Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Stranda

#1
Elbilen i Samfunnet / Klimaeffekten av en ebil
onsdag 27. januar 2021, klokken 12:48
Hei! Og sorry om dette har vært diskutert opp og ned i mente allerede. Jeg klarte ikke finne akkurat dette spørsmålet belyst, så drister meg til å opprette en ny tråd. Pek meg gjerne til en eksisterende tråd om dette allerede finnes.

Problemstilling:
1. Du lader elbilen din hjemme. La oss si at du fyller på 50 kWh.
2. Strømmen kommer fra en utslippsfri kraftkilde i Norge (vannkraft).
3. Det er nå 50 kWh mindre utslippsfri strøm tilgjengelig for eksport fra Norge til utlandet.
4. Et eller annet sted i Europa må det nå produseres 50 kWh mer forurensende strøm, for å dekke det behovet som kunne vært dekket ved import av 50 kWh vannkraft fra Norge.
5. Disse 50 kWh produsert i dette andre landet fører til klimagassutslipp.

Dette betyr at din elbillading har ført til klimagassutslipp, selv om strømmen du bruker i seg selv er utslippsfri. Hvor stor er da gevinsten ved elbilen, i dette perspektivet?

Dersom du hadde hatt en fossilbil, så ville Norge kunne eksportert mer utslippsfri strøm. Men det blir kanskje da et regnestykke mot hvor effektiv (hvor god energiutnyttelse) fossilbilmotoren er, kontra kullkraftverket i det andre landet er?
#2
Kjøpe elbil? / Finnes det en elbil for oss?
onsdag 04. november 2020, klokken 15:57
Jeg har diskutert dette litt i andre tråder, men tenker det er greit å samle trådene her (pun intended). Vi trenger snart ny bil. Kjører Skoda Kodiaq i dag. Vi ønsker ikke å gå ned på bagasjeplass, da vi kommer til å ha behov for å ha med to barnevogner en periode fremover. I tillegg til reiseseng, kjølebag, skiutstyr og annen bagasje som man har med seg på tur. Kodiaq-en har 720 liter bagasjeplass opp til seterygg, minus plassen som reservehjulet tar. Den har også relativt god plass over seteryggen, og har delingsnett slik at man kan laste hele veien opp til taket.

Bilen må ha mulighet til takboks. Samtidig må den ikke bli for høy til å komme inn i standard garasjer ned til 2.10 høyde med takboksen på. Det utelukker de fleste varebiler/minibusser.

Bilen må være lang nok til å ha plass til to bakovervendte barnestoler, uten at det skaper problemer for en relativt høy sjåfør. Ellers er firehjulstrekk et ønske, samt tilhengerfeste og god rekkevidde.

Hvilke elbiler som er på markedet i dag oppfyller disse kriteriene? Har lett og lett, men ikke klart å finne en riktig modell enda.
#3
Ingen som har startet denne enda. Forsøker meg på en oppsummering av fordeler ved hver av disse modellene her. Fyll gjerne på.

Fordeler Enyaq

  • Lengre rekkevidde
  • Lavere pris

Fordeler E-tron

  • Større bagasjeplass (men er den mindre praktisk?)
  • Kvikkere motor
  • Høyere hengervekt
#4
Skoda ENYAQ / Mål på bagasjerom
torsdag 10. september 2020, klokken 14:47
Er det noen som har sett eksakte mål på bagasjerommet i Enyaq? Bredde, høyde, dybde. Omtrent som på dette bildet (fra en annen Skoda):

#5
Audi e-tron / Reell plass i e-tron?
lørdag 05. september 2020, klokken 12:48
Vi leaser en Skoda Kodiaq i dag, og trenger en ny bil om noen måneder. Har lyst på elbil. Kan montere lader hjemme, og rekkevidden til 50 vil dekke 95% av behovet vårt.

Men: For madammen er det uaktuelt å gå ned på bagasjeplass i forhold til det vi har i dag. Vi har ofte med oss mye stasj når vi først er på tur. 1-3 barnevogner (vanlig vogn + sykkelvogn og reisetrille, etc), reiseseng, kjølebag, skiustyr og så videre. På vinteren har vi 600 liter takboks, i tillegg til det vi får plass til inne i bilen.

Av det jeg har sett av e-tron, så har den mindre bagasjeplass enn Kodiaq. Hvordan opplever dere som har bilen dette i praksis?

Så vidt jeg har skjønt kan frunken ikke brukes til annet enn oppbevaring av kabler. Er det mulig å benytte rommet under gulvet i bagasjerommet bak til noe fornuftig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA