Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - HKS

Sider: [1] 2 3 ... 51
1
Tesla SW og AP / Sv: 3/Y med 2 skjermer er på vei?
« på: ſøndag 17. April 2022, klokken 22:20 »
Hvis jeg skal gjette tenker jeg nok at 3/Y etterhvert kommer til å få skjerm for 2. seterad slik nye S/X har.
Tviler på det. Det blir ikke med det første da det er en stor kostnadsdriver. Men det kan bli koblet til en HUD om markedsandelene krever det.
Tja... Robo-taxi er jo fremtiden i følge Tesla, og, derfor underholdning til passasjerene...
Har ikke tro på HUD på noen Tesla i overskuelig fremtid, da hadde det kommet på refresh S/X.

2
Tesla SW og AP / Sv: 3/Y med 2 skjermer er på vei?
« på: Lørdag 16. April 2022, klokken 22:48 »
Forskjellen i tykkelse på MCU2 og MCU3 viser jo litt forskjellen på strømforbruker mellom de to forskjellige løsningene. Det er vel nettopp derfor retrofit fra MCU2 til MCU3 heller ikke blir mulig...

Hvis jeg skal gjette tenker jeg nok at 3/Y etterhvert kommer til å få skjerm for 2. seterad slik nye S/X har.

3
Model Y / Sv: TMY 2022 dataports (only one and no center)
« på: Tirsdag 05. April 2022, klokken 11:31 »
Apple carplay eller android auto kommer du aldri til å få da det er en direkte fallitterklæring fra Tesla om at de ikke kan lage skikkelig infotainmentsystem, og den sitter langt inne.
CarPlay og Android Auto krever også at Apple og Google får tilgang til data og telemetri fra bilene, det kommer heller aldri til å skje.

4
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
« på: ſøndag 20. Mars 2022, klokken 12:15 »
Å vente på Berlin biler er vel egentlig ingen poeng.
Det er jo et år til LR kommer fra Tyskland, og Kinafabrikken produserer jo veldig bra biler.
Vel, det er jo ett poeng om man ikke vil ha bil fra Kina.
Da regner jeg også med at man passer på å ikke bruke dette forumet med en enhet som er produsert i Kina også…  ;)

5
Tesla / Sv: Russland, Ukraina, Kina - og Tesla
« på: Fredag 18. Mars 2022, klokken 23:19 »
Men med GF i Texas og Berlin som skal til å starte regner jeg med at de Kina-produserte bilene ganske snart kun vil gå til Asia/Stillehavs-distrikene. Det kan evnt. by på problemer i Australia og Japan, men neppe stort mer?
Model 3 kommer for øyeblikket til Europa fra Kina. Det er foreløpig ikke annonsert noen planer om produksjon av Model 3 i Berlin.

Hvis man skal begynne å boikotte produkter satt sammen i Kina har man større problemer, en veldig stor andel av elektronikk enten produseres eller settes sammen i Kina.

6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nyt 350V batteri og Ludicrous
« på: Tirsdag 15. Mars 2022, klokken 09:54 »
Tesla ville have bilen ind og sætte et ludicrous kompatibelt batteri i, så det fik de lov til. Nu har jeg fået bilen tilbage og de har sat et nyt 1014116-00-B batteri i ... 350V 90 kWh, så lidt længere rækkevidde igen, men stadig ikke 100% ludicrous.

Jeg er tilfreds med den ekstra rækkevidde, men jeg forstår ikke hvorfor man skal give afkald på noget der kostede 100.000 kr. i 2016.

SW siger stadig ludicrous, så jeg tror at Tesla har valgt at det nye 350V batteri er godt nok til ludicrous, selvom det ikke er 100% ludicrous, typisk Tesla. Hvis ingen opdager det, så er alt ok
Hvordan vet du at det ikke er "100% ludicrous"?
De nye 350V batteriene bruker vel samme arkitektur som ble introdusert med 100-pakken, så skal ikke se bort i fra at de klarer å levere like mye effekt som den eldre 85kW-arkitekturen...

7
Tesla SW og AP / Sv: 2022.8.2
« på: Tirsdag 15. Mars 2022, klokken 08:55 »
Ble også lastet ned her på vei til jobb. Installerer nå.
2021 Model 3 Long Range.

8
Tesla SW og AP / Sv: 2022.4
« på: Tirsdag 08. Mars 2022, klokken 15:05 »
Kjøpte en liten greie fra begood som kan blokkere kamera inne i bilen. Samme som finnes til pc´er
I fremtiden må man nok regne med at hvis kamera inne i bilen blokkeres, så vil autopilot-funsjonalitet deaktiveres frem til kamera ikke lenger er blokkert. Det gjøres allerede på FSD-beta i USA...

9
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 16:59 »
Jess og gamle har ikke blitt oppdatert som forventa  :o
Økt nyttelast er jo en del av oppdateringene på 2022-versjonen av Model Y. Hvorfor skulle det da komme automatisk på eldre biler?

https://electrek.co/2021/12/08/tesla-model-3-y-new-features-changes-leak/

10
Model Y / Sv: Model Y LR fra Berlin utsatt(?)
« på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 00:14 »
Nå vet jeg ikke hvordan det er med toll og avgifter på biler nede i Europa, men det er mulig at Tesla ønsker å sende biler som etterhvert blir produsert i Berlin internt innenfor EU i første omgang?
Og at det er lettere å importere elbiler fra Kina til Norge enn fra Kina til EU?

11
Model 3 / Sv: Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her
« på: Lørdag 19. Februar 2022, klokken 17:10 »
Brr.. jeg fikk utlevert min tm3p rett før jul, typisk. Noen mulighet til å se hvilken vin som var med i batchen med feil? Har ikke lyst til å stå fast på fjellet med 2 unger i baksetet uten noe varme ::)
Du er klar over at du svarer på en tråd om biler levert i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021?

12
Shanghai har megacast bak, og stål-lappverk forran ja.
Berlin skal visstnok ha megacast forran også, men det betinget noe vedr 4680 batteriene.

Så hva som kommer fra Berlin er ikke sikkert, når de uansett starter med 2170.
Nåja, det som er sikkert er at de første bilene fra Berlin ikke har megacasting foran. Det er bekreftet på Performancen som står i Oslo. Så det betyr i så fall en endring i produksjonslinja der nå under testproduksjonen.
Siden Tesla starter opp i Berlin med 2170-celler så blir bilen identisk med modellen som produseres i Shanghai. Det er ikke logisk å lage en spesialversjon som kun skal produseres i Berlin et års tid frem til forhåpentligvis strukturelle pakker og 4680-celler er på plass.

Jeg ville heller stilt spørsmålet på en annen måte:
Vil du ha en bil fra Shanghai hvor Tesla nå har en stabil produksjon, som er ferdig med store deler av oppskalleringen, eller vil du ha en bil fra Berlin som da er helt i starten av oppskalleringen av produksjonen...

Fordelen sånn som ting har blitt nå er at vi slipper å være "beta-testere" for det nye designet med strukturelle pakker, den gleden får Tesla-eiere i USA som etterhvert mottar biler fra Texas.

13
Det tviler jeg på er riktig. Berlin får vel megacasting fra dag en? Helt sikkert andre ting også men er enig i at det ikke er sikkert at det kommer til å være veldig synlig.
Telsa bruker allerede "megacasting" i Shanghai.

14
Bare vær klar over at det ikke er noe forskjell på de første rundene med biler levert fra Berlin og de fra Kina.

15
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Fredag 28. Januar 2022, klokken 01:20 »
Ja, Tesla bekreftet i går at de starter opp med 4680 fra Texas, med håp om å levere til kunder i slutten av kvartalet, så typisk slutten av mars.

Berlin begynner som sagt med 2170 frem til lokal batteriproduksjon er oppe, og det ble sagt under åpen dag i GF Berlin at det skal etter planen skje i andre halvdel av 2022.

Tesla skal selge både Model Y med 4680 fra Texas og Model Y med 2170 fra Fremont i USA, så jeg vil tro at det kommer til å bli minimale forskjeller i spesifikasjoner på disse bilene. Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Jeg tror også man skal være fornøyd med å slippe å være med i første runde med beta-testing ja!  :)

Sider: [1] 2 3 ... 51