meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Limodriver

#1
ID. 7 / Sv: Ny hengervekt på 1800 kg
onsdag 09. juli 2025, klokken 16:58
Har noen link til nettsted der endringer for 2026-modellen fremkommer?

All er vi forskjellige. Verken pianolakken eller trommelbremsene plager meg nevneverdig. Det som irriterer meg mest med bremsetromlene er at lakken er så dårlig at trommene blir rustbrune etter første vinteren.

Det som irriterer mest med dagens løsninger for meg er haptiske knapper, betjening av skjermen og brukergrensesnittet generelt. Appen er heller ikke noe som imponerer.

Jeg skulle gjerne sett fokus mot funksjonelle stabile løsninger heller enn et utall fargevalg på interiørbelysning osv. Det virker som fokus er på «dilldall» heller enn en bil som er betjeningsvennlig og funksjonell.
#2
Hyundai KONA / Kona med høy km
lørdag 10. mai 2025, klokken 16:36
Jeg ser det legges ut og ligger mange Kona med høy km-stand på Finn til merkverdig høye priser.

Med batteribytte, motor og girkassebytte på egen bil hadde jeg ikke nerver til å beholde bilen utover garantiperioden. Bekjente har etter garantibeløp fått problemer med lager i motor som måtte byttes til kr 70-80.000.

Dele og verkstedpriser hos Hyundai er på et nivå som gjør at bilene utifra en økonomisk vurdering ikke får et langt liv.

Bilen i seg selv hadde god rekkevidde og var en glimrende bil i bruk, når det ikke var problemer med ett eller annet.

Refleksjonen min er hvordan noen tar risikoen på å kjøpe en bil med 150-200k km uten garanti til priser gjerne over kr200k.

Ryker motorlageret, elektroniske enheter eller lignende kan en fort ende opp med kr50-100k i reparasjon. Da blir bilkjøpet plutselig mindre godt.

Hvilke erfaringer har andre med feil på Kona etter høy km?
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
mandag 07. oktober 2024, klokken 18:02
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.

Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.

Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.

At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.

Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.

I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.

Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.

Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
mandag 07. oktober 2024, klokken 16:52
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.

Strømprisene fluktuerer mer enn bensinprisene og da vil avgiften angitt i et beløp ikke prosentandel også endre seg betydelig. Ved strømpris på 1 øre utgjør elavgift en enorm andel, ved strømpris på 2kr vil avgiften utgjøre langt mindre andel.

Både strøm og bensin mva beregnes. Strømstøtten gir imidlertid et slags tak på strømkostnadene.

Det er ikke veldig enkelt å sammenligne andelen avgiftene på strøm og fossilt drivstoff utgjør.

Det er imidlertid langt enklere å ilegge avgifter på fossilt brennstoff som stort sett kun brukes til kjøretøy selv om plenklipperen og motorsagen blir ilagt veibruksavgift. Det er vanskeligere å avgiftsbelegge strømmen som går over sikringen til ladeboksen, men ikke strømmen som skal varme opp barnerommet.

Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.

Jeg tror en må innse at de elementene en har anledning til å skattlegge belastes i størst mulig grad for å skaffe avgiftsproveny. Dersom det var mulig å ha ufarget strøm til biler som kunne avgiftsbelegges er jeg overbevist om at denne strømmen ville hatt tilnærmet samme avgiftsnivå som fossilt drivstoff.

En brannfakkel på slutten - burde elbiler avgiftsbelegges mer pga større dekkslitasje (mer mikroplastpartikler) og følgelig utslipp til jordsmonn og vann pga høyere vekt og effekt?

#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59
Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.

Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
#6
Jeg måtte kalibrere bremsene med diagnoseverktøy etter at jeg tradisjonen tro ønsket å bytte bremsevæske etter ca 2 år slik jeg alltid har gjort på bilene mine. Da jeg åpnet nippelen på ene kalipperen kom det ikke ut noe bremsevæske, men jeg fikk nesten flashback fra lysorgelene på discotekene i ungdommen.

Det er ikke satt opp noe intervall for skifte av bremsevæske på Kona. Forstå det den som kan, bremsevæske tiltrekker seg fuktighet og kokepunktet reduseres.

Denne hendelsen var på et helt annet tidspunkt enn skifte av skiver og klosser. Da hadde jeg ikke noen utfordringer i det hele tatt. Bare å trykke stemplene i caliperne tilbake burde ikke forårsake noen feil.
#7
bZ4 / Sv: Vurderer å kjøpe Bz4, er det en god bil?
torsdag 12. september 2024, klokken 18:17
Dersom du har behov for rekkevidde er ikke dette bilen å kjøpe. Bilen er god å kjøre så lenge det varer. Jeg mener rekkevidde er noe av det viktigste på en elbil og derfor stiller jeg spørsmål ved hvordan 2. håndsverdien vil utvikle seg på Bz4x ifht til andre biler med bedre rekkevidde og økende rekkevidde på nye biler.

Dersom du ikke har behov for mer enn 20-30mil om vinteren og har tenkt å ha bilen lenge er det en god bil og med Toyotagarantien/kvalitet som bakteppe.
#8
Hyundai KONA / Sv: Dugg i lamper
torsdag 12. september 2024, klokken 18:12
En lykt skal ikke ha kondens på innsiden av glasset. Dette gjelder både foran og bak. Det som må gjøres er å reklamere og legg med bildene.
#9
Det er korrekt at det er løgn, tull og tøys at det ikke finnes alternativer til originaldeler til Hyundai Kona. Jeg kjøpte nye skiver hos Autodoc i 2021. Delphi varenr BG4931C for skiver foran (jeg betalte kr 754 for settet, koster kr 1035 i dag), Delphi BG5059C for skiver bak (jeg betalte kr 654 for settet, koster kr 1134 i dag). Skivene foran er 25mm tykke og ytre diameter 305mm, bak 10mm tykkelse og 300mm ytre diameter. Bremseklossene finner jeg ikke fakturaen på, men jeg ser de ligger på ca kr 500 foran og bak samlet.

Jeg byttet skiver og klosser på alle 4 hjul uten løftebukk, kun med garasjejekk. Et verksted som har egnet verktøy og løftebukk gjør garantert jobben på mindre enn en time.

Mobile ga meg en pris på ca 20 000 for skiver og klosser foran og bak. Da er det god timebetaling å bruke 1,5 time og spare kr 18 000.

Min erfaring var at Delphiskivene som er belagt rustet langt mindre enn originalskivene som er bortimot noe av det dårligste jeg har vært borte i mhp rust.
#10
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
tirsdag 06. august 2024, klokken 10:46
Dersom en ser på oversikter over bilene med færrest/flest feil er verken Toyota eller Møllerbiler representert i topp eller bunn. Videre er jeg enig i at Toyota i hovedsak ikke har de mest spenstige bilene som appellerer til «guttungen» i oss. I yngre år ville de fleste valgt BMW, Mercedes, Audi, Volvo, VW osv før Toyota.

Men, de fleste av oss som har erfaring med forhandlere og verksteder til en del av de mer spennende merkene har også erfart at en blir møtt med skepsis til alt av reklamasjoner og garantireparasjoner. Ofte med en viss nedlatenhet fra «serviceapparatet». Eksempelvis MB 210 som hadde betydelige rustpeoblemer, men de eneste som ikke «visste om» eller erkjente dette var Bertel O. Steen.

Hos de fleste Toyotaforhandlere blir en møtt av litt mer «joviale» og folkelige kundemottakere. Ikke minst, aksepterer de feil og mangler og utbedrer dette. Når en har hatt erfaringer med andre verksteder der en blir fakturert for den minste ting og de uten blygsel utsteder fakturaer på flere titalls tusen kroner som trolig burde vært dekket av reklamasjon. Da er veien kort til å akseptere en kjedeligere bil mot en fornuftig dialog med forhandleren. Når det attpåtil kommer presseoppslag der Toyota har dekket utbedringer på 15-20 år gamle biler bygger dette merkevare og oppfattet trygghet hos kundene.

På den annen side er BZ4X et eksempel på en bil med dårlig rekkevidde og vanskeligheter i tidlig fase. Her tok det lang tid før noe skjedde og Toyota stod frem og håndterte problemene. Hvordan de nå klarer å komme høyt på salgsstatistikken og komme høyt på fornøydhet er således et mesterstykke. Bilen har fremdeles tilnærmet samme dårlige rekkevidde, menyen dette er åpenbart ikke viktig for BZ4X kundene.
#11
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
mandag 05. august 2024, klokken 17:40
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2024, klokken 16:17Velgerene til Trump hater jo stort sett elbiler. Men Trump er jo korrupt og lar seg kjøpe hvilket Elon vet å dra nytte av. Trump har jo selv tidligere gitt bidrag til demokrater også fordi han mente at det åpnet opp for gjentjenestet. Så dette er velkjent fra Trump sin side.

Jeg ser den, men håper fremdeles vi som forbrukere kan bruke makten vår og «hit where it hurts».
#12
Elbiler i media / Sv: Solid state rett rundt hjørnet?
mandag 05. august 2024, klokken 17:33
Sitat fra: Ferry på mandag 05. august 2024, klokken 15:43Hvor mange har bruk for det, og hvor ofte? Jeg har ikke kjørt så langt en eneste gang i livet. Dette er nok til å kjøre i 10 timer, kanskje 15 timer. Er det så ille å måtte stoppe mer enn 9 minutter da? Alt blir eksponentielt lettere om man kan tillate seg litt mer ladetid.

Jeg mener vi må se problematikken i et større bilde enn hvor mange det er som trenger å kunne lade raskt fordi de kjører lenger enn til hytta en gang i måneden. For mitt vedkommende hender det minst et par ganger i året at jeg kjører mer enn 1000km på en dag. Dersom den inkluderer norsk topografi kombinert med tilhenger holder det knapt til 500km. Høye hastigheter i Tyskand øker også energiforbruket betydelig. Når det i dag er stor aktivitet på «bensinstasjoner» må vi i fremtiden kunne tilby samme kapasitet for energipåfyll om vi ikke er i den tro at bilbruken skal betydelig ned.

Et poeng er at med den energibruken og behov for påfyll vil det trolig måtte investeres enorme beløp i overføringskapasitet for å tilfredsstille etterspørselen. At bilene blir lettere og kan lades raskere er etter min oppfatning en nødvendighet.
#13
Hyundai KONA / Sv: AC funger ikke
mandag 05. august 2024, klokken 15:28
Det er vanskelig å vite om det er av betydning. Imidlertid er det vanskelig å forstå ar et selskap somToyota i det hele tatt risikerer omdømmet sitt med slik aktiviteter. Med Doeselgate friskt i minne blir det enda pussigere.

Evig eies kun et dårlig rykte.
#14
Elbiler i media / Sv: Solid state rett rundt hjørnet?
mandag 05. august 2024, klokken 15:18
Å kunne «lade» 950km på 9 minutter er besnærende. Jeg stiller sp.rsmål ved om det noen gang vil være kapasitet i overføringsnetet til å kunne lade tilstrekkelig antall med biler med denne effekten langs store veier som f.eks Autobahn, US Highways osv.
#15
Elbiler i media / Sv: Går det rett vest med Tesla nå ?
mandag 05. august 2024, klokken 15:13
Trump har bestemt seg å være positiv til elbiler fordi Elin Musk har støttet ham med store beløp.

Jeg er målløs over logikken, men jeg håper flere med meg unnlater å kjøpe Tesla som indirekte vil finansiere Trump sin valgkamp.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA