Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - leafnor

Sider: [1] 2
1
Leaf 2010-2017 / Oppgradering av oppgradering
« på: Lørdag 03. Juli 2021, klokken 11:12 »
I dagene da landet stengte ned for halvannet år tilbake gjorde jeg batteribytte på min 2012.
Har nå gjort et bytte av løsning for paring mot bilen. Ikke for at jeg absolutt måtte, men den nye løsningen har noen greie funksjoner.
Det er løsningen Muxsan har, men kjøpt via Dala EV service i Finland.
Det er noe greie løsninger på denne CAN-bridge. Bl.a får man % SOC litt kryptisk presentert, man trenger ikke LeafSpy påslått for virkelig å se hva batteriet ligger på.

Mest det jeg var ute etter var temperaturkontrollen av batteriet. Det var en svakhet på den jeg hadde fra før. Der var det full effekt selv om det nærmet seg 60 grader!
Foruten dette så har den:
BatterySaver, kan sette maks ladenivå fra 50-100, så nå lader jeg til 83%.
RapidgateDodger, på hurtiglading kan jeg i bilen bestemme maks ladestrøm 95Amp i stedet for 125. Lader da på 35kW. Blir lengre ladetid, men maks temp blir lavere, og det blir til sist på langtur kortere ladetid om en må ha 2-3 stopp (Unngår også 50 grader batteri)
CurrentControl, kan justere maks ladeeffekt på saktelading (Om det er et uttak på en hytte eller noe du står på og vil trekke f.eks ned til 1kW, og ikke har slik regulerbar ladekladd)
GlideInDrive,  morsom funksjon, slår av regen i D og en ruller. Veksler raskt mellom null regen i D og regen på ECO. Virker på CC. Om man sparer energi vet jeg ikke, men det blir mindre varmgang i batteri på langtur fordi det ikke er noe ladestrøm under kjøreturen.

For den som ikke har større batteri så kan det være verdt å vurdere å kjøpe seg en slik dings å montere. For alle disse funksjonen fungere på de også pluss en har muligheten til å "unlock more capacity " på 24/30kWh batteriene som normalt topplades til 4,1V. For en kan la de lades til 4.20v/celle. Gir ca 8% mer rekkevidde å starte på før en langtur.

For de som har en 40kWh Leaf og tenker å ha bilen noen år, samt ha litt Rapidgate i starten av en langtur, i bytte av å ende på 20kW lading, så fungerer denne på de også.

2
Lading / Endelig 3,3kW lading
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 18:25 »
Kjøpte min 2012 Leaf brukt i 2015, og fikk med ladeboks. Den har trofast ladet bilen i snart 8 år, over 5000 ganger. Måtte byttet pistol en gang.
Men nylig slo jordfeilbryter ut, og jeg tenkte, å nei, noe feil med bil eller annet anlegg. Etter en titt på innmaten ikke mulig å finne noe feil.
 
Bilen ladet fint på Schuko med eget B-vern med tre ulike kladder uten feil, så det måtte være ladeboksen eller noe med den. Gikk derfor til anskaffelse av ny boks, og valget falt på:
- QUBev 7,4 kW ladeboks med stikk og 6mA DC vern, fra Elbilhjelpen.

Denne har mulighet for 6, 10, 13 16 og 32A lading.
Så til poenget. Den gamle boksen, og QUBev innstilt på 16A gir 3kW lading inn på bilen ref LeafSpy.
Men jeg har sett på min EVI kladd at bilen kan lade 3,3 kW og trekke 16,6A.
Derfor, jeg setter QUBev boksen på 32A lading, og vips, bilen laddes ref LeafSpy med 3,3 kW.
På innstilling 16A blir det altså "bare" 3 kW, mens på 32A lading får bilen 3,3kW.

Ikke så enormt mye til forskjell, men når batteriet nå er på SOH 77% og ca 15kWh som nyttbare kWh og at bilen brukes mye, må det lades støtt og stadig nå på vinteren. Og da teller alle Watt en kan få.
For 15/3=5 timer lading, mot 15/3,3=4,5 timer. Hvert minutt teller! :D

Min Outlander PHEV ser ikke ut til å "bry seg" med økt tilgengelig ampere. Den trekker sine 14,4 som maks.

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvor varmt vil lading gjøre 62kWh batteriet?
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 07:24 »
Synes det er forl lite spekulasjoner omkring 62kWh. Så da spør jeg, hvor varmt vil hurtiglading av 62 kWh batteriet bli.
Vi vet det er pakket flere celler i samme volum. 55% mer energi. Det skal og kunne lades hardere, så mer trøm går i det. Men, det er tre og ikke 2 celler i paralell, noe som kanskje kan hjelpe. Dvs hver celle skal ha mindre strøm, og da varmer det mindre på høyere effekt i og med strømmen deles i tre og ikke på to celler.
Så, blir det melt-down eller blir det ikke?
 

4
Leaf 2010-2017 / Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
« på: ſøndag 06. Januar 2019, klokken 17:06 »
Tok tak, kom meg ut av godstolen, og gikk til verket å montere dieselfyrt luftvarmer i Leaf'n

Går for å plassere den under bagasjerommet. Det vil si den kommer til å trekke uteluft.
Hadde stump av 100mm "vinkelalu" jeg skrudde opp under bagasjerombunnen. Monterte platen som følger brenner på den igjen. Eksos og luftinntaket til selve brenner peker bakover.
I bunn av bagasjerommet er et større hull med gummiplugg. Den fører jeg stømkabel og fuelslange gjennom.

Jeg har en hel del igjen å gjøre.
- Ta på et 75mm hull for luftslangen som skal inn i bilen med varmluften (Bestemme hvor den skal inn :o)
- Montere eksospotten
- Koble på fuelslange
- Finne fornuftig plass til fuel-pumpen
- Finne plass til fueltank. Den 10L som er med er alt for stor, så bestilt en 2,5L på eBay som passer til høyre bakre hjørne i bagasjerommet
- Finne ut hvor varmluften skal blåse i selve bilen.

Så litt er det igjen. I tillegg var skruene som hold plastdeksel under bilen så rustne at de røk flere av de når jeg skulle ned med platen for å komme til. Ektraarbeid >:(
Forøvring sikker 5-6 kg med grus oppe på platen. Litt bekymrende med tanke på inntaket til Webastoen, men nå er det 150.000 km med sanking på 7 år av grus som er der. Og bilen lever neppe 7 år til.

Har Fluidfilm å gå på med på det som er litt rustent av parkeringsbremsesystemet.

6
DRIFTSBATTERI / Mulighet for extended batteripakke.
« på: Fredag 06. Juli 2018, klokken 16:35 »
Har fulgt med en nederlenders youtube-videoer. Og han virker som en seriøs gutt. Bygget egen extenderpakke. Og nå forsøker han å etablere en virksomhet på salg av to typer pakker.
8,8 kWt, og 17,6 kWt. Den største er faktisk litt større enn hva min nå 2012 på SOH 80% makter å lade. Så dobling med andre ord. Han trenger å selge ti pakker for å begynne produksjon, og har faktisk nå over 20 stykker som vil kjøpe.

Men så er det det da, spørs om det verdt 60.000,- og en lang tur til Nederland for å få det montert. Resten av bilen er jo snart 7 år.
Alternativet med 8,8kWt pakken til 35.000 for å få samme energimengde som da bilen var ny er kanskje ikke så ille.


https://muxsan.com/

https://www.youtube.com/watch?v=dS6CRGceNp0&feature=youtu.be

7
DRIFTSBATTERI / Drømmebilen, kondemnert 40kWh
« på: Fredag 22. Juni 2018, klokken 20:58 »
Vært noen poster om å bytte celler i gamle batteri eller sette inn nytt. Og jeg "drømt" om den første kondemnerte 40kWh.
Drømmebilen er her med 40kWh batteri til salgs:
https://www.nbfbildeler.no/nbf//DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/438248069

Men farken, prisen blir for stiv. Nær 60000,- for pakken, for mye til å ta risken. :-[

9
Mekanisk / Oppgradere seter. Gen1 => Gen2.
« på: ſøndag 03. Juni 2018, klokken 18:13 »
Setene i min 2012 er bedrøvelige. Spesielt sitteputene. Det ble betydlig bedre på Gen2.
Nå ser jeg at det finnes en del brukte seter å få tak på fra kondemnerte biler. Ved de passer rent mekanisk, men er det noen som vet om dette med airbag, setevarme og bryter for deteksjon at det sitter noen i setet er likt, så det bare er plug&play?

10
Leaf 2010-2017 / Batterikjøling etter 6år og 140.000km?
« på: Fredag 11. Mai 2018, klokken 13:03 »
I og med #rapidgate for 40kWh, og at temperatur ser ut å være viktig å holde nede på alle for å minimere forringelse av batteriet, tok jeg en sjekk opp på bukk i dag.

Tok av plastdeksler under batteriet.

Vell vell, det er ikke all verden om noen form for leding av luft rundt batteriet. Jeg klarer ikke så noen "kanaler " eller et bevist konstruksjonsmessig kanal som kan lede luft.

På forumets 40kWh del er det kommentert nylig hvordan kjøring og bevegelig luft øker kjølingen. Det stemmer jo.
Da er det viktig at batteriets overflate er ren, så ingen smuss eller annet dekker til så kjølingen reduseert av et lag som isolerer.

Jeg kan bekrefte at det oppe på batteripakken ligger et lag av støv på 2-3mm samlet over 6 år og 14000 mil.
Det er svært fint støv, og for at det skal bli liggende kan det ikke være store luftstrømmen. Men det er tydlig at det er en luftstrøm under kjøring, for det må komme seg inn og opp over pakken for å få til å legge seg så pent.

Under er det et lag med rustbehandling. Dette oljelaget ser rent ut på undersiden, men det henger litt sandkorn i oljelaget. Tenker det like godt ikke skulle vært hatt på rustbeskyttelse der, for det isolerer, og pakken forøvrig som ikke har noe rustbeskyttlesen på seg har ingen tegn til rust.

På plastdekslene lå det mye sand. Jeg samler alt, og det var 3 kg!

Jeg gikk til verket med en vannslange, og tredde den inn opp på batteripakken og lot det stå til.
Spylte til det kom rent vann silende ned.

Legger ved to bilder, type før og etter. Det før sees spor i støvlager etter mine fringre, rimelig tykt lag som isolere godt.
Nå tror jeg at batteriet skal få litt bedre kjøling. Likeså veier bilen 3 kg mindre.

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Forventet hurtigladeeffekt ut fra temperaturskalaen.
« på: Fredag 11. Mai 2018, klokken 10:00 »
Laget et bilde på hva en kan forvente for hurtigladeeffekt ut fra hva en ser av bilens temperaturskala.
I og med skala er grov, 10 og 5 graders steg blir intervallene 7-8 kW og derfor en "missvisning" på pluss minus 4 kW.

12
Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading / Tidens tann tærer
« på: Lørdag 02. Desember 2017, klokken 16:15 »
Fikk med 16A ladestasjon fra forrige eier da jeg kjøpte min brukte Leaf. Bilen snart ladet 4000 ganger i hovedsak på den stasjonen.
I siste fått trøbbel på lading, og nå stopp, og feil i bilen.
Men 10A kladden som følger bilen lader den OK.
Så skrudde fra hverandre støpsel, og de to strømlederne ser ikke prima ut. Tenker feilen ligger i disse.
Har bestilt meg nytt J1772 støpsel, og tenker på bytte ut.

Så et spørmål ut av idè. Om jeg skaffer nyere EL-bil med Type 2 kontakt, da skulle det vell bare være å kjøpe seg et Type 2 støpsel å bytte. For de ulike ledningen er der for samme hensikt, altså pilotsignal etc etc.?
Eller er det noe lur elektronikk som må mellom?
Ser det finnes skjøtelednigner som overgsng mellom Type1 til Type2. Det kan være alternativ.


13
Mekanisk / Nå begynner "alderdommen"
« på: Lørdag 19. August 2017, klokken 14:02 »
På så og si sin 5 årsdag for ferdsel på veg fikk min Leaf sitt første "normale" aldringsproblem.
Slark i "rakkelstag".

Fra før har jeg det kjente med lyd fra knirk i gummiforing på stabstag fremme. Det smører jeg i ny og ne med en vellrettet dusj WD40.
Men slark i "rakkelstag" krever reservedel, så nå fått sin første reservedel montert..
Gikk rimelig greit, da mutre og skruer ikke rustet så mye (Takk til meg selv for kaldgalvaniseringpraksis jeg har, samt at det er god plass å sette en slik sveisetang fast for å holde igjen under demontering). På tidligere biler jeg har hatt så har det å få hold igjen vært problem. Det er unbrakohull å sette nøkkel i på Leaf i ende av skruen, men den er såpass bløt skruen at på ene ble det så den ga seg og heller ekspanderte gjengene så det ble ekstra tungt på slutten å få av mutter. Derfor på med sveisetank som mothold.
Kjøpte nytt stag på EURODEL.NO.

Neste bytte jeg skal gjøre er bremseklosser bak når jeg legger om til vinterdekk. Det er en kloss som er slitt mer enn de tre andre, og jeg bytter nå så har jeg bremser bak til bilen har gått 240.000!, og slipper å oppdage at det er jern mot jern typisk første juledag eller ditto upassende tidspunkt. Altså, forebygge på sett og vis.
På mine vell 60.000 km og litt over to år, (Bilen er nå 5 år) har jeg byttet girolje (Reduksjonsgiret) vindusviskere, klosser fremme, kupefilter, rakkelstag og altså at det skal bli nye klosser bak.

Kostnader:
Girolje (husker ikke pris for den ene liter)
Viskere (ca 350) (Biltema & eBay)
Klosser fremme: 127,- (eBay)
Klosser bak : 171,- (eBay)
"Rakkelstag" Stabilisator stag NK 5112231: 323,- (inkl 89,- frakt) Eurodel
Kupefilter: 46,- eBay

Ikke mange kroner.

Tenker meg om, så har jeg nesten brukt like mye på "hobbyartede" duppeditter, slik som OBD-Dongle, LeafSpy, Androidpad, brytere/motstander for å hacke varme og tid på lage braketter for seteforlengelse.
Så summasummarum, like "dyrt" like vell som å ha en fosilbil!
 




14
Mitsubishi Outl. PH / "ICEheaterStop"
« på: ſøndag 29. Januar 2017, klokken 23:07 »
Litt lei av motor skal starte for å varme bil om det er så at det er kaldt i bilen.

Jeg klarte å kjøpe en importbil uten forvarming. Så går meg på det her med unødvendig motorstart for å varme på korte turer.
Gjorde litt varmeinnovasjon på min gamle Leaf, og tenker at noe tilsvarende bør være mulig på min PHEV.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg371928.html#msg371928

Lest litt her og der, og funnet litt teknisk informasjon.
Det er så og si umulig å komme til temperatursensor i bilen. Men tror jeg har funnet ut av hvilke ledninger som kommer fra den til selve styrepanelet.
Kobler jeg på en variabel motstand tilsvarende på min LEAF, skal det det gå å tune seg inn så motor ikke starter.
Lures styring til å tro det ikke er mer enn 2 grader i forskjell mellom setpunkt i varmeapparat og det som leses som kupètemp, vil den tro den klarer å holde temperaturen med kun batteridrift.

I alle fall er dette teorien presis i kveld.











 

15
Mitsubishi Outl. PH / Koble opp WIFI
« på: Lørdag 07. Januar 2017, klokken 00:12 »
Kjøpt med 2014 PHEV.

Bil  bruktimportert fra Nederland. Selger i Norge ante ikke noe om WIFI kobling og kode. Men fant i dag at samme med nøkkel til hengerfestet hang det en pose med koden i!

Så følger jeg prosedyren jeg har lest meg til, sett Youtube på. Men får ikke liv. Det er to myke pip i starten av ACC trykket. Lest at den er noe lydsignal som forteller hvor mange enheter som er koblet til. Kan det jeg hører være at det er 2 enheter allerede registrert og at det derfor ikke skjer noe?

Sett det finnes en sletteprosedyre. Så kanskje gå for den først for å fjerne en enhet?

Sider: [1] 2