meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#1
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. juni 2025, klokken 13:43
Sitat fra: edyrli på fredag 13. juni 2025, klokken 13:39Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Vi trenger 2 biler i det daglige, så vi har hatt BYD Tang + Seat Mii som nr2 bil. Dette endte opp med å blir motsatt. Seat Mii ble nr 1 bil og Tang nr 2 bil grunnet at Seaten har lavere forbruk, er mer lettkjørt og en lek og parkere på travle kjøpesentere. Da endte Tang opp med å kun bli brukt til Langtur, kjøring med tilhenger og en gang i uken vi er avhengig av 2 biler. Det gav derfor ingen mening å sitte på en så dyr bil med lån til en så pass begrenset bruk.
Resultatet ble:
Tang kostet 670.000 ny i 2021 ink, metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takbøyler.
Innbytte 420.000. Så resultatet ble 250.000 i verditap på 3 år og 8 måneder.
Jeg tok da isteden ut en litt eldre hybrid bil fra samme forhandler for langtur og trekking av tilhenger.

Høres ut som ganske normalt verditap. Man bruker vel å regne 40 % verditap som normalt i løpet av de tre første årene.

Ja, siden dette blir 37% over næmere 4 år enn 3 så virker det som BYD ikke lider av unormalt verditap.
Men det var kun RSA Bil som kunne gi en fornuftig innbyttepris. Nettbil, Rebil og diverse bruktbilforhandlere virket ikke veldig interessert.
#2
Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Vi trenger 2 biler i det daglige, så vi har hatt BYD Tang + Seat Mii som nr2 bil. Dette endte opp med å blir motsatt. Seat Mii ble nr 1 bil og Tang nr 2 bil grunnet at Seaten har lavere forbruk, er mer lettkjørt og en lek og parkere på travle kjøpesentere. Da endte Tang opp med å kun bli brukt til Langtur, kjøring med tilhenger og en gang i uken vi er avhengig av 2 biler. Det gav derfor ingen mening å sitte på en så dyr bil med lån til en så pass begrenset bruk.
Resultatet ble:
Tang kostet 670.000 ny i 2021 ink, metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takbøyler.
Innbytte 420.000. Så resultatet ble 250.000 i verditap på 3 år og 8 måneder.
Jeg tok da isteden ut en litt eldre hybrid bil fra samme forhandler for langtur og trekking av tilhenger.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere elbil til fem personer
tirsdag 03. juni 2025, klokken 10:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. juni 2025, klokken 10:33
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. juni 2025, klokken 09:02Du har vel ikke barnevogner lenger, så da ville jeg sett på Enyaq, ID.4, ID.7 og 5008. God bakseteplass til 3x 10 åringer, bra rekkevidde og rask lading.

Ja, en kan faktisk få en ID4 med 77kWh batteri, dog kjørt 150.000 km, for 225.000.
https://www.finn.no/mobility/item/410768863
Jeg vet ikke hvor mye risiko en har på reparasjoner når garantien er utkjørt (om det er mye feil).
På en Kia e-niro er det til sammenligning 7 års garanti...

Det er faktisk et veldig godt alternativ. Batteri garantien er også 8 år/160 000 km. Så den dyreste komponenten har man fortsatt garanti på.
#4
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
tirsdag 03. juni 2025, klokken 09:20
I stor grad. Men de har gjort litt forandringer. De kjører ikke helt ned igjen, men kjører fram og tilbake på toppen når man først har kommet seg opp på fjellet. Så lenge man ikke stopper før 350km blir det i det minste jevnere.

Jeg tenker for elbiler i dag gir denne ruta mindre og mindre mening. De fleste kommer seg komfortabelt fram til hytta. En test fokusert på langtur hadde gitt mer mening. For eksempel Oslo - Stavanger. Her kan man snu dersom man kommer seg til Ålgård etter 522 km. Da har man en fin miks av motorvei, landevei og noen høydemeter over bl.a. kvinesheia og runaskaret.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere elbil til fem personer
tirsdag 03. juni 2025, klokken 08:09
Mulig kontroversielt her med hva med Mitsubishi Outlander PHEV? Om du har mye småkjøring så kjører man stort sett elektrisk og denne turen på 150km er uproblematisk. Den har god plass og man finner fine eksemplarer under 200.000.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Beste rimelige elbil i 2025?
onsdag 21. mai 2025, klokken 09:38
Hva med Citroen ë-C3? Starter på 234.900 med WLTP på 320 km. Jeg har ikke kjørt den, men ser ut til å være veldig mye bil for pengene. Innenfor budsjett har du også Max utgaven om du ønsker mer utstyr.
#7
NIO / Sv: NIO Norge blør penger
mandag 24. mars 2025, klokken 17:55
Nå har tv2 også fått med seg dette.
https://www.tv2.no/broom/skrekktall-tapte-35-milliarder/17582865/

Ikke godt å si hvordan kineserene tenker rundt slike tap. Men ser ut som de har en plan.

Det å introdusere enda flere ukjente kinesiske merkenavn er nok ikke den beste løsningen for Norge da...
#8
Sitat fra: Radial på onsdag 19. mars 2025, klokken 22:41Under 500k er i så fall en US modell i statene?

Disse får vel nå 25% toll? Ikke lest om unntak for bruktbiler ihvertfall, ikke all F150 versjonene er typegodkjent i EU (blir veldig klønete å få skilter), alle US modeller mangler jo CCS, trolig trøbbel med norsk strømnett, største batteri er for tungt for B-lappen... Og null support fra Ford i Norge når noe går galt (for det gjør det nok, det er en US Ford🙈😂).
Det er vel bare moms på det beløpet som er over 500.000.
ref: https://www.toll.no/no/varer/bil-og-andre-kjoretoy/bilimport

Når det gjelder typegodkjenning så er det vel sånn at dersom en bil har vært registert i mer enn 6 måneder i USA så er det Amerikansk typegodkjenning som gjelder. Som nevnt er det samme regel som alle amerikansk bruk importerte kjører på.

Her kan du regne ut avgift. https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/
Der ser ut som momsen er på total beløpet ink. frakten.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til kjøp av elbil
tirsdag 11. mars 2025, klokken 16:10
Nå har elbilforeningen også fått med seg at Renault hadde senket prisene.
https://elbil.no/renault-med-saftig-priskutt-pa-rekkeviddevinnerne-megane-og-scenic/
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til kjøp av elbil
tirsdag 11. mars 2025, klokken 14:07
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 11. mars 2025, klokken 13:59Imponert! Så kort tid og flere gode svar! Tusen takk!

Har sett litt på Honda e:ny1 og, rundt 299 000 nå med kampanje.

Hvordan står den seg mot de dere nevner, tro?
Jeg bare kaster ut litt tips. Har dessverre ikke detaljkunnskap om disse. Honda e:ny1 hadde jeg faktisk glemt litt. 299.900 som startpris virker jo uten tvil meget bra.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til kjøp av elbil
tirsdag 11. mars 2025, klokken 13:58
Sitat fra: edyrli på tirsdag 11. mars 2025, klokken 13:53Hva med Megane e-tech? Den begynner på 299.900 i minste utstyrsmodell. Da har man 60kWh batteri og 475km rekkevidde. Jeg tipper det bør være mulig å få denne ferdig registrert med vinterhjul til under 350.000.
Om Megane blir for liten så starter Scenic på 319.000 nå. Da med litt mindre rekkevidde på 429 km. Men man nærmer seg jo da fort 350.000 ink vinterhjul.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til kjøp av elbil
tirsdag 11. mars 2025, klokken 13:53
Hva med Megane e-tech? Den begynner på 299.900 i minste utstyrsmodell. Da har man 60kWh batteri og 475km rekkevidde. Jeg tipper det bør være mulig å få denne ferdig registrert med vinterhjul til under 350.000.
#13
Høyre siden bak har vel blitt en slags standard for europeiske biler selv om det finnes noen unntak her også. Det er det mest hensiktsmessige med tanke på lading og gateparkering. Min spådom er at siden så pass mange nye biler nå har ladeporten på høyre siden bak så vil dette på sikt gå mot å bli en slags standard.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
fredag 28. februar 2025, klokken 15:58
Jeg lurte også først på om det kunne være recharge, men så fant jeg den ikke hos recharge heller.
Det ser ut som st1 har sitt eget ladeselskap. Det er nok derfor vi ikke finner den i alle kartene. Jeg tror ikke den har vært st1 charge hele tiden det er nok derfor jeg har blitt litt forvirret.

https://www.st1.no/st1-charge
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
fredag 28. februar 2025, klokken 11:40
Sitat fra: Orbit på fredag 28. februar 2025, klokken 11:24Bra med info. Den ligger inne på Chargefinder og ABRP. Den dukker også opp hos Audi (inkl live-status), men ikke hos BMW. Så de har tydeligvis ikke vært så flinke med å registrere seg.

Hva ligger kWh-prisen på?

5,79 i Snarveien appen nå.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA