Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Limodriver

Sider: [1] 2 3 ... 57
1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Core på finn.no
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 14:26 »
Må du ha bil nå, eller kan du vente med bestilling til du ser hvordan leveringssituasjonen utvikler seg. Frie markeder agerer slik at høyere etterspørsel enn tilbud øker prisene. Dette gjelder nybilselgere og bruktbilselgere. Nå har mangelen på halvledere blitt hauset opp i lang tid og slik det så mange ganger tidligere har vært uttalt vil det ikke forandre seg på lang tid. Ofte endrer slike situasjoner seg raskere enn forventet.

Jeg sitter selv på gjerdet og skal bestille ny elbil (riktignok ikke Ioniq), men velger heller å vente enn å bestille bil med 6-12 måneders leveringstid. Jeg mistenker at en plutselig kan oppleve raskere leveringer og at flere bilmerker vil ha biler for rask levering, da vil pris være et typisk element å konkurrere på. Således tror jeg det kan være klokt å vente og muligens komme bedre ut enn å bestille nå. Dette forutsetter selvfølgelig at du kan klare deg med eksisterende bil en stund til.

2
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 13:47 »
Skatteplikt oppstår i utgangspunktet som følge av inntekt opptjent ved arbeid eller kapital. Det skal nok svært mye til å gjøre en slik erstatning eller kostnadskompensasjon skattepliktig.

Når det gjelder Hyundais unnskyldning om at det er flere aktører inne i bildet og det gjør det komplisert blir dette noe ynkelig. Det er Hyundai som har solgt bilene, ingen andre. Å ikke ta ansvar for egne kunder, men stikke hodet i sanden og skylde på andre forårsaker ikke annet enn skade på eget omdømme. Det er biler av Hyundai merke som har mangler, da kan en ikke skylde på underleverandører eller andre som Hyundai har forretningsmessige forhold til.

Uten sammenligning forøvrig kan Hyundais manglende kommunikasjon og aksept av ansvar sammenlignes med rasulykken i Vassdalen i 1986. For oss som er gamle nok til å huske denne ulykken der mange vernepliktige omkom, var det nok av befal som hadde ansvar og som stakk seg bort under nærmeste tue. Oberst Arne Pran stod frem og tok på seg alt ansvar som brigadesjef. Uten sammenligning med batteriproblemene forøvrig høstet Pran ære og honnør lang tid, om ikke livslangt, for sitt lederskap og ansvar. Hadde hyundai tidlig kommunisert tydelig og tatt ansvar ville de kommet ut bedre enn før vanskelighetene, nå tror jeg de har svekket seg selv.

3
Hyundai KONA / Sv: Batteriproblem på KONA- hva er det som skjer?
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 15:24 »
Slik jeg ser det er dine rettigheter delt i forhold til reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven og garantien fra Hyundai.

Garantien fra Hyundai er beskrevet i garantiheftet som fulgte bilen. I mitt står det at dette gjelder for biler solgt i Europa/EU. Dvs at forhold som er regulert i garantien kan du henvende deg til Hyundai om, hvorvidt Hyundai Norge håndterer det eller henviser deg til andre deler av Hyundaisystemet må du kontakte Hyundai Norge for å få avklart.

Reklamasjon i forhold til forbrukerkjøpsloven må rettes mot forhandler du kjøpte bilen av. Med andre ord er du avhengig av at denne forhandleren er søkegod og har økonomi til å følge opp sine forpliktelser. Dersom de ikke har det må du igjen lene deg på garantien til produsent.

Jeg er redd for at det eneste som nytter dersom du ikke får svar er å klage saken inn for forbrukermyndighetene. Dette er kostadsfritt, men tar dessverre lang tid. Dersom bilen ikke er brukbar i mellomtiden kan du kreve å heve kjøpet dersom mangelen ikke avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Første ledd i en slik klage er megling, da prøver de som regel å gi så lite som mulig. Da må en vurdere om en aksepterer å ikke få fulle rettigheter eller om du ønsker å ta det videre til forbrukerklagenemda eller til domstolen. De fleste aktører i bilbransjen er klar over at de ofte ikke gir forbrukeren de rettighetene de har og gjør mye for å unngå en rettslig vurdering.

Det som gjør forholdet mellom forhandler og Hyundai Norge (også for oss med norsksolgt bil) er at alle peker på alle og ingen tar ansvar. Dette koblet mot en gnienhet og motvilje mot å rydde opp er utfordrende. Det er egentlig sørgelig da Kona er en glimrende bil til sitt bruk, men har hatt noen feil som burde vært ryddet opp i og bileierne hadde vært strålende fornøyde.

4
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 15:12 »
Ca kr 500 pr måned har jeg etterhvert klart å få halt ut av Hyundai. Ca betyr antageligvis at de har etablert avrundingsregler som ikke kommer bileierene til gode.

5
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 12:10 »
Nå kan det fremstå som selv Hyundai begynner å oppfatte mangelen på avklaring som en belastning. Svar på spørsmål om kompensasjon til kundeservice besvares ikke lenger.

Noen andre som har plukket opp noe rundt dette temaet fra Hyundai?

6
ID.4. / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 09:25 »
Har fått inntrykk av at det er lite rabatt å få på elbil. Det er jo litt rart om det skal være veldig forskjellig å kjøpe bil sammenlignet med andre ting. Det er ikke slik lengre at du kan prute om du går på butikken og kjøper ny vaskemaskin. Hvis det slik at enkelte kan få avslag på prisen via relasjoner med firmaet da må jo de andre betale mer for å kompensere for dette.

Jeg pruter på vaskemaskin og bil. Jeg er også villig til å gå ut av butikken uten handel dersom jeg ikke får rabatt. På kapitalvarer er det mulig å få rabatter. Jeg tør hevde at en forhandler som ikke gir noen rabatter er uklok, det blir nesten som laug der de beskytter hverandre da kunden går til en annen i lauget om han ikke får rabatt.

Jeg fikk tilbud om ca 5% rabatt på GTX uten noen form for storkundeavtale. Jeg fikk beskjed om å ikke bruke det som brekkstang hos lokal forhandler da det blir bråk om en gir rabatter til kunder utenfor eget område. Praksisen om å dele inn markedet geografisk på denne måten kan det sies mye om, men er vel litt off tonic her.

7
Hyundai KONA / Sv: Bruktpriser på Kona
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 09:09 »
Var inne å tittet på finn og synes ikke verditapet var så voldsomt? Rundt 25-30000 pr år er vel akseptabelt? Det er vel bare Tesla som selger 5år gamle biler til nypris av uforståelige grunner

Tesla sitt lave verdifall i Norge har nok sammenheng med valutautviklingen NOK/USD. Når bilen stige i pris i Norge vil bruktbilene også bli mer verdt.

8
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 09:06 »
For de som fremdeles måtte lure på hvilken forhandler det gjelder så er det Lieco som holder til på Sotra, like utenfor Bergen. Meget bra service selv om man jo kan argumentere med at de burde ha funnet/utbedret feilen fortere.

Lieco er et eksempel til etterfølgelse. NÅr det har oppstått feil/reklamasjoner løser de problemet uten ulempe for kunden. Etter en slik opplevelse må det nesten være vanskelig å velge annen forhandler ved neste bilkjøp. En kan korrekt argumentere at verkstedet skulle funnet feilen tidligere, men når de tar alt på egen kappe får de en enda mer fortjent toppkarakter av meg.

9
Hyundai KONA / Sv: Bruktpriser på Kona
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 07:29 »
En slags surklende støy i klimaanlegget. Dette skyldes visstnok at det har lekket kjølegass og når nok gass har lekket ut vil du ikke lenger få noen kjøleeffekt (eller varme).

10
ID.4. / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 10:03 »
Det eneste jeg tror kan være en reell bekymring dersom bilen har stått lagret over lenger tid er eventuelle flat spots på dekkene. Dette kan ofte ikke avhjelpes uten å bytte dekk. Imidlertid merker en det fortalt kan reklamere.

Når det gjelder rust batterislitasje osv må en regne med at produsent oC importør vet hvordan bilen skal behandles for å unngå skade. Garantien gjelder uansett fra leveringsdato, ikke produksjonsdato.

11
Kia Soul EV / Sv: ulelyd
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 21:39 »
Er det ikke samme drivlinje som på Hyundai Kona?

Det er en god del Konaer som har noe de kaller «rrr-lyd». Denne varierer med hastigheten, kan være både under pådrag og ved motorbrems. Lyden oppstår i inngrepet mellom motor og girkasse. Dersom det er tilsvarende lyd oppstår denne i inngrepet mellom motor og girkasse.

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Problemer med hjemme-lading?
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 15:04 »
Av og til løser jordfeilautomaten til kursen som går til ladestasjonen idet bilen skal starte lading.. Egentlig litt usikker på om det kan skje når jeg plugger inn. Noen som erfarer noe lignende? Har en Easee sikret med 32A 3-fas C-kar vanlig jordfeilautomat, på TN-nett

Er dette en eldre jordfeilbryter eller en som er montert for formålet? Jeg har vært borti eksisterende jordfeilbrytere som har koblet ut ved ladestart av elbil. Ved bytte av jordfeilbryteren, som ikke har løst ut for annet enn elbillading, har problemet vært løst.

13
ID.4. / Sv: Vinterdekk - felg/dekk pakke
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 13:27 »
Uten at jeg vet med sikkerhet vil det forundre meg at det ikke er forskjellig bredde foran og bak på vinterhjul. Diameteren på felgene er 19 tommer, noe utover det har jeg ikke sett i forhold til felg og dekk redde.

Jeg vurderer selv GTX, men nettopp forskjellig bredde på for- og bakhjul er nesten en dealbreaker. Jeg «roterer» alltid bak og forhjul hver sesong for å slite alle 4 dekk likt.

Jeg er også tilhenger av originaldimensjon og heller smale og mindre diameter på hjulene enn større. Dette har med komfort, pris og skaderisiko på felger og dekk å gjøre. Mesteparten av kjøringen er selvfølgelig rolig og fornuftig. Men, til tider får jeg en raptus og kjører hardt på utfordrende veier, jeg har vært i 250km/t i Tyskland. Alt dette med standarddimensjon og jeg har hittil til gode å ville forsake komfort fordi hjulene svikter meg under utfordrende kjøring.

Samtidig vil jeg tro at de som regnet seg frem til dekkdimensjonene både har tenkt nøye gjennom forholdet og har langt bedre grunnlag for å tenke på slikt enn meg. Derfor ønsker jeg ikke å endre på dekkbredde på en aksling uten at dette er akseptert av produsenten. Bredere bakdekk har jo vært brukt på motorsterke biler i lang tid og har blant annet med sporing å gjøre.

Det blir spennende å se hva du finner ut. En utfordring for meg blir forskjellig bredde på medfølgende felger.

14
Hyundai KONA / Sv: Bruktpriser på Kona
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 02:47 »
Idioter og premenstruelle kjerringer....

Jeg hadde satt pris på om du lot være å forurense forumet med sånt språk og personkarakteristikker. Har du bare følelser og ingen argumenter kan det være bedre å ikke skrive noe.

Takk

Kanskje du bør lese innlegget bedre, dersom duner såvidt hårsår at du ikke tåler slike karakteristikker føler jeg faktisk med deg.

Jeg akter ikke å forklare meg for deg, men dersom du leser litt på forumet hvordan garantiproblematikken blir løst av en del forhandlere og Hyundai og mener dette er akseptabelt bør du lese deg opp på gjeldende rett.

Det er flere forhold Kona har vært beheftet med og dessverre har flere av disse oppstått på min bil. I utgangspunktet er ikke det et problem så lenge manglene  blir utbedret. Når manglene ikke blir utbedret og forhandler tror de kan kreve et par besøk For hver enkelt feil for å diagnostisere feil som de har observert samt minst et verkstedbesøk for utbedring av hver mangel er dette svært tvilsom praksis. Jeg har tilbudt dem å vente med utbedring av feieren til alt kan gjøres samlet da de krever betalt for leiebil uansett. Dette avslår de.

Om nødvendig bringer jeg saken inn for domstolene da jeg ikke aksepterer manglende oppfyllelse av forpliktelsene forhandler/Hyundai har gjennom forbrukerkjøpsloven og garantien som PR definisjon gir en større rettigheter enn reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven

Du må gjerne synes det er lavpannet og følelser uten argumenter, jeg står inne for det jeg har skrevet. Jeg kommer ikke til å sutre over at noen gir uttrykk for sterk misnøye eller begeistring selv om jeg er uenig. Noen har dessverre alltid behov for å påpeke andres torn i øyet, men ser ikke bjelken i sitt eget.

15
ID.4. / Sv: Vinterdekk - felg/dekk pakke
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 02:25 »
Jeg er nok redd for at du tolker bestemmelsen noe fritt.

Jeg har vært kontakt med teknisk avdeling hos Statens Vegvesen. De var helt klare på at dersom en skal ha lik bredde på dekk foran og bak måtte dette være godkjent fra importør/produsent. Møller har ikke noe godkjenning på dette som de kommuniserer. Jeg har vært i kontakt med dem før sommeren og da skulle det visstnok være stilt spørsmål til fabrikken. Ved kontakt for en kort stund siden kjente ikke vedkommende jeg snakket med til det.

Det er forskjellig bredde på originalfelgene foran og bak. Det gjør det ytterligere problematisk med samme dimensjon. På smaleste felg vil dekket være bredt på bredeste smalt og felgen da være eksponert for langkjøring i større grad.

Sider: [1] 2 3 ... 57