Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - T.K

#1
Model X 2014 - 2022 / Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
onsdag 04. desember 2019, klokken 19:18
Hentet bil fra verksted på Rud i går. Ved innlevering går Tesla over bilen med videokamera. Bilen var hel og uten skader ved innlevering. Da jeg hentet bilen var det en 1 - én - meter lang sprekk i frontruta, så kryss og tvers.

Tesla mener det er steinsprut i ruta som har gjort skaden. Dette på bakgrunn av at de mener det var små sår på ruta fra før, og dermed - steinsprut.

Jeg vet, og mange vet, at en rute som har gått 50 000 km, ikke er en ny rute. Imidlertid kan man dra til en bilglassbutikk og få reparert gratis "roser" på ruta etter steinsprut. Imidlertid, på min bil var det ingen roser. Det var ingenting å reparere. Det var absolutt ikke noen merker på ruta utover det som er helt vanlig på hvilken bil som helst bil etter 50 000 km p veien - ikke ny rute men bitte litt slitt. Og om ser etter med lupe så finner man små, små merker, men det gjør man på alle biler. Alle! Og disse merkene er etter feks. steinsprut. Men det er ikke mulig å reparere, fordi det ikke vises om man ikke setter nesa helt inntil ruta.

Spørsmålet er egentlig. Har flere opplevd dette? Er modell X-ruta en rute som sprekker lett? Jeg kommer ikke til å akseptere denne påstanden fra Tesla, og det kan være greit med innspill.

#2
Tesla / Teslas lavmål i kunderservice når stadig nye høyder
torsdag 21. november 2019, klokken 11:07
Bunnivået til Teslas service når stadig nye høyder. Jeg henvender meg her for om mulig få tips om hvordan dette skal løses.

Jeg kjøpte en Tesla Wall Charger på Rud for noen måneder siden. Den har nå gått i stykker, den lader ikke mer. Etter å sittet i telefonen i, jeg husker ikke engang hvor mange ganger, kom jeg for 14 dager siden frem til en som klarte å logge feilen på laderen, og jeg skulle bli kontaktet av et special charger team (alt er special eller specialists hos Tesla). En uke etterpå purret jeg på epost og jeg fikk på mandag melding fra Holland om at jeg kunne bestille ny lader og deretter sende den gamle laderen tilbake til Holland. Specialisten i holland vet altså ikke at fastmontert elektrisk utstyr skal demonteres av elektriker. For hvert nye problem med Tesla så bygger det seg opp et sinne som kan gå over i et raseri, og jeg kjørte sporenstreks til Rud, der jeg hadde kjøpt laderen. Der, bak skarnaken, sto det to nye 20-årige jenter som snakket engelsk med polsk aksent, og den ene kunne fortelle meg at de dessverre hadde sluttet å ekspedere kunder med problemer med Tesla Wall Charger. Nå skulle man kontakte
"EU-ChargingSupport@Tesla.com", der skulle man få hjelp. Etter noen års eierskap med Tesla blir det vanskelig å stadig fornye banneord-frasene, og for å unngå å møte meg selv i døren ved å stadig repetere den samme banningen dro jeg derfra og sendte epost. Nå har det gått tre dager og selvsagt har jeg ikke fått noen svar.
Jeg bruker nå en 30 meter lang skjøtekabel fra baksiden av huset og lader med laderen som fulgte med bilen. Men spørsmålet nå er:
Er dette et problem som må løses med ufine metoder eller finnes det noen som har funnet en åpning gjennom Teslas stadig nye oppfinnsomme kundebarrierer?
#3
Model X 2014 - 2022 / Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 12:13
Flere som opplever det samme? Den må våkne til liv etter at jeg setter meg i bilen. Det kan ta 30 sekunder, men som regel 10-15 sekunder, men ofte 20 sekunder. Dette er hver dag. Flere ganger hver dag. Etter å ha rebootet bilen på forskjellige måter leverte jeg den til Tesla i sommer, for å få de til å se på det. De gjorde sannsynligvis absolutt ingenting, som vanlig, holdt jeg på å si. Bilen var helt lik etter verkstedbesøket. Det samme var knirkingen i understellet. Den knirker mer enn en gammel Volvo 240, bokstavelig talt. "Du må underspyle nå og da" var rådet jeg fikk i sommer. Jeg underspyler ofte.

Jeg skal levere bilen igjen snart, men er redd de bare tar en reebot igjen, og leverer bilen som vanlig uten å teste den først, eller sjekke om det de har gjort har utbedret feil.

#4
Restart bilen, sa service-representanten hos Tesla. Jeg forklarte at bilen restarter selv hver gang den skal starte opp, eller 3 av 4 ganger. Men tvangs-oppstart med å holde inn hjulene på rattet var det som skulle til, mente service-representanten hos Tesla. Det hjalp selvsagt ikke.

Før i tiden, for 100 år siden, sveivet man biler i gang, med sveiv. Det tok ca 15-25 sekunder å starte bilen for 100 år siden, den samme tiden det tar å starte min bil.

Noen som har erfart det samme og funnet en fix?
#5
Model X 2014 - 2022 / Oppdatering omkring dagens servicenivå
tirsdag 21. august 2018, klokken 14:36
Hentet bilen i dag fra verksted, etter at det tok Tesla nærmere 3 måneder å levere deler i forbindelse med skade på FWD. Bilen skulle "sendes til rens" slutten av forrige uke. Hva de gjorde med bilen "på rens" er vanskelig å si, men den var i alle fall skitten og støvete da jeg hentet den, men jeg gadd ikke henge meg opp i det. Kom til jobben og skulle åpne FWD-døren. Så viser det seg at det ikke usannsynlig er en sensor-feil eller noe annet, for døren går bare halvveis opp, og det blinker rødt i dashbordet, at det står noe i veien for døren. Den andre døren, den som ikke er reparert, går helt fint. Bilen har stått hos Tesla Nord de siste dagene for å bytte ladeluken. Sannsynligvis har de tatt ut gulvet bak for å komme til, gulvet over brønnen, men de har glemt å legge gulvet tilbake.

AutoIn har altså ikke kvalitetssikret jobben som er gjort. Tesla har ikke kvalitetssikret jobben som AutoIn har gjort, noe de hadde mulighet til da bilen har stått hos Tesla noen dager for å bytte ladeluke. Tesla har ikke kvalitetssikret jobben de har gjort på ladeluken ved at de ikke har lagt tilbake gulvet. Og jeg bor noen mil unna Tesla Nord.

Noen som tror at at Tesla har satt fokus på kvalitet? Det tror ikke jeg.
#6
Jeg mistenker at Tesla overhodet ikke har et delelager, bortsett fra i USA. Dette på bakgrunn av at jeg trenger karosserideler, og Teslas samarbeidspartner Autoin, stipulerer flere måneders ventetid på delene. Dette er helt vanlig, i flg. Autoin. Ved forespørsel til Tesla har de ikke dementert dette.

Når man leser andres innlegg kan det også virke som om mistanken styrkes. Ved bestilling til service kan denne ta lang tid om det inkluderer deler, har jeg lest. Tesla har vel også vært gode på å gi ut loaners, men dette er i ferd med å snu, så vi vidt jeg har forstått.

Om dette stemmer, at Tesla ikke har delelager, så gjør de alt riktig etter kapitalistiske prinsipper. De kan faktisk ha funnet opp hjulet på nytt innenfor bilbransjen, selv om Tesla selv og flere andre heller vil kalle dem en teknologibedrift. En bedrift er primært i markedet for å tjene penger, ikke for å hjelpe kunder. Fravær av delelager uten at kunder reagerer på andre måter enn å "sutre" på forum er i så fall et stort steg i retning av høyere overskudd, eller overskudd, for Teslas vedkommende. Men det er også et stort steg i retning av å få så misfornøyde kunder at de bringer saken inn for forbrukermyndighetene med krav om heving av kjøp, som jeg skal gjøre. Og i så fall kan det være kroken på døren for Tesla. Synd i så fall, bilen er fantastisk å kjøre. Men det hjelper ikke, når den står på verksted halve året mens den taper seg 10 000 kroner i verdi hver måned uten å bli brukt.
#7
Jeg mistenker at Tesla overhodet ikke har et delelager, bortsett fra i USA. Dette på bakgrunn av at jeg trenger karosserideler, og Teslas samarbeidspartner Autoin, stipulerer flere måneders ventetid på delene. Dette er helt vanlig, i flg. Autoin. Ved forespørsel til Tesla har de ikke dementert dette.

Når man leser andres innlegg kan det også virke som om mistanken styrkes. Ved bestilling til service kan denne ta lang tid om det inkluderer deler, har jeg lest. Tesla har vel også vært gode på å gi ut loaners, men dette er i ferd med å snu, så vi vidt jeg har forstått.

Om dette stemmer, at Tesla ikke har delelager, så gjør de alt riktig etter kapitalistiske prinsipper. De kan faktisk ha funnet opp hjulet på nytt innenfor bilbransjen, selv om Tesla selv og flere andre heller vil kalle dem en teknologibedrift. En bedrift er primært i markedet for å tjene penger, ikke for å hjelpe kunder. Fravær av delelager uten at kunder reagerer på andre måter enn å "sutre" på forum er i så fall et stort steg i retning av høyere overskudd, eller overskudd, for Teslas vedkommende. Men det er også et stort steg i retning av å få så misfornøyde kunder at de bringer saken inn for forbrukermyndighetene med krav om heving av kjøp, som jeg skal gjøre. Og i så fall kan det være kroken på døren for Tesla. Synd i så fall, bilen er fantastisk å kjøre. Men det hjelper ikke, når den står på verksted halve året mens den taper seg 10 000 kroner i verdi hver måned uten å bli brukt.

#8
Fikk skade på bakdør på modell X. Autoin, Teslas karosseri-samarbeidspartner, fortalte at Tesla knapt har karosserideler på lager, og at disse gjerne sendes fra USA, med leveringstid opptil flere måneder. Karen jeg snakket med hos Autoin hadde vært i bransjen i mange år, og mente at, fritt oversatt, "Teslas karosseri-delelogistikk må være den dårligste som finnes, systemet fungerer rett og slett ikke". Etter at Autoin har bestilt delen får de beskjed fra Tesla om at delen er bestilt. Deretter vet ingen hvor den er før den kommer på døra. Det har ingen hensikt å purre, i flg Autoin, ingen hos Tesla vet noe om hvor deler befinner seg. Dette er "hemmelig" og befinner seg i "systemet".

Jeg har spurt Tesla om dette stemmer, at de ikke kan levere deler før om flere måneder, og om det gjør vil jeg heve kjøpet (dette må i så fall prøves for forbrukermyndighetene). Så langt har det gått to arbeidsuker, og jeg fikk i går en epost om at Tesla skal se på saken og kontakte Autoin. Og det var akkurat det Autoin fortalte meg: "Du kommer til å klage til Tesla, de vil kontakte meg, men ingenting vil skje, for Tesla er de som sitter på delen, og vi får ikke gjort noe annet enn å bestille". De fortalte at de akkurat utleverte en bil til en kunde, hvor bilen ble satt på verksted hos dem i desember. Fire måneder levering av deler.

Det hører med til historien at Tesla ikke låner ut bil i denne saken, da bilen blir stående på verksted for lenge.
#9
Så skjedde det som ikke skal skje, som vi har lest om ved et par anledninger. Bakdør åpnet seg i vaskehall i dag, og ble vridd og ødelagt.

Etter software-oppdatering for et par dager siden ble det umulig å lukke ladeporten. Dette skulle jeg egentlig oppover til Tesla på Rud og snakke om i dag. Først skulle imidlertid bilen vaskes. Jeg vasket for noen dager siden også, og da åpnet hengelåsikonet på skjermen seg, mens jeg satt inne i bilen, etter at jeg hadde låst. På forhånd hadde jeg altså låst dørene. Jeg trykket på hengelåsikonet i dag også, for å låse døren inne i vaskehallen. Nøkkelen legger jeg på midtkonsollen ved vasking, så jeg unngår å trykke på den. Fikk deretter en innkommende samtale, og holdt ikke øye med skjermen. Døren åpnet seg mens maskina rullet fremover, jeg hadde ingen mulighet til å få lukket bakdøra, maskina rev den med seg. Jeg antar dørlåsen - ikonet på skjermen -  har åpnet seg av seg selv i igjen.

I følge verkstedet har de fått inn to-tre biler med slik skade. De regner med det er sensorene bak håndtaket som blir påvirket av høytrykk, og dermed åpnes døren. Trykket på vannet er selvsagt ikke høyt nok til å "trykke inn" døråpneren, så det virker som en grei forklaring fra verkstedets side.

Bilen kan bli på verksted i flere måneder, i flg. Autoin, Teslas karroserisamarbeidspartner. Fra de bestiller deler til delene kommer på døra kan det gå alt fra uker til måneder, men ingen kan fortelle dem når.

Før jeg drar til Tesla og legger frem problemet - er det noen med gode råd her? Regner med Tesla kan logge aktiviteten i bilen på tidspunktet, men tar de ansvar? Hvilke rettigheter har jeg?

Edit. I dag var jeg hos Tesla på Rud. Etter endel venting kom det en kar ved navn jeg ikke husker. Han hadde med et ark hvor det sto, på engelsk, at, fritt oversatt: "Teslas biler kan ikke vaskes i vaskehall". Deretter viste han meg håndtaket på modell X, og fortalte at børster kan slå opp bildøren.

Min kommentar er at det finnes ikke en eneste moderne vaskemaskin som kan slå opp døren. Det krever alt for mye trykk å trykke opp døren på modell X. Tesla ønsker altså ikke å ta ansvar og viser til et skriv som sier at bilene deres ikke kan vaskes i vaskemaskin.

Takk for innspill. Men det blir i alle fall en runde hos Forbrukerrådet, i det minste for å få laget en presedens om at bilen ikke kan vaskes i maskin.
#10
Resten av elbilverden går videre, men trillingene består. Selv har vi hatt to slike i vår familie, og jeg legger merke til at prisforlangende nå er den samme som for 2-3 år siden. Det eneste som har skjedd er at bilene har blitt eldre og har gått lenger og batteriet er sannsynligvis litt mer svekket, siden bilene tomkjøres og topplades hver dag.
#11
Strømmen har gått på hytta, det er mørkt ute og jeg trenger lys på gårdsplassen en halvtimes tid, men lysene slår seg av når jeg går ut. Kan de slås på?
#12
Fikk installert ladestasjon til Tesla for noen dager siden. Elektriker påstår den er riktig koblet, men den lader med 4 kw/6 ampere og er veeldig treg. Vanlig 16 ampere kurs på chuko lader med 3 kw men med 13 ampere og lader dobbelt så raskt. Elektriker har tatt strøm fra 3 sikringer - skulle lage 6 kw lading med 32 ampere.
Han påstår han har gjort det riktig, men han er fra Polen og jeg tror ikke han har gjort det riktig.
Noen synspunkter?

Bildene viser at strømmen fra ladestasjonen bruker 24 timer + for å lade, mens fra standard Chuko 15 timer.
#13
Fikk installert ladestasjon til Tesla for noen dager siden. Elektriker påstår den er riktig koblet, men den lader med 4 kw/6 ampere og er veeldig treg. Vanlig 16 ampere kurs på chuko lader med 3 kw men med 6 ampere og lader dobbelt så raskt. Elektriker har tatt strøm fra 3 sikringer - skulle lage 6 kw lading med 32 ampere.
Han påstår han har gjort det riktig, men han er fra Polen og jeg tror ikke han har gjort det riktig.
Noen synspunkter?

Bildene viser at strømmen fra ladestasjonen bruker 24 timer + for å lade, mens fra standard Chuko 15 timer.
#14
Model X 2014 - 2022 / Vaske modell X i vaskehall med børster
tirsdag 16. januar 2018, klokken 00:34
Noen som har erfaring med dette? Jeg tenker ikke på eventuelle småriper i lakken, jeg tenker på om:
1. spoileren bak sitter fast etter vask
2. Underspylingen ikke gjør at bilen blir stående
#15
Model X 2014 - 2022 / Leveringserfaring
tirsdag 09. januar 2018, klokken 21:10
Hentet X 100 i Brumundal i går. Alt på plass av kabler ol. Spylervæske på bilen og ladet til 100 % ved henting. Bilen er 100 % feilfri så langt. Alt virket med en gang. Spotify. Appen. Svært fornøyd.
#16
Amerikanskimportert Fiat 500 med Turbo Cord Portable EV Charger. Lader bare på 1 - én kontakt på jobb. Ikke på de andre. Hjemme er det nyinstallert 16 amp kurs, lader ikke der heller. Kjenner ikke til at den ene stikkontakten på jobb har noen spesielle ting ved seg. Den har alltid vært en vanlig stikkontakt og har alltid virket. Har prøvd flere ganger og blir snart gråhåret av dette merkelige fenomenet. Noen Petter Smart her?
#17
Model S 2013 - 2022 / Har noen foliert bilen hos Merhebia i Drammen
fredag 08. desember 2017, klokken 14:53
Ser de er anbefalt hos teslanytt.no, men det er også Kolbotn Dekk & Servicesenter, som en venn mente gav "den verste lakkjobben på felger noensinne".

Merhebia har lagt seg flere tusen rimeligere enn Scandinano på helfoliering med noen effekter og detaljer, men kan ikke finne en eneste omtale av Merhebia.
#18
Jeg har akkurat sjekket på biltilsynet.no hvilken vektbelastning alle X100 som ligger på finn har, samt flere X75, og ALLE har lastindeks 106 bak og 102 foran, om de så er fem eller seks-setere. Dvs at det må være 950 kilo bak. Forøvrig har alle, om de så er X75 eller X100, dekkdimensjon 265/50/19. Jeg ser flere på forum oppgir at deres X100 har lastekrav på 1030 kilo pr hjul eller 2052 pr aksling. Dette finner jeg ingenting om på biltilsynet.no, så dette er svært uklart for meg.

Bakgrunnen er at jeg tenkte å velge 235/55/19, jeg har faktisk bestilt dem hos Dine Dekk AS, som påstår bestemt at disse er godkjent på X100, selv om de har vektindeks 105, som er 925 kg.

Noen har også montert disse dekkene og hjulene på sine X100. Enten kjører de ulovlig og er lurt av dekkselgeren ellers er det noe jeg ikke har fått med meg, og det kan godt hende.

Noen som kan oppklare?
#19
Bestilling og levering / Telefonnummer til delivery?
fredag 17. november 2017, klokken 14:33
Dette finnes sikkert et sted på forum, men det er ingen som har dette i overskriften og lett søkbart her. Noen som har det?
#20
Dine Dekk AS selger felgpakker med dekk i dimensjon 235/55/19 og mener veldig bestemt at dette går fint til modell X, da denne må ha vektbelastning over 1800 kilo pr aksling. Iflg samme dekkforhandler har enkelte X-modeller vektbelastning på 2050 kilo pr aksling, men dette er det ikke noe system i. Bilene med 1800 kilo vektbelastning og de med 2050 kg vektbelastning er modell X100, og iflg Dine Dekk AS er det helt tilfeldig hva som blir stående i vognkortet. Han hadde fått bekreftet fra Tesla at vektbelastning 925 kilo var godkjent. .

Dekkmann anbefaler 255/50 på 19 tommers hjul da bakakselen har lastindeks 106 bak, som er 950 kilo pr hjul eller 1900 kilo på akslingen, som er kravet til modell X iflg Dekkmann.

Så der står det. Jeg vil gjerne ha 235/55 på vinterhjulene. Jeg spurte selgeren hos Tesla forøvrig, som bad meg vente til jeg fikk vognkortet og kjøpe dekk etter spesifikasjonene der, men det er jo en håpløs strategi, hjulene må være klar til bilen kommer.

Anyone?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA