Jeg kan umulig være den eneste som synes det er kleint å stoppe på bensinstasjonen og kjøpe bensin til gressklipperen/snøfreseren/motorsaga? Kanskje ei T-skjorte med en lignende tekst på?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitatBilen som i denne omgang er anskaffet er en Tesla Model X. Det er en opplæringsbil med dobbelt pedalsett, men den kan også og har allerede, rykket ut på reelle hendelser. Personene som får opplæring er stort sett helsepersonell, og bilen har et fullt sett med akuttutstyr.
Sitat– Vi ønsket elbil fordi det er billigere i drift. Med 45.000 kjørte kilometer hvert år, vil sluttregnestykket se helt annerledes ut etter 5 år. Den elektriske skolebilen vil ha en total besparelse på omtrent 200.000 kroner når innkjøp, forbruk og vedlikehold er inkludert. Bare ved drivstoff alene vil en av våre Passat-biler ha et forbruk på over 230.000 kroner etter fem år (0,7 liter pr. mil og 15 kroner pr. liter), mot 27.000 kroner i strømforbruk ved en elektrisk bil ved samme distansen. Da er ikke gratis hurtiglading innkalkulert, sier han.
SitatBilbruken blant ålesunderne er høg, viser FN-målinger gjort i forbindelse med smart city-prosjektet. Rapporten om hvordan Ålesund scorer på bærekraft er ventet i høst.
– I FN-målinga scorer vi dårlig på bildeleordninger. Vi har høg bilandel og lav el-bilandel. Flere indikatorer peker på at noe må gjøres med bilparken, sier kommuneplanlegger Liv Kjersti Finholt.
SitatDagens Ålesund kommune har totalt 262 kjøretøy som beveger seg på veg, fordelt på teknisk (inkl. traktor, lastebiler ol) og hjemmetjenester: 155 diesel, 18 bensin, 79 hybrid og 10 elbiler.
Den nye ordningen kan innebære at kommunen avvikler tradisjonelt eierskap og leasing av tjenestebiler med fossilt brennstoff, og heller bruker fossilfrie biler fra delingsordningen. I stedet for at kommunen kjøper biler, vil kommunen kjøpe tjenesten bilpool fra et eksternt firma.
Sitat– Bilpool er en effektiv måte å ha kommunale biler på. Man unngår at kommunen eier mange biler som står stille, sier Finholt.
– Om vi kjøper biler fra 08.00-16.00 hver dag, kan disse bilene være tilgjengelige for andre resten av døgnet og i helger og ferier, sier hun.
SitatHonda announced earlier this year that it intended for all its European cars to be electric vehicles or hybrids by 2025. Now, the company is backing that up by phasing out all sales of diesel cars in the EU by 2021 and promoting its electric and hybrid vehicles like the cute E electric car, which will be available only on the continent.
Sitat
Svein Ingar Hovde fra Åfarnes har gått til ferja og pendlet over Langfjorden til jobb i 24 år. Det kunne han ha gjort billigere om han hadde skaffet seg elbil.
(Romsdals Budstikke): Hovde har jobbet ved Nesje AS i 23 år, og vært fullstendig avhengig av ferja mellom Sølsnes og Åfarnes. For å gjøre pendlingen billigere har han i alle år hatt bil parkert på Sølsnes, slik at han har sluppet å ta den med seg over fjorden. Men hadde bilen vært en elbil, kunne han med fordel tatt den med.
– Det høres veldig rart ut, men det er slik. Som gående passasjer betaler jeg faktisk mer enn en som kommer med elbil, sier Svein Ingar Hovde.
Han understreker at det ikke er snakk om mye penger i dette, men at prinsippet høres helt rart ut. Med rabattkort betaler han 34 kroner per tur over fjorden. En elbil betaler 28 kroner.
.....
Grunnen til at det er billigere, kommer av at rabatten på kjøretøy er langt høgere enn for passasjerer. Rabatten for kjøretøy er 50 prosent, mens det er 17 prosent rabatt for personer. Når da en elbil har 50 prosent rabatt i tillegg, blir prisen den endelige prisen lavere enn for personer. Leder for billettering i Fjord 1, Lars Inge Myklebust, sier han kjenner til at det er slik, men sier det er lite de kan gjøre med det.
– Det kan nok stemme bra at det er slik. Men det er Statens vegvesen sammen med Samferdselsdepartementet som setter takstene på ferjene, og det er det vi forholder oss til. Vi har ingen formening om dette, og er ikke de rette til å svare på det, sier Myklebust.
Han bekrefter også at det i teorien har blitt billigere med elbil etter de nye reglene, men har et tips til pendlere som Hovde.
– Hvis man reiser relativt jevnt, så kan det lønne seg å kjøpe et 30 dagers månedskort. Da kan man reise ubegrenset, og prisen per tur vil nok bli lavere enn for elbiler, sier Myklebust.