Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FThorsen

#1
Hyundai Ioniq 5 / Har noen testet å lade på Tesla hurtigladere?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 12:01
Nå som en del av Tesla sine hurtigladere har åpnet for alle elbiler med CCS ladeport, så hadde det vært interresant å høre om noen som har testet dette, og kan si noe om ladehastighet.
#2
Jeg oppdaterte Ioniq'en med softwaren lenket til her. Dagen etterpå hadde jeg bilen inne hos Birger N Haug for noe annet. Da jeg hentet bilen sa de at de hadde oppdatert noe software. Da jeg sa at jeg akkurat hadde gjort det samme, så mente de at det jeg kan oppdatere selv er bare deler av softwaren, og en annen (system?) del av softwaren må oppdateres av forhandler. Om det stemmer eller ei vet jeg ikke, men jeg vet at mange ofte er glad i å mene noe om ting de ikke vet noe om...  :D
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
tirsdag 01. februar 2022, klokken 11:57
Jeg var innom Birger N- Haug for noen uker siden for å få montert tilhengerfeste og få riktig TPMS sensorer på vinterdekkene. Nevnte samtidig problemet med at 12v'en har dødd tre ganger over natten etter at jeg koblet til scheduled lading. De byttet batteriet. Har ikke hatt problemet etter dette, men det skjer ikke veldig ofte, så vanskelig å si om dette vil løse problemet. Har P45 modell, så den har nok ikke stått lenge. Har heller ikke fått varsel om lav 12v
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
fredag 24. desember 2021, klokken 10:10
Da skjedde dette for andre gang i natt. Jeg har på scheduled charging på en ladeboks i veggen. Dama koblet til bilen i går, og gjennom vinduet oppdaget jeg at alle lampene i ladeluken blinket hvitt. Jeg gikk ut, koblet ifra kabelen, og koblet den inn igjen. Alt så normalt ut. Da jeg skulle legge meg så jeg at det blinket hvitt igjen, men da gadd jeg ikke gå ut og se på dette.
I dag morges så var 12v/bilen død. Venter på veihjelp som kan lade 12v nå.
8 år med Tesla så har jeg aldri opplevd dette problemen. Får høre med forhandler hva dette kan være for ett problem.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Ladehastighet
tirsdag 16. november 2021, klokken 12:44
Er det ikke mulig å se i appen hvor mye strøm bilen lader med? Altså kW. Gjerne også om den klarer trefase. I Appen klarer jeg bare å se "Standard Charging", som vel går ifra 10 amp (hva nå enn det er i kW) og 11kW (som jeg antar at er maks?).
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
tirsdag 16. november 2021, klokken 12:40
Det samme skjedde med meg. Kobla inn bilen for å lade den på morgenen, men glemte å starte lading (har satt på at den bare skal lade på natten). Da jeg kom på dette litt utpå dagen så fikk jeg ikke kontakt med bilen via Appen, og bilens 12V var død. Kjip bug
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
torsdag 04. november 2021, klokken 09:06
Jeg tipper at dette problemet en del testere har opplevd er en defekt som det er en service bulletin ute på;
Check coolant loss and, if necessary, replace coolant pump, IONIQ 5 (NE)

Jeg fikk bilen min sjekket for dette, og det var ikke noe problem på den. Men så har jeg heller ikke fått testet skikkelig hurtigladning (Ionity) da det er ett stykke til nærmeste lader.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Viktige oppdateringer til Ioniq 5
torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:46
Jeg klarte visst ikke å vente, så jeg har booket time til i morgen. Mulig jeg skal ringe ned først for å være sikre på at de har alt klart.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Viktige oppdateringer til Ioniq 5
torsdag 28. oktober 2021, klokken 10:58
Etter å ha surfet i noen tyske forum kom jeg over en lenke til Hyundai Tyskland hvor man kan sjekke om det er noen recalls eller ting som må/skal fikses på bilen basert på VIN. Det var det hos meg;


  • Check coolant loss and, if necessary, replace coolant pump, IONIQ 5 (NE)

  • Update Motor Control Unit (MCU), IONIQ 5 (NE EV)

  • Lane Keeping Assist (LKA), Driver Assistance System (ADAS) and Electronic Steering

Coolant pump problem er nok det Tesla Bjørn og Kris har opplevd på demo bilene de har testet med. Ettersom jeg også har feil dekktrykksensor tenker jeg at jeg venter med å fikse tingene over før disse er kommet inn.
Lenken er; https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Oppdatering av sw
onsdag 06. oktober 2021, klokken 20:41
Sitat fra: nordmannisverige på onsdag 06. oktober 2021, klokken 15:07
Her er hva som står i svenske Hyundais garantihefte, spørs om ikke det å legge inn software gjør at Hyundai kan nekte garanti.   [ You are not allowed to view this attachment ]

Det som stod der var jo veldig diffust. Og så har det seg slik at i norsk lov så må (i dette tilfellet) produsenten bevise at denne endringen er grunnen til et eventuelt problem som gjør at garanti bortfaller. Det skal "ganske" mye til ;)
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Oppdatering av sw
onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:16
Sitat fra: lars667 på mandag 30. august 2021, klokken 22:34
Ja, fulgte tråden i forrige post i går, fungerte greit. Finn en usb-disk av noe slag som har minst 32GB. Last ned fil på rundt 26GB (latest release, mix tror jeg, fra den diskusjonstråden). Formater disk som exfat eller NTFS og pakk ut zip-fil til denne. Plugg i usb-kontakta i lomma under dash og start opp bil. Skal da spørre om å oppdatere, velg rask oppdatering så er det ferdig på en snau halvtime. Bil må stå på. Men dette oppdaterer vel bare infotainment. Vet ikke mulig om det blir mulig å oppdatere firmware på bilen utenfor verksted etterhvert?
Man kan også formatere med NTFS. Og kart blir også oppdatert. Tviler på at man mister noe garanti eller noe tilsvarende da all softwaren er signert og er ikke tuklet med, annet enn å legge dem i samme "innpakning"
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Forbruk med iPedal
onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:14
God observasjon - det har jeg ikke tenkt over. Det hadde vært interresant å se forbruk med i-Pedal og Regen 3 f.eks. Har dessverre ikke mulighet til å teste dette selv om dagen, men skal prøve å følge litt med på neste langtur.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Får ikke start på bilen / reboote bilen?
onsdag 06. oktober 2021, klokken 13:12
Jøss, her var det merkelige ting som det virker som Hyundai ikke har tenkt på, haha.
Godt å høre at jeg ikke er alene. Men jeg tror ikke mitt problem var det samme som noen av deres. Men greit å vite.
Dog ingen som vet noe om det er mulig å "boote bilen"?
#14
Hyundai Ioniq 5 / Får ikke start på bilen / reboote bilen?
mandag 04. oktober 2021, klokken 22:08
Hei.

Har opplevd en gang nå at jeg ikke fikk startet bilen (slått på tenningen). Bilen ville bare stå i P eller N. Så den var ikke skrudd på skikkelig. Jeg prøvde vel i ett kvarters tid, og ringte både Hyundai Norge og importør uten hell.
Jeg er vant med Tesla, hvor man ofte måtte boote en eller begge "skjermene". Er det en mulighet å reboote bilen/skjermene i Ioniq 5? Jeg fant referanser til at dette var mulig på noe tyske forum, men ingen som nevnte hvordan. Det hadde vært greit til neste gang noe slik skjer.
Ps. problemet løste seg til slutt ved at jeg gikk ut av bilen, lukket og låste dørene, og så gikk inn igjen. Da var roadside assistant ifra Hyundai på vei for å taue bilen...  :D
#15
Dekk / Felger / Sv: Valg vinterdekk
lørdag 02. oktober 2021, klokken 13:18
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 30. september 2021, klokken 23:33
Nå ser jeg Skruvat har 5% rabatt og Hakkapelitta R3 205/60R16 til 1074kr fram til 3. oktober. 4 872 kr  inkl frakt og miljøavgifter for  4 stk.
Det er omtrent samme pris på dekk365 og byttdekk med rabattkode 55dekk.

Finnes det noe bedre tilbud?

Jeg sammenligna litt med Landsail, og R3 scorer 98% på framkommelighet i snø, mens Winter Lander scorer 90%. Og R3 scorer litt bedre på flere andre egenskaper.

Kjører man opp en 400 meter lang bakke om vinteren, så er det ganske små marginer som avgjør om man kommer opp 370 meter eller 400 meter. For meg handler valg av vinterdekk, om man skal komme fram i snøen eller ikke.

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Landsail/Winter-Lander.htm
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Nokian/Hakkapeliitta-R3.htm

Har et sett R2 fra 2014 hvor 2 av dekka er kommet ned på slitemerket nå, men de tar seg fortsatt bra fram. Synes det er en god investering når de varer i så mange år.

Vi holdt på å gå for samme pakke. Men for ca en hundrings ekstra så kunne vi få NAF testvinner, 205/60R16*T VIKINGCONTACT 7 96T XL ifra Dekkmann med 15% rabatt via Visma kunderabatt. Kjøper dekkene der og kjører 200 meter og får lagt om dekk på felg og balansert for 150/dekk på Dekkproff.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA