Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TunkEL

Sider: [1]
1
Partner/Tepee/Berlingo / Parnter/Berlingo og rullestol
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 22:30 »
Hei,
Jeg har lagt ut noen generelle spørsmål om Elbil og rullestol et annet sted;:
Lenke
Men jeg har noen konkrete spørsmål vedr Partner 5 seter, eller Citroen Berlingo, da det er den mest sannsynlige el-bilen for meg pr dags dato.
Jeg ønsker å høre litt mer om erfaringer med denne bilen.
Ja, jeg vet at om jeg kjøper en slik, får jeg ikke akkurat topp rekkevidde, men trenger ikke det til hverdags.
Det hadde vært kjekt om den nye Rifter alt var på markedet i Elutgave med bedre rekkevidde, men er etter det jeg har forstått enda et år eller to fram i tid.

Her er noen spørsmål:

Hvordan opplever dere komfort og kjøreopplevelse med denne?

I en bruktbilannonser fra en forhandler(!) står det at det er cruisekontroll, kan dette stemme? Finner ikke det nevnt andre steder. Og samme forhandler var usikker, da jeg snakket med han.

Hva er praktisk rekkevidde sommer og vinter?
Har sett 80-120 km nevnt.
Hva vil være praktisk hastighet på motorvei for å ikke ha alt for kort rekkevidde, men samtidig ikke bruke for lang tid på å komme fram?

Er det varmepumpe i denne?
Hva med forvarming?

Det er praktisk at det er kontakt for hurtiglading, men hvordan lader dere hjemme?
Holder det å bruke medfølgende lader som plugges i en stikkontakt i garasjen? Jeg har nok både jordfeilbryter på den kursen og overspenningsvern for hele sikringsskapet.

Jeg mener å ha lest et sted noe om at en plastplate under motorrommet kunne gi bedre rekkevidde.
Stemmer dette, og er det i så fall noe jeg bør se etter på en ny/nyere bil?

Jeg tror Partner vil komme inn i garasjen min. Jeg har 193 cm ved porten.
Men etter det jeg har sett på bilder, er det en antenne som kanskje stikker enda høyere opp.
Vet dere om den kan tas av, eller legges flatt langs taket?

Det er sikkert mye jeg lurer på, har ikke fått sett på en slik bil ennå, men gjør det nok en av dagene.

2
Kjøpe elbil? / Elbil og rullstol
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 22:05 »
Takk for at jeg får være med på forumet.
Jeg har fulgt med litt fra tid til annen, men nå trenger jeg litt hjelp.

Fordi jeg har sterkt begrenset rekkevidde til fots, har jeg nylig fått meg en sammenleggbar elektrisk rullestol.
Dette ser ut til å være et veldig bra hjelpemiddel for meg.
Den tar ikke alt for mye plass, men veier nesten 30 kg, og blir for tung å løfte opp i min Skoda Yeti, en bil jeg liker godt.
Denne bilen har høy lastekant og en ganske høy terskel. Det går, men er tungvint
Og jeg må ha med meg sammenleggbare lasteramper for at ryggen min ikke skal få en knekk.
Dermed har jeg begynt å se meg om etter en bil med lavere lastekant.

Jeg har lenge tenkt at min neste bil skal bli en elbil, men er ikke helt sikker. Jeg har derfor noen spørsmål til dere her på Elbilforum, og jeg håper noen kan gi meg noen tips og råd og tanker om dette.

Behov:
* Lav lasteterskel
* Kunne sette meg rett inn, altså ikke ned i en lav bil
* Automatgir som er en selvfølge med Elbil, men ikke andre
* 5-seter
* Kjører svært lite til vanlig, kanskje en mil eller to i uka.
* Av og til kan det være behov for å kjøre til naboby 35 km unna, og så kunne kjøre hjem igjen, helst på en lading.
* En sjelden gang kan det være en lengre tur på ca 20-30 mil, da gjerne i sommerhalvåret.
* For tiden er jeg avhengig av sjåfør siden jeg ikke klarer å kjøre så langt selv
* Det er også mulighet til å byttelåne bil med en sønn ved lengre turer, eller at han kjører meg i sin bil.
* Hengerfeste hadde vært kjekt, men ikke nødvendig, og er uansett neppe aktuelt for rimeligere elbil

Hvilke biler vil dere anbefale meg?
Ev hvilke erfaringer har dere med disse?
Så langt har jeg funnet ut at dette kan være aktuelle biler å se på:
* Peugot Partner Teepe Electric - eller tilsvarende Citroen Berlingo Electric
* Nissan e-NV200
* Men finnes det andre?

Alternativet er en bensinbil med automat, f.eks en VW Caddy.
Eller en Outlander PHEV, men den igjen har høy lasteterskel.
Siden jeg kjører svært lite er det nok best med bensin framfor diesel, har jeg hørt.

Siden jeg kjører lite, regner jeg med å kunne spare en del på å kjøre elbil framfor bensinbil, men hvor mye kan det utgjøre pr år?

Sider: [1]