Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joakim Sveli

#1
Hei.

Alle Fortum-ladebrikker kan benyttes på Fortums ladestasjoner i både Norge, Sverige og Finland. Har du hatt din brikke lenge kan du ringe vårt kundesenter på 06910 og få en bekreftelse på at den er satt opp riktig.

se https://map.chargedrive.com/ for alle Fortums ladestasjoner i de aktuelle landene
#2
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.

Følgende er utbygd som en del av Enova:

E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød

E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen

E6:

Shell Espa
McDonalds

E16:

Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal

Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.


#3
Ser poenget ditt, Hansi. Vi jobber med forbedring av ladetilbudet alle steder det er høy bruk. Takk for innspillet.
#4
Ladestasjonen på Åmot blir den siste som skiftes ut. Her ble det en litt mer omfattende jobb enn andre steder og et nytt og bedre ladested vil gjenoppstå i løpet av neste uke forhåpentligvis.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: CCS / Combo lader i Elverum
fredag 29. april 2016, klokken 08:52
Det er CCS/ChadeMO ladestasjon og type 2 22kW både på Kiwi Fjeldset (Elverum) og Kiwi i sentrum i Elverum.

På Rena venter vi på strøm fra nettselskapet
#6
Takk for tips. Vi vurderer løpende utvidelser andre steder. Vi vil stort sett installere 1 ny hurtiglader hver dag frem mot ferien, men skal ha noe å gjøre til høsten også. Tar derfor med innspillene ders i videre planlegging.
#7
Hei alle sammen. Takk for at dere har vært tålmodige med oss. Vi har ikke hatt mulighet til å utbedre ladestasjonen ved Kiwi Roa fordi produsenten ikke lenger kan bidra med deler og utstyr til utbedring. Det er også grunnen til at vi ved alle Kiwi- lokasjoner skifter til bedre ladeutstyr og og noen steder utvider ladetilbudet. På Roa blir det utvidelse slik at det totalt blir 2 hurtigladere og 2 uttak for AC 22kW.

Vi satser på å ha tilbudet klart i løpet av 14 dager.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum har fjernet ladepunkt
lørdag 19. mars 2016, klokken 15:43
Hei.

Det vil komme et 22kW AC-ladetilbud på Tiller så snart vi får lagt frem mer strøm. Det vil bli et eget AC-ladetilbud og med 2 uttak
#9
Hei.

Vi jobber med å bedre tilbudet på Roa og det er i høyeste grad prioritert.
#10
Vi har gleden av å kunngjøre at det er etablert hurtiglading med CHAdeMO og CCS samt 22kW AC i Mosjøen sentrum og Coop OBS Mo i Rana. 1 DC-uttak per sted. Sistnevnte er online, men vi venter på målerbytte fra nettselskapet i Mosjøen. Mosjøen har også 7,4kW AC til kr 0,2 per min.
Vennlig hilsen
Joakim Sveli, Fortum Charge & Drive
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny hurtiglader Kiwi/Bogstad
lørdag 05. desember 2015, klokken 19:30
Hei. Vi har noen utfordringer med ladestasjonen på Bogstad. Den vil bli supplert til uken med en mer stabil ladestasjon.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Stabilitet på Fortums grønne ladere
lørdag 28. november 2015, klokken 00:13
Hei.
Vi har i dag byttet ut ladestasjonene på Os og Stord til nye ladeenheter fra Efacec. Vi har mange av både Efacec og ABB i vårt nettverk, og vi har nå satt ut den typen vi har best erfaring med.

Vi vil fortsette med utskiftning der det er nødvendig. Kom gjerne med innspill til oss.

Håper vi med disse grepene kan få fornyet tillit.

Vennlig hilsen
Joakim Sveli
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
lørdag 14. november 2015, klokken 08:41
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. november 2015, klokken 07:12


Dette er jo ikke riktig? Kia Soul (i tillegg til Tesla Model S) lader jo beviselig med inntil 80-90kW allerede! Og om to måneder starter leveransene av Leaf 30kWh som etter alle solemerker vil takle mer enn 50kW.
Neste år skal det visstnok også komme oppdatert i3 med større batterikapasitet.

Og Model S..... S85 lader med over 50kW frem til ca 75%. Og med stort batteri og høy effekt er det jo ytterst sjeldent behov for å lade til mer enn 75% SOC for å nå destinasjonen. Ladebehovet mitt er sjeldent mer enn 10-20 minutter, så lenge jeg får 100kW+ effekt. I tillegg er Tesla svært konservative på ladeeffekt. Der i3, Sould m.fl. lades på 2,5-3C er Tesla aldri høyere enn 1,45C. Å vise til ladeeffekt for en Tesla er dermed svært misvisende om målet er å begrunne at biler med større batteri ikke nødvendigvis lades mye raskere. 

Å bygge ut utdatert ladeteknologi som allerede begynner å bli utdatert virker fryktelig korttenkt. Men dere har kanskje kjøpt inn en haug gamle ladere som dere nå blir nødt til å sette opp?

Jeg sier ikke at man ikke kan komme opp i høyere effekter (når standarden er klar). Jeg sier at toppeffekten vil være svært kortvarig, og spesielt om vinteren.

Leaf med 30kWh batteri vil kunne lade raskere enn første Leaf, også på 50kW.

Det vil komme lading på høyere effekter og biler som kan nyttiggjøre seg av det. Det er flere veier til raskere og mer effektiv lading. Det inkluderer også høyere lade- og batterispenning.

Hva som ender som utdatert ladeinfrastruktur står nok ikke klart før om noen år.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lading DC med 120kW
lørdag 14. november 2015, klokken 00:09
Hei.

Fortum Charge & Drive får en del spørsmål om når vi skal komme med 100kW. Vi har svart flere direkte, men legger igjen et kort svar også her:

- CHAdeMO standarden er ikke enda godkjent for 100kW
- CCS er godkjent for høyere effekter, men ingen eksisterende biler kan benytte dette

Dagens elbiler lader på maks 50kW, men utnytter sjelden maks effekt mer enn 5-7 minutter. Dette er fordi batteriet ikke har kapasitet til  ta i mot så mye effekt ettersom cellene fylles opp. En typisk CHAdeMO eller CCS-lading på 50kW lader opp til 75% har en gjennomsnittseffekt på rundt 30kW.

Med batterier på 30kWh og 40kWh vil hastigheten på lading forbedres, selv om man lader på en 50kW ladestasjon. Maks ladeeffekt kan opprettholdes lenger.

100kW lading vil først og fremst komme til sin rett når betteristørrelsene nærmer seg 60kWh. Jeg har selv en Tesla S 60. Den lader opp mot 120kW om batteriet er tomt. Allerede på 40-50% fyllingsgrad er ladeeffekten nede på 50kW.

Fortum Charge & Drive vil på fort sikt prioritere flere ladeuttak for 50kW fremfor å sette opp 100kW lademulighet. Vi har dialog med både bilindustri og standardorganisasjonene til CHAdeMO og CCS og vil tilpasse oss endringer når disse varsles og blir tatt i bruk.
#15
Zoe / Sv: 5 års gratis lading på Fortum
søndag 23. august 2015, klokken 12:41
Det er litt kompliserte reguleringsforhold akkurat knyttet til lokasjonen ved Grimstad, så her venter vi på nødvendige tillatelser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA