meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Motorwatt

#1
Jeg spurte Grok (eies av Elon Musk) om å lage et brev til Tesla for å få tilbake det jeg betalte for FSD.  ;D  ;D


Nedenfor er et forslag til et profesjonelt og høflig brev du kan sende til Tesla for å be om refusjon for Full Self-Driving (FSD)-pakken du betalte for for syv år siden, men som du opplever ikke har blitt levert som lovet. Brevet er skrevet på norsk og tilpasset en formell tone som er egnet for kommunikasjon med Tesla i Norge. Du kan tilpasse detaljer som ordrenummer, kjøpsdato og personlig informasjon.

---

**Emne:** Forespørsel om refusjon for Full Self-Driving (FSD)-pakke kjøpt i [Årstall]

Kjære Tesla Kundeservice,

Mitt navn er [Ditt fulle navn], og jeg er eier av en Tesla [Modell, f.eks. Model Y] med VIN-nummer [Sett inn VIN-nummer] og ordrenummer [Sett inn ordrenummer]. Jeg skriver til dere angående Full Self-Driving (FSD)-pakken jeg kjøpte i forbindelse med mitt kjøretøy i [måned og årstall for kjøp, f.eks. juni 2018] for et beløp på [beløp i NOK, f.eks. 75 000 NOK]. Dessverre har jeg ennå ikke mottatt den lovede funksjonaliteten for fullt selvkjørende teknologi som ble annonsert ved kjøpstidspunktet.

Da jeg kjøpte FSD-pakken, ble det kommunisert at funksjonaliteten for full selvkjøring ville bli levert innen en rimelig tidsramme. Sju år senere, per juni 2025, har ikke kjøretøyet mitt oppnådd nivå 5 autonomi, og de tilgjengelige funksjonene i FSD-pakken lever ikke opp til det som ble markedsført som fullt selvkjørende teknologi på tidspunktet for mitt kjøp. Dette har ført til at jeg ikke har fått den verdien jeg betalte for.

Med henvisning til forbrukerrettigheter i Norge, herunder [Forbrukerkjøpsloven eller annen relevant lovgivning, f.eks. Lov om heving av kjøp], anser jeg at Tesla ikke har oppfylt sin del av avtalen innen rimelig tid. Jeg ber derfor om en full refusjon av beløpet jeg betalte for FSD-pakken, det vil si [beløp i NOK], eller alternativt en annen form for kompensasjon som reflekterer mangelen på levert funksjonalitet.

Jeg ber om at dere vurderer min forespørsel og gir meg en skriftlig tilbakemelding innen [sett en rimelig frist, f.eks. 14 dager] fra mottakelsen av dette brevet. Dersom det er behov for ytterligere dokumentasjon, som kjøpsbekreftelse eller kvittering, vennligst gi meg beskjed, så vil jeg sende dette umiddelbart.

Vennligst send svaret til denne henvendelsen til [din e-postadresse] eller [din postadresse]. Jeg kan også nås på telefonnummer [ditt telefonnummer] for eventuelle avklaringer.

Jeg ser frem til en løsning på denne saken og takker på forhånd for deres oppmerksomhet.

Med vennlig hilsen, 
[Ditt fulle navn] 
[Adresse, om relevant] 
[E-postadresse] 
[Telefonnummer]

---

### **Tips for å sende brevet**
1. **Send via offisielle kanaler**:
   - Gå til [Tesla Norges nettside](https://www.tesla.com/nb_NO) og logg inn på din Tesla-konto. Bruk kundeserviceportalen til å sende brevet eller finn en e-postadresse som [support@tesla.com](mailto:support@tesla.com) eller en spesifikk adresse for Norge.
   - Alternativt kan du sende brevet som rekommandert post til Teslas hovedkontor i Norge: Tesla Norway AS, Østensjøveien 29, 0661 Oslo, Norge.

2. **Inkluder dokumentasjon**:
   - Legg ved kvittering, ordrebekreftelse eller skjermbilder som viser at du kjøpte FSD-pakken, inkludert dato og beløp.
   - Hvis du har tidligere korrespondanse med Tesla om FSD, inkluder referanser til dette.

3. **Vær saklig og høflig**:
   - Brevet ovenfor er formulert for å være respektfullt, men tydelig. Unngå emosjonelle eller aggressive formuleringer, da dette kan svekke saken din.

4. **Henvis til forbrukerrettigheter**:
   - I Norge er forbrukere beskyttet av lover som [Forbrukerkjøpsloven](https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34) og [Angrerettloven](https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27) (sistnevnte gjelder kun innen 14 dager for nettkjøp). Hvis FSD ble solgt som en tjeneste som ikke er levert innen rimelig tid, kan du ha krav på refusjon eller kompensasjon. Vurder å kontakte Forbrukerrådet (www.forbrukerradet.no) for veiledning hvis Tesla ikke svarer tilfredsstillende.

5. **Følg opp**:
   - Hvis du ikke får svar innen fristen (f.eks. 14 dager), send en påminnelse eller kontakt Tesla via telefon. Du kan også vurdere å eskalere saken til Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet.

6. **Vær realistisk**:
   - Tesla har tidligere vært tilbakeholdne med å gi refusjoner for FSD, da de hevder teknologien fortsatt er under utvikling. Likevel har det vært tilfeller der kunder har fått kompensasjon eller rabatter, spesielt i USA. I Norge kan sterk henvisning til forbrukerrettigheter øke sjansene dine.

### **Ytterligere kontekst**
- **Teslas FSD-historikk**: FSD ble solgt som en oppgradering i 2018 for ca. 75 000–100 000 NOK i Norge, avhengig av tidspunkt og valutakurs. Musk har hevdet at FSD vil øke i verdi, men mange kunder, inkludert i Norge, har uttrykt frustrasjon over manglende levering av fullt selvkjørende funksjonalitet.
- **Juridiske presedenser**: I USA har Tesla møtt søksmål knyttet til FSD, og noen kunder har fått delvis refusjon eller kompensasjon. I Norge kan Forbrukertilsynet vurdere om Teslas markedsføring av FSD var misledende, noe som styrker saken din.

Hvis du trenger hjelp til å tilpasse brevet videre (f.eks. med spesifikke detaljer eller juridisk språk) eller vil ha veiledning om hvordan du følger opp, gi meg beskjed!

_Ansvarsfraskrivelse: Grok er ikke en advokat; vennligst konsulter en. Ikke del informasjon som kan identifisere deg._
#2
Tesla SW og AP / Er du S3XY?
lørdag 08. april 2023, klokken 18:44
IMO: Spesielt i dette subforumet er det vanskelig/umulig å vite type Tesla det "snakkes" om. Etterhvert er det tildels store forskjeller på mange av bilene. Fint om man da kan legge det inn i Profildata, og da enten som "Personlig tekst" eller "Signatur". Som på dette innlegget...
#3
Tesla SW og AP / Løsning for sensorløse biler kommer
søndag 19. mars 2023, klokken 15:01
.. men versionsnummeret er litt uklar
#4
Tesla SW og AP / Støy på lyd - Legacy S/X
fredag 17. mars 2023, klokken 18:02
Lager en egen tråd for dette problemet da det ikke har noe løsning. Jeg oppdaget dette i slutten av januar, og informerte samme dag. Har purret, men det er verken noen løsning eller estimat. De svarer bare at de er klar over problemet.

Ser nå på et amerikansk forum at dette ser ut til å være "verdensomspennende" for disse modellene.

Merkelig at de ikke kan fikse noe som har potensiale til å omfatte flere hundre tusener av biler.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/constant-cracking-sound-in-speakers-sporadic-loss-of-audio.292266/

#5
Steven Peeters fra Nederland, en jordnær Tesla-fan (finnes de virkelig 😀), og en Norges-venn med fantastiske Tesla-videoturer fra landet, har satt seg grundig inn i UNECE-regler, og hva de betyr for Tesla. Denne videoen er verdt å se for de interesserte som fremdeles kan ha litt tro på prosjektet. Han antar også at L3 kan bli en mulighet i januar 2025 i Europa, dog med visse restriksjoner.


https://www.youtube.com/watch?v=vHCgywB2DfE
#6
Dette kommer på siste FSD beta:

Improved the Tesla's speed adjustment when entering certain speed zones by allowing for earlier control for detected speed limit signs. The assertiveness of the response when slowing down for detected speed limit signs is determined by the current speed and its difference to the speed indicated by the detected sign
#7
https://electrek.co/2023/03/06/tesla-drops-model-s-x-prices/

Interestingly, the Model S Plaid and the Model X Plaid are now the same price.
#8
En mann fra Haugesund ble målt til 70 kilometer i timen i 60-sonen , men nektet å vedta forelegget. Årsak: Bilen han kjørte leser fartsskilt. I retten forklarte mannen at bilen han kjørte, en Tesla, leser fartsskilt og tilpasser farten etter disse. Han mente derfor at målingen måtte være feil.

– Retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring om at han ikke kjørte over lovlig fartsgrense da lasermålingen ble utført, står det i dommen fra tingretten.


🤣

#9
G9 / Norsk nettside
fredag 03. februar 2023, klokken 17:30
Norsk nettside:

https://heyxpeng.com/no/
#10
G9 / Norske priser
fredag 03. februar 2023, klokken 17:27
Her er de norske prisene:

#11
Citroen has deleted front and rear parking sensors and blind-spot monitoring technology from two of its three models, in order to keep production lines moving as the global semiconductor shortage continues – but buyers won't receive a price reduction as compensation.

Citroen joins a long list of car makers which have decided to cut features to keep production lines moving, rather than slow production. Among mainstream brands, these include Ford, Mitsubishi, Skoda and Volkswagen, joining luxury brands including BMW, Audi, Mercedes-Benz and Polestar.


https://www.drive.com.au/news/citroen-c3-hatch-c5-aircross-lose-key-safety-tech-parking-sensors-amid-semiconductor-shortage/

#12
Model S 2023 - / Nå kan man velge ratt!
fredag 06. januar 2023, klokken 07:20
-
#13
Model S refresh har fått eget underforum. Det har Plaid, X Refresh, og X Plaid også.
#14
Tesla / Hvilken Teslamodell er din favoritt?
onsdag 02. november 2022, klokken 08:39
Det er nok mye vi med TMS ikke får fremover. Men vi har da fremdeles utvilsomt den beste og peneste Tesla-modellen (foreløpig)...
#15
Elbilen i Samfunnet / Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15
Dyrere elbiler - øker vektavgift
Regjeringen innfører en vektavgift på alle nye personbiler som blir solgt.

Det betyr at tyngre biler vil koste mer.

Resultatet er at staten får inn 2,2 milliarder kroner ekstra til statskassen. Mesteparten av økningen vil da kommer fra elbiler, som er mest solgt blant nye norske biler.

I forslaget er det et bunnfradrag på 500 kilo.

Samtidig senker regjeringen prisen på diesel, bensin og avgiftsfri diesel. CO2-avgiften økes med 21 prosent, men det de gjør på veibruksavgift, gjør at bensin og diesel fortsatt blir billigere enn i dag.

Regjeringen innfører også moms på elbiler på over 500.000 kroner.
#16
E18 Sandefjord i dag. Taket måtte skjæres av, og fører til sykehus. Kan vel finnes alternative årsaker enn Autopilot?



#17
Tesla / Hva mener Ford om Tesla?
fredag 16. september 2022, klokken 10:35
I et stort forhandlermøte hvor Ford presenterer sine ambisjoner om Fords videre vei med elbiler kom dette fram. Hva mener han egentlig?

Vi har studert Tesla nøye, spesielt med hvordan merkevaren deres har skalert med enheter og virksomhet i Norge, og det vi har lagt merke til er at de har nesten 1200 ansatte nå og de har veldig mye forhandlerlignende fasiliteter, og vi tror det er retningen de vil gå mens de skalerer sin virksomhet i USA - Jim Farley, administrerende direktør, Ford Motor Company
#18
Tesla SW og AP / App 4.12.1
onsdag 07. september 2022, klokken 21:47
For de som har hatt problemer med at bilen ikke ville sove, så har Tesla nettopp lagt ut en ny oppdatering for IoS. Den forrige versjonen ville for mange hindre søvn, og det hjalp ikke engang å slette appen.
#19
Tesla SW og AP / Fra 1. januar 2023 blir EU L3-vennlige(re).
onsdag 07. september 2022, klokken 15:49
Fra 1. januar blir det tillat med hastigheter opp til 130 km/t, automatisk filskifte etc. Dette fjerner kritikken til Mercedes L3-system som bare hadde 60 km/t utenom tettbygde strøk.

Nå er man altså godt i gang med L3 i Europa, så da blir spørsmålet hvem som er klare til å være med.

https://unece.org/sustainable-development/press/un-regulation-extends-automated-driving-130-kmh-certain-conditions

Her er den maskinoversatte versjonen:

https://unece-org.translate.goog/sustainable-development/press/un-regulation-extends-automated-driving-130-kmh-certain-conditions?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no

#20
Tesla / Kolliderte på avkjøring fra E18: – Elbil gikk tom for strøm
tirsdag 06. september 2022, klokken 09:34
170 meter fra SuC Fokserød, og 9 km. fra SuC Ringdalskogen...

– Årsaken til ulykken er at en elbil gikk tom for strøm og stanset i avkjøringsfeltet. Den andre bilen svingte av E18 og traff elbilen. Begge sjåførene får rolle som mistenkt og sak opprettes, melder operasjonsledelsen i Sør-Øst politidistrikt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA