Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Ampéreson

Sider: [1] 2 3 4
1
Model Y / Mobil som nøkkel problematikk
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 10:08 »
Det har vært en del meldinger på forum og Facebook grupper at det er mange som opplever problemer med mobilen som nøkkel. Dette fungerte strålende for meg de første ukene, frem til jeg ble lot meg irritere over de mange notifikasjoner som appen gir. Ikke tilkoblet, tilkoblet, ikke tilkoblet konstant en notifikasjon på mobilen.

Slo så av meldingene fra appen, og da sluttet mobilen å fungere som nøkkel, eller den ble veldig mye dårligere, måtte frem med kortet eller slå av og på blutooth på mobilen for å åpne bilen.

For to dager siden slo jeg på alle notifikasjoner fra appen igjen, og da fungerer plutselig mobilen som nøkkel helt utmerket. Bare fryd og gammen ikke noe problemer med å låse opp bilen lenger. Får bare holde ut med alle de notifikasjonene.

Andre som har opplevd dette?

2
Jeg kjøpte noen mutterhetter og senter kapsler til min Model Y. Fargen var feil, noen som vil ha de så kan de få de.

Fargen er mørk grå metallik på senter kapsler og mutterhettene er mørk grå.

4x Senterkopper
20x Mutterhetter
1x verktøy til å ta av mutterhetter



Hente på Nesttun i Bergen eller sende via posten, mottakker betaler porto på 55kr.

Send en personlig melding om interessert, førstemann til mølla.

4
Lading av Tesla / TWC Gen II firmware update
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 22:04 »
Har sett litt rundt på forskjellige fora etter hvordan jeg kan lade min Model Y raskere. Trodde min TWC Gen II ville gi 11 kWt til min Model Y, men den lader på 7 kWt står det i bilen og app. Detaljer som vises i app og bilen er: 19 ampere, 230 volt i tre faser. Jeg tror jeg har IT nett.

Jeg har lagt ut 32 ampere i tre faser, så det er muligheter for 11kWt. Når min forrige bil, en Tesla Model S ladet på samme lader, ladet den med 8 kWt og da stod det 32 Ampere, 230 Volt i tre faser.

En forum tråd jeg fant på temaet.
Charge connector update in progress

Og her er det en med en Model 3 som lader med 11kWt på samme oppsett, men annen lader.
Model 3 som lader med 11kWt på 230v, 32a i tre faser

Det ryktes at man kan oppdatere firmware til å få ut 11kWt, noen som har erfaring med dette?

5
Tesla / Notifikasjoner fra oppdatert Tesla app
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 10:06 »
Etter jeg hentet min Model Y kom det en Mobil App oppdatering rett etter (versjon 4.0.2-657). Siden da får jeg så mange notifikasjoner fra tesla appen, det er alltid en der. Tar jeg vekk notifikasjonen, kommer en ny en to minutter etter.

Mobilen lyser opp og viser disse hele tiden:
- [Navn på bil] Disconnected
- [Navn på bil] Connected

Har lett etter innstillinger som kan fjerne disse, men det er ingen valg for tilkoblingsstatus. Eneste som funker er å sperre for notifikasjoner fra hele appen.

Andre som erfarer dette evt. har noen tips. Jeg har Google Android.

6
Hjul, dekk og felg. / Jeg bare lurte, har de med 19" Gemini felger fått wheel cap kit
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 11:12 »
Ønsker å kjøre uten kapslene, men det mangler tesla logo og mutter hetter. Noen som har fått dette med da bilen ble levert?

Referer da til disse som er til salgs på amerikansk nettbutikk:
Model Y Gemini Wheel Cap Kit

7
https://www.finn.no/227968949

Selger den beste bilen jeg har hatt, velholdt, pen i lakken og flott inni.

Kjørt 91 000, kr 300 000.



8
Model Y / MTY07, spørreskjema for å finne ut hva det er
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 10:32 »
For å finne ut hva MTY07 er for noe, har jeg har laget et lite skjema hvor man kan registrere sin bestilling. Samme valgene som er i Model Y konfiguratoren.

Det er et anonymt skjema med valg:

https://forms.office.com/r/5knqcpk4wy

Data vil bli delt daglig i form av et excel ark.

Her er oppsummering av undersøkelsen:
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?id=4GO6UMgPikq2AFKP0Q7-PmQ8FAPAvSRLq-9f8NvsvjpUQjRRMUdOM0lNUzhVNDdQUThXU0o0SE4zOS4u&AnalyzerToken=tMPqh2xBmQtVQMQIK2OB7YwLipoJiq4l

Skal se om jeg klarer å få til nedlasting av Excel fil også.

9
Model Y / Hattehylle
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 22:35 »
Ser bilen leveres uten hattehylle, mener det er risikosport i tilfelle en kollisjon, løse gjenstander i bagasjerommet komme fykende fremover.

Har sett denne, men den virker litt flimsete, skulle likt en lignende løsning som på Model S.

https://www.begood.no/products/bagasjeromtrekk-tesla-model-y-uttrekkbart

Bilde fra twitter:


https://twitter.com/RolandSchueren/status/1262464976117280768

10
Model S / Bilen letter på trykket
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 13:34 »
De siste ukene har jeg lagt merke til at bilen "letter litt på trykket" når jeg begynner å kjøre. Starter bilen, luftfjæring korrigerer, pumpen går og stopper til slutt etter noen sekunder. Når den pumpen stiooer skjer det at jeg hører ett puff som ved at lufttrykk slippes ut. Typisk trykkluft ventil lyd. Mener bilen i de siste ukene har hevet seg en del foran, mer enn normalt. Har ikke lagt merke til disse lydene før, men det kan selvfølgelig være tilfeldig med vinduer åpne om sommeren, ikke noe musikk på f.eks.

Er dette normalt, eller er nå luftfjæringen på vei til å bli ødelagt?

Edit:

Bilen er en 2014 P85+

Som youtube videoen under, men min går ca 5-10 sekunder.
https://youtu.be/j6uYsTSHet4?t=49

11
Model S / Uresponsiv ac controller etter insatallasjon av firmware 2020.48.37.1
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 01:37 »
Har merket at det er meget vanskelig å trykke på knappene på klimaanlegg skjermen etter installasjon av nevnt firmware. F.eks. når man prøver å ta på resirkulering må jeg trykke noen ganger, den går av og på og er ren bingo om den faktisk går av eller på i henhold til min trykking. Litt som Teslabjørn gjør her i sin siste video: https://youtu.be/6hwlI11ezq0?t=840. Opplever min som litt verre, den går av og på igjen ikke bare ikke registrerer at jeg trykker på den.

Andre som har dette? Jeg har gammel 2014 med refurb MCU1 far 2020..

12
Model S / Ulyd fra motor på P85+
« på: Mandag 24. August 2020, klokken 12:18 »
Har søkt en del på forumet og det virker som at "drive unit failure" ikke skjer så ofte lenger. Men jeg mistenker at min er på vei til å bli dårlig. Den har det siste året hatt en høyfrekvent lyd som nå er blitt mer en sirkelsag lyd i senere tid. Kjører jeg mellom 40 og 50 kmt på en fin og rolig veg hører jeg det meget godt med vinduene nede. Slipper jeg aksleratoren forsvinner lyden. Så det har noe med hvor mye strøm som går gjennom motoren som skaper lyden.

Er dette et tegn på at motoren havarerer, evt. hva er tegnene?

13
Det er mange tråder vdr. MCU1, jeg ønsker å ta opp dette temaet og få tak i oppdatert informasjon.

Kort forklart hva som skjedde: leverte bilen til Service Center i går (mandag 29.06.2020) for å fikse en lekkasje i AC anlegget. Liten reperasjon og påfylling av gass som ikke skulle ta mer enn noen timer. Bilen ble aldri ferdig og de ringte meg på kvelden og forklarte. Når de begynte arbeidet på bilen, evt. mulig faktisk på veien inn på verkstedet, røk MCUen. Han forklarte at de aldri tidligere har observert når det faktisk skjedde. Han nevnte også at det var utypisk da det ikke var noen tegn i loggen at den var i ferd med å ta kvelden. Kan også melde at det ikke har vært noen symptomer før hendelsen, kun vilkårlig frys og restart med ujevne mellomrom (hver annen måned eller en gang i halvåret, alltid vært slik). Heller ingen treghet foruten nettleser.

2014 P85+
80 000 km
Alltid oppdatert på nyeste software, helt feilfri ellers og godt vedlikeholdt bil.

Ting jeg har fått med meg vdr. reperasjon eller oppgradering

  • Integrert eMMC brikke i MCU1, feiler pga. overdreven logging, for mange overskrivelser på brikken, skjer med pre 2018 modeller
  • Man må ut med rundt 30 000 for å få bilen fullt fungerende igjen, da om MCU1 ryker etter garantien er utløpt
  • Det er mulig å oppgradere til MCU2 for 2500 dollar https://electrek.co/2020/03/02/tesla-mcu-infotainment-upgrade/
  • De er visst noe på gang i USA med NHITSA. Lenke til Tesla Time news rapport på saken fra deres siste video: https://youtu.be/_8awf-MKH-c?t=2403

Trenger konkrete anbefalinger hvordan gå frem.

A. Skal jeg skru ut MMC og sende den til reperasjon, evt. hvor?
B. Krangle og kreve reklamasjon i og med at dette tilsynelatende er en designfeil?
C. Oppgradere til MCU2, er det noen som gjort dette, frykter at det pr. nå kun er tilgjenglig i USA (ref. lenke over)


14
Model S / Overraskende positiv opplevelse på Tesla Service Center Kokstad
« på: Mandag 27. April 2020, klokken 21:51 »
Sist torsdag ble min servostyring på bilen ødelagt. Bilen er 2014 og utenfor garanti. Tauebil måtte frakte den til Service Center Kokstad. De ba om godkjennelse for en halv time diagnosearbeid for å se hva som var galt. I dag (tre dager senere) fikk jeg beskjed om at bilen var klar og jeg kunne hente den, fikk epost om å godkjenne ordre. Der stod det total sum på 0,- kr. De hadde byttet styrestag, servomotor, feste og noen bolter, det er veldig mye mer i verdi enn 0,- kr. Måtte ikke engang betale for diagnosen.

Jeg vet om denne feilen, det er noen bolter som ruster (i vårt klima) og brekker, resultatet er et meget tungt ratt og masse bråk når en svinger på rattet, men jeg trodde det kun gjaldt de tidligste Model Xene.

Så tenkte jeg tilbake, til alle mine andre biler og motorsykler opp igjennom årene, det sekundet kjøretøyet var utenfor garanti så er det slutt på godviljen, alt må betales for selv om det var en kjent feil som jeg hadde fått dekker om det var innenfor garantiperioden.

15
Tesla / Sende og motta SMS
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 09:52 »
Fikk nettopp en oppdatering på bilen som muliggjorde sending og mottak av SMS. Det funket kjempefint, en tur med bilen, så stoppet det å fungere.

På den ene turen det fungerte så kunne jeg motta sms, få de opplest, og svare. Samt si "Send message" og finne frem nummeret på skjermen, trykke på meldings-ikonet og diktere en melding som ble sendt.

Noen andre som har erfart det samme, og muligens funnet en løsning?

Sider: [1] 2 3 4