Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - vinterdekk

Sider: [1] 2
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sykkelstativ og hurtiglader
« på: ſøndag 06. Juni 2021, klokken 12:01 »
Var nok litt snar på avtrekkeren, bestilte Thule EasyBase på impuls og nå lurer jeg på om det var så god ide fordi jeg kikker på elbil med ladeluke bak. Dimensjonene på EasyBase er 120 x 60 x 78 cm og bilen jeg vurderer er en liten PSA familiefrakter- bil. Vil man kunne rygge opp til en hurtiglader å få ladet?

   [ You are not allowed to view attachments ]

   [ You are not allowed to view attachments ]  


2
MG5 EV / Tester av MG MG5 Electric (EU/EEA) / Roewe Ei5 (Kina)
« på: Lørdag 08. Mai 2021, klokken 12:53 »
Samletråd for tester / gjennomgang av kommende MG5 Electric for det Europeiske markedet. Og i alle fall inntil MG5 er tilgjengelig også søstermodellen Roewe Ei5 med 2021 facelift da denne vil ha mange likhetstrekk.

3
MG5 EV / MG5 og ladestyring
« på: Mandag 03. Mai 2021, klokken 00:19 »
Interessant, jeg ser at UK MG5 EV ikke har ladebegrensning. Dvs. man har ikke annet valg enn å lade til 100% med mindre man avbryter ladingen eksternt. https://www.mgevs.com/threads/new-to-mg-evs-i-have-a-few-questions.2314/

Hvordan påvirker det levetiden på batteriet? Siden produsenten SAIC har tette koblinger til CATL og har produsert mange tusen Roewe Ei5/MG MG5, skulle man vel tro det var greit å lade til 100% når man ikke har noe valg.. Kan det være LFP batteri i noen MG biler?

Jeg har ikke funnet noen indikasjon på om man kan time ladingen slik at man slipper å lade mens det er dyrest, vet noen noe om det?

4
Citroën / Ingen fjernstyring/ladestatus app?
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 21:18 »
Er interessert i kommende Citroen e-Berlingo, men jeg finner ikke noen informasjon om fjernstyring annet enn My Citroen som bruker blåtann. Er det ikke mulig å sjekke status på lading og programmere oppvarming uten å sitte i bilen på Stellantis/PSA elbil-modeller? Forhånd takk.

5
Er egentlig en greie jeg har lurt på siden jeg fikk min Zaptec lader. Da jeg kjøpte min boks ble den levert og montert i henhold til avtalen som det lokale elektrikerfirmaet har med borettslaget. Alt vel, men jeg har ingen adgang til å administrere min egen boks. Ettersom vi har fellesgarasje kunne jeg f.eks. tenke meg å låse ladekabelen framfor å rulle den opp i bilen. Zaptec støtter jo låsing av kabel til enheten. Men ettersom jeg er vanlig bruker kan jeg omtrent bare legge til ladebrikke. Jeg sendte noen eposter til elektrikerfirmaet med spørsmål da dette var nytt for meg, men de svarte ikke så jeg har bare latt spørsmålene ligge.

Så er det slik at man betaler for ladeboksen og ikke eier denne? Merkelig opplegg er det i alle fall.

6
Citroën / Noen som tør spå rekkevidde på kommende Citroën ë-Berlingo?
« på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 18:07 »
Sjeldent tilfelle av sammentreff, men både jeg og madammen ble nyskjerrig på samme bil for en gangs skyld. Jeg lurer på om noen tør spå vinterrekkevidde på en e-Berlingo L1 (kort versjon)? Det er vel samme batteripakke som e-C4 som var med på vintertesten nylig, og den klarte å vise rundt 190 km som nedre rekkevidde (uten forvarming og veldig kaldt).

Citroën ë-Berlingo: Originalen blir elektrisk

  [ You are not allowed to view attachments ]  

"ë-Berlingo kommer med en eller to skyvedører og i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som gir en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP)."

"Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Batteriet som består av 216 celler og 18 moduler er plassert under gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes."

(Beklager mange edits, jeg kom til å trykke lagre før jeg var ferdig med innlegget.)

7
OPEL / Opel Combo-e Life annonsert
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 09:03 »

8
KIA / Kia live stream 6 januar
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 22:37 »
Onsdag 6. januar klokken 11.00: https://youtu.be/s61_IsjqLzc

Via https://www.kia.com/no/om-kia/nyheter/

Kan nok komme en og annen nyhet om Kia «CV» vil jeg tro.

Kia Niro facelift basert på HabaNiro konseptet kan jo også komme, kan tenkes dette er aktuelt for 2022-modell. Føler at e-Niro mangler noe i front med den tette «grillen» sammenlignet med den mer tradisjonelle Kia tiger-grillen på hybriden, og både Kona og Soul har blitt oppdatert nylig.

Noe mer? Live streamet fokuserer nok på hva de er i ferd med å materialisere i forbindelse med «plan s».

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
« på: ſøndag 20. Desember 2020, klokken 11:14 »
Noen som vet om det vil komme noen / finnes hurtigladere på strekningen mellom Troms og Levi/Yllas? Takk.

10
Plugg-inn hybrider / MG EHS Plugin hybrid
« på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 12:27 »
Leser at den kommer med 7 års garanti, turbomotor og grei batteripakke.

https://www.dinside.no/motor/mg-med-7-ars-garanti/73151996

Hva tenker dere om den?

Tenker at dersom denne var tilgjengelig når jeg kjøpte Niro’en så ville jeg nok vurdert denne også, kan se for meg at man kan få en større familiebil for pengene (nå er ikke prisene klare i skrivende stund). Ikke sikkert MG er like raffinert med samspill mellom drivverk og energiforbruk men MG EHS ser sterkere ut. Og man kan spare mye drivstoff på vinteren om bilen kan forvarmes med app, visst dette støttes.

11
Kom over en interessant sak her på Motor, det tyske bilindustriforbundet VDA tror at Euro 7 i praksis betyr slutten på bensin og dieselmotorer. Enig?

https://motor.no/a/185644

Min Kia Niro plugin har ett CO2 utslipp på 32, NOX på 7,5, etter dagens WLTP standard. Vil vel anta at med ett batteri med mer kW, varmepumpe, kraftig nok elmotor, ville Kia’en vært langt på vei til å klare Euro 7 - men hva vet vel jeg..

12
Elbiler i media / Har nødbremser på bilen - likevel krasjet han
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 23:09 »
Her er en som har kommet i en uheldig situasjon med sin e-Niro.
http://www.tv2.no/v/1600320/

Har søskenbilen Niro så jeg blir naturligvis litt bekymret av en slik sak (lager mentalt bilde at jeg nødbremser med det mekaniske fothåndbrekket). Kommer fram i videoen at bilen er parallellimportert og hadde voldsomt lufttrykk i dekkene, uten at de gir noen forklaring på hvorfor bremsene ikke virket.

Noen teorier?

13
Plugg-inn hybrider / Mitsubishi Eclipse Cross til Norge med EV/seriehybrid/parallelhybrid
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 14:30 »
Er vel to nyheter på en gang.

1. Mitsubishi snur og kommer med arvtaker til Outlander.
2. Ny modell støtter både seriehybrid og parallelhybrid, i tilleg til EV modus.

https://motor.no/a/183377

Jeg er ikke kjempe godt inne på dette, men jeg synes det er rart det ikke satses mer på seriehybrider. Man kan i teorien lage hybridbilen som en slags elbil med fossil rekkeviddeforlenger på denne måten, og kun kjøre motor på optimalt turtall som ekstra energikilde. Interessant nyhet at Eclipse Cross har en slik modus.

14
Fra artikkelen, solgte nye elbiler i Norge 2020(Sept):

Finnmark 18,6%
Troms 32,7%
Nordland 36%
Norge 50,5%

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/rekordar-for-elbilsalg-i-norge-_-i-finnmark-er-det-tre-ladestasjoner-1.15184492

Det er utfordrende med store avstander og mindre befolkningsgrunnlag til å bygge mange hurtigladere. Det skjer heldigvis noe med ladesituasjonen til det bedre. Mange løser nå-situasjonen med to biler, ev. ladbar hybrid fungerer jo for mange det også.

15
Alt det andre / Noen som bruker Thule Ranger?
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 23:49 »
Med få steder å lagre en standard takboks enn på taket av bilen har jeg kommet fram til at jeg kanskje går for en Thule Ranger. De er sammenleggbare og kommer i to utgaver, skiboksvarianten 500 og bagasjeboksen 90. Siden jeg allerede har skistativ med god kapasitet er det Thule Ranger 90 jeg har i tankene. Det er ikke så mange dager i året jeg har følt at jeg skulle hatt en takboks, det er også et argument for en sammenleggbar. Thule sin løsning virker som ett kvalitetsprodukt på papiret med city-crash test og delvis avstiving i bunnen. Har ikke funnet noen reelle konkurrenter selv om det er mange myke takbag’er på markedet.

Erfaringer og synspunkter med en slik sak?

Sider: [1] 2