Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - knut3448

#1
Model 3 / Skaffe gummipute til takstativ?
søndag 02. januar 2022, klokken 15:44
Trenger en gummipute/fot til høyre foran. Men det viser seg å være vanskelig. Tesla fører ikke, de sier jeg må kjøpe nytt takstativ. Det finnes uorginale takstativ til bortimot halve prisen, men disse ser ikke ut til å kun selge gummiputa, og det er enda mer overraskende. Noen som vet hvor sånt kan kjøpes, eller har en til overs?
#2
Model 3 / Forbedret ladefart på 2021 SR+ LFP!?
torsdag 18. november 2021, klokken 10:04
Jeg har ikke sett at dette har vært omtalt. 123kW ved 51% SOC på V2 lader. Bilen bommer endel på hvor mye man må lade for å nå neste lader, men det fikses vel i en eller annen oppdatering.

https://youtu.be/yQWX72VK2BA
#3
Model 3 / Redusert nyttelast på TM3?? Nye og eksisterende...
tirsdag 28. september 2021, klokken 08:46
Det står nå 252 kg nyttelast på SR+i kjøretøyregisteret... Den var vel 314 kg sist jeg sjekket?

Sjekket en juni 2021 SR+, her står det 252 kg.
Sjekket også en sept. 2020 LR, disse hadde da 374 kg nyttelast? Nå står den med 325 kg.

Om jeg ikke roter/misforstår så har Tesla (eller hvem det måtte være) redusert nyttelasten på allerede registrerte biler? Jeg har ikke tilgang på vår SR+, så jeg får ikke sjekka vognkortet nå.
#4
Kjøpe elbil? / Trenger billig bil og billigst mulig bilhold
fredag 24. september 2021, klokken 09:06
Vurderer å kjøpe en elbil til maks 60k. Det viktigste kriteriet er lave driftskostnader. Altså billig forsikring og lavest mulig risiko for reparasjoner. Alt annet enn type2 ladekontakt vil gi ekstra kostnader ettersom eksisterende lader må skiftes ut. Har sett på følgende

Renault Zoe ser ut til å være driftsikker, men jeg disponerer kun en kurs (230V) i garasjen. Denne skal da lade 2 elbiler, tror Zoe er uaktuell pga lading.

Leaf. Håndbrekk og PTC-varmer er kjente svakheter og dyre å utbedre på gen1. Har 2014/2015 modellene samme svakheter? De har i alle fall fotbrekk. Kan vel risikere å få utlegg på bremsene, og rekkeviddetap kan være betydelig.

E-Up. Litt liten, men kan gå. AC-lader er kjent svakhet og dyr å reparere. Fordel med type2-kontakt.

Kia Soul får man kanskje ned mot 60k. Kjenner ikke til svakheter ved denne, men ser noen har endel rekkeviddetap.

E-Golf/i3/Ioniq blir for dyrt. Vil helst ikke ha en av trillingene, såfremt ikke det er det åpenbare valget.

Hvilken tenker folk gir det billigste bilholdet?
#5
Model 3 / 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
fredag 04. juni 2021, klokken 19:21
Jeg tror de første SR+ MIC modellene ble utlevert onsdag denne uken. Vi fikk vår torsdag, knappe halvannen måned etter bestilling. Iflg vår selger skulle Tesla bestrebe seg på å levere ut bilene i prioritert rekkefølge denne gangen. Jeg vet ikke hva som inngår i den prioriteringa, men vi har eid et par Tesla tidligere, kanskje det var av betydning? Vi bestilte inventorybil og ringte selger for å legge til vinterhjul. Vi slo fra oss uorginale hjul når de nye TPMS-sensorene er så dyre.

Vår første Tesla var en 06/2017 S75 Rwd. Vi var fornøyd med bilen, tilstrekkelig rekkevidde og brukbar ladefart. Nye SR+ slår den bilen på både rekkevidde og ladefart, i alle fall om man starter fra lav nok batteriprosent. Og SR+ vinner vel på akselerasjon også, uten at vi bryr oss. Går mest i Chill-mode. Vi har også hatt en mars 2019 TM3 LR. Vår nye SR+ virker thight'ere og mer stillegående. Merkbart mindre vindstøy fra vinduer.

Vi hentet bilen i Drammen, om morgenen, likevel var bilen nesten 30 min forsinket.  Dette var kontaktløs levering, og det var helt greit. Alt av panel satt fint og fluktet som de skulle, ingen skader hverken innvendig eller utvendig. Jeg ble litt forvirret når skjermen gikk i svart rett før jeg skulle kjøre. Men det viste seg at det var normalt, bilen var visst i ferd med å bli overført fra Tesla til meg, i ett eller annet system.

Det er gøy å kjøre på E18 i bedagelig fart med forbruk på under 120Wh/km. Bilen hadde behov for hurtiglading rett etter henting. Været var varmt, og bilen rakk 10 min med forvarming av batteri, men det var ikke nok til god ladefart ved Liertoppen. Med bare en motor så går nok oppvarminga litt tregere.

Bilen ble ladet til 100% natt til i dag, og det var ikke mye begrensing på regen. Jeg så ikke så nøye på streken, men det var kanskje 60-70% regen. Så da skulle man tro at det er en brukbar topp-buffer på batteriet. Eller er det bare ukalibrert BMS slik at batteriet egentlig ikke var fullt...? Med toppbuffer og LFP-kjemi så er det forståelig at Tesla anbefaler å lade til 100% i så fall. Ladelimit var satt til 100% som standard.

Bilen har radar og justerbar korsryggstøtte på passasjersiden. Og den har hengerfeste. Det er ikke sikkert det kommer så mange SR+ MIC med dette utstyret. Akkurat nå ligger det en sort SR+ med hengerfeste hos Tesla, og flere uten hengerfeste.

Av de Teslaene vi har eid/kjørt er dette den som oppleves best, eller, ehh.. mest "premium"!? Det blir interessant å se mer data på bilen, som netto batterikapasitet, etterhvert som flere får bilen. Bjørn Nyland skal vel teste en snart.
#6
Tesla SW og AP / Bruker du AP like mye som EAP?
onsdag 24. april 2019, klokken 10:30
Jeg leser stadig om folk som har brukt autopilot på langtur 9x% av tiden. Jeg har tidligere hatt EAP i en prøveperiode, og filskiftefunksjonen var litt omstendig å bruke. Men jeg lurer på om ikke mangel på filskifte gjør AP mye mindre anvendelig. AP er altså den litt billigere autopilotpakken som er standard nå, som mangler filskift, summon og noe greier.

Jeg kjørte 1000km+ i påska, mye på danske motorveier, og AP ble brukt maks 15%. Det ble endel bytting mellom høyre og venstre fil, og AP måtte deaktiveres hver gang. Det er forsåvidt til å leve med. Men den plinginga ble etterhvert ganske slitsom, og det kom etterhvert klager fra passasjerene. Forståelig nok man kan ikke høre på den hvert minutt i et par timer!

Er det flere som opplever dette?
#7
Tesla / Finn en referralkode her
fredag 22. mars 2019, klokken 20:46
Hei

Poster som tilbyr referral blir fort slettet, og om en skulle finne på å spørre etter kode så blir postboksen fort full.

Hadde det vært en idé å ha en egen base med referal-koder? Alle som vil ha sin kode i basen får lov, også annonseres den som sticky på forumet her? -Fjernet linken- Den finnes nå her
https://elbilforum.no/index.php?topic=45248.0

#8
Noen som vet? Man skulle jo tro at batteri er identisk. Men det er vel forskjell i HW som gjør at Plus får 20 miles lenger rekkevidde.

Kilde
https://www.tesla.com/no_NO/blog/35000-Tesla-model-3-available-now
#9
I tillegg til de to versjonene av SR er også LR med bakhjulstrekk tilbake. Dermed er det 6 varianter å velge blant nå, mot 3 i går. Jeg har tatt utgangspunkt i prisene for LRD og P og forsøkt å estimere norske priser på de andre modellene. Jeg har brukt noe høyere vekslingskurs på disse, så med litt flaks blir endelig pris noen tusenlapper lavere.


Variant US-pris NO-pris Faktor "Estimert NO-pris inkl levering (9300kr)"
SR $35k 320k 9,15 329k
SR. SemiPrem $37k 339k 9,15 348k
MR. Premium $40k 366k 9,15 375k
LR. Premium $43k 393k 9,15 412k
LRD Premium $47k 429800 9,14 439120
P.. Premium $58k 521100 8,98 530420
#10
Model 3 / Bruke egen referral ved bestilling av TM3?
fredag 04. januar 2019, klokken 13:16
Det har vært sagt så mye forskjellig om bruk av egen referral, er det noen som vet?

Det beste er kanskje å finne noen å bytte kode med. Jeg har bestilt i dag, si i fra om noen andre bestiller nå og vil bytte.
#11
Ladeplasser og ladekabler / To målere på samme inntakskabel?
torsdag 01. mars 2018, klokken 11:07
Vi er et lite sameie som sliter med å finne ut av hvordan vi skal få strøm i garasjene. Problemet er at det må graves mye, da blir kostnaden så høy at husstandene uten umiddelbare planer om elbil trekker seg. Så da tenker og tenker vi.

Det er to hus inntil garasjene. Disse har begge 80A kabel inn til huset, og 50A hovedsikring (IT). Jeg spurte Hafslund om vi kunne skjøte på kabelen inn til ett av husene og disponere 30A. Det gikk visst ikke. Om jeg forsto svaret rett... eller han forsto spørsmålet... Men, folk har da flere målere i samme hus, på samme hovedkabel?

Er det skjøtingen som er problemet? I såfall kan vi vurdere å ha 2 målere i samme hus, og trekke en stor kurs ut til garasjen, det er snakk om 4m gjennom en hage!?

(Jeg bruker vel feil navn på strømkabelen inn til huset minst ett sted her, men jeg gjør meg forhåpentligvis forstått likevel)
#12
Model S 2013 - 2022 / Om S75?
mandag 08. mai 2017, klokken 21:15
Jeg har bestilt en slik og har sjekket google+youtube og finner overraskende lite om S75. Alt av tester og omtaler er stort sett S75D eller S60 med og uten D. Så da lager jeg en tråd og med spørsmål til dere som allerede eier bilen

Iflg www.evtripplanner.com skal S75 med 19" sommerhjul greie en tur fra Oslo til Nordfjord, over Golsfjellet og Fjærland på 139Wh/km. Dette skal den greie med +10*C ute og +20*C i bilen, 250kg last og kjøring etter fartsgrensene. Total høydeforskjell -100 og noe meter. Dette forbruket høres ekstremt lavt ut, S70D skal greie samme turen på 160Wh, mer realistisk men fortsatt lavt. Hva erfarer dere som eier S75?

Stemmer det at effekten på S60 og S75 er identisk? 330hk ser ut til å være tallet som brukes.
#13
Jeg har drevet endel med svakstrøm, så jeg har kontroll på de viktigste enhetene. Dette er første gang jeg prøver å planlegge noe med AC, og jeg trenger litt assistanse. Jeg kunne ringt elektrikeren igjen, men jeg tror jeg har gjort det nok ganger nå, så jeg prøver her.

Vi har en garasjerekke med 7 garasjer og kan få 125A (230v 3-fas). Vil vi ha mer må vi grave mye lenger og det blir alt for dyrt, så 125A er hva vi har å fordele. Idéelt sett burde alle ha en kurs til ladeboks og en kurs til stikkontakt/lys. Slik jeg forstår dette kan jeg hente 72A fra hver av de 3 kombinasjonene (1+2, 1+3, 2+3).

Det første jeg tenkte var at hver garasje får 20A+10A.
Fase1: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase2: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase3: 20+10A *2 = 90A (rest -18A)

Dette går selvfølgelig ikke, men det er ledig kapasitet til en 10A-kurs på "fase1" og en på "fase2". Så da er vi i mål, tenkte jeg. Men så skal alle garasjer ha hver sin strømmåler. Er det mulig da? 2 av garasjeplassene vil ha sikringer som får strøm fra forskjellig sted. Finnes det målere med flere inntak, eller kan dette løses med noen enkle komponenter og litt elektroingeniør-ing?

Jeg er redd vi må finne en måte å leve med at 3 av garasjene må dele 72A. Den ene garasjen har mulighet til å hente en 16A-kurs fra eget hus, men det er ikke godt nok (20A*3 + 10A = 70A). Da vil en garasje kun få 20A kurs, og monterer man en ladeboks på disse kan man vel ikke legge til annet fastmontert utstyr som lys?

Helst skulle vi hatt 25A kurser med 20A ladebokser, men det er bare å glemme, iallefall for 3 av garasjene. Men jeg får det ikke til å gå opp med 20A kurser (16A ladebokser) heller. Tenker jeg feil noe sted?

Edit: 72A har jeg kommet frem til ved å ta 125A*1,73=216 også dele dette på 3 =~72A. Men dette blir kanskje feil?
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Laste-løsninger
tirsdag 07. februar 2017, klokken 16:11
A-e blir vår eneste bil, og vi er nok avhengig av å utvide lastekapasiteten. Jeg antar vi ikke er alene om dette behovet.

Det er mange muligheter. Med en litt smal tak/skiboks blir det plass til et sykkelstativ på taket. Det blir mye luftmotstand, men sykkelen trives nok bedre på taket enn hengerfeste vinterstid.

En smal skiboks er gjerne lang, man får også korte og brede bokser. En lang og smal boks får endel overheng over frontruta. Er det uheldig for forbruket med dette overhenget, eller er det verre med en bred og høy boks uten overheng?

Tenker feks på disse 2
https://www.autoload.no/produkt/takbokser/thule/thule-touring-100-takboks-black-glossy-nyhet
https://www.autoload.no/produkt/takbokser/thule/thule-touring-600-takboks-black-glossy-nyhet

Alternativt kan man prøve å få alt på hengerfestet. Med noe slikt

https://www.autoload.no/produkt/takbokser/thule/thule-touring-100-takboks-black-glossy-nyhet

Vet noen om det finnes bagasjeboks-løsninger som har plass til en sykkel i tillegg til boksen? Helst skjermet bak boksen så sykkelen ikke blir alt for grisete.

Noen andre smart(ere) løsninger folk vurderer?
#15
Både på facebook-gruppen Opel Ampera-e Norge og i kommentarfelt på en Teslabjørn video på youtube har det vært endel snakk om hvor lite effektiv Ampera-e er. Det er mye kritikk av interiørkvalitet, også her på forumet. Det hevdes at GM nok en gang lager en elbil for å mislykkes og vi minnes på at GM drepte elbilen når de kuttet EV1.

Er det virkelig så galt??

ipadjove linker i en annen tråd til en artikkel om reell luftmotstand for Bolt
http://www.hybridcars.com/2017-chevy-bolt-ev-is-less-of-a-drag-than-originally-believed/
Her sies det at Bolt har blitt kjørt 300km i 120km/t, med klima på (ukjent utetemperatur) og man lurer på hvordan det er mulig for en bil med combined EPA 383km og 0,32Cd. Forklaringen er at luftmotstanden er lavere, 0,308Cd sies det nå. Da er ikke luftmotstanden så mye verre enn for i3, og den er bedre enn for Leaf. 0,308Cd er et bra tall for en såpass høy bil og kanskje et tegn på at de faktisk prøver å lage en god bil? Det hevdes i artikkelen at bilen har vært testet i vindtunnel mye mer enn hva som er vanlig. Så da er kanskje ikke bilen så håpløst innefektiv som jeg har ett hevdet flere steder. Det gjenstår å se, men jeg tror ikke vi trenger å være så pessimistiske.

Mangel på varmepumpe dras ofte frem som et problem. Jeg skulle gjerne sett at det var varmepumpe i bilen, og det er kanskje et ørlite håp om at Opel har fått igjennom dette på Ampera-e, selv om jeg ikke tror det. Uansett, det er ikke ofte jeg leser at mangel på varmepumpe er deal-breaker for Tesla Model S 60, så jeg tror det skal gå greit for A-e også.

Interiørkvalitet har det blitt snakket mye om. Ja det er hardplast og jeg skjønner at enkelte misliker det. Men, jeg satt meg nylig inn i Ioniq. Jeg har tidligere prøvekjørt den, men tenkte ikke noe videre over interiøret. Denne gangen satt jeg i en Ioniq med stoffseter og begynte å kjenne litt på interiøret. Det var jo trist hardplast nesten over alt. Hvorfor leser jeg ikke noe kritikk av Ioniq sin interiørkvalitet? Med tanke på materialvalg så var det ikke særlig forskjell på disse bilene synes jeg. Joda, jeg foretrakk setene i Ioniq, uten at jeg hadde så mye galt å si om setene i A-e.
#16
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hurtiglading av Ampera-e & Bolt
onsdag 18. januar 2017, klokken 19:36
Det begynner å dukke opp noen rapporter om hurtiglading.

Den første jeg leste var ikke særlig lovende, her falt ladefarten til under 40kW ved rett over 50%. På 125A lader. Bilen ble ladet på en lader som kuttet hver 30.min, så ladinga ble restartet 2 ganger. Man skulle tro at det kan påvirke ytelsen, men forfatteren påstår han senere har hurtigladet på stasjon som ikke kutter og sett tilsvarende ytelse. http://boltev.blogspot.no/2017/01/dc-fast-charge-data.html

Dette var ekstremt skuffende lesing, og det ble ikke noe mindre skuffende etter å ha sett Teslabjørn lade en Ioniq med 69kW ved 75%! https://www.youtube.com/watch?v=wb3gJ8fWW5g&t=4s

Men så dukket det opp en ny rapport som ga litt håp igjen. https://www.youtube.com/watch?v=uMgZT2WBXQo
Ladinga foregår på 50kW (125A) lader, og han ser at ladefarten er jevnt 45kW frem til ca 65% SOC før den begynner å falle av. Det er altså rom for at bilen tillater høyere ladefart de første 50-60%. Ikke like imponerende som Ioniq, men ser vi 60kW+ for de første 50% på en 100kW lader, så er ikke det galt! Jeg er en av de som heller vil ha én litt lang stopp enn flere korte når jeg er på langtur (~50mil) og da er dette helt ok.

Andre gode nyheter fra den siste rapporten er at varmeanlegget kan trekke strøm rett fra laderen. Når man lader fra en 50kW lader og har rundet 65% SOC så kan man altså varme/kjøle bilen uten at det går ut over ladefarten! Angivelig...
#17
Model S 2013 - 2022 / Vurderer brukt MS, noen spørsmål
torsdag 05. januar 2017, klokken 09:39
Model S ser ut til å ha blitt en forholdsvis driftssikker bil, men når skjedde dette? Jeg vet at endringer har skjedd fortløpende, men kan noen si noe om hvor gammel bil jeg bør vurdere?

Er noen av modellene mer driftssikre enn andre?
#18
Nissan e-NV200 / 40+ kWh e-nv200
torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:54
Pushevs hevder det er bekreftet at env200 får ny batteripakke på over 40kWh.

Sitatthe information I have now is that the 2017 Nissan Leaf will continue with AESC cells and without TMS (Thermal Management System). The new battery pack is already being built at Nissan's battery plant in Sunderland, UK. According to Nissan the new generation battery pack will also be available in the Nissan e-NV200 electric van.
http://pushevs.com/2016/10/19/nissan-leaf-visia-gets-30-kwh-battery-norway/

Synd at TMS mangler. Fin familie/arbeidsbil.
#19
Jeg har ikke Leaf spy, får vel skaffe meg det.

Uansett, var nylig på langtur og registrerte hva bil og lader sa. Jeg kjørte bilen en liten mil på den siste røde streken, Low Battery advarselen var med i flere km. Så kobler jeg til hurtiglading og får beskjed om at 17% gjenstår. Stemmer det med andres erfaring?

Så lader jeg  7.03kWh, fra 17 til 50 %. Dette betyr at 1%=0.21kWh. 100%=21kWh... på en 02/13 Japan Leaf... er det mulig? Eller er ikke % som leses av laderen presise?
#20
Nissan / Elektrisk X-Trail skal komme ila 2017
fredag 09. september 2016, klokken 21:38
Lite info om denne bilen. Var innom ei Nissan-sjappe i dag for å se om det var mulig å få noe mer info om hva som skjer med Leaf. Da fikk jeg beskjed om at også Note og X-Trail skal leveres som el ila 2017. Det har gått meg hus forbi, ikke sett at det har vært snakket om her.

Men jeg ser nå at Broom har nevnt det:
"Nå har Nissan spennende ting på gang. Det er snakk om elektriske varianter av både X-Trail og Juke"
http://www.tv2.no/a/8403426/

Noen som har mer info?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA