Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - vinterdekk

Sider: [1]
1
Kom over en interessant sak her på Motor, det tyske bilindustriforbundet VDA tror at Euro 7 i praksis betyr slutten på bensin og dieselmotorer. Enig?

https://motor.no/a/185644

Min Kia Niro plugin har ett CO2 utslipp på 32, NOX på 7,5, etter dagens WLTP standard. Vil vel anta at med ett batteri med mer kW, varmepumpe, kraftig nok elmotor, ville Kia’en vært langt på vei til å klare Euro 7 - men hva vet vel jeg..

2
Elbiler i media / Har nødbremser på bilen - likevel krasjet han
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 23:09 »
Her er en som har kommet i en uheldig situasjon med sin e-Niro.
http://www.tv2.no/v/1600320/

Har søskenbilen Niro så jeg blir naturligvis litt bekymret av en slik sak (lager mentalt bilde at jeg nødbremser med det mekaniske fothåndbrekket). Kommer fram i videoen at bilen er parallellimportert og hadde voldsomt lufttrykk i dekkene, uten at de gir noen forklaring på hvorfor bremsene ikke virket.

Noen teorier?

3
Plugg-inn hybrider / Mitsubishi Eclipse Cross til Norge med EV/seriehybrid/parallelhybrid
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 14:30 »
Er vel to nyheter på en gang.

1. Mitsubishi snur og kommer med arvtaker til Outlander.
2. Ny modell støtter både seriehybrid og parallelhybrid, i tilleg til EV modus.

https://motor.no/a/183377

Jeg er ikke kjempe godt inne på dette, men jeg synes det er rart det ikke satses mer på seriehybrider. Man kan i teorien lage hybridbilen som en slags elbil med fossil rekkeviddeforlenger på denne måten, og kun kjøre motor på optimalt turtall som ekstra energikilde. Interessant nyhet at Eclipse Cross har en slik modus.

4
Fra artikkelen, solgte nye elbiler i Norge 2020(Sept):

Finnmark 18,6%
Troms 32,7%
Nordland 36%
Norge 50,5%

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/rekordar-for-elbilsalg-i-norge-_-i-finnmark-er-det-tre-ladestasjoner-1.15184492

Det er utfordrende med store avstander og mindre befolkningsgrunnlag til å bygge mange hurtigladere. Det skjer heldigvis noe med ladesituasjonen til det bedre. Mange løser nå-situasjonen med to biler, ev. ladbar hybrid fungerer jo for mange det også.

5
Alt det andre / Noen som bruker Thule Ranger?
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 23:49 »
Med få steder å lagre en standard takboks enn på taket av bilen har jeg kommet fram til at jeg kanskje går for en Thule Ranger. De er sammenleggbare og kommer i to utgaver, skiboksvarianten 500 og bagasjeboksen 90. Siden jeg allerede har skistativ med god kapasitet er det Thule Ranger 90 jeg har i tankene. Det er ikke så mange dager i året jeg har følt at jeg skulle hatt en takboks, det er også et argument for en sammenleggbar. Thule sin løsning virker som ett kvalitetsprodukt på papiret med city-crash test og delvis avstiving i bunnen. Har ikke funnet noen reelle konkurrenter selv om det er mange myke takbag’er på markedet.

Erfaringer og synspunkter med en slik sak?

6
Alt det andre / Slettes
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 10:23 »
Får ikke lov å slette innlegg.

7
Fortum trakk seg ut men kraftlagene er innstilte på å bygge ut selv med støtte fra Enova. Trykk på «play» knappen for å høre radiointervju med elverkssjef i Repvåg Kraftlag om planene. Når ladenettverket kommer på plass blir det nok flere som vil vurdere elbil i Troms og Finnmark. I Finnmark er bare en av ti nye biler helelektriske i dag.

http://www.radionordkapp.no/nyheter/12214/kraftigste-elbilladerne-i-landet/

8
Plugg-inn hybrider / Forbruk Kia Niro plug in ved tomt batteri?
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 10:09 »
Hvordan er deres erfaring med forbruk på tomt batteri på Kia Niro plug in? Spesielt fra kaldstart på vinter, ettersom forbruket vil være noe helt annet enn om man allerede kjører med varm motor og tomt batteri.

Litt bakgrunn. Jeg er på utkikk etter en økonomisk bil med litt "grønn profil" som trekke liten tilhenger. Når jeg har hengeren hjemme må den stå på min faste parkeringsplass hvor det er mulighet til å få montert en hjemmelader. Det betyr at bilen i perioder mister P'en i PHEV visst den må stå ute. Forhandleren jeg snakket med sier at forbruket er rundt halvliteren (0,6) selv om man kjører med tomt batteri. Jeg kjører mest i urbane strøk, med lav hastighet og mange oppbremsinger, av og til på lengre turer. Nærmeste alternativ er en vanlig Kia Niro hybrid (HEV), da sparer jeg meg for differansen og hjemmelader som vil tilsvare rundt 40 000 kr investering grovt regnet.

Sider: [1]