Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - HansV

#1
BMW i3 / Etterinstallasjon av ryggekamera
onsdag 31. juli 2019, klokken 09:25
Er det noen som har etterinstallert ryggekamera på i3'en?
Ergrer meg litt at bilen ikke har kamera og det ser ikke så vanskelig ut å etterinstallere.
Den greieste løsningen ser ut til å være en emulatormodul som erstatter den originale kameramodulen (option 3AG) og ett bruke originalt ryggekamera. Da skal det bare være å koble til spenning og CANbus + litt koding for å aktivere kameraet.
Skal vurdere dette men har ikke tenkt å begynne å tukle med noe her før garantitiden er utløpt.

Ett par emulatormoduler på ebay. Ikke laget for i3, men erstatter samme modul som brukes i i3:
https://www.ebay.com/itm/Activate-Navi-VIM-Rear-View-Camera-Image-For-BMW-E9x-E90-CIC-Retrofit-Emulator/272851269754
https://www.ebay.com/itm/for-bmw-cic-New-reverse-image-Emulator-Rear-View-Camera-Activator-For-E90-E60/283527435147?hash=item42038d538b:g:8iQAAOSw-otdEfwP

Litt mer info her:
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1005301
#2
BMW i3 / Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:14
Vurdere å kjøpe en 2014 modell der jeg har fått lest ut batterikapasiteten via den skjulte menyen på displayet.
Den viser 14,8kWh, som jeg synes at virker veldig lavt for en slik bil.
Forhandleren  hadde nettopp sjekket dette og fortalt selgeren at kapasiteten var bra, men dette ser ikke ut til å stemme.
Hvor nøyaktig er egentlig denne avlesingen?
Bør jeg styre unna denne bilen, eller er det normalt at de har blitt redusert såpass mye? Trodde disse bilene skulle hiolde seg mye bedre.
Ser også at det ikke er veldig langt igjen til grensa for å få byttet på batterigarantien...
#3
BMW i3 / Kjøpstips brukt i3
onsdag 01. mai 2019, klokken 16:06
Etter å ha kjørt Leaf ett halvår har jeg bestemt meg får å bytte til i3. Har hatt BMW i mange år, så det var ikke noe gøy å kjøre Nissan.....
Hva er det viktigste å se etter på en 2014/15 modell?
Er det noe som ruster på disse bilene, bortsett fra bremsene? Ble skremt da jeg fant en gjennomrustet kanal på Leafen nå...
Hva må jeg ha av utstyr? Varmepumpe, hurtiglading, setevarme, takluke, DAB, LED lys? Annet utstyr? Er det norske eller europeiske biler som er solgt uten noe av dette? Ser det er lett å sjekke utstyret på VIN dekodere. USA bil er uaktuelt.
Er det enkelt å sjekke batterikapasiteten på disse bilene? Eller er ikke dette ett problem, som det er på Leafen?
Hvor stor betydning har egentlig kjørelengden på en brukt i3?
Andre gode argumenter for å gå fra Leaf til i3? Vil tro at disse bilene er mer holdbare og holder seg bedre i pris.
Alle tips mottas med takk. Vet ikke så mye om i3 og har bare såvidt sittet i en, men synes i hvertfall det virket lovende. Heller ikke noe problem med mine 190cm i forhold til høyde og beinlengde.
#4
Rust / Rustgaranti på Leaf
mandag 29. april 2019, klokken 08:57
Har en tidlig 2013 modell jeg kjøpte i fjor høst hvor jeg har funnet gjennomrusting på den ene kanalen.
Bilen har fulgt alle servicer før jeg kjøpe den.
Var innom Nissan forhandleren her i Trondheim og forhørte med før helga når jeg hadde lagt merke til rustboblene for å høre hva de mente om saken, før jeg visste at det var gjennomrustet. Ble avvis fordi de hadde merket en skade i servicehefte i dette området på en av kontrollene. Mente at jeg ikke hadde krav på noe som helst siden denne skaden ikke var utbedret. Nå er det ingen synlig ytre skade på denne kanalen og en lang rekke med rustbobler, så jeg tror de bare har markert den begynnende rusten for å kunne sikre seg senere...
Hva bør jeg gjøre videre her?
Jeg mener dette helt klart er en garantisak, siden rusten opplagt kommer fra innsiden og det ikke er noe tegn på ytre skader.
Noen som har kjør slike saker før og har noen tips?
Begynner med en runde hos selgeren som solgte meg bilen først. Så blir den en tur til innom hos Nissan. Så får jeg involvere NAF hvis det trengs, for å dokumentere skaden og hjelpe meg å kjøre saken.

Synes det er utrolig dårlig at en 6 år gammel bil som har bare gått 60.000km får gjennomrusting. Er også svært lite imponert over den arrogante holdningen hos Nissan.

Edit: Var innom Prøven Bil hvor jeg kjøpte bilen. De bytter kanalen som en reklamasjonssak, så dette løste seg på en grei måte.
#5
Mekanisk / Knirking i forstilling, smøre eller bytte foringer?
mandag 12. november 2018, klokken 20:21
Ser det er ett gjennomgående problem med knirking i stabstagforingene på disse bilene, og jeg har også dette på den jeg har kjøpt meg nå.
Nå som garantitiden er ute, hva er beste løsning? Vil det funke greit å ta de av ,rense og smøre f.eks. med molycoat. Eller må de byttes for at det skal bli bra? Hvis de skal byttes, hvilken type/produsent lager foringer som funker! Febi? Mayle? Oppgraderte? Nissan har vel bevist grundig at de originale ikke er bra nok.
#6
Leaf 2010-2017 / DAB takantenne
tirsdag 06. november 2018, klokken 10:10
Er det noen andre som bruker original takantenne til DAB eller har byttet ut takantenna?
Jeg har nettopp installert ett Dension USB DAB adapter som jeg har koblet til den originale antenna med en overgangskabel fra ebay som passet på pluggen. Fungerer greit, men jeg har litt utfall så det er ikke optimalt. GPS og mobildata har enge antenner så de blir ikke påvirket. Siden de første bilene ikke var levert med DAB er forsterkeren i boksen på taket sannsynligvis bare tunet for 100MHz FM båndet og ikke 200MHz DAB båndet. Derfor gir det nok en del ekstra demping for DAB signalene.
Har tenkt å se om det er mulig å tune om filtrene i forsterkeren så de virker bedre for DAB. Alternativt skal jeg prøve å koble ut hele forsterkeren. Antennepisken på bilen bør ha grei lengde for DAB radio. Hvis dette ikke fungerer bytter jeg til en passiv DAB antennepisk.
Er det noen som har gode tips her? Hvordan demonterer jeg takantenna? Løsne taktrekk ved bakluka? Vet at den er skrudd med en mutter fra innsiden.
Ellers funker DAB adapteret fint. Installerte siste firmware og Leaf konfigurering som jeg lastet ned fra produsenten. Nå fortsetter den automatisk på samme kanal som sist hver gang jeg starter bilen. Det tar 5-10 sekunder å skifte kanal.
Ellers vet jeg at det er mulig med andre antenneløsninger, men ønsker ikke dette:)
#7
Leaf 2010-2017 / Montering av knapp til varmekit
søndag 04. november 2018, klokken 17:47
Installerte DAB USB adapter og varme kabelkit i Leaf'en i helga. Demonterte USB pluggen så jeg fikk koblet alt usynlig. Da ble det ett hull etter pluggen som passet fint til varmebryteren. Tegnet og 3D printet en liten plate til å montere bryteren i. Ble godt fornøyd med resultatet, ser ikke særlig hjemmemekket og er enkelt å bygge tilbake senere hvis det skulle trengs.
#8
Leaf 2010-2017 / Understellsbehandling 2013 Leaf
mandag 22. oktober 2018, klokken 13:40
Ser det er skrevet litt rundt dette fra før men jeg fant ikke det jeg lurte på, så jeg tar sjansen på å spørre.
Hvilke erfaringer har folk med original rustbehandling på Leafer solgt i Norge?
Er det egentlig noe slikt, eller har dette blitt gjort av norske forhandlere rundt på ulike lokale verksteder?
Hvor bra holder det egentlig, nå som bilene har fått noen år på veien?
Anbefaler dere å ta en ny runde på en 5 år gammel bil?
Eller klarer det seg å sette inn med Owatrol e.l. hvis det dukker opp noen brune flekker under og satse på at det holder fint ut levetiden på bilen, som jeg har gjort de de eldre bilene jeg har hatt.
Tror vi at disse bilene varer så lenge at rust egentlig blir ett reelt problem?
Kjapp befaring viser at det meste ser bra ut under bilen så langt, bortsett fra ett par punkter bak som sikkert hører til bærebrua det det var blitt litt brunt.
Har sjekket litt priser i Trondheim og de jeg har fått svar fra skal ha rundt 6000kr for dette, som jeg synes var litt i dyreste laget.
#9
TLC / Ny Leaf eier med spørsmål om service og vedlikehold
fredag 19. oktober 2018, klokken 10:40
Har nettopp kjøpt min første elbil, norsk 2013 Leaf, 63000km og 12/12 batteri bars.
Jeg har vedlikeholdt bilene selv i alle år og har også tenkt å gjøre dette med Leaf'en siden garantitiden uansett er utgått. Spørsmålene er:
- Er det noe jeg MÅ/BØR innom verkeverksted å få sjekket eller gjort med bilen?
- Er det noen som har ett komplett serviceskjema med alt som gjøres på verkstedene?
- Er det mer enn bremser, bremsevæske, filter og smøring rundt som må gjøres i praksis?

Har bestillt Bluetooth adapter for å kunne bruke Leaf spy. Er det noe annet diagnoseutstyr til Leaf som er kjekt å ha?
Ser ikke ut som bilen har sikkelig understellsbehandling. Fortsatt lite rust, så det er sikkert lurt å ta en runde nå. Hva anbefaler folk av rust/understellsbehandling?
Bilen har ikke DAB radio, så dette må installeres. Vurderer ett Dension USB adapter og ombygging av takantenna for DAB. Er dette en god løsning, eller er det noen bedre alternativer der radioen kan styres via navigasjonssystemet? Ønsker ikke noe eksternt kontrollpanel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA