Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Questerre

Sider: [1]
1
Model S / 2021 Refresh - verditap og moms
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 23:29 »
Jeg har bestilt Model S refresh, og tenker at med en pris på 850k før avgifter/levering så bør det muligens kunne være en bil med ok verditap de neste 3-5 årene. Jokeren er kronekursen.

Refresh har noen attributter jeg tviler på at blir vanlig/rimelig de neste 3-5 årene for en familiebil (les bagasjerom) samt at Tesla kontinuerlig oppdaterer software. Rekkevidde, akselerasjon og datakraft i MCU3 (og muligens ladehastighet) virker som elementer som vil være konkurransedyktige basis annenhåndsverdien også om 3-5 år.

Videre har AP, SV og SP uttalt at de ønsker moms på elbiler, og nåværende regjering har så langt jeg har fått med meg heller ikke vært villig til å bekrefte at de støtter momsfritak i 2022. Med levering mot slutten av 2021 kan man muligens ende opp med kjøp rett før innføring av moms.

Alternativer som E-Tron til 850k er jeg mer skeptisk til pga rekkevidde, og tenker at Model S refresh vil være et bedre økonomisk kjøp. Noen andre som har gjort seg opp noen tanker om det økonomiske rundt valg av en refresh?

Hvis noen har sett statistikk på verditap av tidligere versjoner av Model S så hadde jeg satt pris på en link.

2
Model 3 / Utsette levering
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 00:58 »
Har noen nylig erfaring med å utsette levering til neste kvartal? Jeg ønsker å bestille en Model 3 med førstegangsregistrering i Januar 2021 for å unngå at verdien i annenhåndsmarkedet blir påvirket av at bilen er registrert i 2020, ettersom det virker som flertallet på Finn.no benytter førstegangsregistrering som målepunkt på alder på biler.

Jeg ringte til Tesla Norge og fikk beskjed om at det ikke var mulig å bestille en long range med levering i 2021 fordi de jobber hardt for å oppnå høyt salg i Q4, og at jeg er nødt til å ta levering så snart bilen er klar for levering (estimert til Desember). Tesla Norge ga meg beskjed om at hvis jeg ønsket levering i 2021 så måtte jeg vente med å bestille bilen til Januar, og at levering da ble trolig i Februar eller Mars. Jeg fikk også beskjed om at den lave renten de nå tilbyr, kun gjelder biler levert i Q4.

Har noen på forumet bestilt bil i Q3 med estimert levering i Q3, men klart å utsette levering til Oktober? Hvordan gikk dere frem for å få bilen utsatt til neste kvartal?

Årsaken til at jeg ønsker å bestille før Januar er at jeg ønsker å være tidlig i køen for levering i 2021, samt at jeg er bekymret for at kronekursen vil medføre en prisøkning neste år.

Sider: [1]