Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - chrisworks

#1
Hei, tenkte å dele litt erfaringer med batteri bytte og lading.

Min 6år S85D hadde "Vehicle Shutdown" mitt på motorveien og feilen viste seg å være batteri relatert. Fikk beskjed på service at jeg måtte ha nytt batteri. (men fikk ikke nytt, fikk en refurb tror jeg)

Dette er fra service fakturaen: (men skjønner ikke helt hva de byttet)

HV battery and HV rapid mate vehicle side are replaced. New
firmware is installed and vehicle is tested for charging
capability- All functions are restored to design level.
Utført arbeid: HV Battery (Remove & Install)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY,HV BATT,S3,BB,DUMO,REMAN,MDLS (1088934-01-E) 1.00
CLIP,PUSH-PULL,7.0 HOLE,20.0 OD,11.5L (1037218-00-B) 28.00
COVER,SKI,SIDE,REAR,BATT ENCLOS (1032386-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,MID,BATT ENCLOS (1032385-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,FRONT,BATT ENCLOS (1032384-00-C) 2.00
SEAT BACK GROMMET - LARGE (1016824-00-A) 2.00
ASY,HV HARN,HVBAT TO HVJB,GEN2 (1022565-10-G) Kostnadsdekning: Batterigaranti
1.00


Umiddelbart etter utlevering i Desember var lading veldig ustabil. Ville bare lade 5-10-15% av gangen. Nødvendigt å ta ut kabel og starte lading på nytt. Å trykke "Start lading" i bil eller app'en funket ikke. Dette holdt på i mange dage, men kunne ikke levere bilen inn pga vår juleferie planer. Etter flere uker slik ble det langsomt bedre.

Jeg har prøvd flere gange å lade til 100%, men kan ikke komme over 93%. Den kutter ut konsekvent på 93%. Etter hvert har jeg set 95% et par gange, men aldrig 100%.

Mitt gamle batteri kunne fint lade til 100% de gange jeg prøvde det.

Supercharging føles en del langsommere, men mitt gamle batteri hadde også blitt veldig tregt. Her er litt statistikk fra 3 SC sessions: Alle med SC som destination med batteriet varmet opp og ingen andre tesla som ladet på stolpene rundt.

SOC   kW
18   81
21   70
23   67
25   66
26   65
29   62
30   61
33   59
36   57
44   54
51   49

SOC   kW
50   55
51   53
56   44
61   38
70   29

SOC   kW
24   73
33   61
41   58
60   35
61   33
66   30

Noen som har erfaring med batteri bytte og evt input på min opplevelse?

#2
Hei, da fikk jeg "endelig" første alvorlige hendelse i vår model s.

85D kjøpt fra ny 2015 (en av de første 85D utlevert)
ca 140.000km

Vi har aldrig hatt et problem av den natur før. Bare de vanlige dørhåntak, vann i bakluken, MCU og en enkelt 12v feil.

Altså med ca 100 km/t og 80+% SoC kom plutselig denne feil melding. "Vehicle Shutting Down / Unable to Drive" Mistet totalt kraft i bilen. Ingen respons når man trykket på pedalen. Ingen AC varme eller vifte. Plutselig dugg'ing av ruter. Hadde flaks med avkjørsel som var der da jeg trengte det mest og bilen i snegle fart.

Meldte 0% SoC, og plutselig 80% og igjen 0%. Så senere at min Tesla App hadde sendt en notifikasjon om "Too fast discharge" eller lign melding (forsvant og finner den ikke igjen).


Rakk også å se en "Front motor disabled"

Fikk stoppet og ut-inn av bilen, men fortsatt samme feil. Måtte vente med en stund før at bilen ville kjøre igjen. På den store skjermen meldte den feil (nederst under kontrol knappene) om AC ikke funket og den dugget fortsatt men kom meg til slutt på jobb.



Da jeg skulle hjem var alle feilene borte og ting virket normalt igjen.

Noen tanker om hva som kan være galt?

Har bestilt service men første ledig time var 3. desember. :/

Mvh
Christian


#3
Hei,

Søndag kveld var der en høyspent feil i vårt hytteområde nær Danebu Kongsgård i Aurdal, Valdres. Jeg hadde akkurat kommet opp med ca 60km igjen på batteriet. 1 time senere forsvant strømmen i hele område og min Tesla S ville ikke lade igjen da strømmen kom på igjen. Det er forhåbentlig bare et problem med min UMC. :)

Er der noen oppe i dette område som har en lader jeg kunne låne og prøve?

Mvh Christian
#4
Hei,

Søndag kveld var der en høyspent feil i vårt hytteområde nær Danebu Kongsgård i Aurdal, Valdres. Jeg hadde akkurat kommet opp med ca 60km igjen på batteriet. 1 time senere forsvant strømmen i hele område og min Tesla S ville ikke lade igjen da strømmen kom på igjen. Det er forhåbentlig bare et problem med min UMC. :)

Er der noen oppe i dette område som har en lader jeg kunne låne og prøve?

Mvh Christian
#5
Model S 2013 - 2022 / Garasje gulv + fliser = mulig?
tirsdag 11. september 2018, klokken 11:55
Hei

Jeg har et gammelt beton gulv i min garasje, som langsomt brytes ned av vår Tesla + slaps + salt, osv. Der er et gammel lag med epoxy på men det er slitt vekk mange steder og mange små/større huller i betongen.

Jeg ønsker å legge på fliser i stedet. Kan jeg bruke alle slags gulv fliser eller må de være beregnet på utendørs bruk? Vil de sprekke/knekke pga av vekten på bilen ? Hva bør jeg tenke på?

#6
Model S 2013 - 2022 / Kalibrering av 4wd, WHAT?
onsdag 30. mars 2016, klokken 15:53
Hei

Samboen min avleverte vår 85d til første 20k service idag på Rud, Bærum. Hun fik at vite at i tillegg til vanlig service burde vi få kalibrert 4-hjulstrekket og at det kostet ca 1200,- kroner.

Jeg blev lidt paff ...

Skal 4wd kalibreres årligt? Det burde vel være en del av servicen ville jeg mene.

Er der nogen som har haft lignende opplevelser?

I tillegg virker det IKKE til at de har styr på meget derude på Rud. Jeg havde sendt mail til service manageren med en liste over ting som skulle ses på efter han hadde ringt meg angående samme. Dagen efter ringte en kollega og spurgte om samme emne og da samboeren min forsøkte at avlevere bilen første gang hadde de ikke fundet/hørt om listen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA