Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - steffone

#1
Skoda ENYAQ / Bil utilgjengelig i app
onsdag 23. juni 2021, klokken 10:23
Jeg har nå til min fortvilelse oppdaget at bilen går i offline-modus (privat modus) av noe slag når den lader over natt, som ligner på en dvaletilstand. Dette medfører at bilen ikke er tilgjengelig i appen til morgenen. Appen sier at jeg ikke får tilgang til bilen på grunn av personvernshensyn, noe jeg finner underlig og utvilsomt besværlig.

Vi har ikke noen faste tidspunkt vi skal ut av døra på morgenen i hverdagene, så det er svært kjedelig å ikke ha mulighet til å kunne forvarme kupé når jeg ønsker det. Faste avreisetidspunkt vil da være å fyre for kråka, noe jeg vil unngå.

Har noen andre opplevd samme problem, eller enda bedre, funnet en løsning?
#2
Hei,

Vi bor i et større sameie, bestående av flere komplekser med blant annet rekkehus og rekkehusleiligheter. Vi bor i sistnevnte, og i motsetning til rekkehusene har vi en felles carport som rommer en håndfull parkeringsplasser.

Vi er to seksjoner som ønsker å etablere ladepunkt i nevnte felles carportanlegg, og har fått tillatelse fra styret til å installere dette. Detaljene knyttet til installasjonen ble dog overlatt til seksjonene som har bruksrett på carporten å finne fram til; i effekt undertegnede. Noe annet enn å tilrettelegge for at det skulle tilkomme flere elbiler som trenger ladepunkt ville vært uklokt, slik at vi ønsker å oppgradere den elektriske infrastrukturen for å håndtere ladepunkter i hele carportanlegget. Kostnaden til denne jobben kommer på mellom 3.500 - 4.000,- per seksjon, en hyggelig og overkommelig pris synes vi.

Problemet oppstår når de øvrige seksjonene blir informert om at det tilkommer fellesutgifter for at to av oss skal få installert ladepunkt. De ønsker ikke å betale dette selv, ettersom de "tross alt ikke skal benytte seg av" muligheten til å installere ladepunkt. De ønsker at jeg søker styret om økonomisk støtte fra oppsparte midler som tilfaller leilighetskomplekset til å bruke på å oppgradere infrastrukturen. Denne søknaden har styret avslått inntil det er juridisk belyst hvilke konsekvenser det får for øvrige deler av sameiet som allerede har installert ladepunkter (i frittstående carporter uten felles elektrisk anlegg). Saken skal så videre opp i generalforsamling til våren. En viktig og problematisk detalj er at styreleder er opposisjonsleder, og dikterer i stor grad narrativet i kraft av sitt verv.

Gjennom å ha lest en hel del på forumet og tolkninger av eierseksjonsloven andre steder er det min forståelse av saken at de andre seksjonseierne ikke har anledning til å nekte å betale for oppgraderingen av felles infrastruktur når styret har gitt sitt samtykke til anleggelse av ladepunkt. Men uten å ta rettslige grep har jeg ikke noe mandat til å tvinge andre å betale for dette. Det er ikke et alternativ å betale for oppgraderingen selv, eller å anlegge eget ladepunkt som må saneres når det er flere som ønsker mulighet til å lade elbil. Vi har etterhvert et relativt stort behov for å ha mulighet til å lade hjemme, og vi ønsker ikke å vente på at vårens generalforsamling stemmer ned forslaget om å gi økonomisk støtte for så å måtte løfte saken på nytt. Saken virker å bli trenert i all uoverskuelig framtid.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan best å løse denne saken uten å måtte kontakte advokathjelp? Eller tar vi feil, og vi kan ikke kreve at sameiet betaler for oppgradering av felles infrastruktur som de ikke "skal benytte seg av"?

Takk for svar.
#3
Kjøpe elbil? / Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-
søndag 05. mai 2019, klokken 11:46
Hei forum,

Av flere årsaker har vår påmelding til elbil-livet blitt utsatt, og vi registrerer at utviklingen nå er rivende. Vårt budsjett er ikke mer enn 300.000, selv om det i disse tider så absolutt skulle vært 400.000-450.000 med tanke på rekkevidde og nyvinninger. Den gang ei.

Vi har undersøkt lenge og grundig, og valget er vanskeligere enn en skulle tro. Vi har ett barn under to år, daglig pendling på 30-40 km, og tre-fire langturer i halvåret på 400+ km hver vei. Det utelukker mye med realistisk rekkevidde under 160 km (varmt ute, gode forhold etc). Utvalget med realistisk rekkevidde over 160 km til en prislapp under 300.000 er ikke stort, men er Golf, Leaf, Soul og Ioniq slik vi har forstått feltet.

Problemet vi føler vi står overfor er massen av biler som nå ruller ut på veiene med rekkevidde over 300 km, og hva dette gjør med prisen på bilen vi har råd til nå, om ett år når elbil-markedet normaliserer seg. Har registrert lett panikk blant Golf-eiere her på forumet, og antagelig også blant Leaf-eiere også. Bør en rett og slett vente ett år før man kaster seg på bølgen, når man likevel har (ufrivillig) ventet så lenge, eller vil vi bare bli sittende på gjerdet i alle overskuelig framtid med en slik mentalitet?

Oppsummert; er dette tiden for å kjøpe elbil i prisklassen vi skisserer, og dersom det er det, hvilket kort er mest fornuftig å satse på?

Hilsen engstelig nykommer


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA