Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Thobly

#1
Skoda ENYAQ / Aircondition
søndag 26. juni 2022, klokken 11:28
Hei.

Når vi hadde Tesla skrudde aircondition seg automatisk på når vi åpnet bilen og begynte å laste oss inn.  Vet man om dette er mulig med enyaq? Eller må man trykke på knappen «start engine»? Opplever også at dersom man ikke sitter i setet, så piper det hele tiden... Det var så digg med teslaen at når det var varmt i bilen, så hadde bilen fin temperatur fra man begynte å laste inn bagasje bak, og satte seg i bilen...
#2
Skoda ENYAQ / MySkoda hjelp
torsdag 24. februar 2022, klokken 09:03
Hei!

Har litt problemer med MySkoda app. For det første så funker den ikke pr. nå. Men så lurer jeg på om det er meningen at man skal kunne åpne dører og slike ting med appen også? På min er dette det eneste av funksjoner tilgjengelig. Har en iv80x.

Det står at bilen kun er 40% ladet, selv om den er på 80%....
#3
Skoda ENYAQ / iv80x - rekkevidde
mandag 21. februar 2022, klokken 07:11
Hei!

Har kjøpt meg en iv80x og er veldig fornøyd med bilen i seg selv. Det eneste er at jeg ble litt skuffet (foreløpig) over rekkevidden, og høyt forbruk. Jeg hadde en Tesla modell S 2015 modell som hadde lavere forbruk enn iv80x, noe jeg synes er rart siden Enyaqen er 6-7 år nyere med en nyere teknologi på batteriet (så vidt meg bekjent).

Jeg skal til hytta i vinterferien, og den ligger på Beitostølen. Jeg bor i Ski, så jeg er spent på hvordan forbruket vil være. Når jeg kjøpte Enyaqen var ønsket å ha en el-bil som kunne kjøre fra Ski til Beitostølen (ca. 27 mil) uten å måtte være avhengig av å lade og sitte med rekkeviddeangst på vei opp - selv på de kaldeste og kjipeste dagene. Jeg var positiv når NAF testet rekkevidden til iv80x på vinteren, og de kom litt over 40 mil. Men foreløpig, med et forbruk på ca. 24 kw/100 km, så klarer jeg ikke helt å få mattestykket til å gå opp. Vi kjører helt vanlig, ingen grisekjøring eller høyhastighetsvei, og temperaturen de siste to ukene har ligget på mellom +5 og -2. 

Men jeg kan gi en oppdatering etter vinterferien om hvordan det gikk.

Når det er sagt er det jo fint at Skoda kommer med en oppdatering i Q2 som gjør at ladehastigheten vil økes. Det vil jo hjelpe mye.
#4
Skoda ENYAQ / Skoda Enyaq iv80x - spørsmål og svar
søndag 13. februar 2022, klokken 06:19
Hei!

Akkurat fått meg en ny iv80x. Veldig fornøyd. Hva har folk erfart av rekkevidde på denne i disse tider?

En annen ting: slet mye igår med å koble min iPhone til bilen med Apple CarPlay. Noen tips?

Erfaring ladehastighet:
Kjørte fra Stavanger til Oslo i går. Stoppet og hurtigladet to ganger. Første stopp i nærheten av Grimstad på en clever 170kw hurtigladerstasjon og andre stopp på Circle k Grelland 150kw. Opplevde maks 82kw ladehastighet på begge. Før begge stopp hadde jeg plottet inn ladestasjonene på kartet i bilen, og begge gangene var jeg på ca 8% av batteriet.

Var litt overrasket over treg ladehastighet.

Men ellers, strålende fornøyd!
#5
Audi e-tron / Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
fredag 07. januar 2022, klokken 06:46
Hei!

Jeg ser etter en brukt e-tron 55 i prisklassen omkring 650 000.

Som bruktbilkjøper av e-tron. Er det noe spesielt jeg er nødt til å h med i betraktning? Så lurer jeg på om e-tron er som andre merker, at de førte eksemplene ofte har litt prematurproblemer, og at jeg da gjør klokt i å heller legge til noen tusenlapper for å kjøpe 2020 modell, kontra 2019...

Slik det er nå har jeg tre biler jeg titter ekstra nærme på:

https://www.finn.no/242227185 Ganske ny bil, men litt mindre utstyr etter hva jeg kan se

https://www.finn.no/231748340 Bra med utstyr, men 2019 modell

https://www.finn.no/243124115 Litt lik som den over, men liker bedre fargekombinasjonen.

Betrakninger, refleksjoner, erfaringer og meninger mottas med takk. Gjerne også tips til andre biler på bruktmarkedet. Helst ikke i fargen hvit eller rød.

Av utstyr må den ha hengerfeste og matrix lys. Helst gjerne 4 soner klima og komfortnøkkel. Uten e-tron erfaring så er det jeg umiddelbart tenker er viktig ekstrautstyr. Kom gjerne med innspill her også!
#6
Hei. Vi vurderer e-tron 55. Men før vi ev kjøper ønsker jeg å høre om noen har erfaring med å kjøre fra Ski/Kolbotn (område) til Beitostølen med bilen. Er man avhengig av å lade om sommeren om vinteren? Stort sett ledig ladeplass? Ev. andre ting..

Vi vurderer å bytte vår 2015 Tesla model s85D, men ønsker helst ikke en elbil med noe særlig kortere rekkevidde...


Takk på forhånd :)
#7
Model S 2013 - 2022 / Automatisk lukking av innfellbare speil
tirsdag 30. juni 2020, klokken 07:38
Hei.

Da jeg kjøpte min Tesla model s 2015 brukt for et år siden mener jeg speilene gikk inn av seg selv når jeg parkerte og gikk bort fra bilen. Altså, at speilene gikk inn samtidig som dørhåndtakene gjorde det. Så gikk de opp igjen når jeg nærmet meg bilen og dørhåndtakene gikk opp. Jeg skrudde av denne funksjonen før vinteren og kulda kom. Prøvde å skru denne på igjen i våres, men Nå må jeg fysisk holde inne knappen på bilnøkkelen eller trykke på knappen ved døren (eller MCU selvfølgelig). Er min hukommelse riktig? Hvordan skrur jeg ev denne automatikken på igjen? Har prøvd å trykke på at speilene skal felles inn ved en gitt lokasjon på MCU, men da går speilene inn mens jeg kjører og nærmer meg denne lokasjonen... Dette er jo selvfølgelig upraktisk.

Jeg byttet forresten til ny MCU i januar 2020. Kan dette ha noe sammenheng?
#8
Hei,

Jeg kjøpte en Tesla modell S årsmodell 2015, brukt i september 2019. Da hadde den gått ca. 140 000. For en uke siden etter jeg hadde parkert og skulle åpne bagasjelokket så pep den bare to ganger og ingenting skjedde. Den åpnet seg ikke verken ved bruk av nøkkel, MCU eller ved å trykke på knappen på bagasjelokket. Nå står det på MCU at bagasjelokket er konstant åpent, selv om det er lukket. Tok umiddelbart kontakt med Tesla Karihaugen, forklarte problemet og bestilte time. Fikk time førstkommende onsdag, 20. mai. Imens har jeg prøvd i ny og ned om bagasjelokket fungerer igjen, og da oppdaget jeg at jeg kunne plutselig trykke på "låseknappen" på bagasjelokket og selv løfte bagasjelokket opp med minimalt med kraft. Jeg lukket den uansett igjen. Den har låst seg, men det virker som det er litt slark. Uansett fungerer den ikke.

Fikk SMS fra Tesla om at dette ikke vil bli dekket av reklamasjon. For meg høres det rart ut. Jeg forventer at et bagasjelokk skal holde i mer enn fem år på en slik type bil. Er det noen som har lignende erfaring med bruk av reklamasjon på defekt bagasjelokk?
#9
Plugg-inn hybrider / Kjøp av brukt Passat GTE
søndag 28. juli 2019, klokken 16:26
Jeg skal kjøpe ny bruktbil og valget har nok landet på Passat GTE. Til dere som har god erfaring med denne bilen ønsker jeg gjerne noen tips til hva jeg bør tenke på ved kjøp.

Foreløpig har jeg sett på de som har gått maks 70 000


- først og fremst, hvilke erfaringer har dere gjort dere? Plusser og minuser
- hvilke ekstrautstyr bør jeg ha med?
- hva annet bør jeg tenke på ved kjøp?
- Eksempel. Vurderer to biler med nesten samme utstyrsnivå, men den ene har gått ca 70 000 mens den andre har gått ca 47000. Prisforskjell ca 15000. Hvilken ville dere gått for? (Ta utgangspunkt i at begge er i lik stand).

Ser at det er mange Passat GTE til salgs på Finn for tiden. Har dere noen tanker rundt dette? Muligheter for å presse pris nedover.

Ville dere ev. anbefalt en annen type bil i samme kategori?

Jeg takker for all hjelp på forhånd.
#10
Model S 2013 - 2022 / Kjøp av brukt Tesla modell S
søndag 28. juli 2019, klokken 09:32
Hei!

Jeg skal kjøpe bruktbil og har lenge sett på PassatGTE. På grunn av «el-bil skiftet» som uten tvil er i Norge er det uaktuelt å kjøpe fossilbil. I det siste har jeg tenkt mer på om kanskje en brukt Tesla ville vært et smartere bruktbilkjøp... I utgangspunktet hadde vi et budsjett på 280k pluss minus, men har tenkt tanken om å kanskje spytte inn noen titals K ekstra dersom kjøp av en brukt Tesla sumasummarum er et smartere kjøp (gjenbruksverdi, gratis superladin, helektrisk). Da fordrer det selvfølgelig at vi har bilen en god del år.

Jeg har null peiling på Tesla så derfor håper jeg på noen smarte og gode råd. Hva tenker dere?

Vårt behov:
Familie på fire hvorav en baby med barnevogn
Hytte på fjellet, 26 mil en vei.
Ellers i hverdagen mye småkjøring.
Ligger vel rundt 17000 km i året

Hva bør jeg tenke på ved et ev, kjøp? Er det verdt å kjøpe en brukt Tesla som har gått 200 000 km og betale en god del tusen mer kontra en fin og nyere Passat GTE ?

På forhånd takk for hjelpen.



#11
Carwing / Problemer med bluetooth og Nissan Connect - Leaf 2012
torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:33
Har en Nissan Leaf 2012 modell. Jeg får koblet min Iphone 6 (og min samboers Iphon 5S) til Leafen ved bruk av Bluetooth, men jeg får ikke hørt musikk. Det fungerer å ringe/motta samtaler, men når jeg eksempelvis skal høre på Spotify kommer det ingen lyd. Spotify går, og jeg ser at mobilen er koblet til bilen med bluetooth, men altså ingen lyd. Det fungerte tidligere, med en gang jeg kjøpte bilen brukt (for en uke siden), men etter jeg nullstilte innstillingene, slettet gammel eiers telefon fungerer det ikke lenger.

En annen ting. Når jeg fikk bilen måtte jeg også overføre Nissan Connect fra gamle eier til meg. Alt funker på appen fungerer unntatt kjørehistorikk. Alt er på null. Har noen opplevd noe av det samme?
#12
Normallading i O&A / Lading på Ammerud/Grorud
mandag 02. oktober 2017, klokken 08:00
Jeg jobber i Hukenveien på Grorud. Hvor blir nærmeste ladestasjon? På ladestasjon.no står det at det skal være ladestasjon i Ammerudveien men etter å ha lett lenge kan jeg fortsatt ikke finne den...
#13
Lading / Lade til 100% hver dag - dumt?
lørdag 30. september 2017, klokken 17:02
Hei.

Nylig kjøpt en Leaf, 2012 24kw og har noen spørsmål. Min samboer har ca 8 mil til jobb tur/retur og ikke mulighet til å lade på jobben. I teorien burde dette gå fint? Spesielt hvis vi lader til hundre prosent. Han jeg kjøpte av har ladet til 80% alle hverdager og 100% i helgen, dette for å bevare batteriet. Nå er det kanskje noen her som har hatt nevnte bil i flere år og erfart noe? Er det OK å lade til hundre prosent hver dag (hverdag i hvert fall) eller vil dette gjøre at batteriet blir fortere dårligere? En annen ting, hvor lenge får dere kjørt med Leaf 24 kw 2012 når den er ladet henholdsvis 80 og 100 %? En siste ting, vi er usikre på om vi skal kjøpe en hjemmelader (salto) eller bare bruke utendørs stikkontakt. Hva er deres råd? Stor forskjell i pris.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA