Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - JohnMartin

#1
Skoda ENYAQ / Elektrisk bakluk med sensor? Styr unna!
fredag 18. juni 2021, klokken 13:25
Nå er jeg møkk lei sensoren på bakluken som aldri fungerer på første forsøk.
Valgte dette tilvalget fordi dette var en funksjon som fungerte nydelig på Kodiaq og som vi brukte daglig.

Sensoren er så vilkårlig at det er ingen i huset her som bruker den.
Hadde jeg fått valget på nytt, så hadde jeg droppet dette.
Nevnte det for selger, og han hadde fått flere tilbakemeldinger på bakluken, men sa ingenting om dette er noe som kan fikses..

Dagens utblåsning..
Liker fortsatt bilen, men begynner å bli mer og mer unødvendige irritasjonsmomenter som drar ned helhetsinntrykket.  ::)

#2
Skoda ENYAQ / Ikke mulig med personlig nøkkel!
tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:40
Til vår store skuffelse, så har jeg oppdaget at selv om bilen kommer med flere nøkler og keyless, så er det ikke mulig å programmere personlige nøkler/innstillinger!

Det er ganske stor høydeforskjell på meg og fruen og vi har i alle år hatt bil med personlig nøkkel, sånn at setet justerer seg når man låser opp og får personlige innstillinger justert automatisk(radio, varme etc...)
Har nå funnet ut at dette ikke er mulig på Enyaq!!

Måtte gi opp å finne noe selv, så jeg tok kontakt med selger, etter nesten en uke så måtte han også gi opp.
Han kunne heller ikke finne at Enyaq har slik mulighet.
Det var en stor strek i regninga for oss.
Har jo hatt dette på alle mine tidligere biler.

Trodde virkelig slik funksjon var standard på dagens biler med keyless....  >:(
#3
Skoda ENYAQ / Problemer med lading.
søndag 09. mai 2021, klokken 15:12
Har testet Enyaq ett par dager nå, og har oppdaget at det er noe tull med ladingen..

Har en "smart" lader som skal lade når det er billigst og når strøm jeg produserer selv er i overskudd.

Derfor så starter ikke ladingen med en gang jeg setter i kabelen.

Oppdaget idag at ladingen ikke hadde startet i det hele tatt. Feilmeldingen på lader var noe alla at den ventet på bilen.

Har lest noe på engelske forum at ID. 4 har noe lignende problemer.
Når bilen har sovnet og/eller har sovet for lenge, så våkner ikke bilen når lader sender forespørsel om å våkne/lade.

Dette er delvis blitt fikset på firmware 2.1 på ID.4. Bare delvis, for "fiksen" er å bare forlenge tiden før bilen ikke reagerer på oppvåkning signalet.
Hadde et håp om at dette ikke var et problem på Enyaq..  :-[
Så fort man låser opp bilen eller trykker på "start lading" i appen, så starter ladingen..  ::)

Noen som kjenner til problemet eller har vært i kontakt med Møller?
#4
Skoda ENYAQ / Personlig nøkkel
fredag 07. mai 2021, klokken 17:19
Er det noen som har god peiling på innstillingene på Enyaq?
Prøver å finne hvor man kan navngi og synkronisere innstillinger på nøkkelen til en profil i bilen. Som det er på alle andre biler..
Når jeg låser opp, så står det "Velkommen, Fører!"
Går ut ifra at man kan endre navn på profilen.
Opplever også at modus man har bilen i, som komfort, sport, normal og egen tilpasset ikke lagres. Så hvert gang jeg skal kjøre, så starter den alltid i normal..!
Utrolig irriterende.
Håper at dette kan fikses, men finner rett og slett ikke menyen for profiler..  :o

Noen som vet?
#5
Skoda ENYAQ / WiFi og hotspot
fredag 30. april 2021, klokken 15:58
Spurte selger i dag om bilen støtter vanlig sim kort, men fikk da beskjed om at det kun var eSIM.

Tenkte egentlig å putte i ett data-sim sånn at familien kunne bruke abonnement mitt når vi er ute å kjører.

Når jeg registrerte bilen i appen, så fikk jeg opp at bilen kommer med 10 års abonnement og 3 års abonnement. Husker ikke hva det forskjellige var, men inkl kart oppdateringer og styring via app.

Vil tro det ikke følger med noe data abonnement, så da er det vel ikke mulig med hotspot fra bilen direkte?
Leser i manualen at bilen kan koble seg til en telefon og så opprette ett eget WiFi for andre.
Ser ikke helt poenget i det, men..

Noen som kjenner til noe mer ang dette systemet?
#6
Skoda ENYAQ / Pigg eller piggfri
tirsdag 20. april 2021, klokken 14:34
Er vel helt sikkert mange meninger om dette, men må høre litt for å prøve å havne på en konklusjon.
Fikk melding fra selger om at bilen nærmet seg sakte men sikkert og han lurte på om jeg ville ha pigg eller piggfri på vinterdekkene.
Kommer fra piggfri på en diesel 4x4 SUV. Det har fungert fint.
Men siden det nå bare blir bakhjulstrekk, så har jeg fundert litt på om det kan være greit å ha piggdekk.
Kjører ikke langt på vinteren, så alle mål er godt innafor rekkevidde selv med piggdekk.
Det viktigste her er fremkommelighet og trygghet på veien.

Sies jo at elbiler har mye bedre tyngdepunkt og elektronikken mer effektiv, men hvordan er dette i realiteten?
#7
Skoda ENYAQ / Bruksanvisning Enyaq
lørdag 20. mars 2021, klokken 13:22
Vet ikke om det er lagt ut tidligere her, men fant bruksanvisning på nett, på Norsk.
For de som venter i spenning på å få bilen levert. :)

https://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/no/Enyaq_IV_5A/11-2020/Manual/Enyaq/A_SUVe_Enyaq_OwnersManual.pdf
#8
Skoda ENYAQ / Noen som har fått bekreftet produksjon?
torsdag 18. februar 2021, klokken 18:12
Fikk telefon fra selger idag.
Bilen vår er flyttet 2 uker bak, og har nå ubekreftet produksjon i uke 12.
Han hadde vært i møte med møller idag, og der ble det bekreftet at det er flere som har fått bekreftet produksjon start på sine biler.
Er det noen her inne? :)

Selger kunne også informere om at de fikk sine første demobiler i starten av april, så da blir det mulighet for prøvekjøring.
#9
Kjøpe elbil? / Spørsmål vedr Easee ladeboks
lørdag 05. september 2020, klokken 13:46
Hei,

Sitter nå å fullfører bestilling av Enyaq iV 80 og kommet til muligheten å bestille ladeboks.
Skoda tilbyr DEFA eRange Uno og DEFA eRange IQ, men jeg har egentlig tidligere bestemt meg for at den gangen vi kjøper elbil, så skal vi ha Easee, siden den er koblet opp mot Tibber mtp. smartstyring.

Vi bruker bilen lite i hverdagen, ingen pendling, og vi har solceller(13kW). Så er egentlig på jakt etter en måte å styre ladingen slik at vi lader når vi har stor produksjon av egen strøm.
Mtp på rekkevidden til bilen og vårt forbruk, så skal vi klare å kun lade 1 gang i uken eller noe slikt.

Er det noen som har Easee eller nevnte DEFA som kan fortelle meg om det er en mulighet til å slå lading av og på via appen? :)
#10
Kjøpe elbil? / Lønner det seg med elbil?
onsdag 31. januar 2018, klokken 15:45
Hei,

Jeg lurer på å gå til innkjøp av en elbil, men sliter litt med å få regnestykket på plass.

Bakgrunnsinfo:
Vi har solgt huset, så alternativet vårt er å leie en bolig/leilighet til 10 000kr mnd eller, bo gratis og pendle 110km dagen.
Skal bygge nytt hus, men når det blir ferdigstillelse er usikkert. Blir nok tidligst til jul.
Derfor blir det en periode på 7-9mnd hvor vi må pendle 110km hver dag, 2 x 55km. Kan ikke regne med å ha tilgang til strøm på jobb.
Har idag en ny Kodiaq som er stor og delvis tørst(sammenlignet med en elbil ;) )

I tillegg til forbruket, så antar jeg verditapet pr km vil være mye større på en nybil, kontra å kjøpe en brukt elbil.

Det er dette regnestykket jeg sliter litt med å få til.

Bruker jeg dagens bil, så vil det koste oss ca. 1800kr i diesel hver mnd og har regnet med at vi kommer til å kjøre ca 17-18 000km i perioden det er snakk om.
Verditap kommer jo da i tillegg.

Så derfor har jeg vært inne på om det kanskje lønner seg å kjøpe en elbil for pendlingen og så selge bilen etterpå. Om vi kommer til å beholde bilen fordi vi er så fornøyd, det er en annen diskusjon. Mulig vi MÅ selge, for å få benyttet egenkapitalen til huset, men klarer vi å unngå det, så ser jeg vel at vi kanskje kommer til å beholde den. Men størst sjangs for at vi må selge, så det jeg ønsker å regne på.
Men da kommer jo også de generelle utgiftene til bil inn i bildet. Forsikring og avgifter(?).

Budsjettet mitt er vel på ca 200 000kr, så må bli brukt bil. Har kanskje ønske om en i3 eller e-golf, men egentlig på jakt etter bilen som holder seg best. Og som klarer å kjøre ønsket distanse, ikke minst!
Er det noen her inne som er god på bil og tall? Og som kan hjelpe meg å argumentere at det lønner seg å kjøpe elbil?  :P
Saklige argumenter  :)

--
John Martin
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA