Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - RR

#1
Elbilen i Samfunnet / Elbil og batteri ekspert
onsdag 04. juli 2018, klokken 13:51
Hei.

Jeg leter etter en konsulent som kan foreta test av en teknologi som jeg ønsker å investere i. Konsulenten bør ha en bachelor/master grad innen ingeniørfaget og god forståelse av batteriteknologi på biler og kan foreta egne tester av teknologier ombord på en bil for å avkrefte eller bekrefte påstander om teknologien. I tillegg noe erfaring fra jobb med elbiler.

Ingeniøren må ha mulighet for å reise utenlands. Jeg betaler både for arbeidstimer og reisekostnader.

Dersom ingen her kan hjelpe meg med dette, håper jeg noen kan gi meg tips om hvilke selskaper som kan evt. gjøre en slik jobb.

Send meg melding dersom noen er interessert i å gjøre denne jobben.

Mvh,
RR
#2
Model S 2013 - 2022 / Teknisk spørsmål om bilbatterier
torsdag 10. mai 2018, klokken 22:20
Hei.

Hva vil skje med spenningen på en el-bil med 4 x lithium batterier (12V) til sammen 48V når bilen er i bruk? Vil spenningen falle veldig? Til hvilket nivå? Hva vil spenningen vise hvis bilen lades mens den er i bevegelse? Vil spenningen være høyere enn 48V når batteriene lades?

Hva vil det si dersom bilen er i bevegelse og spenningen på bilen ikke faller, eller faller kun til 46,5V-47V?

Hilsen,
RR
#3
Model S 2013 - 2022 / Vedrørende evigvarende batteridrevet bil
fredag 04. mai 2018, klokken 20:21
Hei folkens.

Jeg har et spørsmål om hvordan et evigvarende batteri (aldri faller under dens kapasitet) på en batteridrevet bil ville ha oppført seg, hvis det var teknisk mulig.

La oss si at vi har en slik batteri da. Stemmer denne toerien?

1. Kobler voltameter til batteriet og måler spenningen. La oss si den totale spenningen ligger på 50V.
2 Så starter man motoren og bemerker at spenningen faller sakte men sikkert.
3. La oss si at dette evigvarende batteriet er oppladbar. Så når batteriet begynner å lade så vil spenningen begynne å gå opp og stabiliserer seg på feks. 70V. Noe som jeg antar betyr at batteriet lader med 20V (70V - 50V).
4. Vil det da si at, dersom batteriet faktisk er evigvarende, så vil den aldri falle under 50V.

Jeg vet at dette kan virke helt idiotisk for mange av dere. Men jeg vil bare bekrefte hvordan et evigvarende batteri (som aldri går tom for energi) som også er ladbar ville ha oppført seg. Jeg antar mange tenker at dersom det er evigvarende så hvorfor skal den lades da. Grunnen er at ladingen skal bidra til å stabilisere energiinnholdet i batteriet.

Håper på konstruktive svar.

Mvh,
RR
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA