Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. juni 2025, klokken 13:43Sitat fra: edyrli på fredag 13. juni 2025, klokken 13:39Nå har jeg også byttet inn min BYD Tang, så kan legge den til her som referanse angående verditap.
Vi trenger 2 biler i det daglige, så vi har hatt BYD Tang + Seat Mii som nr2 bil. Dette endte opp med å blir motsatt. Seat Mii ble nr 1 bil og Tang nr 2 bil grunnet at Seaten har lavere forbruk, er mer lettkjørt og en lek og parkere på travle kjøpesentere. Da endte Tang opp med å kun bli brukt til Langtur, kjøring med tilhenger og en gang i uken vi er avhengig av 2 biler. Det gav derfor ingen mening å sitte på en så dyr bil med lån til en så pass begrenset bruk.
Resultatet ble:
Tang kostet 670.000 ny i 2021 ink, metallic lakk, vinterhjul, hengerfeste og takbøyler.
Innbytte 420.000. Så resultatet ble 250.000 i verditap på 3 år og 8 måneder.
Jeg tok da isteden ut en litt eldre hybrid bil fra samme forhandler for langtur og trekking av tilhenger.
Høres ut som ganske normalt verditap. Man bruker vel å regne 40 % verditap som normalt i løpet av de tre første årene.
Ja, siden dette blir 37% over næmere 4 år enn 3 så virker det som BYD ikke lider av unormalt verditap.
Men det var kun RSA Bil som kunne gi en fornuftig innbyttepris. Nettbil, Rebil og diverse bruktbilforhandlere virket ikke veldig interessert.