Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OleBrummen

#1
Kjøpe elbil? / Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?
tirsdag 20. april 2021, klokken 20:50
Startpris 349.000 (reelt 360 000) for Tesla model 3 SR+ nå.

Med det får du:

-442 km WLPT
-Hurtig lading
-Varmepumpe
-Panoramatak
-Techy bil
-Frunk
-Semi-luksus
-Tilgang Tesla supercharger
-1000 kg henger (+10 000)
-75 kg taklast

Er det i det hele tatt noen andre kandidater som tilbyr dette? Tesla har med den nye prisen utkonkurrert det meste under 400k spør du meg. Dog er Mg EZ til 250 000 i særstilling, samt "minibiler" der en ikke trenger rekkevidden eller størrelsen, men Nissan Leaf etc kan legge seg. Det er per nå ingen virkelig konkurranse i denne prisklassen ut i fra hva en får for pengene. (Selvsagt; like en bare ikke Tesla er det jo ikke aktuelt med denne uansett)

Noen som tenker noe annet enn dette?





#2
Model 3 / SR+ 2021 rekkevidde vinter
mandag 19. april 2021, klokken 13:38
Hei,

Lurte på om noen hadde erfaring med praktisk rekkevidde på vinter, og da spesielt landeveiskjøring/fjellturer.

I det daglige vil SR+ dekke behov fullt ut. 30kwh Leaf i dag er «overkill». Trenger dog en vil som klarer 232 km i minus, snø og fullastet med ski og familie til hyttetur på fjellet.

Skulle SR klare 232 km komfortabelt vinter, (hevdes jo 440 km rekkevidde WLPT og har nå fått varmepumpe) eller må man da ha LR for å ikke havne i grøftekanten med tomt batteri?

Noen med erfaring med 2021 eller 19-20?
#3
Kjøpe elbil? / Ford Mustang entry vs ID4 (1st)
fredag 05. mars 2021, klokken 00:01
Vurderer ID4 1st (ikke max) mot Ford Mustang basis 2wd. (Minste batteri, 450 km rekkevidde)

Bilene er ganske like i pris, skiller få tusenlapper.

Føler ID4 kan ha litt mer plass bak, ta litt mer på henger, og ha takboks. Ser ellers litt kjedeligere ut...men er ikke vond å se på den heller.

Noen som tror man kvalitetsmessig kommer bedre ut med Mustang? Opplever dere som kjenner disse merkene at standard utstyr er bedre hos Ford vs VW?
#4
Kjøpe elbil? / Ny elbil: Hyundai ioniq 5
torsdag 31. desember 2020, klokken 17:44

Nye Hyundai Ioniq 5:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/39BQML/hyundais-ioniq-5-vil-by-paa-baade-lynrask-og-toveis-lading

Virker som en ny SUV som vil ha ca samme størrelse som WW ID4.

Lader hurtig nok. Selv tenker jeg pris, taklast og henger blir avgjørende.

Liker designet, men blitt skuffet av konseptmodeller før. (Ja, jeg sikter til deg...Enyaq!)

Hva tenker dere? Verdt å vente på?
#5
Kia Niro EV / E-niro utkonkurrert av ID4?
fredag 25. september 2020, klokken 19:51

Prismessig ligger nå E-niro tett på ID4's innstegsmodell på 426 000. Relativt bra utstyrt.

ID4 har mye mer plass, nyere modell, og har et «bedre» merke som kanskje tilsier bedre kvalitet. Hengerfeste er med, som savnes på e-niro. (Kommer vel usle 300 kg m tiden) Minus med 2 år mindre garanti.

Er det allikevel noen grunn nå til å kjøpe e-niro fremfor ID4 med prising slik den er nå?
#6
Mach-e / Noen som har hørt noe om taklast?
fredag 25. september 2020, klokken 19:36

Noen som har fått noe bekreftende fra leverandør rundt taklast? Blir det stativ til mach-e eller ikke? Bonus; noen som vet om tilhengerfeste er inkludert som standard?
#7
Kjøpe elbil? / Hvilken bil som nr 1?
fredag 25. september 2020, klokken 18:39

Behov: Familie på 4 med 2 barn som enda trenger barnevogn. Bosted med lite snø vinter, korte kjøreavstander på 10-20 km i det daglige. Må klare 370 km alle årstider til svigers. Bør være ok til hyttetur vidde med bilvei helt til hytte. (250 km) Tenkt som 1. bil/eneste bil. Tilhengerfeste ønskes, og mulighet skiboks.

Trenger den til neste påske.

Så langt tenkt på mach-e, enyaq, Id4 eller model y. Sistnevnte vet man jo ikke helt når kommer, kanskje sensommer? Den blir sannsynligvis skrudd sammen av fulle sjømenn, men vanskelig å slå ytelsen. Mach-e kulest, men minst bagasjeplass og usikkert med takstativ. ID 4 virker bra, kanskje litt kjedelig? Skinn hadde vært flott med tanke på søl barn uvegerlig sørger for.

Noen som har noen anbefalinger? Vurderer å se an kjøp til neste år, men usikker på om det blir ventelistehelvete eller om det blir såpass mye konkurranse i det segmentet nå at det alltid vil være bil å få. Fristende å få se anmeldelser, tester og prøvekjøre flere før kjøp.

Har per nå Nissan leaf 30kwh, Tekna. Ikke skjønt verken autopilot eller andre dippedutter, kjøres som om den er uten. Eneste som settes pris på og som brukes er bedre musikkanlegg. Grei plass til barn i baksetet, funker fint i det daglige.
#8
Kjøpe elbil? / Mach-e innstegsmodell et godt kjøp?
mandag 14. september 2020, klokken 21:55

Av de nye modellene som kommer i år/start neste, så har jeg begynt å vurdere mach-e igjen. Da innstegsmodellen, som starter på 420 000. Gir 450 km rekkevidde, hurtiglading, og virker å ha mye utstyr bakt inn. Trenger maks 370 km til landsted sommertid, og lite behov for 4wd i det daglige. Minus er ekstra for panoramaglasstak.

Hva tenker dere? Bedre deal enn f. eks E-niro og Skoda Enyaq? Mach-e leveres kanskje tidligere, skulle egentlig komme august/september i år.
#9
Model Y / Noen av dere som kutter reservasjon til fordel for Skoda Enyaq?
tirsdag 01. september 2020, klokken 22:11

Tipper kanskje en del har hatt reservasjon på både Y, Skoda Enyaq og mach-e, slik som u.t.

Jeg vurderer å droppe model Y nå når utseende og pris på Skoda Enyaq er klar...samt at man kan få bilen tidlig 2021. Liker det en får, og trenger en solid familiebil. Merk at prisen min på Y er 550 000, vet en del av dere ligger inne med en langt bedre pris slik at en kan tenke annerledes. Virker ikke som om Tesla har tenkt å justere de norske prisene slik at de matcher de amerikanske med det første, da skulle bilen kostet rundt 460 000.

Flere som er i samme «båt» og sannsynligvis dropper Y til fordel for Enyaq nå?
#10
Model S 2013 - 2022 / Model S på tvangsauksjon
lørdag 27. juni 2020, klokken 00:11

Ser det er noen Tesla til salgs av finansselskap, aka ofte tvangsauksjon. Deriblant denne:

https://auksjonen.no/auksjon/2015_Tesla_Model_S_70_D_4WD_MED_AUTOMATAUTOPILOTNAVITECHVINTERPANORAMASKINNEU_OK_TIL_042021/190795

I utgangspunktet ikke gått så mye... Kan bli litt skremt av NAF testen. Tror dere det virker krise om coolant lekk, ESP/cruise av, diverse bulker og klimaanlegg borte etc. etc?  Katta i sekken eller lurt kjøp/ikke for dyre relerasjoner?
#11
Skoda ENYAQ / Tippetråd pris Enyaq
mandag 22. juni 2020, klokken 19:18
Alle er jo spent på pris. Tenkte en tipletråd for pris kunne vært moro. Her er mine 5 cent. Heder og ære til den som kommer nærmest i anslag!

Enyaq iV 50: 55 kWh: 380 000
Enyaq iV 60: 399 900
Enyaq iV 80: 430 000
Enyaq iV 80X: 460 000
Enyaq iV vRS:  480 000

#12
Elbiler i media / Hvilken type elbil var i dødsulykken?
fredag 19. juni 2020, klokken 22:38

Denne tragiske dødsulykken krevde to liv. Ser en skikkelig smadret buss, og ditto elbil. Men hvilken type var det? Noen som gjenkjenner restene på bildet?

https://www.ba.no/bussjaforen-som-var-involvert-i-trafikkulykken-i-steinsvikvegen-dode-i-natt/s/5-8-1324119
#13
Kjøpe elbil? / Hvorfor så viktig med firehjulsdrift?
onsdag 17. juni 2020, klokken 20:27

En del elbiler kommer nå med valg mellom lengre rekkevidde eller 4WD. (Mach-E, Skoda enyaq f.eks)

Merker meg at alle avstemninger om forhåndsbestilling har overvekt av folk som velger 4WD fremfor 2WD med lengre rekkevidde og lavere pris.

Hvorfor er det slik? Bor så mange grisgrendt med dårlig vei eller har en hytte en ikke kommer frem til uten? Må si jeg «aldri» har trengt 4WD, alltid klart å finne en måte å få bilen frem på. Er det noe som er viktigere på elbil enn andre pga vekt, eller elsker nordmenn bare 4WD generelt? Ønsker selv å prioritere rekkevidde, men bekymret for resalgpris om 4WD er mer «populært».

Hva tenker dere om det? Noen andre som synes 4WD ikke er noe en trenger?
#14
Hei,

spør om råd/meninger om bilkjøp for familie på 4, barn 2 og 0 år/spedbarn.

Bilen er tenkt som hovedbil-dekke dagligliv. I hverdag trolig ikke mer bruk per dag enn 100-200 km. Rekkevidde maks må være minimum 370 km (reell kjørelengde) ift til avstand hytte. Det må også være nok plass til bagasje etc. Forventes at man må ha plass til ski. Ellers er det ønskelig med «litt» komfort. Tiltenkt hjemmelading for det meste. Bor ellers til vanlig i bymiljø med lite sne/is. (Dog noe) Til hytte kan det være kolonnekjøring, men god vei frem til hytte som vil være brøytet. Må være lett å hive inn en barnevogn i bagasjerom.

Ønskelig med bil i år, derfor har vi ikke vurdert model y. Levering innen desember kan fungere. Ønsker prismessig å ikke bevege oss mye over 550 000.

Av de bilene jeg har sett virker model 3, mach-e, e-niro og Skoda enyaq aktuelle. Bekymret for bagasjeromsåpning til model 3...men liker ellers bilen. Hva tror dere vil være beste valg som familiebil av disse?

#15
Kjøpe elbil? / Selges ventelistenummer på nye elbiler?
lørdag 16. mai 2020, klokken 20:04

På enkelte biler har det jo vært lange ventelister...spekulerte i om det har foregått salg av ventelistenummer/forhåndsreservasjon.

Den lokale KIA forhandleren mente det hadde forekommet på E-Niro. Kjøper dukket gjerne opp med en annen, bilen ble omregistrert på stedet. Virket som om kjøper 2 betalte mellomlegg. (Uten at KIA her naturligvis var involvert)

Noen med erfaringer rundt dette på biler som har hatt og har ventelister?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA