Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - elektro

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Audi e-tron / Overnatte i bilen
« på: Fredag 20. Mars 2020, klokken 00:27 »
Noen som har sovet i e-tron? Får man klima til å gå en hel natt?

Kan man bare sette bilen i Park med lyset av, eller slår den seg av etter en halvtime? Kan man sette den i N med brekket på, eller er det teknisk sett Park?

2
Audi e-tron / Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no
« på: Lørdag 07. Mars 2020, klokken 08:51 »
https://www.tu.no/artikler/vintertest-av-tre-elektriske-suv-er/486458

Litt forundret over hvor lav snitt ladehastighet de får med e-tron 50.

Og to til tre stopp med e-tron 50 til Bergen? Ifølge abetterrouteplanner.com holder det med to stopp, da er man fremme 8 minutter etter den mindre bilen e-Niro, med -3 grader snitt, 2 m/s motvind, våt vei og 200 kg ekstra. Slett ikke verst mener jeg. Da tror jeg de fleste ville valgt firehjulstrekk og en helt annen komfort over vidda, sett bort fra prisen. (Abetterrouteplanner.com tar ikke høyde for kaldt batteri, men det gjelder jo alle bilene.)

Med gode sommerforhold skal man faktisk komme til Bergen med kun ett stopp med e-tron 50, med lading 42->100% på Gol. Det tar teoretisk 25 minutter. I praksis kanskje noe mer, men uansett ikke lenger tid enn det tar å bestille- og spise en burger.

Begge poenger kunne jo vært en mer positiv vinkling, men ville noen generert litt mindre klikk, diskusjon og videreformidling. ;) MG’en føler jeg ikke har noe i denne testen å gjøre.

Forøvrig synes jeg det er tullete å ikke vise prisen på Ionity med avtale, da alle e-tron eiere pt. har dette, enten de vil eller ei. KIA er også medeier i Ionity.

3
XC40-EV / Ladenettverk
« på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:04 »
Sonderer elbilmarkedet for noen i familien, XC40 treffer best av samtlige.

Spørsmålet er om Vovo har noen planer om å tilknytte seg Ionity? Man kan si hva man vil, men de er i ferd med å få et unikt nettverk, ettersom de har kun dedikerte lynladere og 4-8 stk. per lokasjon (klargjort for flere). Stort sett på døgnåpne bensinstasjoner rett ved hovedfartsårene. Blir vondt å klare seg uten dette, i Sør-Øst Norge og Sverige/Danmark/EU i alle fall. Eller betale 8 kr/kWh.

4
Audi e-tron / Slepetau (ikke e-tron / elbil spesifikt)
« på: Fredag 28. Februar 2020, klokken 09:46 »
Beklager litt rart spørsmål, men siden jeg ikke er medlem av andre bilforum og ønsker et tau som passer de tauemulighetene på e-tron; Hva slags slepetau anbefales for å kunne taue andre, eller bli tauet, eventuelt dra andre opp av grøfta, eller bli dratt opp selv. Jeg har hengerfeste, men det hjelper jo lite hvis man selv trenger å bli tauet eller står med rumpa i grøfta.

Elastisk eller ikke- med eller uten krok, minimumsvekt? :) Noen erfaringer?

5
Audi e-tron / Forvarming under AC lading med lav effekt
« på: Mandag 24. Februar 2020, klokken 12:12 »
Ladet på fjellet i går, på 8A med Shucko, altså ca. 1,6 kW. Startet så forvarming manuelt fra mobilappen for å få bort et tynt lag mer rim på rutene. Det fikk fint, fikk bekreftende melding om at klimatisering var startet, men etter 22 minutter med nedtelling i appen, var det ingen synlig forskjell på bilen da jeg stakk hodet ut av døra.

Så jeg tok på skoene, og dro ladekontakten ut av bilen. Da begynte det nesten umiddelbart å skje noe på frontruta. Og ila. de 7-8 gjenstående minuttene var bilen isfri, uten at jeg gjorde noe mer.

Kan det være at jeg låste opp bilen da jeg tok ut kontakten, og sånn sett startet varmen i bilen? Altså at den egentlig ikke var startet før dette? (Jeg har på 5 min. automatisk klimatisering ved opplåsing, men åpnet ikke døra. Husker ikke om jeg trykket på nøkkelen eller tok i håndtaket, men det må man vil.) Eller klarer bare ikke bilen trekke overskytende fra batteriet når den er tilkoblet lader med lav strømstyrke? e-Golf fungerer sånn.. Den blir ikke skikkelig varm på 10A og ikke varm i det hele tatt på 5A. Den blir i grunn varmest uten strøm tilkoblet.

Det som er litt rart er at batteriet i e-tron 55 synker noen prosent hver dag når jeg forvarmer hjemme, tilkoblet 11kW. Og bilen blir varm og fin. I dag sank den faktisk fra 80-75%, det er 4,19 kWh på 30 min, hvis den kun trakk fra batteriet. Noe som kan stemme bra.

Hjemme har jeg normalt tidsur aktivert til 80% kl. 06:30 hver morgen, dermed vil den ikke begynne å lade igjen når jeg tapper batteriet ved forvarming. Den blir stående å vente på tidsuret til neste dag. Hvis jeg imidlertid deaktiverer tidsuret først, begynner den å lade, og lader opp batteriet igjen på "no time"..

Om bilen klarer å trekke strøm fra batteriet og lade med strøm fra veggen samtidig, er jeg ikke helt sikker på, men det virker sånn. Det virker imidlertid ikke som den klarer å strøm direkte fra veggen til oppvarming. Eller så trenger den mer enn 11 kW, noe som er litt rart i og med at bilen f.eks. i natt kun hadde stått ca. 12 timer i et par minus og ladet fra 14-80% en del av denne tiden. Det vi har lært er jo også at bilen bruker aktiv batterivarme først under -10 grader.

6
Audi e-tron / Info om nivåer- og dynamisk regulering av luftfjæring
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 00:36 »
Dette er nok gammelt nytt for noen, men her er en oversikt fra SSP over nivåer ne i de forskjellige kjøreprogrammene, og når de endrer seg. Jeg fikk noen aha-opplevelser i alle fall.. Hva med at det finnes et 6. mellomnivå f.eks? :)

7
TAYCAN / Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 20:34 »
Ok, vi har visst det en stund, men EPA ratingen av Taycan er helt på jordet. En sammenligning med WLTP tydet umiddelbart på det, og det kom tidlig artikler som denne: https://www.motor1.com/news/387396/porsche-taycan-turbo-range-independent-test/

Nå begynner det å bli mange artikler, også på nettsider som ikke akkurat pro- tyske bilprodusenter: https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/amp/ Ikke en veldig vitenskapelig test, men se videoen til E-Electric, med Tom Maloughney, han er rimelig «stoked»..

Så kom tyske NextMove på banen i helgen, for ikke å si Autobahn, med en test hvor Taycan Turbo nesten matchet rekkevidden til en senket Model 3 LR RWD i målhastighet på 150 km/t https://insideevs.com/news/396446/porsche-taycan-turbo-tesla-model-3-range/amp/ Dette ble raskt avfeid med at Taycan «jukser» med to gir ;D og hadde fordelen av høy fart.

Det er derfor med stor interesse jeg leser denne velskrevne artikkelen fra en av internetts mest erfarne biltestere, Dan Edmunds: https://www.autoblog.com/amp/2020/02/03/2020-porsche-taycan-turbos-range-test/ Kort oppsummert, klarer han beregnet 461 km. på en realistisk rundløype med blandet kjøring, bla. haugevis av lyskryss, men også landevei/motorvei rundt 100 km/t. Og uten å prøve spesielt hardt.. Husk at dette er Taycan Turbo med 20 tommers, 245/285 brede Michelin Pilot Sport 4.

Hvor langt kommer man hvis man mot formodning skulle ønske å benytte mer drivstofføkonomiske dekk (og dimensjoner?), kanskje i en 4S og prøve litt hardere? 500 km? 550 km? Bare for å slippe å snakke om rekkevidde/effektivitet rundt denne bilen igjen?

9
Ladeplasser og ladekabler / RFID brikke som dekker alle norske hurtigladere?
« på: Lørdag 04. Januar 2020, klokken 00:34 »
Har en e-tron og en e-golf og ønsker å ha én brikke i hver bil som dekker alle norske hurtigladere, inkl. E.On, Ionity, BKK, Lyse mf. Finnes det?

Er medlem i Elbilforeningen, funker den?

Er NAF brikken bedre, gir den samlefaktura? Den gir i alle dall 15% rabatt med NAF MasterCard.

10
Audi e-tron / Trafikkflyt i Navigasjon
« på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 09:20 »
Hvordan opplever dere at trafikkflyt i Navigasjon fungerer? Jeg bruker Google Maps på mobilen i tillegg fordi det på noen større veier aldri vises kø i det hele tatt, men det på andre veier til tider er veldig forsinket informasjon. Siden jeg ikke har trådløs Apple CarPlay blir det i det heie tatt mye fikling med mobilen. Også til Spotify ol. ::)

11
Audi e-tron / Vinterbilen e-tron quattro
« på: Mandag 11. November 2019, klokken 13:35 »
Da var vinteren på plass på Østlandet. Velkommen etter fra enkelte andre landsdeler sikkert, men mange av de rundt 5000 nye e-tron quattro eierne har nok fått prøve bilen under skikkelige vinterforhold for første gang først nå. La oss dele erfaringer og tips, fra hele landet! :D

Personlig vil jeg si at bilen innfrir forventningene, som naturlig nok var høye! Elsker at man enkelt kan koble elektronisk stabilitetskontroll halvveis ut, og logre litt med halen i trygge former. (Hold knappen inne et par sekunder for å koble helt ut, for en ganske annerledes opplevelse.) For de som ikke har kjørt nærmere tre tonn med masse krefter på vinterføre før, kanskje med piggfritt appåtil, vil jeg anbefale å bli kjent med bilen i trygge former. Hold avstand og vær forberedt på noen spennende nedoverbakker på holke.

Positivt også at bilen er veldig varm og komfortabel, samt at forbruket slett ikke er avskrekkende, bilens natur tatt i betraktning. Eneste skår i gleden i den avdelingen, er de gangene appen ikke virker. Det kan vi ta i egen tråd, men er det imidlertid noen som har fått noe dreis på den komfortklimatisering, eller hva det heter? Skal varmen starte når du låser opp bilen? Ev. hvor lenge? Tror vifta går, men det blir ikke spesielt varmt..

Lysene er fantastiske, Matrix eller ikke, og de adaptive viskerne også. Fornøyd med de integrerte spylerdysene, som er oppvarmet, så tviler på at de fryser. Som noen journalister har påpekt burde det imidlertid vært varmetråder også nederst på ruta, i mangel av varme fra motoren. Det har ikke vært noe problem for meg så langt ila. 17.000 km. fra mars-november, men her kan det nok hende at man må ut med kost/skrape noen ganger i året. Fysjameg! ;) Apropos viskere, hvor stor er spylervæsketanken? Må være bortimot 10 liter!?

12
Audi e-tron / Google traffic
« på: Torsdag 24. Oktober 2019, klokken 21:45 »
Flere som sliter med mangelfull trafikkinfo i navigasjonen? Ofte viser den kø både på hovedveier og mindre sideveier, avkjøringer, bygater ol. Andre ganger ikke, selv om det er kø og veien er farget grønn- som om den har trafikkgrunnlag. Dette skjedde senest denne uken i morgenrushet på E6, selv om det stod stille fra Alna, forbi Helsfyr og langt ned i tunellene.

På RV4 viser den aldri kø, selv om det går like fort å gå fra Grorud- og noen ganger Kalbakken til Gjelleråsen alle hverdager.

Google Maps på mobilen viser alltid presis informasjon.

Jeg har data SIM i bilen og det står ONLINE i kartet. Er det slik i alle Audier? Er det fordi det ikke er Google Traffic vi ser, men Irix, eller Here eller noe slikt? Noen fix?

13
Audi e-tron / Software versjon
« på: Lørdag 05. Oktober 2019, klokken 23:02 »
Hvilken software versjon har dere?
Føy gjerne til med når bilen er utlevert og om den har vært inne til service..

14
Audi e-tron / parkeringsur og bombrikke
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 18:00 »
Hvor er det best å feste parkeringsur og bombrikke? (Synes du det er et dumt/rart spørsmål, gå til neste emne..) Kan man forresten få sort brikke hos Fjellinjen, Vegfinans eller hva pokker de heter nå?

15
Audi e-tron / Kresen ladekladd på e-tron?
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 00:53 »
Kom på hytta i dag og oppdaget at ladekladden kun lyser rødt når jeg plugger i. På bilens kontakt lyser det ikke, men det står i displayet symbol for at den er koblet til strøm. Ingen tidsstyring på.

Bruker Schuko og overgang til blå 16A industrikontakt som er nymontert, på egen kurs med B-vern osv. Prøvde også rett i en annen, vanlig utestikkontskt. Samme feil. Antar at nettet i området er eldre IT-nett, men både BMW 2-serie og VW GTE lader på samme kontakt. Har også ladet Tesla her på bruket før..

Har opplevd det samme et annet sted, i et litt eldre hus også trolig eldre nett, men også der har det vært ladet en rekke elbiler på Schuko før. Er ladekladden på e-tron spesielt kresen? Det lyser grønt et lite sekund før alt blir rødt.. Noen tips?

Vil det hjelpe å kjøpe overgang til 16A CCE plugg til kladden? Fikk mare med 32A (4 pins?) og det står 7,2kW på den. Vurderer uansett å kjøpe Juice Booster med diverse kontakter, da det virker mer fleksibelt. Vil det løse problemet?

Sider: [1] 2 3 ... 5