Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - vinterdekk

#1
Teslabjørn har testet en Cupra Born før og etter bytte av batterimodul. Men rekkeviddetesten han gjennomførte viser ikke forbedring i tilgjengelig batterikapasitet. Er det noen god teori på hvorfor det er slik?


https://youtu.be/o_sPZ8w4gIY
#2
Elbiler i media / VG: Ladekaos i påskeutfarten: – Helt spinnvilt
tirsdag 02. april 2024, klokken 06:06
Det høres jo ganske ille ut dette. Var det full krise slik det framstår her?

SitatKortversjon:

  • Elbilist Baard Amundsen (60) forteller om store ladekøer for elbiler under påskehjemfarten, da han kjørte fra Røros til Oslo første påskedag.
  • Han mener køene førte til trafikkfarlige situasjoner, med biler i kø langs hovedveiene.
  • Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier at ladedekningen aldri har vært bedre, men at køer kan oppstå på spesielle utfartsdager.
  • Hun råder elbilførere til å lade når de kan, ikke når de må, og å unngå å lade helt opp till 100 prosent.

Veldig bra at artikkelen omtaler de dysfunksjonelle betalingsløsningene endel ladeoperatører bruker, i hensikt å binde til seg kundene.  :+1:

Der ladeoperatøren tvinger meg til å bruke sin egen app har jeg oftere slitt med å starte lading, av en eller annen årsak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQPr7m/lange-ladekoeer-for-elbiler-i-paasken
#3
ID.4 / Kreative måter å få til «camp mode»
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:33
Ser at det er løsbart å lure bilen til å holdes i gang igjennom natten. Er det noen som har funnet noen nyttige triks for å aktivere setesensoren? Jeg pleier ikke å kjøre rundt med en sekk med ris og manualer liggende i bilen, skulle gjerne sett at det fantes noe enklere.  ;D


https://youtu.be/ohYhM6UyFbg
#4
Elbilen i Samfunnet / Behøver vi flere elbilmerker?
torsdag 07. mars 2024, klokken 06:07
Sulland importør ser etter forhandlere for Dongfeng og Voyah. Dette er bare ett eksempel.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11967

Hva skal kundene gjøre med alle disse merkene? De mer etablerte merkene vil jo komme med a og b - segment biler de neste årene, og det vil da være færre markedssegmenter igjen for nykommere.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Er PlugShare fortsatt relevant?
søndag 03. mars 2024, klokken 15:19
Jeg har lagt til noen nye ladesteder i PlugShare og delt ladeerfaringer der i det siste. Men det virker ikke som at oppdateringene skjer fort i appen akkurat. Har foreløpig ikke sett noen sjekke inn på steder jeg har lagt til. Og det tar tid fra ett ladested er lagt til i ladeoperatørens kart til noen oppdaterer PlugShare. Kanskje behovet for PlugShare faller litt bort når infrastrukturen blir bedre og bilene vet hvor du må lade?
#6
Elbiler i media / Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing
mandag 05. februar 2024, klokken 08:04
Eller i alle fall en dump i veien sett med tyske øyne.

https://fortune.com/europe/2024/02/03/germany-electric-vehicle-sales-drop-carmakers-audi-vw-bmw/

Sitat fra: Google TranslateStående foran i rommet på en bilindustriforenings nyttårsmottak i Berlin denne uken,   hadde BMW- sjef Oliver Zipse grunn til å føle seg rettferdiggjort.

På scenen forkynte transportminister Volker Wissing for mengden av beslutningstakere og industriledere om viktigheten av "teknologisk åpenhet" for å redusere utslippene i transitt.

Et enestående fokus på batteridrevne kjøretøy fra beslutningstakere og produsenter etterlater Tysklands viktigste industri utsatt, sa han, med en prognose om fallende etterspørsel etter elbiler i Europas største bilmarked hengende over budskapet hans.

Zipse har gjort det samme poenget i årevis, og tatt til orde for fleksible produksjonslinjer for forbrennings-, hybrid- og til og med hydrogendrevne biler. Hans forsiktige strategi – som stemmer overens med forgjengerens – ble angrepet som ikke aggressiv nok på den utfordrende elektriske lederen  Tesla Inc.

Nå så det ut til at Zipse hadde sett inn i fremtiden. Med EV-adopsjon som bremser og plug-in-hybrider  kommer tilbake  fra sidelinjen, ser ikke lenger BMWs forsiktige tilnærming ut som en så dårlig idé.

"I Tyskland ser etterspørselen etter elektriske kjøretøy ikke bra ut i år," sa Jan Burgard, leder for bilkonsulent Berylls strategirådgivere. "Den øvre delen av elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite tilbud i det nedre segmentet på €25 000."

Etter år med kraftig vekst,  blir det tøffere å selge elbiler . Sjenerøse statlige insentiver forsvinner i Europa og færre kjøretøy kvalifiserer for dem i USA. Selv om en rekke nye modeller og leasingalternativer med forpliktelse har tiltrukket seg oppmerksomheten til elektriske entusiaster, noen år inn i EV-revolusjonen, er infrastruktur og pris fortsatt veisperringer for utbredt bruk.

I Tyskland er salget satt til å falle med 14 % i år som svar på at regjeringen rykket ut subsidier i desember, den første nedgangen siden 2016, ifølge VDA-lobbygruppen. Globalt har markedsovervåkere trimmet prognosene midt i den varige virkeligheten at kjøretøyene er mye mindre rimelige enn tilsvarende forbrenningsmotorbiler – til tross for en priskrig startet av Tesla.

Torsdagens arrangement var et forsøk på å injisere litt optimisme i en stadig dyster bransje. Wissing berømmet tyske bilprodusenter og berømmet teknologien deres som «feiret i utlandet». På spørsmål om hva regjeringen kunne gjøre for å styrke det tyske elbilmarkedet, kom transportministeren med en tanke: "Ladeinfrastruktur."

Likevel har Berlin ligget etter på denne fronten. I oktober 2022 rullet Wissing ut en ambisiøs strategi for å investere 6,3 milliarder euro (6,85 milliarder dollar) i en landsdekkende infrastruktur som ville øke antallet ladestasjoner i Tyskland til én million i 2030.

Det har ikke gått så fort som planlagt. Per september i fjor var det bare rundt 105 000 funksjonelle offentlige ladestasjoner i Tyskland, ifølge  infrastrukturmyndigheten .

Med den nåværende konstruksjonstakten, bemerket VDA, vil Tyskland tredoble tempoet hvis de ønsker å nå 2030-målet.

Ladeproblemet, og hvem som betaler for det, forblir uløst mange år inn i EV-overgangen. Mens politikere og bilindustrirepresentanter på VDA-arrangementet var enige om at lading var nøkkelen til å gjenopplive interessen for elbiler, var det ingen som ønsket å si hvem som skulle finansiere en slik infrastrukturutvidelse – eller hvordan. Økende strømpriser har dempet etterspørselen ytterligere, ifølge en analytiker fra Deutsche Bank.

Den andre hovedutfordringen for EV-opptak er prising. Koalisjonen må nå målet om å få 15 millioner elbiler på veien innen 2030, eller møte manglende utslippsmål. Per november var  bare rundt 1 million - eller 2%  av alle biler  -  på tyske veier helt elektriske. Uten ytterligere subsidier tror noen analytikere å nå 2030-målet vil være en utfordring.

"Jeg tror det er urealistisk fra dagens perspektiv å nå 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030," sa Burgard, bilkonsulenten.

Bilmarkører begynner allerede å sikre innsatsene sine. Volkswagens  Audi  -merke reduserer EV-serien, og VW tar et skritt tilbake fra planene om å selge eierandeler i batterienheten. Skulle EV-nedgangen gå over i en langsiktig nedgang, kan det undergrave milliarder i industriinvesteringer, og bety at bilprodusenter ikke vil være i stand til å holde tritt med nye reguleringer rundt reduksjon av utslipp.

I mellomtiden oppmuntrer den stadig lengre veien til EV-adopsjon sjåfører til å holde seg til sine forurensende gamle biler lenger, ifølge DAT, som samler inn data om bilindustrien.

For BMWs Zipse kan alt dette sees på som årsak til en seiersrunde. I et intervju med Handelsblatt i fjor gikk han så langt som å anklage de som lød dødsstøtet til forbrenningsmotorer som «uaktsomme», gitt hvor langt elbiler måtte gå.

"Tror du regioner som Sør-Italia vil ha ladestasjoner i hver landsby innen tolv år?" han sa.
#7
Vi har 30 amp (32 amp kurs?), trefas på IT nett, inn. Ladeboksen er konfigurert til å gi enfas til bil, men skal være i stand til å gi trefas til biler som støtter dette dersom trefas slåes til auto. Jeg får 6,6 kW. Oppdaget nylig at bilen blir satt i kø når en bil starter lading før meg, så der gikk planen min om å lade til gitte tidspunkter ut av vinduet. Garasjerekken vil maksimalt få fire ladebokser. Jeg har kun brukerrolle i anlegget.

Kan ikke Easee lastbalansering lade flere biler samtidig på IT trefas?

Tilleggspørsmål: Burde jeg spørre om jeg kan få trefas til bil så jeg får en ekstra kW i ladehastighet? VW ID.4 skal kunne utnytte trefas IT men det er ikke så stor forskjell i hastighet etter hva jeg forstår.
#8
Elbiler i media / Kautokeino kommune mindre skeptisk til elbiler
lørdag 06. januar 2024, klokken 08:46
En liten gladsak kanskje?

I januar 2021 skrev NRK en artikkel om at kommunen var skeptiske til 100% elbilandel blant kommunens tjenestebiler. Til deres forsvar må jeg si meg helt enig i at ny teknologi må prøves ut, og elbiler var nytt for de fleste i Finnmark på dette tidspunktet.

SitatSkeptisk til regjeringens plan

I tillegg til å være den største, er Kautokeino også en av de aller kaldeste kommunene i Norge. Derfor er kommunen skeptisk til å kun investere i utslippsfrie biler, slik regjeringa nå pålegger alle kommuner.

– Vi bor tross alt midt på Finnmarksvidda, og av og til må vi av gårde i dårlig vær, sier ordfører Hans Isak Olsen (Kautokeino Fastboendes Liste).

Han omfavner tanken om miljøvennlig kommunal bilpark, men sier det blir vanskelig å kun satse på utslippsfrie biler.

– Det er også andre ting som gjør at vi er nødt til å stole på kjøretøyet, så 100 prosent blir det nok ikke de første årene.

Kilde: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/i-kautokeino-tor-de-ikke-satse-pa-kun-elbiler-selv-om-regjeringen-vil-ha-nullutslippskjoretoy-1.15333229

I januar 2023 så er media full av skriverier om sprengkulde og problemer med biler og busser, veldig dramatisk.

Men i en NRK artikkel fra 4 januar sier driftsleder i Kautokeino kommune at alt går som normalt i kulden, elbilene må bare kobles til strømnettet og starter som de skal.

SitatDriver som normalt

Kommunalleder Sindre Murud i Kautokeino sier at driften går som normalt i 40 minus.

– Alt er som det skal være. Ingen meldinger til oss om at det er noe ekstraordinært som har skjedd, sier han.

Vannforsyning og annen infrastruktur er tilpasset lavere temperaturer, og verken skoler eller barnehager har hatt trøbbel med å holde varmen, etter det Murud har fått vite.

Kommunen har i stor grad gått over til elektriske biler, og er dermed kvitt startproblemer – selv om rekkevidden blir noe redusert.

– De er varme raskt, og de starter alltid. Da er det bare å huske å plugge dem i veggen og ha strøm. Rekkevidden går jo ned, men vi har jo ladere stort sett over hele kommunen, så det går bra.

Kilde: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finnmark_-golfstrommen-ga-44_5-graders-forskjell-fra-kautokeino-til-fruholmen-1.16702157
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Når lynlading ikke starter, forslag?
lørdag 16. desember 2023, klokken 06:52
Har skjedd meg to ganger med ca en ukes mellomrom.

Første tur, stopp hos Circle K. Kempower hardware. Aldri brukt Circle K Charge tidligere for å lade, men kort og brikke var satt opp på ett eller annet tidspunkt. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Prøver igjen flere ganger og på nabostolpe med samme resultat. Holder ladepistolen stødig på plass for best kontakt.

Andre tur, stopp hos Mer. Kempower hardware. Har tidligere brukt Mer app, men det er en stund siden sist. Får autentisert, batteriprosent vises i display, noe skjer men bilen låser ikke kabelen og ladingen feiler. Ok, dette virker kjent. Prøver WeCharge kortet for å luke ut kontoproblemer men det gjorde ingen forskjell. Det var ingen andre ledige ladestolper å prøve på. Mener det stod noe om sekvens-feil i displayet men aner ikke hva det betyr.

Har fått startet lading på Kempower stolpe hos Kople via Ladeklubben i samme tidsperiode og det er mange VW ID.4 på veien, så det bør jo ikke være store kompatibilitetsutfordringer. (Har tenkt litt på om Ladeklubben luker ut noen feilkilder ved at de trekker beløp etter ladingen er fullført og ikke reserverer noe på kredittkortet.)

Noen teori hva som går galt, og har dere forslag på hva jeg kan forsøke neste gang jeg opplever dette?
#10
En elektroingeniør skriver i ett innlegg at lading stjelte mye tid på en Europa-ferie. Kulde og batterier har aldri vært en god match. Og derfor er vi ikke klare for å fase ut fossile kjøretøy. [..] er for dårlig å bare satse på EL.

https://www.motor.no/aktuelt/vi-er-ikke-klare-til-a-fase-ut-fossile-kjoretoy/261350

Tanker?
#11
ID.4 / Hurtig måte å deaktivere linjeassistent?
søndag 12. november 2023, klokken 03:53
Merket på langtur at linjeassistenten gradvis ble mer og mer slitsom på sporete islagt/hardpakket vei. Bilen ble mer nervøs enn forholdene behøvde å tilsi og følgelig endte jeg instinktivt opp med langt lavere hastighet. Når det ble mørkt og passasjerene ble slitne av å sitte i bilen hjalp det ikke på at trafikken tok seg opp. Rett før målet fant jeg en parkeringslomme og fant assistentknappen, og deaktiverte linjeassistent (gikk jo rimelig kjapt, rart jeg ikke gjorde det tidligere). Men linjeassistenten var bare deaktivert midlertidig fant jeg ut senere på kvelden. Dette kan visst bare deaktiveres permanent via OBD. Klok av skade vet jeg i alle fall hva som må gjøres.

Finnes det en lur måte å deaktivere linjeassistent f.eks. via hurtigknapp på hovedskjermen eller via stemmekommando?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Ladeklubben vs andre i utlandet
torsdag 09. november 2023, klokken 23:10
Jeg har forsøkt å sammenligne priser hos roamingtilbydere og så langt jeg vet er det bare Ladeklubben som opererer med norske priser i utlandet. Banken min har valutapåslag på 1,99 % som jeg må anta vi slipper i Ladeklubben. Må jeg legge på 1,99 % hos konkurrentene i tillegg til å regne om til norske kroner for å finne en kWh-pris som gir korrekt sammenligning?
#13
Lading i Europa / Finland ladenettverk/roaming
lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:38
Samletråd for ladenettverk og roamingtilbydere man kan bruke i Finland.

Kjører inn i nord-Finland kanskje 1-3 ganger i året, sist sommer var jomfrutur med elbil og planlegger en ny tur før jul.

  • Tesla - fungerer som i Norge.
  • Recharge - tilgjengelig fra de fleste roamingtilbydere. Man kan bruke ladeklubben fra elbilforeningen men Recharge er dyrere utenfor Norge. Ut fra mine undersøkelser kommer Northe bedre ut på pris som ladeklubbalternativ over grensen. Oppdatert: Elbilforeningens Ladeklubb har ok pris hos Recharge i Finland, forskjellene blir små når man tar høyde for valutapåslag (vanligvis hos banken) når man bruker roamingtilbyder som som oppgir pris i €. Finske Recharge stasjoner virker billigst i Fortum Charge & Drive appen enn hos andre alternativer, mens Norske Recharge stasjoner er billigst i Ladeklubben. Men det er ikke dramatiske prisforskjeller.
  • ABC - dessverre tilbyr ikke ABC roaming og man må basere seg på deres app; ABC-mobiili. Men pris per kWh er god og ladere er gjerne gunstig plassert nær butikker. Ser også at det er kommet nye ladere siden sist. Jeg klarte ikke å starte lading på forrige tur men jeg ser at app og veiledning er oppdatert. Nå kan jeg opprette adresse i Norge og instruksjonene sier at man autentiserer seg med bank å starter lading før man kobler til bilen. Planlegger å teste igjen.
  • K-Lataus - pass på, dette nettverket er kjempedyr hos roamingtilbydere. Her lønner det seg å bruke Elli eller WeCharge ettersom de har flat prismodell. Får man til å bruke K-Lataus app'en så er prisene veldig gode (jeg har ikke testet denne ladetilbyderen ennå).
  • Plugit - har mange destinasjonsladere ved hoteller og lignende som ikke dukker opp hos roaming tilbydere, har ikke testet.

En god ressurs som er verdt å bokmerke er https://charging.fi/.
#14
Elbiler i media / DW News: Hvorfor de store bilmerkene taper mot Kina
lørdag 07. oktober 2023, klokken 10:38

https://youtu.be/VKvLM6MS6WI

Fin oppsummering som nylig ble publisert. Fokuserer spesielt på Volkswagen siden de i begynnelsen dominerte det kinesiske markedet, men sliter i konkurranse med andre elbilprodusenter.
#15
Brukererfaring Ladeutstyr / Erfaring med SPARK Universal?
torsdag 07. september 2023, klokken 22:32
Er Elbilgrossisten sin SPARK Universal en god «elektrisk jerrykanne» som kan anbefales?
 https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal

Har egentlig ikke et spesielt bruksområde for noe slikt annet enn i beredskap og utnyttelse av spontane lademuligheter på fritidsturer.

Jeg har fra før en schuko nødlader fra VW, som er kresen på hvilke kontakter den vil lade på, samt en kort type2 kabel sammenrullet i rommet under bagasjeromgulvet.
#16
Elbiler i media / BT: Veibruksavgift kan bli realitet fra 2029
mandag 04. september 2023, klokken 08:53
Skattedirektoratet og Vegvesenet går inn for fjerning av bompenge-rabatt, veibruksavgift per kilometer. Høyere takst for kjøring i større byer (100.000+ innbyggere) med kjøretøy >7,5 tonn.

Veiprising basert på posisjon utarbeides videre.

Etter den siste kvalitetssikringen, skal regjeringen velge om de til slutt vil gå videre med et alternativ til Stortinget.

https://www.bt.no/politikk/i/vePexL/forbereder-milliardsjokk-i-avgifter-for-eiere-av-elbiler-og-lastebiler

Elbilforeningen og NAF får en jobb å gjøre framover. Blir interessant å se hvordan de tar utfordringen.
#17
Ishavsveien har startet bytte av betalingsløsning fra Vattenfall Incharge til Kople. Oppdatert pris på lynlading, fra 4,25 til 4,75 kr.

Oversikt over datoer for bytte av de enkelte ladestedene på Ishavsveien: https://www.ishavsveien.no/

Regner med at priser og lokasjoner snart vil bli oppdatert på roaming tjenester som har avtale med Kople (ladeklubben, Elli, Northe, o.l.)
#18
ID.4 / Tips for reservenøkkel på ferie
lørdag 15. juli 2023, klokken 15:51
Har nøkkelfri adgang og to nøkler, og ser det er mange artikler som anbefaler at man tar med seg reservenøkkel på ferie.

Men da må man jo passe på to nøkler isteden for en nøkkel.

Min VW ID.4 ser ikke ut til å ha støtte for mobilnøkkel selv om dette er omtalt i bruksanvisningen, så den backupløsningen utgår.

Men manualen sier at ekstranøkkel ikke kan sette bil i kjøreberedskap dersom den er innelåst: «Hvis bilen låses fra utsiden med en bilnøkkel når en annen bilnøkkel er i bilen, sperres bilnøkkelen i bilen, slik at den ikke kan brukes til å sette bilen i kjøreberedskap.» Fungerer det bra å la reservenøkkel ligge åpent i bilen?

Det vanlige forslaget er vel å pakke nøkkelen i aluminiumsfolie og ta den med seg når man forlater bilen. Men det er vel like bra, og lett, å bare ta ut batteriet på reservenøkkelen? Da tror jeg nøkkelen bare fungerer om man legger den i koppholder, eller man setter batteriet på plass igjen.

Ikke helt sikker på hvor jeg vil med dette innlegget, men håper på noen gode forslag og erfaringer. Lener mot å bare fjerne nøkkelbatteriet foreløpig.
#19
ID.4 / Erfaring med +/- ACC
fredag 07. juli 2023, klokken 06:42
Jeg holder fortsatt på å bli vant til bilen og synes det er vrient å skille på lett og hardt trykk når jeg skal justere adaptive cruise control. Lett trykk for +/- 1 og hard trykk for +/- 10 hastighetendring. Innimellom bommer jeg og straks pulsen går opp blir trykkene mine mindre presise. Er dette noe som går av seg selv etter tilvenning?  :laugh:
#20
Xpeng / Xpeng G6
fredag 23. juni 2023, klokken 22:50
Temmelig meningsløst og utvannet å bruke ordet "Tesla-killer" om annen hver bilansering, men det er tydelig at Xpeng har laget G6 som ett alternativ til Tesla Model Y. Utseende virker også alternativt og subjektivt bedre enn Tesla Model Y ut fra videoen under. Xpeng G6 har mer tradisjonell sideprofil og komfortabelt kjøreoppsett som noen kan foretrekke.

Gjennomgang og testkjøring av Wheelsboy 23. juni 2023.


https://www.youtube.com/watch?v=wy2RnggRRg4

Omtale på elbil.no 19. april 2023.

https://elbil.no/lang-rekkevidde-og-superrask-lading/

NTB pressemelding fra XPENG Norge 19. april 2023.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/xpeng-lanserer-den-nye-kupe-suven-g6-pa-auto-shanghai-2023?publisherId=17847332&releaseId=17963685

Sitat
  • Ny kupé-SUV laget på SEPA2.0, XPENGs nye høyteknologiske plattform
  • Science fiction-inspirert design med sporty linjer kombinerer dynamiske kjøreegenskaper og romslig interiør
  • Drevet av den nyeste generasjonen av selvkjøringssystemet XNGP, programvaren Xmart OS 4.0 og X-EEA 3.5 for overlegent smarte funksjoner
  • 800V SiC-plattform og 3C battericelle-teknologi gir svært høy rekkevidde og lynrask lading sørger for 300 km rekkevidde** etter 10 minutter med lading
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA