Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.
Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.
Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat.
Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.
Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.
I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.
Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.
Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.
Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.
Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.
Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.
Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat.
Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.
Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.
I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.
Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.
Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.
Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.
Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.