Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tomrh

Sider: [1] 2 3 ... 368
1
Nissan e-NV200 / Sv: Økt rulleomkrets
« på: Lørdag 31. Juli 2021, klokken 20:27 »
Gikk greit. Bilen kjennes litt mykere i fjæringa bare.

2
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Tirsdag 13. Juli 2021, klokken 19:03 »
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...
Brudd i en ny ledning da kanskje :-\
Ja. Og sikring som røk. Nå har de flyttet ledningene så de er mindre utsatt for vær og vind. Bedyrer at det ikke skal skje igjen.

3
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Onsdag 07. Juli 2021, klokken 16:31 »
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...

4
Nissan e-NV200 / Økt rulleomkrets
« på: Lørdag 26. Juni 2021, klokken 09:48 »
Vår gamle 12-leaf er besluttet å vrakes (ødelagt ombordlader, 69% soh, ikke mye bil igjen..) Den har imidlertid relativt nye 205/60R16 sommerdekk. Lurte på å bruke disse videre på evalia, men avviket i rulleomkrets fra standard blir da på hele 5%. Er det noen som har erfaring med hvordan bilen takler såpass store avvik?

5
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Lørdag 22. August 2020, klokken 22:54 »
Nei, aner ikke hvorfor eller hvordan det skjedde.

6
Vår 2012 i-MiEV er den morsomste å kjøre av våre biler. Etter 8 år og nesten 180.000 km er det bare 50 km praktisk rekkevidde igjen nå på sommeren, men kona bruker den daglig til jobb og er fornøyd.

Erfarte problemer:
Danner seg mye rust oppunder langs sidene ved batteriramma der bremserørene er festet, så bremserør (av stål!) måtte byttes ved 6 års EU, og man må egentlig ut med batteripakke for å få det til (~16000 kroner). Min forhandler gjorde det mye billigere, ved å bøye bremserørene utenfor pakken (~4000 kroner). Feste til AC kompressor ryker også typisk etter 3-5 år, vårt ble fikset på garanti. Hjullagre røk etter tur ca etter 150k km.

7
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Lørdag 15. August 2020, klokken 09:54 »
Ja. Etter mye om og men og to verkstedbesøk, viste det seg å være brudd i en kabel til tilhengerkontakten, som førte til at en sikring røk i BCM slik at det ikke ladet. Første gang på verksted skiftet de bare sikring og sa det var i orden, de forstod nok ikke hva som hadde skjedd. Andre gangen det skjedde, gikk det også av og til en alarm bak i bilen som jeg tok opp på mobilen, var heldig, for den kom ikke tilbake da verkstedet testkjørte. Da de hørte alarmen, skjønte verksmester litt mer. De skiftet modul til tilhenger, har vært i orden siden (slutten av februar) .

8
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Tirsdag 03. Desember 2019, klokken 19:26 »
Den er på verksted for andre gang. Tipper de bare fikset symptomet og ikke årsaken forrige gang, spent å høre.

9
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Torsdag 21. November 2019, klokken 17:24 »
En fra verkstedet ringte, sa at det stod en obd2 dongle i bilen og hintet om at det kunne være årsaken, men at de egentlig ikke visste noe mer ennå. Luktet svidd inni der sa han. Jeg svarte at den brukes til dataavlesning for leafspy-appen som "alle" bruker, det kan ikke være det.

10
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 18:33 »
Ikke utenfor bilen.

11
Nissan e-NV200 / Sv: Bilen lader ikke
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 21:00 »
12,35V hvilespenning. Er normalt.

12
Nissan e-NV200 / Bilen lader ikke
« på: ſøndag 17. November 2019, klokken 20:49 »
Bilen har stått fulladet to dager mens jeg var bortreist, og kona skulle bruke den i går. Hun merket at en gul varsellampe lyste konstant (symbol av en bil som sender ut lyd), samt at alle forbrukstall var nullet ut. Den lille skjermen viste ---% regenerering, et skjermbilde verken hun eller jeg har valgt, og det kom en lav summetone bak hver gang hun bremset. Etter hun kom hjem ville den ikke lade, ingen blå ladelys eller pip som indikerer start av lading. Prøvde med flere ladeledninger som virker på de andre elbilene. Lurer på om det er ombordladeren som har tatt kvelden? Skal høre med forhandler i morgen, regner med de fikser det på garanti.

13
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« på: Lørdag 02. November 2019, klokken 19:54 »
Artikkelen er 5 år gammel og gjelder 24 kWh versjonen. Du kan ikke ekstrapolere dette til 40 kWh ved å kun multiplisere med 1,5.

Fordi
1) større andel av batteri utnyttes i 40 kWh-versjonen
2) klima trekker relativt sett mindre i bil med større batteri (pga trafikale stopp, kø osv)

For å utdype:
1) 38,5 kWh / 21 kWh for nettoverdier gir faktor 1,8

2) anta at man står stille eller kjører sakte i en time og trekker 3 kW varme, dvs 3 kWh pr time. Som er 14,3% pr time med 21 kWh netto, og 7,8% pr time for 38,5 kWh netto.

Jeg vil påstå ut fra egne erfaringer at man trygt kan regne med minimum 120 km uansett forhold, så lenge man ikke skal opp på 1100 m.o.h.

14
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« på: Onsdag 23. Oktober 2019, klokken 17:46 »
Høres mer ut som ekstremsport. Hva hvis man går tom for strøm der oppe i 1100 meters høyde?

15
Nissan e-NV200 / Sv: Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
« på: Onsdag 16. Oktober 2019, klokken 17:51 »
Kjørte 14 mil fra Skatval til hytta vår i Rindal (P på 250 moh) i -10 grader forrige vintersesong med 3 voksne og 2 barn, ski på taket og ellers fullastet bil. Gikk ikke uten hurtigladestopp dessverre. Vi har lademuligheter underveis da. Returen kunne vi kjøre nonstop, så ikke mye om å gjøre.


Sider: [1] 2 3 ... 368