stund, og særlig i forbindelse med kvartalsslutt.
#4
Det er flere setekonfigurasjoner på TMS. Hvilken årsmodell er det du har?
#5
Sitat fra: daktari på lørdag 23. mars 2024, klokken 10:04Interessant å høre erfaringen med Mustangen.
Har kjørt e-Mustang i et par dager. Bilen er helt ok. Sitter godt, bra utsyn, og helt akseptabelt lydnivå. Skjermen liker jeg godt, og CarPlay ser nydelig ut. Skulle gjerne hatt den i Tesla. "AutoSteer" fungerer ok, men ikke like bra som Tesla. Den har både vanlig CruiseControl, Adaptiv Cruisecontrol, og BlueCruise med selvstyring. Autopark fungerer fint. Start av bilen er en knapp som ikke er like elegant som Tesla. Girvalg er som på flere andre et dreiehjul som mange flere også har. Her er Model S/X Legacy overlegent best, 3/Y Legacy nr. 2, dreiehjul 3, og Highland 4.

Kan godt leve med denne som min neste bil. TM3H er helt utelukket grunnet retningsviser-systemet. Ellers hadde denne kunne vært alternativ 1. TMY taper grunnet støy (og utseende...) Ny TMS er over budsjettet. Felles for 3/Y er at skjermplassering, og skriftstørrelse er negativt for meg personlig, men levelig.

Ps. Hadde Citroen e-C4 x noen timer mens jeg ventet på Mustangen. No Comments.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 24. mars 2024, klokken 18:03
Det er tøffe tider for hele bilbransjen nå, så kanskje en ide å vente på kvartallstallene før man utroper vinnere og tapere?
#7
Så over vilkårene. Ikke bonustap, men hvis hovedbatteriet må byttes er egenadelen 16K (som er maks). Minimum er 6.000.--

Nå har jeg heldigvis 2 1/2 år igjen på batterigaranti.
#8
Fikk ikke starte bilen etter en superlading. Alt gikk etter et par minutter i svart (inkl. meg selv..). Ringte Tesla Veihjelp, og havnet i Nederland som sa at bilen måtte taues til Tesla-verksted da det var noe feil med batteriet.

Storebrand Veihjelp: Ringte dem, og etter bare noen minutter kom det en SMS som opplyste om at bergingsbil ville være framme om 22 minutter (!). Og helt presis kom det en NAF-bil. Han ville forsøke en 12V nødstarter, men fikk ikke opp panseret da nødlåsene på hver side satt fast, og alle dører hadde låst seg. Han beklaget at han ikke kunne bruke sin flakbil da det ikke var plass nok til å manøvrere, så han måtte bestille en belteredder. Aner ikke hva det er, men gadd ikke vente.

Tesla: De bekreftet at bilen var kommet fram, men at de hadde mye å gjøre slik at de ikke hadde tid til å diagnostisere feilen, og sannsynligvis ikke fikk gjort  det før etter påske. (De i Nederland antydet at det er 12V batteriet noe jeg informerte verkstedet om). Ingen lånebil var å oppdrive. Påsketur rett i dass (!!!).

Storebrand: De ringte for å sjekke hvordan det gikk, og for å fortelle meg at både inntauing (som var 5 mil), evt. reparasjon, og leiebil i 21 dager ble dekket av forsikringen. Jeg har visstnok "Motor, girkasse, og batteri-forsikring" på polisen. Noe som jeg ikke var bevisst på at jeg hadde. Så nå blir det påsketur i e-Mustang... (Anbefaler forsikringsselskapet, eller i det minste  tilleggsforsikringen)
#9
Tesla SW og AP / Nye EU.kart på vei
tirsdag 19. mars 2024, klokken 00:20
Fra @green:

New EU maps are starting to roll out it looks like.
EU-2024.8-14900

they are marginally bigger than 2024.2, but otherwise seem to be unremarkable
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
mandag 18. mars 2024, klokken 22:55
.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Subwoofer forsvunnet
søndag 17. mars 2024, klokken 22:13
Jeg tekstet dem det samme spørsmålet. Svar var en lang avhandling hvor det munnet ut i at det "stod i manualen". Gad ikke mer, men skulle spurt om hvor.
#12
Model Y / Sv: Y-priser øker
søndag 17. mars 2024, klokken 10:50
Trenger ikke "tippe". Tydelig forklart av Tesla.
#13
Model Y / Sv: Y-priser øker
lørdag 16. mars 2024, klokken 22:48
Fra Electrek

Tesla har annonsert at de vil øke Model Y-prisene med 1000 dollar 1. april, som et nytt insentiv ved slutten av kvartalet.

Tesla har visst å bruke "end-of-quarter incentives" for å prøve å levere så mange biler som mulig utenfor beholdningen før kvartalet er over.
Bilprodusenten er oppmuntret til å gjøre det på grunn av sin direkte-til-forbruker-tilnærming, som skiller seg fra franchise-forhandlermodellen som brukes av de fleste andre bilprodusenter. Med denne modellen eier Tesla alle kjøretøyene sine fra det øyeblikket den produserer dem til det øyeblikket kundene tar imot levering.

Det betyr at økonomien ser dårlig ut med hvert ekstra kjøretøy på lager, selv om noen eller de fleste allerede er solgt til kunder.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Subwoofer forsvunnet
lørdag 16. mars 2024, klokken 09:45
1) Ja
2) Premium
3) Ja. Estimert til 3.300.-

Men 2 påfølgende reset av MCU fikset problemet

#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 15. mars 2024, klokken 21:15
Istemmer 100%! Brukte jo uker på å ringe rundt til forhandlere for å prutte priser! Resultatet var som oftest maks 50% på vinterdekk som man kunne kjøpe billigere hos en dekkforhandler. Pluss 3% kontantrabatt/trynefaktor som de fleste fikk. Var man ansatt hos et stort og velrenommert firma eller et forbund kunne man oppnå noe mer. I neste selskap var det alltid noen som hadde et "syskjenbån på Gjøvik" som hadde fått et par prosent mere...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA