Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TB

Sider: [1] 2
1
Kjøpe elbil? / Elbil som er lett å sette seg inn / stige ut av?
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 15:01 »
Spørsmål om elbil til ektepar i 70 årene. Har en Berlingo 5 seter som er moden for å bli byttet ut.
Den er praktisk å stige inn og ut av - og har 5 seter utgaven.

Elutgaven E-Berlingo Multispace har litt kort rekkevidde tror jeg.
Kapasitet på 22,5 kWh gir under 10 mil rekkevidde ved litt dårlig føre?

Kona og Niro ligger begge opp mot 400' - som blir litt høy prisklasse.

Har aldri sett MG ZS EV - vil det være et reelt alternativ?

Er det andre alternativer?

2
Må selge den trofaste bilen -

Denne er utstyrt med mye "ekstrautstyr":
Citroën C-Zero 2012, 97 600 km,

- DAB,
- ryggekamera,
- Thinkware F750 ryggekamra frem og bakover
- OVMS for APP kontroll på ladenivå.
- skvettlapper.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155919296

Solgt 28.8 - kr 38 000

3
Elbilen i Samfunnet / Lade hybrid leiebil
« på: Lørdag 29. Juni 2019, klokken 06:21 »
Stoppet og ladet i Eidfjord igår. Det kom en BMW ladbar hybrid som parkerte og plugget inn AC 43 kabelen som en av laderene har. Spurte hvordan de skulle starte lading. Det var turister med leid bil som hadde lest instruksjonene om at bilen kunne lades.

Måtte skuffe dem med at det mest økomiske var å fylle bensin. Usikker på om BMW sine hybrider lader på 3,7 eller 7 kW, men for 1 kr pr min blir det 60 kr for 3,7 - 7 kWh. Bensin blir ca 16 kr pr liter, holder til 2 mil. Å lade blir da ikke økonomisk.

Det artige var at et annet turist par svinget inn når første reiste. Samme BMW hybrid leiebil.

Begge hadde fått med standard ladekabel for schuco.


4
Et dekk er ødelagt.
Ønskes kjøpt 1 stk dekk til VW e-UP Nokian Hakkapeliitta 8 175/65R14 86T XL

5
Kia Niro EV / Her er siste nytt om Niro Electric! (sms sendt ut 6.09.2018)
« på: Torsdag 06. ſeptember 2018, klokken 18:07 »
    Her er siste nytt om Niro Electric!

    Rekkevidden blir på hele 485 km etter den nye WLTP-standarden med batteriet på 64 kWh.

    Den minste batteripakken på 39,2 kWh vil ikke ha varmepumpe, og dette ser vi som en nødvendighet i Norge. Uten varmepumpe vil rekkevidden reduseres på vinterstid. Vi vil derfor kun ta inn den største batteripakken på 64 kWh.

    Vi får ofte spørsmål om...

    Hengerfeste: Foreløpig har vi ingen ny info, men vi vet det fortsatt kjøres tester.

    Ladesystem: Combo Charging system, CCS

    Farger: Niro kan leveres i 10 ulike farger. De 1000 første bilene er «First Edition» med 64 kWh batteri og leveres i 4 ulike farger.

    Mål: Niro Electric er 4375 mm. lang, og akselavstand er 2700 mm. som gir god innvendig plass. Bagasjerom er 451 liter.  Niro er 29,5 cm lenger enn Kona, og har 119 liter større bagasjerom. Den har 16 liter større bagasjerom enn Leaf, og har mer plass i baksetet og større skulderplass.

    Noe av utstyret som kan leveres, som er inkl. i «First Edition»:
    • LED hovedlys
    • Oppvarmede seter foran og bak
    • Ventilerte seter foran
    • Oppvarmet ratt
    • Blind-Spot Collision Warning
    • Trådløs lading for mobiltelefon
    • 8" navigasjon
    • Kraftig JBL lydanlegg med subwoofer
    • Lane Following Assist
    • 17" aluminiumfelger
    • Smart Key
    • Forward Collision-Avoidance Assist
    • Smart Cruise Control
    • Takrails for montering av Kia orginalt takstativ
    • Soltak (tilvalg)

    Vi kan foreløpig ikke si noe om pris og leveringstid, men holder deg løpende oppdatert så snart vi har ny informasjon.

    Takk for at du har valgt å reservere Kia Niro Electric!

    Har du spørsmål om din reservasjon kan du ta kontakt på post@kia.no.

    Med beste hilsen
    Kia Bil Norge

6
elbil.no og elbilforumets nettsider / Nedetid fredag kl 12 til søndag
« på: ſøndag 15. Juli 2018, klokken 08:56 »
Var nedetiden planlagt, eller en feil som oppstod?

7
Mulig denne har lagt ut før, men til høsten er det 10 års jubileum... ;D

PRØVEKJØRT: El-bil fra Mitsubishi

8
e-up! / e-up: Bytte speil på høyre side
« på: Torsdag 29. Mars 2018, klokken 19:25 »
Et oppdrag i påsken: Bytte speil på e-UP. Har kjøpt brukt speil.

Å løsne speilen er enkelt, to skruer på innsiden. Men, kabel for varme og justering ender i en plugg inni døren?
Har fjernet trekket på innsiden, brukte denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=sgJhyeXaYMI

Men, hvordan komme til kontakten mellom døren og speil? Er den bak høyttaleren? Den er festet med popnagler, og må bores ut. Noen som har tatt ut høyttaleren?

9
Twizy / APP til Twizy - OVMS
« på: Lørdag 24. Mars 2018, klokken 11:45 »
Attn: All OVMS users

The first batch of production OVMS v3 modules and modems is now available for pre-order from fasttech.com. Specifications, Pricing, and details, follow.

Bundle Kit: OVMS v3.1 module (US$90) + OVMS v3.1 modem (US$60)

Existing users: US$130 (uses US$20 Fasttech discount coupon code offered to all existing OVMS v1/v2 users)
New users: US$150.

•   Black injection-moulded plastic enclosure
•   ESP32 WROVER processor (16MB flash, 4MB SPI RAM, 520KB SRAM, dual core 160/240MHz Xtensa LX6 processor)
•   WIFI 802.11 b/g/n
•   Bluetooth v4.2 BR/EDR and BLE
•   3x CAN buses
•   1x Micro USB connector (for flash download and serial console)
•   1x Micro SD card slot
•   1x Internal expansion slot
•   8x EGPIO, 2x GPIO
•   1x GSM antenna connector
•   1x GPS antenna connector
•   1x DB9 vehicle connector
•   1x DB26 expansion connector
•   OVMS v3.1 SIM5360E 3G modem module (either US or EU edition)
o   Modem is an optional plug-in module, that can be changed in future (to allow for new technology)
o   3G (EV-DO/HSPA+) dual band modem
o   Includes 2G (GSM/GPRS) and 2.5G (EDGE) quad band
o   GPS/GNSS
o   Nano (4FF) SIM slot
o   HOLOGRAM.IO nano sim
o   US edition is SIM5360A (Dual-Band UMTS/HSPA+ 850/1900MHz, Quad-Band GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900MHz)
o   EU edition is SIM5360J(E) (Dual-Band UMTS/HSPA+ 900/2100MHz, Quad-Band GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900MHz)

First Production Batch

This first production batch is intended for experienced OVMS v2 users and v3 developers. Please note:
•   Firmware is not complete, and should be considered beta
•   Functionality is approximately equivalent to basic OVMS v2 firmware, but some advanced features (such as ACC, SMS control, etc) are not available yet
•   Firmware is far in advance of v2 in other aspects (such as built in web server, metrics, console, tcp/ip support, diagnostics, geofencing, scripting, etc)
•   Firmware can be updated either Over The Air (OTA), by Micro SD card, or over USB interface
•   Vehicle support currently includes: Kia Soul EV, Nissan Leaf, Renault Twizy, Tesla Roadster

Antenna and Vehicle Connectors

The antenna and vehicle connectors for OVMS v3 are the same as for OVMS v2, and existing cables/antennas can generally be re-used for OVMS v3. Note, however, that the frequency ranges supported by individual 3G networks may be different than 2G, so may benefit from an antenna specifically designed for the 3G frequency ranges used.

Coupon Code and Ordering Arrangements

For existing OVMS v1 or v2 users, please login to www.openvehicles.com, then click My Account, then Vehicles. You will see the Fasttech coupon code next to your registered vehicle. When using the Fasttech ordering system, add the products you want to your cart, click View Cart, then “Have a coupon code?” to enter the code.

We expect the first stock to arrive next week, and first shipments will start pretty soon after that.

Should you wish to donate to the project, you can use this link to donate via PayPal:

https://www.openvehicles.com/helpme

Regards, Mark.

10
Sitat
Huseierne har slått seg sammen med Forbrukerrådet, Bellona, Nelfo, Elektroforeningen og Boligprodusentenes Forening for å få stoppet forslaget. Våre innspill til NVEs forskriftshøring er nå levert inn.
https://www.huseierne.no/nyheter/stopp-nves-forslag-til-endringer-i-nettariffene/

11
Alternativ energi / Podkast om hydrogen
« på: Onsdag 31. Januar 2018, klokken 18:42 »
Eit tips er Podkast om fornybar energi og klima - http://rss.acast.com/podkraft (URL Legges inn i Podcast App,
 eksempelvis Player FM App

Her er kort (4 min) episode om Hydrogen, kan også høres på pc:
Sysla Podsnap - Hydrogen

Den tar for seg litt grunnleggende rundt produksjon og distribusjon av Hydrogen.

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Atlanterhavstunnelen
« på: Lørdag 24. Juni 2017, klokken 09:47 »
Artig valg av bilde i saken  :D (Arkiv bilde, men.. )


Top Gear-team kan ha kjørt i 244 kilometer i timen


13
Dette er ny tråd, som bygger på eldre tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html

Med en smarttelefon og et OBD-adapter kan tilstanden på batteriet leses ut med appen EvBatMon. Appen har andre funksjoner også, men akkurat batterikapasitetsmålingen er unik for EvBatMon. Nåværende tilstand på batteriet hentes ut direkte fra bilen via CAN-bus. Antakelig er måleverdien identisk med oppgitte verdier ved service på verksted.

Batterikapasiteten oppgis i både prosent og Ah (opprinnelig 48,0 Ah).

Produktinformasjon:
http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html

Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV


Sitat
Fra: Mitsubishi Teknisk avdeling [mailto:teknisk@mitsubishi-motors.no]
Sendt: 4. april 2018 09:11
Emne: SV: Kapasitet på drivbatteri IMIEV
 
Hei,
Nettokapasitet oppgitt fra produsent som benyttes i utregning og i garantisystemet er for Mitsubishi I-MiEV 45,6Ah.
Garantien er knyttet til gjenværende 70%,  31,92Ah – 8år/160.000km.
Dette etter gjennomført «Battery Capasity Masurement» iht. produsentens anvisning.

Legg gjerne inn dine egne måleresultater i tråden, eller ta kontakt med trådstarter, eller andre for måling.


Batterimålinger LEV50N batteri (fra 2012->)
2014 |  28.414 | 46,6 Ah | 97,08 % | 05/16 | C-Zero | @Argi
2015 |  22.083 | 45,4 Ah | 94,58 % | 08/16 |    iOn | @thomas_ja27
2015 |  18.000 | 43,9 Ah | 91,46 % | 06/17 | i-MiEV | @Forhandler
2015 |  32.000 | 44,3 Ah | 93.50 % | 09/17 | C-Zero | @MEM76
2014 | 26.766  | 43,9 Ah | 91,46 % | 11/17 |    iOn   | @toreanderson
2014 | 36.313  | 44,2 Ah | 92,08 % | 03/19 |    iOn   | @toreanderson

Batterimålinger LEV50 batteri (fra 2010->2012 modell)
2012 |  69.900 | 42,8 Ah | 89,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214
2011 |  98.000 | 41,5 Ah | 86,46 % | 06/16 | i-Miev | @superelbil
2011 |  64.000 | 41,4 Ah | 86,52 % | 04/16 |    iOn | @Myrvang
2011 |  59.500 | 41,3 Ah | 86,04 % | 07/16 | i-Miev | @asbkar
2012 |  56.000 | 40,8 Ah | 85,00 % | 04/16 | C-Zero | @goggo
2012 |  51.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | C-Zero | @TB
2011 |  38.000 | 40,1 Ah | 83,54 % | 04/16 | i-MiEV | @evole
2011 | 116.648 | 38,7 Ah | 80,62 % | 07/16 | i-Miev | @tomrh
2012 |  11.000 | 38,7 Ah | 80,62 % | 04/16 |    iOn | @Dani Jacobsen
2013 |  14.000 | 38,5 Ah | 80,21 % | 08/16 | i-Miev | @espenri
2011 |  29.130 | 38,4 Ah | 80,00 % | 05/16 | C-Zero | @mkaut
2011 |  34.140 | 38,0 Ah | 79,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214 naboens bil
2011 |  56.000 | 36,6 Ah | 76,25 % | 04/16 |    iOn | @svingen
2011 | 125.000 | 33,4 Ah | 69,58 % | 05/17 | i-MiEV | @bobakka
2012 |  67.000 | 38,6 Ah | 80,42 % | 05/17 | C-Zero | @TB
2011 |  49.750 | 38,9 Ah | 81,04 % | 05/17 | i-MiEV | @Livsforvalteren
2012 |  16.500 | 42,0 Ah | 87,50 % | 06/17 | i-MiEV | @Eliasz Perun
2012 |  58.366 | 41,3 Ah | 86,04 % | 06/17 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2011 |  61.500 | 35,1 Ah | 73,12 % | 06/17 | i-MiEV | @Forhandler
2011 | 133.400 | 32,6 Ah | 67,92 % | 09/17 | i-MiEV | @bobakka
2012 |  71.600 | 39,1 Ah | 81,46 % | 09/17 | C-Zero | @TB
2012 | 140.783 | 37.1 Ah | 77.29 % | 10/17 | i-MiEV | @tomrh
2012 | 100.078 | 39,7 Ah | 82,71%  | 10/17 | C-Zero | @c-zero0214
2011 | 103.310 | 41   Ah | 85,42 % | 11/17 | i-Miev | @superelbil
2011 | 116.000 | 27,1 Ah | 56,46 % | 02/18 | i-Miev | @Jafo
2012 |  xx.xxx | 39,6 Ah | 82,50 % | 07/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2012 |  xx.xxx | 39,4 Ah | 82,08 % | 09/18 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2012 | 152.135 | 34,2 Ah | 71,25 % | 07/18 | i-MiEV | @tomrh
2012 |  33.649 | 40.6 Ah | 84.58 % | 07/18 | i-MiEV | @Eliasz Perun
2011 |  80.000 | 40,0 Ah | 83.33 % | 07/18 | i-Miev | @asbkar
2011 |  97.661 | 39,5 Ah |       % | 11/18 | i-Miev | @Stjerneglis
2011 |  98.900 | 34,3 Ah | 71.46 % | 12/18 | i-Miev | @Kritor
2010 |  94.800 | 32,5 Ah | 67,71 % | 12/18 | i-Miev | @Myrvang
2011 |         | 28,8 Ah |       % | 03/19 | i-Miev | @Erundhaug
2011 | 106.000 | 27,8 Ah | 57,92 % | 04/19 | C-Zero |
2012 |  93.000 | 36,4 Ah | 75,83 % | 04/19 | C-Zero | @TB
2012 |  74.022 | 38,3 Ah | 79,79 % | 04/19 | i-MiEV | @Karl-Wilhelm
2012 |  58.600 | 38,6 Ah | 80,42 % | 04/19 |   iOn  | @hkaspenberg
2011 |  71.322 | 42,0 Ah | 87.5 %  | 04/19 | C-zero | @TheTobby  Ny batteripakke 2017 garanti

14
Elbiler i media / Elbil står bom fast: – Trafikken i alle retninger er sperret
« på: Tirsdag 01. November 2016, klokken 19:01 »
Pussig at denne bilen ikkje kan dyttes litt?

http://www.rb.no/nyheter/bil-og-trafikk/nittedal/vogntog-star-fast-trafikken-i-alle-retninger-er-sperret/s/5-43-387117#am-commentArea

Sitat
Politiet på Romerike opplyste på Twitter at et vogntog står og sperrer for trafikken i rundkjøringen på riksvei 4 ved Gjelleråsen.

– Trafikken i alle retninger er sperret, skrev operasjonsleder Gunnar Bjanes.

Da RB får kontakt med operasjonssentralen viser det seg derimot at det ikke er et vogntog som skaper trøbbel.

– Meldingen inn til oss var først at dette dreide seg om et vogntog, men det viser seg å ikke stemme. Det er faktisk én elbil, opplyser Bjanes.

Ifølge han skal elbilen ha gått tom for strøm, og står fast midt i rundkjøringen.

– Vi er på stedet og trafikken går nå greit forbi, men det kommer til å bli noen forsinkelser som følge av dette.

Politiet forteller at bilberger er bestilt og er på vei til Gjelleråsen.

RB kommer tilbake med mer!

15
Lade hjemme / Brent koblingsboks
« på: Tirsdag 25. Oktober 2016, klokken 23:10 »
Eksempel på eldre elektrisk anlegg der dårlig kontakt har ført til varmgang. Heldigvis tok det ikkje fyr i treverk.
Viser det er viktig å kontrollere alle anlegg regelmessig.

Sider: [1] 2