meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - vinterdekk

#1
Jeg ser at Plugsurfing app'en nå støtter Plug & Charge (P&C).

P&C må ikke forveksles med Autocharge, som er en annen løsning. Se forklaring: https://elbil.no/elbilforeningens-ladespalte-hva-er-forskjellen-pa-autocharge-og-plug-charge/.

Jeg aktiverte P&C i Plugsurfing og kunne deretter velge mellom Plugsurfing og WeCharge sertifikat i Volkswagen appen.

Dette er mest en kuriositet da det nesten bare er Ionity som støtter P&C i Norge. Og det er billigere å lade på Ionity gjennom Volkswagen sitt WeCharge, både med og uten månedspris. Men man får en enkel måte å teste ut hvordan det fungerer med flere P&C sertifikater i sin bilmodell.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Elton tester støtte for Mer
tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:02
Har ikke sett noen offisiell informasjon om dette, men nå er Mer tilgjengelig i Elton appen. Teksten «under testing - feil kan forekomme» vises når jeg velger en Mer lader. Det koster 5,79 kr/kWh for DC, og 4,99 kr/kWh for AC.

Fra før har Elton tilgang til Circle K (siden Circle K er på eiersiden), i tillegg til mer åpne roaming-ladenettverk som Kople og Recharge.

Har aldri brukt Elton da jeg har hatt andre apper, men nå har de to viktige ladenettverk som ikke er i Ladeklubben og prisene er ok. Har og litt rabatt i Elton med NAF Xtra og DnB. Så Elton kan fort bli foretrukket nå.
#3
ID.4 / Bruktbiltest ID.4
torsdag 26. desember 2024, klokken 13:57
God dansk oppsummering om noen tenker å kjøpe en brukt ID.4.


https://youtu.be/oncns6j2PVU

Noen ting som blir nevnt i videoen:

  • Hjuloppheng foran har en slitedel som må byttes om man hører lyder.
  • Noen biler får problemer med batterimoduler, men disse kan ofte byttes rimelig med brukte moduler fra vrakede biler. Litt avhengig av hvor modent service markedet er der man bor, antar jeg.
  • Slitasje på innsiden av bakdekk forekommer. Lurt å tenke igjennom om man ønsker store felger. Rimeligere å spandere dekk til 19 tommer. Hadde problemer med dette på forrige ID.4, andre opplever lite eller ingen antydning til feilslitasje.
  • Noen biler har hatt feil på dørhåndtak. Tror ikke dette er vanlig på nyere årsmodeller.
  • God rustbeskyttelse ift. konkurrentene - samt ordentlige skjermer i hjulbuene uten mye hulrom.
  • Ikke noen klar vinner mellom en brukt ID.4 og en brukt Tesla, i følge programlederne. De har ulike styrker og svakheter.

#4
Alt det andre / Er det lurt med NAF medlemskap?
tirsdag 12. november 2024, klokken 07:21
Som tittelen sier så vurderer jeg NAF medlemskap.

Jeg har en VW ID.4 og valgte å ikke ta serviceavtale hos lokal forhandler. Uten at jeg har sjekket tallene så er det ikke usannsynlig at jeg får dekket kontigenten, tatt service, byttet Bosch-vindusviskere og gjennomført firhjulskontroll hos NAF - for prisen på service hos merkeforhandler. NAF har også rådgivning i fall det er uenighet om garantisak og jeg antar jeg kan bruke de til tredjeparts vurdering.

Det som taler litt i mot er at jeg har ett Mekonomen verksted i nærheten som sies å være bra. Rabattene NAF tilbyr virker utrolig uinteressante. Elbilforeningen er flinkere å finne rabattavtaler man faktisk vil benytte. (Tema her er ikke å velge NAF eller Elbilforeningen.)

Flere fordeler/ulemper med NAF?
#5
Volkswagen VW / Spotify tilgjengelig i VW shop
mandag 07. oktober 2024, klokken 06:15
Ser at Spotify er tilgjengelig hos meg, det har jeg ikke lagt merke til før. Bruker Apple Carplay og Google Music så dette er ikke noe jeg har planer om å installere akkurat nå. Men kanskje nyttig for andre her. Bilen min har ID.Software 4.n.
#6
Kjøpe elbil? / Brukt Kia Soul 2016
fredag 30. august 2024, klokken 21:55
Ungdommen vår har blitt voksen og har tatt lappen. I den forbindelse tenker vi å se på en Kia Soul 2016 80.000 km med service. Er det noe spesielt man skal se etter? Det er vel batterihelse og lading som kan bli interessant antar jeg.
#7
I siste Mil etter mil episode går Finansavisen rett i strupen på det store temaet i bilbransjen om dagen. De spår at importører og forhandlere bare vil bli mer desperate mot slutten av året. Det er bare de som har gode tilbud og folkelige modeller som omsetter biler i særlig grad.


https://youtu.be/TBQk8bK4nOo

Det var en tråd her på forumet om beste kampanjer, men jeg fant den ikke igjen. Tenkte dette er ett veldig interessant tema, så jeg tenkte en egen/ny 2024 tråd om tilbud og kampanjer kunne være nyttig. Sett noen nye kampanjer i det siste? :)
#8
Kjøpe elbil? / Passer bZ4X for mitt kjøremønster?
onsdag 14. august 2024, klokken 18:03
Jeg har gått lei av VW forhandleren og småfeil på min ID.4. Vurdere å bytte fra VW ID.4 til Toyota bZ4X AWD. Toyota (forhandlere) har godt omdømme og det er mindre klaging blant eierene synes det som.

Mister 20% rekkevidde å bytte til bZ4X men lader uansett ID.4 til 80%. Regner ikke med at jeg vil merke så stor forskjell dersom jeg normallader bZ4X til 100% i perioder. Toyota ville ha maks 10% degradering i løpet av 10 år fra batteriprodusentene, så det bør nok gå bra å lade til 100%.

Ett par turer a 500 km i løpet av en dag, er vel typisk maks i løpet av vinteren, i mange blå og skistativ.

Neste sommer kjører vi en tur med maks 750 km i løpet av en dag.

Men ellers kan det ta måneder mellom hver gang jeg har behov for å bruke offentlige ladere. Jeg lader hjemme og på jobb.

Virker bZ4X som en god bil for mitt bruksmønster?

Blir det ikke Toyota bZ4X så må vi revurdere Tesla Model Y. Y'en falt ikke helt i smak på første prøvetur men den er veldig praktisk.
#9
Kjøpe elbil? / Prøvekjøring Model Y
lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50

Jeg har prøvekjørt en Tesla Model Y LR langs en fylkesvei uten midtstripe. Opplevde flere ting som var topp, noe som kunne vært bedre, og så var det ett par potensielle showstoppere. De to tingene som gjorde meg usikker var:

1. Med autopilot / ACC på - så bremset bilen en gang hardt på åpen vei. Og gjentatte ganger bremset den hardt når vi delte veien med motgående kjøretøy. Det hjalp noe å kjøre på kantstripen men ikke alltid. Er autopilot / ACC alltid så nervøs?

2. Med en-pedal kjøring - så opplevde jeg at foten ble nummen av å holde pedalen i samme posisjon hele tiden. Savnet CC med hastighetsbegrenser og lavere regenerering, det fungerer bra på landeveiskjøring. Er dette noe som er tilgjengelig på Tesla Model Y?

Demobilen var forøvrig i demomodus, så innstillingene ble nullstilt til forhåndsdefinerte valg etter parkering. Jeg er usikker på om jeg skal gi Tesla en ny sjanse etter denne demoturen.
#10
Peter Esse forklarer nærmere.


https://youtu.be/BJh9hV6jxHE

Årsaken til at vi har maks 1000 og 1200 kilo slepevekt er at dette er tilpasset opp til 12% stigning. Men dersom man får godkjent bilen til maks 8% stigning så kan man altså trekke 200 kg mer.

Spørsmålet er hvor stor sjanse er det for å møte mer enn 8% stigning?

Kan hende dette er ett interessant tema for norske eiere som sleper nær maksgrensen i dag.
#11
Teslabjørn har testet en Cupra Born før og etter bytte av batterimodul. Men rekkeviddetesten han gjennomførte viser ikke forbedring i tilgjengelig batterikapasitet. Er det noen god teori på hvorfor det er slik?


https://youtu.be/o_sPZ8w4gIY
#12
Elbiler i media / VG: Ladekaos i påskeutfarten: – Helt spinnvilt
tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06
Det høres jo ganske ille ut dette. Var det full krise slik det framstår her?

SitatKortversjon:

  • Elbilist Baard Amundsen (60) forteller om store ladekøer for elbiler under påskehjemfarten, da han kjørte fra Røros til Oslo første påskedag.
  • Han mener køene førte til trafikkfarlige situasjoner, med biler i kø langs hovedveiene.
  • Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier at ladedekningen aldri har vært bedre, men at køer kan oppstå på spesielle utfartsdager.
  • Hun råder elbilførere til å lade når de kan, ikke når de må, og å unngå å lade helt opp till 100 prosent.

Veldig bra at artikkelen omtaler de dysfunksjonelle betalingsløsningene endel ladeoperatører bruker, i hensikt å binde til seg kundene.  :+1:

Der ladeoperatøren tvinger meg til å bruke sin egen app har jeg oftere slitt med å starte lading, av en eller annen årsak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken
#13
ID.4 / Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:33
Ser at det er løsbart å lure bilen til å holdes i gang igjennom natten. Er det noen som har funnet noen nyttige triks for å aktivere setesensoren? Jeg pleier ikke å kjøre rundt med en sekk med ris og manualer liggende i bilen, skulle gjerne sett at det fantes noe enklere.  ;D


https://youtu.be/ohYhM6UyFbg
#14
Elbilen i Samfunnet / Behøver vi flere elbilmerker?
torsdag 07. mars 2024, klokken 06:07
Sulland importør ser etter forhandlere for Dongfeng og Voyah. Dette er bare ett eksempel.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11967

Hva skal kundene gjøre med alle disse merkene? De mer etablerte merkene vil jo komme med a og b - segment biler de neste årene, og det vil da være færre markedssegmenter igjen for nykommere.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Er PlugShare fortsatt relevant?
søndag 03. mars 2024, klokken 15:19
Jeg har lagt til noen nye ladesteder i PlugShare og delt ladeerfaringer der i det siste. Men det virker ikke som at oppdateringene skjer fort i appen akkurat. Har foreløpig ikke sett noen sjekke inn på steder jeg har lagt til. Og det tar tid fra ett ladested er lagt til i ladeoperatørens kart til noen oppdaterer PlugShare. Kanskje behovet for PlugShare faller litt bort når infrastrukturen blir bedre og bilene vet hvor du må lade?
#16
Elbiler i media / Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing
mandag 05. februar 2024, klokken 08:04
Eller i alle fall en dump i veien sett med tyske øyne.

https://fortune.com/europe/2024/02/03/germany-electric-vehicle-sales-drop-carmakers-audi-vw-bmw/

Sitat fra: Google TranslateStående foran i rommet på en bilindustriforenings nyttårsmottak i Berlin denne uken,   hadde BMW- sjef Oliver Zipse grunn til å føle seg rettferdiggjort.

På scenen forkynte transportminister Volker Wissing for mengden av beslutningstakere og industriledere om viktigheten av "teknologisk åpenhet" for å redusere utslippene i transitt.

Et enestående fokus på batteridrevne kjøretøy fra beslutningstakere og produsenter etterlater Tysklands viktigste industri utsatt, sa han, med en prognose om fallende etterspørsel etter elbiler i Europas største bilmarked hengende over budskapet hans.

Zipse har gjort det samme poenget i årevis, og tatt til orde for fleksible produksjonslinjer for forbrennings-, hybrid- og til og med hydrogendrevne biler. Hans forsiktige strategi – som stemmer overens med forgjengerens – ble angrepet som ikke aggressiv nok på den utfordrende elektriske lederen  Tesla Inc.

Nå så det ut til at Zipse hadde sett inn i fremtiden. Med EV-adopsjon som bremser og plug-in-hybrider  kommer tilbake  fra sidelinjen, ser ikke lenger BMWs forsiktige tilnærming ut som en så dårlig idé.

"I Tyskland ser etterspørselen etter elektriske kjøretøy ikke bra ut i år," sa Jan Burgard, leder for bilkonsulent Berylls strategirådgivere. "Den øvre delen av elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite tilbud i det nedre segmentet på €25 000."

Etter år med kraftig vekst,  blir det tøffere å selge elbiler . Sjenerøse statlige insentiver forsvinner i Europa og færre kjøretøy kvalifiserer for dem i USA. Selv om en rekke nye modeller og leasingalternativer med forpliktelse har tiltrukket seg oppmerksomheten til elektriske entusiaster, noen år inn i EV-revolusjonen, er infrastruktur og pris fortsatt veisperringer for utbredt bruk.

I Tyskland er salget satt til å falle med 14 % i år som svar på at regjeringen rykket ut subsidier i desember, den første nedgangen siden 2016, ifølge VDA-lobbygruppen. Globalt har markedsovervåkere trimmet prognosene midt i den varige virkeligheten at kjøretøyene er mye mindre rimelige enn tilsvarende forbrenningsmotorbiler – til tross for en priskrig startet av Tesla.

Torsdagens arrangement var et forsøk på å injisere litt optimisme i en stadig dyster bransje. Wissing berømmet tyske bilprodusenter og berømmet teknologien deres som «feiret i utlandet». På spørsmål om hva regjeringen kunne gjøre for å styrke det tyske elbilmarkedet, kom transportministeren med en tanke: "Ladeinfrastruktur."

Likevel har Berlin ligget etter på denne fronten. I oktober 2022 rullet Wissing ut en ambisiøs strategi for å investere 6,3 milliarder euro (6,85 milliarder dollar) i en landsdekkende infrastruktur som ville øke antallet ladestasjoner i Tyskland til én million i 2030.

Det har ikke gått så fort som planlagt. Per september i fjor var det bare rundt 105 000 funksjonelle offentlige ladestasjoner i Tyskland, ifølge  infrastrukturmyndigheten .

Med den nåværende konstruksjonstakten, bemerket VDA, vil Tyskland tredoble tempoet hvis de ønsker å nå 2030-målet.

Ladeproblemet, og hvem som betaler for det, forblir uløst mange år inn i EV-overgangen. Mens politikere og bilindustrirepresentanter på VDA-arrangementet var enige om at lading var nøkkelen til å gjenopplive interessen for elbiler, var det ingen som ønsket å si hvem som skulle finansiere en slik infrastrukturutvidelse – eller hvordan. Økende strømpriser har dempet etterspørselen ytterligere, ifølge en analytiker fra Deutsche Bank.

Den andre hovedutfordringen for EV-opptak er prising. Koalisjonen må nå målet om å få 15 millioner elbiler på veien innen 2030, eller møte manglende utslippsmål. Per november var  bare rundt 1 million - eller 2%  av alle biler  -  på tyske veier helt elektriske. Uten ytterligere subsidier tror noen analytikere å nå 2030-målet vil være en utfordring.

"Jeg tror det er urealistisk fra dagens perspektiv å nå 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030," sa Burgard, bilkonsulenten.

Bilmarkører begynner allerede å sikre innsatsene sine. Volkswagens  Audi  -merke reduserer EV-serien, og VW tar et skritt tilbake fra planene om å selge eierandeler i batterienheten. Skulle EV-nedgangen gå over i en langsiktig nedgang, kan det undergrave milliarder i industriinvesteringer, og bety at bilprodusenter ikke vil være i stand til å holde tritt med nye reguleringer rundt reduksjon av utslipp.

I mellomtiden oppmuntrer den stadig lengre veien til EV-adopsjon sjåfører til å holde seg til sine forurensende gamle biler lenger, ifølge DAT, som samler inn data om bilindustrien.

For BMWs Zipse kan alt dette sees på som årsak til en seiersrunde. I et intervju med Handelsblatt i fjor gikk han så langt som å anklage de som lød dødsstøtet til forbrenningsmotorer som «uaktsomme», gitt hvor langt elbiler måtte gå.

"Tror du regioner som Sør-Italia vil ha ladestasjoner i hver landsby innen tolv år?" han sa.
#17
Vi har 30 amp (32 amp kurs?), trefas på IT nett, inn. Ladeboksen er konfigurert til å gi enfas til bil, men skal være i stand til å gi trefas til biler som støtter dette dersom trefas slåes til auto. Jeg får 6,6 kW. Oppdaget nylig at bilen blir satt i kø når en bil starter lading før meg, så der gikk planen min om å lade til gitte tidspunkter ut av vinduet. Garasjerekken vil maksimalt få fire ladebokser. Jeg har kun brukerrolle i anlegget.

Kan ikke Easee lastbalansering lade flere biler samtidig på IT trefas?

Tilleggspørsmål: Burde jeg spørre om jeg kan få trefas til bil så jeg får en ekstra kW i ladehastighet? VW ID.4 skal kunne utnytte trefas IT men det er ikke så stor forskjell i hastighet etter hva jeg forstår.
#18
Elbiler i media / Kautokeino kommune mindre skeptisk til elbiler
lørdag 06. januar 2024, klokken 08:46
En liten gladsak kanskje?

I januar 2021 skrev NRK en artikkel om at kommunen var skeptiske til 100% elbilandel blant kommunens tjenestebiler. Til deres forsvar må jeg si meg helt enig i at ny teknologi må prøves ut, og elbiler var nytt for de fleste i Finnmark på dette tidspunktet.

SitatSkeptisk til regjeringens plan

I tillegg til å være den største, er Kautokeino også en av de aller kaldeste kommunene i Norge. Derfor er kommunen skeptisk til å kun investere i utslippsfrie biler, slik regjeringa nå pålegger alle kommuner.

– Vi bor tross alt midt på Finnmarksvidda, og av og til må vi av gårde i dårlig vær, sier ordfører Hans Isak Olsen (Kautokeino Fastboendes Liste).

Han omfavner tanken om miljøvennlig kommunal bilpark, men sier det blir vanskelig å kun satse på utslippsfrie biler.

– Det er også andre ting som gjør at vi er nødt til å stole på kjøretøyet, så 100 prosent blir det nok ikke de første årene.

Kilde: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/i-kautokeino-tor-de-ikke-satse-pa-kun-elbiler-selv-om-regjeringen-vil-ha-nullutslippskjoretoy-1.15333229

I januar 2023 så er media full av skriverier om sprengkulde og problemer med biler og busser, veldig dramatisk.

Men i en NRK artikkel fra 4 januar sier driftsleder i Kautokeino kommune at alt går som normalt i kulden, elbilene må bare kobles til strømnettet og starter som de skal.

SitatDriver som normalt

Kommunalleder Sindre Murud i Kautokeino sier at driften går som normalt i 40 minus.

– Alt er som det skal være. Ingen meldinger til oss om at det er noe ekstraordinært som har skjedd, sier han.

Vannforsyning og annen infrastruktur er tilpasset lavere temperaturer, og verken skoler eller barnehager har hatt trøbbel med å holde varmen, etter det Murud har fått vite.

Kommunen har i stor grad gått over til elektriske biler, og er dermed kvitt startproblemer – selv om rekkevidden blir noe redusert.

– De er varme raskt, og de starter alltid. Da er det bare å huske å plugge dem i veggen og ha strøm. Rekkevidden går jo ned, men vi har jo ladere stort sett over hele kommunen, så det går bra.

Kilde: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finnmark_-golfstrommen-ga-44_5-graders-forskjell-fra-kautokeino-til-fruholmen-1.16702157
#19
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Når lynlading ikke starter, forslag?
lørdag 16. desember 2023, klokken 06:52
Har skjedd meg to ganger med ca en ukes mellomrom.

Første tur, stopp hos Circle K. Kempower hardware. Aldri brukt Circle K Charge tidligere for å lade, men kort og brikke var satt opp på ett eller annet tidspunkt. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Prøver igjen flere ganger og på nabostolpe med samme resultat. Holder ladepistolen stødig på plass for best kontakt.

Andre tur, stopp hos Mer. Kempower hardware. Har tidligere brukt Mer app, men det er en stund siden sist. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Ok, dette virker kjent. Prøver WeCharge kortet for å luke ut kontoproblemer men det gjorde ingen forskjell. Det var ingen andre ledige ladestolper å prøve på. Mener det stod noe om sekvens-feil i displayet men aner ikke hva det betyr.

Har fått startet lading på Kempower stolpe hos Kople via Ladeklubben i samme tidsperiode og det er mange VW ID.4 på veien, så det bør jo ikke være store kompatibilitetsutfordringer. (Har tenkt litt på om Ladeklubben luker ut noen feilkilder ved at de trekker beløp etter ladingen er fullført og ikke reserverer noe på kredittkortet.)

Noen teori hva som går galt, og har dere forslag på hva jeg kan forsøke neste gang jeg opplever dette?
#20
En elektroingeniør skriver i ett innlegg at lading stjelte mye tid på en Europa-ferie. Kulde og batterier har aldri vært en god match. Og derfor er vi ikke klare for å fase ut fossile kjøretøy. [..] er for dårlig å bare satse på EL.

https://www.motor.no/aktuelt/vi-er-ikke-klare-til-a-fase-ut-fossile-kjoretoy/261350

Tanker?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA