Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Sungrazer

Sider: [1] 2
1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Solgt: 2018 BMW i3 LCI 94Ah Fully Charged
« på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 13:33 »

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189956969

Pen og velholdt Fully Charged 2018 BMW i3 LCI 94Ah. Bilen er i en nydelig imperial blue metallic med dalbergia brown skinninteriør og lyst eukalyptus dashboard som gir en fin kontrast mellom dashboard og skinnsetene. LCI utgaven har også vesentlig bedre fjernlys enn pre-LCI. Bilen har vært i hovedsak vært brukt til pendling 11 mil hver dag, og ladet over natten hjemme når jeg ikke har brukt den på langturer. Ved hurtiglading om sommeren og varmt batteri bruker man typisk rundt 20-25 minutter fra 30% - 85% fulladet, men den fortsetter å lade raskt opp til rundt 95%. i3 er en av de beste på markedet på dette.

Bilen ble levert med da alt tilgjengelig utstyr, også fotgjengervarsling som var valgfritt på denne årsmodellen. Den har vært i mitt eie hele tiden og alle servicer og garantireparasjoner har vært gjort på Bavaria Oslo hvor bilen også ble kjøpt. I august 2020 ble begge tårnlagre skiftet og gasslekkasje på klimaanlegget ble reparert, ellers har det ikke vært noen problemer med bilen i det hele tatt.

31 desember 2019 ble jeg rygget på mens jeg hurtigladet. Det oppstod noen små riper på venstre forskjerm som ble utbedret på Terje Schie Auto-Skade på Lørenskog.

Bilen har nye Continental EcoContact 6 sommerdekk, kun gått 6000 km, og Continental VikingContact 7 vinterdekk (bak) som har rullet en halv sesong samt Nokian Hakkapellita 3 (foran) som har rullet to sesonger. Vinterdekkene står på turbineke-felger.

Ellers følger det med ekstra koppholdere, ubrukte vintermatter samt ekstra hjulsett med utslitte vinterdekk i tillegg til de andre vinterhjulene. Hjulsettet har turbinekefelger 428 med asymetrisk mønster. Det vil si at de fremstår med samme rulleretning på begge sidene av bilen. Slike felger leveres ikke lenger, og felgene tilhørte den forrige i3´n min. Nypris fra BMW er ca. 30.000,- for slike felger.

Nybilgarantien gjelder i fem år fra første gangs registreringsdato (overdragelse), og er begrenset oppad til 200 000 km kjørelengde.

Heftelse på bilen fjernes selvfølgelig ved salg, og jeg kan vise bilen i Oslo og omeng.

2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Solgt: Selger 2015 BMW i3 60Ah - NOK 184k
« på: Onsdag 17. Januar 2018, klokken 10:15 »
Hei,

Selger min i3 til fordel for en med lenger rekkevidde da elbiltettheten på jobb har blitt slik at jeg ikke alltid får ladet og det skaper logistikkutfordringer for meg på ettermiddagen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112616142

3
BMW i3 / Påkjørt bakfra
« på: Mandag 12. ſeptember 2016, klokken 13:08 »
Jaja, det måtte jo skje. Ble påkjørt bakfra av en lastebil mens jeg stod stille og ventet på en fotgjenger som skulle krysse fotgjengerfelt.

Spent på hva som skjer her med hensyn på skade. Anslaget var så hardt at rullegardinene i takluken føyk bakover. Lite synlige skader, men fangeren ble trykket godt inn samt selvfølgelig at bakruten sprakk og lampene føk i alle retninger.




4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Selges: 2015 BMW i3 15000 km
« på: Fredag 06. Mai 2016, klokken 14:35 »
High Voltage Comfort, NaviProff.Soltak, LED, Harman/Kardon, DAB, Hurtiglading DC/AC, Mørke ruter, Heat pump

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75475511


5
BMW i3 / Noen som har fire høyrefelger...
« på: Mandag 11. April 2016, klokken 17:10 »
... Og kunne tenke seg å bytte to av dem med to av mine fire venstrefelger?!


6
BMW i3 / BMW i5
« på: Tirsdag 08. Mars 2016, klokken 22:29 »
Fortsatt bare rykter og spekulasjoner, men definitivt spennende.

http://blog.caranddriver.com/bmw-i-chief-i5-ev-model-coming-will-offer-optional-range-extender/

7
Alternativ energi / Solkart
« på: Fredag 29. Januar 2016, klokken 13:34 »
Se her ja, nå kan man enkelt få en pekepinn på om det egner seg til å sette opp solceller på taket på huset sitt, og med estimat over hvor mye man kan produsere på eget tak.

https://solkart.no/

Det hadde vært interessant å høre fra de som har innstallert på taket om det rimer sånn noenlunde.

8
Model S / Remote S for Apple watch/iPhone/iPad
« på: Lørdag 23. Januar 2016, klokken 20:00 »
Hei,

Vet ikke om denne har vært postet før, men jeg fant ihvertfall ikke den under søk.

https://www.youtube.com/watch?v=j-Sqki-J8ZM

https://itunes.apple.com/app/id991623777?mt=8

9
Elbiler i media / Oslo taper 146 mill
« på: Torsdag 21. Januar 2016, klokken 06:59 »
"En av de viktigste elbilfordelene er gratis passering i bomstasjoner, og nå begynner Oslo å merke at inntektene stuper fra bomringene rundt byen."

http://www.side3.no/motor/oslo-taper-146-millioner-pa-elbiler---na-kan-prisene-i-bomringen-ke/3423181657.html

Nå får vi se hvor villig de er til å satse på miljøet når det begynner å svi i pengepungen...

10
Ladeplasser og ladekabler / Bra parkering!
« på: Mandag 11. Januar 2016, klokken 21:01 »
Jeg hadde tenkt å lade mens jeg handlet på Coop Obs! Lillestrøm. Fortum har plassert 6 type 2 kontakter med henholdsvis 22 kW, 7,4 kW og 3,6 kW. De er ikke mye tilgjengelig nå. Er det mulig!

11
BMW i3 / Motorbevegelser under brems og akselerasjon
« på: Lørdag 26. Desember 2015, klokken 00:09 »
Jøss - visste ikke at motoren var så "løs" under der. Kanskje ikke så dumt å oppgradere til november revisjonen av software om man er redd for at motorfestene skal løsne. Spesielt om man har for vane å kaste bilen rundt på vei og/eller bane. :P

https://www.youtube.com/watch?v=h2GtmvhwtH0

12
Lade hjemme / Kabelordner
« på: Mandag 21. Desember 2015, klokken 20:22 »
Hei,

Jeg kom over en tråd på BMW i3 facebookgruppen hvor det var en som ladet sin i3 fra en ladestasjon. Den ladestasjonen hadde en ganske genial sak. Omtrent midt på ladekabelen var det festet en wire som gikk til en fjærbelastet spole. Wire´n gikk igjennom en trinse høyt oppe over ladestasjonen. Når man trakk i kabelen dro man wire´n ut fra spolen og trekket på kabelen holdt kabelen oppe over bakken. Når man tok ut pluggen dro den fjærbelastete spolen kabelen inn igjen. Kabelen ble da hengende i en eneste stor løkke på stasjonen. Ikke noe knuter på tråden der. :)

Jeg måtte teste hjemme hos meg selv også, og med litt raffinering tror jeg det kommer til å fungere veldig bra.

13
Alternativ energi / Elbilene kan tømme Norge for strøm
« på: Onsdag 09. Desember 2015, klokken 21:18 »
Sitat
Hvis alle nordmenn hadde hatt elbil ville landet gått i sort når vi kom hjem fra jobb og plugget bilen i veggen, viser tall fra NTNU.

Regjeringens mål er at 90 prosent av alle nybilsalg i Norge skal være utslipssfrie innen ti år.

http://www.dn.no/tekno/2015/12/08/1625/Smart-Grid/elbilene-kan-tmme-norge-for-strm

Bør jo bety gode muligheter for å se på alternativ(e) energiklide(r), som f.eks. solcellepaneler med mulighet for lokal lagring og kortreist strøm om natten. Jeg tenker at dette er nødt å komme, og kanskje vi vil se samme insentiver for solcellepaneler og batterier som vi har sett på elbiler. Hvem vet. :)

Det er uansett ganske klart at behovet for energi øker og øker, og tilgjengelig energi dekker ikke behovet i fremtiden.

14
Avansert: Batterier og Lading / Domoticz og OWL Micro+ og CM180
« på: Fredag 27. November 2015, klokken 18:01 »
Hei,

Jeg har satt opp en Raspberry Pi (http://www.raspberrypi.org) med Domoticz (http://www.domoticz.com). med en RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz dongle (http://www.rfxcom.com/)

På raspberry pi henter jeg ned en del værdata (Oregon Scientific WMR88A værstasjon) og styrer forskjellige lamper og brytere med Nexa.

Nå har jeg i tillegg satt opp en OWL Micro+ med en CM180 sensor (http://www.theowl.com/index.php/energy-monitors/standalone-monitors/owl-micro/) for å logge hvor mye ladekursen til elbilen trekker.

Funker veldig bra. :)




15
BMW i3 / Ikke vask bilen i kuldegrader...
« på: Lørdag 21. November 2015, klokken 21:39 »
Gjorde en bra tabbe i dag.

Jeg vasket bilen i vaskehall i 4 - 5 minus, og hadde på parkeringsvarme mens jeg holdt på. Rygget ut av hallen og fortsatte ferden til et kjøpesenter hvor planen var å klattlade litt før jeg begynte på hjemveien. Merket at det var litt småkjølig i bilen, og ble litt bekymret.

Da jeg kom frem til kjøpesenteret var selvfølgelig alle ladestasjonene opptatt. D´oh! Lørdag vettu! Dagen hvor hele verden skal handle. Valgte derfor å fortsette 4 mil hjem. Det ble jaggu kaldt etterhvert! Fikk ikke varme i bilen i det hele tatt. Takk og lov for varmeseter. Ble etterhvert frostrøyk når vi pustet :o Brrrrr!

Da jeg kom hjem og fikk parkert i garasjen satte jeg bilen til lading, og forsøkte å få varme i bilen. Det var ikke snakk om. Så ringte jeg opp mobile services som ikke kunne hjelpe, men responsen var overveldende bra. To tomler opp! De tipset om at jeg kunne ringe forhandleren, men der var selvfølgelig ikke verkstedet åpent. Så da regnet jeg med at jeg måtte komme hutrende inn på verksted mandags morgen for en diagnosesjekk og eventuelt verkstedbesøk. :/

Iført snøscooterdress og baklava.  ;D

Det hadde jeg ikke særlig lyst til, så jeg funderte litt på hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde en teori om at et eller annet spjeld hadde frosset fast i åpen stilling og at jeg hadde fyrt for kråkene hele veien hjem. Så om jeg parkerte i en varm garasje ville det kanskje tine opp litt.

Bare et problem - nærmeste varme garasje jeg kunne få tilgang til var ca. 5 mil unna. Ikke spesielt fristende med tanke på at jeg har verken snøscooterdress eller baklava.

Da fikk jeg den geniale ideen om at om ikke bilen kunne komme seg inn i varmen, så kunne kanskje varmen komme seg inn i bilen. Frem med en 2,2 kW byggvarmevifte og plasserte den inn i bilen på full effekt. Da ble det jaggu varmt. Etter en halvtimes stund skrudde jeg på bilen og defrosting. Fortsatt kald luft, så kom det et lite dunk fra fronten og det kom deilig varm luft ut fra luftdysene. Jippi! :)

Lekse lært: Selv om bilen er skitten, er det ikke verdt å vaske den i minusgrader.

Sider: [1] 2