Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Cato76

Sider: [1] 2 3 ... 63
1
Model S / Sv: Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 09:52 »
Done, men holder meg til hours i stedet for timer  8) 8) 8)

2
Model S / Har du fått SW begrenset ditt 85kW batteri?
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 09:40 »
Angående "10% reduksjon på 85kWh-batteriet..." -diskusjonen som pågår ønsker jeg å vite hvor mange som er berørt av dette. I første omgang gjelder denne pollen kun 85kWh-pakken, men dersom du er berørt og har annen størrelse på batteriet, så skriv gjerne en kort kommentar her.

Dersom du ikke er berørt, men blir det etter avstemning så har du mulighet til å endre din stemme  :)

Begrensing i superlading menes at du kun lader ca 50kW 70kW på max.

3
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 23. Juli 2019, klokken 09:31 »
Har hatt en langhelg og fri fra forumet, men ser at dette engasjerer mange. Etter at saken kom ut i VG/Tek så har jeg fått mange henvendelser fra venner som synest at dette er helt horribelt av Tesla. Dette kommer både fra Tesla-lover og haters  8)

Målet mitt med å gå til media er jo å få en uttalelse fra Tesla om grunnen til dette og om vi kommer til å få tilbake rekkevidden vi har betalt for. Så langt er det stille fra Tesla, og kanskje de håper at saken bare skal glemmes.. Jeg kommer ikke til å gi meg - neste blir forbrukerrådet.

Jeg er litt interessert i hvor mange som egentlig er berørt av dette, så jeg lager en egen poll hvor jeg spør spesifikt 85kWh-eiere om dere er berørt eller ikke. Håper flest mulig svarer.

4
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 10:07 »
Hadde meg en lengre kjøretur i går for å sjekke ladehastigheten. Først kjørte bilen fra 100% til ca 5%. Distansen var på 253km og jeg hadde 14 km igjen på batteriet når jeg kom til superladeren (Ringdalskogen).

Kjørte hovedsaklig på motorvei og hadde en takboks på taket halve turen (hentet en jeg hadde kjøpt på finn). Snittforbruket var på 226 Wh/km.

Jeg ladet bilen til 100% for å dokumentere hastighet og effekt fra laderen. Tok skjermbilde for hver 5% og la dette inn i oversikten under.

Som dere ser så tar det 1 time og 13 minutter å lade opp fra 5% til 100%. Jeg får god effekt (117kW) i begynnelsen, men så faller farten ganske tidlig. Normalt skulle en fått full effekt til langt over 60-70%. Det som også er litt merkelig er at når jeg lader til «Complete» så faller hastigheten brått fra 27 kW til 0 kW. Tidligere gikk hastigheten sakte ned mot 0 kW og ikke brått som nå. Fikk også full regenerering når jeg kjørte fra laderen, noe som igjen tyder på at det er «plass til mer» på batteriet…

Det ble tilført kun 65 kWh, så med et utgangspunkt på 5% er det ikke mer enn nærmere 70kWh kapasitet på mitt «nye» batteri.. Dette stemmer godt med Tesla Reomte appen som sier 68,8 kWh tilgjengelig.

Dersom jeg hadde hatt mitt gamle 85 kW batteri uten begrensinger, så ville jeg ladet mye raskere. Typisk en halvtime fra 5% til 90% og da med en rekkevidde på ca 345km (ikke 339 km som jeg får nå med 100%...)


5
Lading av Tesla / Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 16:14 »
Er det ikke bedre å sette fra seg hengeren enn å kjøre over gresset, som er gjort her...?

Ser ikke så veldig smart ut  ??? ::) :laugh:

6
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 12:42 »
Oppdatering på saken over.

Kjørte bort til service senteret her i Porsgrunn i lunsjen og fikk levert inn bilen. De tar dette på reklamasjon, siden dette ble betraktet som en design-feil.

Nye jordingspunkter blir boltet fast og ikke sveiset, så da håper jeg dette holder fremover. Sikkert greit å sjekke årlig uansett da, siden dette er kritiske punkter for sikkerheten :)

7
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 11:18 »
Fikk samme tips fra Tesla i dag også. Blir vel å rive ut frunken til helga og sjekke.
Kjenner jeg blir litt irritert. Når bilene våre er inne på verksted flere ganger i året, hvorfor kan de ikke sjekke for slike typiske feil? Spesielt når ting allerede er demontert og alt som trengs er å se eller kjenne for å avdekke om en typisk/vanlig feil er i ferd med å manifestere seg, og gjøre at kunden blir stående fast?

Se hva jeg fant. Den ene var ramlet av, den andre gjorde det ved lett berøring. Regner ikke med bilen er kjørbar slik, så får vel lage til noe midlertidig slik at bilen i det minste virker  >:(

For øvrig en generaltabbe å ikke ha kontroll på spenningsrekka når man blander metaller slik som her.

EDIT: Mon tro om det oppstår økt tæring andre steder på bilen når jordpunktene ikke virker som de skal. Da kan det vel oppstå strømmer steder hvor det ikke er tiltenkt? Har jo mye tæring på nederste del av støtdempertårnet (den som er koblet i camberarmen). Bilde lenger fremme.

Jeg begynnte å få feilmeldinger som "Traction control disabled", "Regenerative braking disabled", "Stability control disabled" og "Automatic Emergancy Braking is disabled" på displayet og bilen måtte kjøres til siden for å ta en full restart. Feilmelingene forsvant, men kom tilbake etter 10 min eller 10 timer (....). Ringte Tesla Service, men de kunne ikke gjøre noe remote.
Avbrøt ferien en dag tidligere for å rekke service senteret i Porsgrunn og rakk frem før stengetid (fredag 5. juli). Fikk da beskjed om at de hadde fått saken på Rud og teknikere var på saken, men jeg kunne kjøre videre uten problem eller fare for sikkerheten.

I løpet av de to neste dagene mistet jeg ved to anledninger servostyring og bremsekraftforsterker, samt at bilen plutselig gikk i fri..

Hadde booket båt til sverige og hytte i nabolandet fra mandag 8. juli, men såg for meg at vi måtte holde oss hjemme, for jeg synest bilen rett og slett var farlig å kjøre med! Tenk hva resultatet kunne blitt med å miste servo og bremsekraft på motorveien!!!

På søndag ettermiddag (dagen før avreise) kom jeg på at jeg skulle sjekke jordingspunktet (takket være dette forument  :)) Fjernet frunk og fant begge jordingspunktene. Her var punktet til høgre (sett forfra) løsnet helt.. I og med at det var søndag og alt var stengt så fikk jeg heldigvis hjelp av naboen, som er anleggsfører. Han reiste innom jobben og laget en 80 cm lang 10mm kabel som jeg trekte fra jordingspunktet fra venstre side.

Testet bilen og ingen feilmeldinger kom, så da tok jeg sjansen på at problemet var fikset. Nå, etter en uke, har jeg ikke fått en eneste feilmedling  :+1:

Men med så mange som rapporterer om denne feilen så burde Tesla ta dette seriøst. At dette ikke var fare for sikkerheten er også tull!

Uansett.. Jeg må få en permanent fix på dette. Bilen er utenfor garanti, men dette burde jo klart være en reklamasjon!? Er det noen som har fått dette ordnet hos Tesla eller er det bedre å gå til et annet selskap og å ordnet nye jordingspunkter?

8
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 09:51 »
Jeg har vært i kontakt med tek.no / VG.no.

Fikk svar i dag:

Sitat
Hei!

Fikk oversendt tipset du sendte inn om Tesla og nedgradering av batterikapasiteten her om dagen. Er du interessert i å stille opp og snakke om problemstillingen i en eventuell sak?

Mvh,

Stein Jarle Olsen
Testansvarlig, Tek.no
Mobil: 920 82577
@steinjarleolsen

Verdens Gang AS – Akersgata 55, 0180 Oslo

Flere som er interessert i å stille opp?

Da er ferie del 1 over for i sommer, og jeg har ikke engasjert meg så mye i denne saken utenom å lese oppdateriengene her på forumet innimellom.

Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på siste mailen jeg sendte Tesla (28.juni) så nå er jeg klar til å gå til kamp  8) ...er det noen andre som har kontaktet Stein Jarle Olsen?


9
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Fredag 28. Juni 2019, klokken 13:55 »
Har faktisk tenkt tanken at dette har sammenheng med brannen i Kina. Den var jo eksplosiv. Kan tyde på at brannen har fått utvikle seg innad i batterikapselen før den har eksplodert av trykket

Hvis noen satt i bilen da hadde de vært sjanseløse, så kanskje vi skal gi Tesla litt slack inntil videre.

Hadde dette vært grunnen til at de gjør som de gjør, så hadde jeg forventet at de gikk ut med dette til de berørte Tesla eierne.. Og hadde de gått ut med det i forkant, så skulle jeg også forholdt meg rolig.. Men jeg må si at det er litt speiellt i mitt tilfelle. Hvorfor satte de inn et eventuellt farlig batteri i bilen min, nå når de byttet..? De burde vel heller satt inn et som var sikkert?

10
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Fredag 28. Juni 2019, klokken 08:58 »
Yupp, jeg ladet der i går. Kjørte forbi påvei hjem fra jobb og såg at sperringene var fjernet, så da ble jeg fristet til å kople meg på :)

Godt med plasser, men pass på bakfangeren.. Først parkerte jeg slik jeg normalt ville gjort, men da rakk ikke kabelen.. Måtte rygge fangeren over kanten for å rekke til ladeporten. Det kommer nok til å bli en del slitte kabler her, ellers så må de flytte kanten nærmere laderen.

11
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 16:51 »
Snakke til veggen og God dag mann, økseskaft der ja. Litt spesielt at man må kommunisere på engelsk som ikke alle er like stø i.

Hehe, begynnte å skrive på norsk, men forsto raskt at de ikke forstod norsk. Så da la jeg over til engelsk, men de forstår like lite fortsatt  :'(

12
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 16:40 »
Sitat
Sitat
...

Jeg svarer:
Sitat
Ok, so what you are telling me is that i should have a range of 442 km? So why do I only get 330 km?

This is ref to your link that says 285miles range (456km) with 3% reduction of 21" is 442km (full charged and new battery)

Could you also explain why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

Please answer my questions!

Venter i spenning på neste svar...

Da kom svaret på forrige spørsmål til dem..
Sitat
Hi Cato,

When you came in to our Service Center with your HV battery concern after 5 years of operation, we have calculated the current ampere circulation and replaced your previous battery for the same capacity sized HV battery.

We have everything documented in our system, so if you don’t agree with our statement - as I have mentioned before - you have all the right to escalate the case.

Best Regards,

Jeg svarer igjen
Sitat
Hi again,

You are not answering my questions...

Tesla told me that my battery is brand new, so it should have a range as a new 85kW battery! And also explain me why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

On the second hand, I never came to you with an issue with my battery. I delivered my Tesla because someone at Tesla had crashed and damaged the front right side of the car, and the car were going to be fixed and re-painted. I had no previous issues with my battery. I have taking good care of the battery and kept it as Tesla reccomend. With 90% charge i had about 345 km range, and 100% charge about 380 km range. Now it is way under this, as you can read from my previous mails.

I asked for a canbus printout of the old and new battery yesterday when i picked up the car, but I was told that there were no documentation like this. If you have somthing, please send this to me!

Regards Cato


Er det mulig å drenere det noe mer fra Tesla's side..? Det må vel komme en innrømmelse snart?

PM meg dersom du vil ta saken videre til media eller forbrukerrådet. Jeg er klar.

Begynner å bli klar jeg også, men jeg får gi dem en uke med å komme med løsning, som jeg skreiv til dem tidligere

13
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 16:18 »
Har sendt mail til dem i dag, og er lite fornøyd med svaret... Svarer jo på noe helt annet enn hva jeg spør om  ???

Sitat
Jeg hentet bilen min hos dere på Tesla Rud i går, etter bilen har fått byttet hovedbatteri. Jeg har vært uenig med dere om at batteriet som jeg har fått er bedre enn det jeg hadde fra før. En ting som er sikkert er at rekkevidden er kraftig redusert på det nye batteriet.

Når jeg kjørte hjem i går så kjørte jeg batteriet helt ned til 0% og 0km rekkevidde. Koplet meg så opp til lader og leste av 67,68kWh etter ferdig lading (100%), og 340 km rekkevidde (typical). -Se vedlagt bilde. Her hadde jeg forventet 81-83kWh og rekkevidde på nærmere 400km, med et nytt batteri.

Selv om batteriet var ladet til 100%, så fikk jeg full regenerering! Dette beviser at dere har software-begrenset mitt batteri, for hadde batteriet vært fulladet så hadde jeg heller ikke fått noe regenerering. -Se vedlagt bilde. Snakker her om erfaring etter snart 6 år med Tesla og over 200.000 km bak rattet.

Jeg har kjøpt en bil med 85 kW-batteri pga rekkevidden som jeg har behov for, slik det er nå så har jeg rekkevidden til en 70kW-bil.. Dersom dere må SW-begrense batteriet mitt så kan dere heller sette inn et 100kW-batteri for så å strupe dette den til 85kW!!!

Til slutt så påstår dere at batteriet mitt er helt nytt.. For det første har vel Tesla sluttet å produsere 85kW batteri for en god stund siden, i tillegg står kodene «REMAN» 108815-01-D på labelen. REMAN betyr at batteriet er overhalt, altså gammelt batteri. «D» er revisjon, men her har det også kommet ny revisjon (F) i ettertid.

Dersom jeg ikke hører fra dere på en uke, og dere ikke retter opp i dette så kommer jeg til vurdere å gå til forbrukerrådet og media med denne saken!

Svar fra Tesla:
Sitat
Hi Cato,

It came to my understanding that you having difficulties to understand of how much energy is required to both charge and operate your car. Also, how much range is affected by HVAC use.

Rated range estimate is based on 305 Wh/mi energy consumption. Ideal range estimate is based on 265 Wh/mi energy consumption. Actual energy consumption above these baselines will result in the range estimate depleting faster than actual miles driven, and vice versa.
 
Please read this article [link under] for a better overview of your case, and if you still believe that our tests are showing faulty results, you always have the right to escalate the case.

Looking forward to hear from you,

Best Regards,

https://www.tesla.com/en_EU/blog/driving-range-model-s-family?redirect=no

Jeg svarer:
Sitat
Ok, so what you are telling me is that i should have a range of 442 km? So why do I only get 330 km?

This is ref to your link that says 285miles range (456km) with 3% reduction of 21" is 442km (full charged and new battery)

Could you also explain why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

Please answer my questions!

Venter i spenning på neste svar...

14
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 10:36 »
Her er 0-100% ladingen fra i går.
Kanskje vanskelig å se på bildene, men nederst så står det added 33,47 ved 50% og added 67,58 ved 100%

15
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Torsdag 27. Juni 2019, klokken 09:58 »
For meg har ikke dette noen stor praktisk betydning, siden jeg aldri lader fullt på SuC uansett (de siste kWh går så ulidelig treigt).  Men jeg skulle jo gjerne ha visst hva Tesla driver med her, av prinsipielle årsaker.  Det er tross alt min bil, ikke deres.

I det daglige har det ikke så stor betydning, men når man skal på langtur så er rekkevidden viktig for meg. Lader ikke 100% på Suc jeg heller, men måtte dette får å sjekke kapasiteten i når jeg kom hjem i går. Normalt lader jeg kun til 100% dersom jeg skal på langtur, men bergener slik at bilen står kortest tid på 100% før avgang. Jeg behandlet det gamle batteriet bra, så derfor er det litt kjedelig å havne i denne situasjonen..

Sider: [1] 2 3 ... 63