Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mons

#1
Lading av Tesla / Sv: Lading
tirsdag 25. januar 2022, klokken 08:15
Hei TS, fant du ut av dette problemet? Jeg har fått samme på min Model X 100 fra 2017. Lader bare 6A på ladestasjonen i garasjen min, hvor den før ladet med 32A. Blir veldig lite strøm i løpet av en natt...
#2
Model 3 / Sv: Ny Tesla med gamle vegkart
torsdag 13. juni 2019, klokken 21:09
Burde være mulig å omgå en slik patent. For eksempel kan man sende skiltdata fra bilene til en database, som fører til kartoppdateringer, som igjen lastes ned til bilene kontinuerlig basert på lokalisasjon. Da får kanskje ikke første bil nytte av skiltgjenkjenning, men med kort responstid vil der kunne være bare minutter til neste bil har glede av oppdateringen.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 27. april 2019, klokken 22:23
Jeg har et spørsmål til dere som har litt greie på aksjer: Elon Musk har på flere tidspunkt ytret ønsket om å ta Tesla av børs. Nå som aksjen faller, blir den billigere å kjøpe opp. Kan det være aktuelt at Elon Musk forsøker å benytte anledningen til å ta Tesla av børs? Har han økonomi til det, eller har han venner som kan bidra? På et tidspunkt mente han å ha "funding secured", til en langt høyere pris. Er det mer sannsynlig nå?
#4
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
fredag 19. april 2019, klokken 13:47
Har skummet gjennom rapporten. Jeg synes den langt på vei er troverdig og god. De har lagt til 21% påslag på dieselforbruket, for raffinering etc. De diskuterer også økt utslipp forbundet med dieselspesifikke bildeler.

Poenget er at elektriske biler først blir rene når produksjonen av batterier (og for så vidt resten av bilen) er CO2-nøytral, samt når strømproduksjonen er ren. Det må vel være legitimt å si.

Denne artikkelen er skrevet for Tyskland. Der forsøker man for tiden å stenge ned atomkraftverk. All ny grønn strøm blir brukt for å erstatte disse. Det trengs en fortsatt storstilt satsning på grønn energi for å komme i mål med dette prosjektet. Først etterpå vil kullkraft erstattes. Det vil, med andre ord, gå en hel del år før grønn strøm erstatter kullkraft. Et skifte fra fossil bilpark til elektrisk bilpark øker strømforbruket. Sett på et overordnet nivå i Tyskland er det derfor ikke rett frem å si at elektrisifisering av bilparken fører til redusert utslipp, snarere tvert i mot. Kreftene og pengene bør heller settes inn på noe som fungerer. Det er denne diskusjonen som er anliggende til forfatterne.

PS. Jeg er ikke negativ til elektrifisering. Tvert i mot. Det er viktig at noen driver utviklingen, slik at potensialet utvikles og elektriske biler over tid faktisk kan bli helt rene. Derimot er der ikke sikkert at Tyskland er stedet hvor dette bør skje først.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)
mandag 10. desember 2018, klokken 11:10
Jeg har akkurat det samme strømtapet på min X100D. Har merket det godt de siste ukene, da den har stått på verksted. 3-4 prosentpoeng tap hvert døgn. Måtte ringe verkstedet og be de lade bilen. Jeg har fulgt den via app, så det kan godt hende at det forstyrrer en eller annen sovemodus. Denne har softwareversjon 8, 2018.36.2.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Er X75 på vei til å fases ut?
søndag 07. oktober 2018, klokken 21:41
Det har «alltid» vært sånn. Tror bare det er en ren segmentering av markedet. Det gjør 75 til det klart mest økonomisk fordelaktige valget, mens 100 forblir en slags luksus.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Fra S til X
onsdag 22. august 2018, klokken 21:08
Jeg syntes forskjellen var overraskende liten fra min Model S P85+ med lydpakke, til Model X uten premium lyd. På motorvegen overdøver uansett vegstøyen all eventuell hifi-opplevelse. For min egen del ville jeg heller slått til på en pakke med lyddemping fra tredjepartsleverandør, enn å gå for premium lyd.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 09. august 2018, klokken 22:43
Hvorfor er det ingen som diskuterer kinesisk finansiering? Musk var jo nettopp i Kina og sikret bankfinansiering av de nye fabrikkene sine der borte. Er det helt utenkelig at de samme bankene kan hjelpe han med å ta Tesla av børs?

Musk var smørblid og skrøt kraftig av kineserene etter besøket sitt der nylig. Kanskje de ble enig om litt mer enn hva som fremkom i avisene?
#9
Elbiler i media / Sv: Skremt av ny trend blant elbilister
onsdag 25. juli 2018, klokken 10:54
Står ikke helt i stil med denne artikkelen i vår, hvor det sies at vi må ligge tettere i trafikken: https://www.dn.no/nyheter/2018/03/27/2055/Reiseliv/ma-skalke-lukene-i-koen
#10
Tesla / Sv: Tesla rentekampanje, hvor ofte
fredag 29. juni 2018, klokken 22:27
Gjelder de nye rentene alle modellene? Sist var det bedre rente for x75d enn for x100d. Kan ikke se at de har endret på websiden.
#11
Støy er en ulempe, men de trikkene i Oslo er omtrent worst case. Skal mye til om de ikke får det til å bli mye bedre med nye trikker. De nye skal visstnok veie 42,7tonn, mot 65t for dagens italiatrikker. Det til tross for at de nye faktisk er en meter lenger.
#12
Ser ut til at dere har glemt selve hovedargumentet for å bygge trikkelinjer kontra buss, nemlig byutvikling. Har man først investert i en trasé for trikk, antar de fleste at den også vil bli brukt de neste tiårene. Det gir en stabil ramme for investorer og eiendomsutviklere. Det er attraktivt å etablere virksomheter langs nye/nyrenovert trikkelinjer. Bergen er et godt eksempel. Se hva som er skjedd av byutvikling langs trikken der (bybanen). Det er ganske imponerende. En bussrute gir ikke samme insitament.

Alle de andre argumentene for og mot trikk er relevante, men byutvikling er hovedgrunnen til at trikk igjen er blitt populært i hele Europa de siste tiårene.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
#13
Lading av Tesla / Sv: Ladekø i påska
søndag 08. april 2018, klokken 17:36
Enig med OlaM. Litt kø må man regne med, og så får de som kan forsøke å tilpasse seg til felles beste. Vi opplevde også 8 biler i kø på Gol onsdag i påsken, og valgte heller å lade på CHAdeMO på Ål to mil lenger vest. Det fungerte fint for oss.

Forøvrig er det rart om ikke Tesla lager er litt bedre køsystem for lading snart, slik at det blir optimal lading for alle, uavhengig av hvilken stasjon man har koblet til. Det hadde vært en stor forbedring.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
#14
Sitat fra: Ellemelle på fredag 09. februar 2018, klokken 09:52
Sitat fra: elbilmanne på torsdag 08. februar 2018, klokken 14:02
Har fått en bitteliten fossilbil som nå har stått i garasjen en uke mens jeg kjører bil lånt på jobb, da jeg ikke får plass til det jeg trenger å ha med meg i lånebilen. (Denne var for øvrig "ladet" til ca 60 km rekkevidde da jeg fikk den utdelt.)
Dere må lære å stå på kravene. Hvis de bruker mer enn en uke på å rette opp en mangel, har du krav til å "få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning".

Hvis lånebilen ikke dekker det behovet du har med den opprinnelige bilen, så er det ikke en erstatningsgjenstand.

Samme greia for meg. To uker med en Volvo V40 er ikke veldig tilfredsstillende. Nå er det vinterferietid, og selv om vi ikke forholder oss til skoleruta, kribler det litt etter å dra ut på tur. Med tre barn i førskolealder, og dermed plasskrevende barnestoler, er det derimot helt umulig å få med hele familien i den lille bilen. Tesla klarer ikke å frembringe noe bedre, til tross for gjentatte forespørsler. Det verste er at hele problemet er en fille dørlås, som er gått i stykker i kulda. Så her sitter vi da og lurer på om det kanskje neste gang hadde vært like greit å kjøpt en Porsche Cayenne e-hybrid; istedenfor en Tesla designet i California, som ikke tåler vinter.
#15
Tesla / Sv: Model S eller Model X - tre barn
tirsdag 30. januar 2018, klokken 21:51
Model S er litt mer sportslig, og første dag etter at jeg skiftet fra S til X savnet jeg det litt. Senere har jeg glemt det, og setter heller pris på romfølelsen og den store frontruten i X. Hele familien har det rett og slett mye bedre i Model X.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA