Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nilka

#1
ES8 / Testkjøring med ES8
tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35
Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.

Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.

Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat. 

Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.

Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.

I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.

Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.

Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.

Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.

Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.
#2
Programvare / NIOos i engelskspråkelige drakt.
tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:46
Heisann. Tenkte det er greit å ha en tråd for å diskutere hva og forhåpentligvis på sikt dele bilder og video av NiOos i engelskspråklig drakt.

Vet at det skal ha vært noen bilder og muligens en video i omløp fra 2019 og 2020 men har bare møtt på steder hvor det er nevnt og ikke hvor man faktisk kan se noe. Etter å ha sett gjennom den norske pressekonferansen ser det også ut til å være kun den kinesiske varianten som er vist frem der.

Er veldig spent på å se hvordan dette vil se ut. Husker jeg fikk tak i en video av Xpeng sitt Os på engelsk lenge før bilene kom til Norge og håper noen kan klare å skaffe det til NIOos også.
#3
Programvare / Nomi
onsdag 05. mai 2021, klokken 14:40
Er veldig spent på hvordan Nomi blir integrert når de nå går til engelskspråkelige operativsystem.

Nomi er NIOs AI assistent. I motsetning til alle de andre har NIO en liten gimmick med at Nomi faktisk er en rund liten kule som kan snu seg mot deg og skjermen viser diverse ansiktsutrykk. Det blir spennende å se hvordan europeiske brukere ser på dette.

Mottakelsen i Kina er veldig god, men jeg kan se for meg at mange her vil rulle med øynene av dette. Det er likevel ikke til å legge skjul på at det er noe som mangler i dagens integrasjon mot AI-assistenter. Ser veldig liten bruk av dette ute i verden og titter alltid en gang ekstra rundt meg før jeg sier «hei Siri» for å passe på at ingen ser meg prate til telefonen min.

Utifra dagens teaser med pressekonferansen er det tydelig at Nomi regnes som viktigi uttestingen i Norge.

Because Norwegians are technologically savvy, we are excited to learn their views about NOMI (the world's first in-vehicle artificial intelligence   
#4
Batteribytte og ladestasjoner / Lokasjoner i Norge
tirsdag 04. mai 2021, klokken 17:46
Jeg tenker det er greit å ha en tråd her som kan oppdateres jevnlig med lokasjoner for NIOs batteribyttestasjoner.

Jeg tenker å prøve å holde denne første posten oppdatert med lokasjoner nå i starten så får vi ta diskusjoner rundt dette under hovedposten.

Stasjoner i Norge på nåværende tidspunkt samt planlagt utbygging:

På pressekonferansen ble det bekreftet at det skulle komme 4 batteribyttestasjoner i og rundt Oslo i løpet av året og det er også bekreftet at Trondheim, Bergen, Kristiansand og Stavanger skal få stasjoner iløpet av 2022.
#5
EC6 / NIO EC6
fredag 30. april 2021, klokken 23:19
Dette er jo NIOs nyeste bil av de som selges i dag og den går vel under betegnelsen CUV. Og helt klart den bilen de selger mest av i Kina.

Bilen minner mye om ES6 når man ser på spesifikasjonene men den har en mye mer avrundet form som gir den en mye bedre drag-koeffisient. Dette fører til at denne bilen nok er den av de som er mulig å skaffe i dag med best rekkevidde.

Innstegsmodellen med 70kwh batteri har en rekkevidde på 430 km etter NEDC standarden. Prisen ligger omtrent rundt det samme som for ES6.

Bagasjerommet er fortsatt på 540 liter og det må jo sies å være solid for en bil som dette. Hører jo med at alle disse bilene kommer standard med skinninteriør.

#6
ES6 / NIO ES6
fredag 30. april 2021, klokken 18:23
Denne bilen må jo bli en sterk konkurrent til ID4, Enyaq og Audi Q4 samt BMW Ix4 og alle de andre i samme kategori.

Bilen er 4850mm lang, 1965mm bred og 1758mm høy. Bagasjerommet er ca 580liter.
Startprisen på denne er jo helt nede på 358.000rmb. Som tilsvarer ca 460.000 nok. Som alle NIOs biler er det 4-hjulstrekk på alle modeller og akselerasjonen er 0-100 på 5,6 sekunder i billigste konfigurasjon. Da med 70kwh batteri og 420km NEDC.

Utstyrsnivåene på disse bilene ser jo ut til å være svært høyt. Så tror dette også kan bli en storselger i Norge for folk som ikke trenger mer enn 5 seter.
For meg som ønsker 6 seter blir det nok ES8 og hvis jeg går for 5-seter vil jeg nok kanskje velge coupe utgaven EC6 grunnet at den er mer energieffektiv uten å miste så mye plass. Men synes ES6 kanskje er den mest spennende av de NIO kommer med.
Med batterilevetid blir jo startprisen fort ned mot 350.000. Er utrolig spent på hvordan denne vil gjøre set i Norge.
#7
ES8 / NIO ES8
fredag 30. april 2021, klokken 15:04
Siden NIO er på full fart inn i Norge og allerede hr 3 biler i produksjon og en fjerde på vei tenkte jeg at det var på tide og opprette en kategori for hver av bilene.

NIO ES8 er NIOs største bil. Dette er en bil som er 5022mm lang 1962mm bred og 1752mm høy. Bilen fåes som både 6 og 7 seter og i Kina starter prisen på 468.000 rmb som tilsvarer ca 595.000 med dagens kurs. Dette er utifra det jeg kan se før insentiver og inkludert kinesisk VAT på 13%.

Bilen kommer standard med 70kwh batteri som skal gi en rekkevidde på ca 415km ifølge NEDC-standarden. Vil anta den legger seg rett over 300km etter WLTP. Modellen kan også fåes med et batteri på 100kwh. Dette vil gi en NEDC på 580 (tør vi tippe wltp 450km).

Som alle NIOs biler er batteriene i en standardstørrelsen og kan byttes på 3 minutter i deres batteribyttestasjoner. Unikt for NIO er at du kan leie batteri istedenfor å eie det. Dette vil få ned prisen på bilen med ca 70.000 rmb eller ca 100.000 nok. Mens leieprisen for 70kwh batteriet ligger på 980rmb.  Det er allerede bekreftet at NIO vil prøve å sette opp batteribyttestasjoner i Norge da de har flere stillingsutlysninger om det.

Ser selv for meg dette som en verdig utfordrer til Model X i alle fall den gamle varianten. God plass til bagasje mulighet for 6 og 7 seter. Unikt for ES8 er at 2. seterad også lar seg felle ned som 6-seter. Dette har såvidt jeg vet ingen av de andre suv 6-seterne. Utifra bilder er det også mye som tyder på isofix på både andre og tredje seterad. Dette har jeg dog ikke fått bekreftet enda.

Blir pressekonferanse førstkommende torsdag. Er veldig spent på denne og har et håp om at påslaget blir en del mindre enn de andre kinesiske som kommer hit siden Nio etablerer selv og det derfor ikke er flere som skal dele profitten. Isåfall kan dette bli en seriøs konkurrent til flere av de etablerte.



#8
elbil.no og elbilforumets nettsider / Underkategori for NIO
tirsdag 13. april 2021, klokken 12:27
Nå som NIO kommer til Norge og ser ut til å komme med alle bilene sine samtidig burde vi kanskje få en egen kategori for disse bilene også. De bringer jo tross alt også muligheten for raske batteribytter samt mye annet snacks.

#9
MG ZS EV / Mulig App for MG ZS EV
lørdag 07. mars 2020, klokken 17:43
Kontaktet MG her om mange ting og et av svarene jeg fikk var følgende

Dear Njall,

About the app, our team is exploring the possibilities to have the app feature added in the future, but we are not able to confirm a release date just yet.

Best,
Joyce from MG Motors Europe

Så selv om jeg ikke vil si at noe er sikkert er dette i alle fall noe som gjør at jeg øyner håp for at dette virkelig blir en bil som vil bli bedre og bedre fremover. Ikke helt pånivå med Tesla og deres OTA men har fått mye positive meldinger Og de er raske på å svare.
#10
MG ZS EV / Software update
fredag 06. mars 2020, klokken 10:29
Heisann. Jeg har kontaktet MG om ting jeg mener er problemer med bilen og som burde bli utbedret og fikk en hyggelig mail tilbake.

Det er håp om en del forbedringer.

1. De er klar over at alle varsellydene er plagsomme og fabrikken jobber med ny programvare som skal dempe disse som er antatt å komme medio april.

2. De er klar over at bilen lader for dårlig her til lands om vinteren og jobber med å utvikle programvare for bedre forvarming av batteriet slik at vi skal få mer opptimale ladekurver. Her var det ingen tidsestimat, men forsikring om at det jobbes med.

3. De har overbrakt mitt ønske om mulighet for å se prosentvis gjenværende batteri og ikke bare en estimert kjørelengde.

4. Når det kommer til at MG-pilot ikke bruker regenerering under adaptiv cruisekontroll  er dette et designvalg for full støtte rundt ABS og virker ikke som noe de har tenkt å endre på.

5. Når det kommer til tidsinnstilt forvarming er dette ikke noe de ser på akkurat nå. Her vil det være flott om flere kan sende inn dette som et tydelig markert ønske slik at de kan overbringe det til de som utvikler programvaren.

6. Jeg spurte om bilen hadde samme maskinvare som Asia-bilene slik at den kunne få appstøtte OM de valgte å sette opp serverløsning i europa. Det eneste svaret jeg da fikk var at appløsningen utenfor europa er via en 3.parts leverandør. Så her er det ikke noe klart svar hverken den ene eller andre veien. Antar det egentlig betyr at mulighetene ligger der men at det er helt avhengig av salg om de har tenkt å investere i en løsning eller ikke.

Tenkte i alle fall dette var grei informasjon for de som sitter på gjerdet.

Om bilen får på plass god ladekurve og mulighetene for å¨dempe disse varslene nok til at det går an å ha sovende barn i bilen så er mye gjort for min del.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA