Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - vinterdekk

Sider: [1] 2
1
Xpeng / Prototype Xpeng i Tromsø
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 09:50 »
Så en Xpeng i Tromsø på fredag. Hadde dårlig tid og filmet den bare i full fart mens jeg gikk forbi. Ser veldig ut som Xpeng P5. Hva tror dere?

2
Elbiler i media / Ladetrøbbel i Kina
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 00:16 »
Det er ikke bare i Norge at det oppstår utfordringer når alle skal på tur samtidig. Selv i Kina sliter de med å bygge ut nok ladeinfrastruktur iflg. denne artikkelen.

https://www.wapcar.my/news/china%E2%80%99s-weeklong-holiday-bev-owners-fight-over-charging-ports-no-ac-for-families-34850

3
Livsløpsanalyser / Er det bedre for miljøet å beholde den gamle bilen?
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 17:21 »
Engineering Explained har noen interessante analyser om temaet, og noen interessante konklusjoner.

Kort sammendrag er, det lønner seg å bytte ut en gammel fossil-bil til en ny elektrisk bil sett fra ett CO2 perspektiv. Men det varierer veldig hvor lang tid det tar å komme positivt ut i CO2 regnskapet ved å kjøpe ny elbil fordi biler har ganske ulikt forbruk.

https://youtu.be/L2IKCdnzl5k


4
Plugg-inn hybrider / God nyhet; kjører elektrisk 49% av tiden
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 17:15 »
Anonymiserte kjøre og lademønstre fra Ford Kuga plugin eiere i Europa viser at bilene blir kjørt elektrisk halve tiden, i gjennomsnitt.

Sitat
De anonymiserte dataene fra den faktiske bruken av Kuga ladbar hybrid i Europa så langt i år viser at:

* Hele 49 prosent av kjørelengden de har tilbakelagt har skjedd helelektrisk.
* Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 kilometer eller kortere og kunne kjøres helelektrisk. Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
* Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer.
* For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
* 45 prosent av ladingen skjedde på natten.

https://www.tv2.no/a/14166589/

Fint med en positiv nyhet om ladbare hybrider innimellom. Har man ett kjøremønster som passer og lader ofte, så er det positivt for både miljø og lommebok.

5
AC fleksilading / EL-bil vs ladbar motorvogn
« på: Tirsdag 10. August 2021, klokken 16:37 »
Jeg vet om ett par småkommuner hvor de har satt opp type 2 ladere, men de har merket disse med «el-bil» og ikke «ladbar motorvogn». Jeg vil gjerne lade hybridbilen og forflytte meg mer miljøvennlig når jeg er på tur, men skiltingen gjør meg litt usikker. Kan det være at administrasjonen kun aksepterer lading av full-elektriske biler eller at de ikke er så bevisst på at det er forskjell iflg. merkingen? Det er sjeldent jeg ser noen bruker akkurat disse laderne.

6
MG ZS EV / Vil det komme ZS EV med større rekkevidde i 2022?
« på: Tirsdag 03. August 2021, klokken 10:27 »
Iflg. diverse medier så er det forventet en MG ZS EV med større rekkevidde i India, dvs. 500 km uten nærmere informasjon om målestandard. Siden India bruker WLTP iflg. Wikipedia og dette er en økonomibil går jeg ut fra at dette er Kinesisk rekkevidde, men ca 400 km WLTP gjør uansett bilen mer aktuell i kalde nord. Og gjerne med >500 kilo slepevekt som på MG5.

https://insideevs.com/news/427054/mg-motor-500-km-range-zs-2022/

Tør noen spå introduksjon av ny ZS EV i Norge i 2022?


7
elbil.no og elbilforumets nettsider / Lading i Sverige, Danmark og Finland
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 14:22 »
Underforumet Lading i Sverige og Danmark burde dekke Finland også.

I nord-Sverige gis det nå offentlig støtte for utbygging av infrastruktur så her løsner det de kommende årene. Men i Finland selges det mest plugin hybrider og lapland har stort sett dekning av 11-22 kW normalladere (utenom noen strategiske Tesla destinasjoner). Det vil trolig gi en smitteeffekt for innbyggere i Troms og Finnmark som gjør 100% salg av elbiler i 2025 vanskelig i vårt nordligste fylke. Jeg tenker derfor at det hadde vært bra å ha ett sub-forum som belyser lademuligheter i Finland, da spesielt i nord.

8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sykkelstativ og hurtiglader
« på: ſøndag 06. Juni 2021, klokken 12:01 »
Var nok litt snar på avtrekkeren, bestilte Thule EasyBase på impuls og nå lurer jeg på om det var så god ide fordi jeg kikker på elbil med ladeluke bak. Dimensjonene på EasyBase er 120 x 60 x 78 cm og bilen jeg vurderer er en liten PSA familiefrakter- bil. Vil man kunne rygge opp til en hurtiglader å få ladet?

   [ You are not allowed to view attachments ]

   [ You are not allowed to view attachments ]  


9
MG5 EV / Tester av MG MG5 Electric (EU/EEA) / Roewe Ei5 (Kina)
« på: Lørdag 08. Mai 2021, klokken 12:53 »
Samletråd for tester / gjennomgang av kommende MG5 Electric for det Europeiske markedet. Og i alle fall inntil MG5 er tilgjengelig også søstermodellen Roewe Ei5 med 2021 facelift da denne vil ha mange likhetstrekk.

10
MG5 EV / MG5 og ladestyring
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 00:19 »
Interessant, jeg ser at UK MG5 EV ikke har ladebegrensning. Dvs. man har ikke annet valg enn å lade til 100% med mindre man avbryter ladingen eksternt. https://www.mgevs.com/threads/new-to-mg-evs-i-have-a-few-questions.2314/

Hvordan påvirker det levetiden på batteriet? Siden produsenten SAIC har tette koblinger til CATL og har produsert mange tusen Roewe Ei5/MG MG5, skulle man vel tro det var greit å lade til 100% når man ikke har noe valg.. Kan det være LFP batteri i noen MG biler?

Jeg har ikke funnet noen indikasjon på om man kan time ladingen slik at man slipper å lade mens det er dyrest, vet noen noe om det?

11
Citroën / Ingen fjernstyring/ladestatus app?
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 21:18 »
Er interessert i kommende Citroen e-Berlingo, men jeg finner ikke noen informasjon om fjernstyring annet enn My Citroen som bruker blåtann. Er det ikke mulig å sjekke status på lading og programmere oppvarming uten å sitte i bilen på Stellantis/PSA elbil-modeller? Forhånd takk.

12
Er egentlig en greie jeg har lurt på siden jeg fikk min Zaptec lader. Da jeg kjøpte min boks ble den levert og montert i henhold til avtalen som det lokale elektrikerfirmaet har med borettslaget. Alt vel, men jeg har ingen adgang til å administrere min egen boks. Ettersom vi har fellesgarasje kunne jeg f.eks. tenke meg å låse ladekabelen framfor å rulle den opp i bilen. Zaptec støtter jo låsing av kabel til enheten. Men ettersom jeg er vanlig bruker kan jeg omtrent bare legge til ladebrikke. Jeg sendte noen eposter til elektrikerfirmaet med spørsmål da dette var nytt for meg, men de svarte ikke så jeg har bare latt spørsmålene ligge.

Så er det slik at man betaler for ladeboksen og ikke eier denne? Merkelig opplegg er det i alle fall.

13
Citroën / Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 18:07 »
Sjeldent tilfelle av sammentreff, men både jeg og madammen ble nyskjerrig på samme bil for en gangs skyld. Jeg lurer på om noen tør spå vinterrekkevidde på en e-Berlingo L1 (kort versjon)? Det er vel samme batteripakke som e-C4 som var med på vintertesten nylig, og den klarte å vise rundt 190 km som nedre rekkevidde (uten forvarming og veldig kaldt).

Citroën ë-Berlingo: Originalen blir elektrisk

  [ You are not allowed to view attachments ]  

"ë-Berlingo kommer med en eller to skyvedører og i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som gir en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP)."

"Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Batteriet som består av 216 celler og 18 moduler er plassert under gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes."

(Beklager mange edits, jeg kom til å trykke lagre før jeg var ferdig med innlegget.)

14
OPEL / Opel Combo-e Life annonsert
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 09:03 »

15
KIA / Kia live stream 6 januar
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 22:37 »
Onsdag 6. januar klokken 11.00: https://youtu.be/s61_IsjqLzc

Via https://www.kia.com/no/om-kia/nyheter/

Kan nok komme en og annen nyhet om Kia «CV» vil jeg tro.

Kia Niro facelift basert på HabaNiro konseptet kan jo også komme, kan tenkes dette er aktuelt for 2022-modell. Føler at e-Niro mangler noe i front med den tette «grillen» sammenlignet med den mer tradisjonelle Kia tiger-grillen på hybriden, og både Kona og Soul har blitt oppdatert nylig.

Noe mer? Live streamet fokuserer nok på hva de er i ferd med å materialisere i forbindelse med «plan s».

Sider: [1] 2